Rapport: CD Projekt hade full koll på Cyberpunk 2077:s last gen-problem

Skrivet av keffkebab:

Va, äre sant?!

Att ... "The Cake is a lie."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent

En vänlig påminnelse: skippa allt vad "baiting" heter här i kommentarerna. Alltså "vad var det jag sa"-inlägg enbart i syfte att förlöjliga andra medlemmar och starta gräl.

Skribent

Allt är en shit show utan dess like, men jag tänker så här. Det är hur de reder upp detta nu och om de lär sig av sina misstag som visar vilket företag CDPR verkligen är/har blivit. Det är ju egentligen bara deras fjärde spel (räknar inte kortspelen) och första spel som de gör utanför Witcher, så även om de kommer att få jobba på att få tillbaka förtroendet finns det ju chans att de faktiskt lär sig. Om de nu inte redan nu druckit samma Cool Aid som andra stora spelföretag som t.ex. EA, men det lär ju visa sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Om utvecklarna själva trodde att spelet skulle vara release klart till 2022...varför ens börja teasa det 2018?

Nu när man spelar 15 timmar i den här soppan så kan jag ärligt talat inte förstå varför dom gick ifrån tredje persons perspektivet; det verkar ju vara det som är kataklysmen till att dom slänger stora delar av spelet i soptunnan.

Dom pratade nån gång om hur mycket RDR2 influerade dom; hur bra och detaljerat allt var men att bli influerade av såna ENORMA projekt är ju lite som att tycka att ett lag i divison 1 fotboll ska spöa självaste miljard lag som Real Madrid eller Liverpool

2018 borde vi fått en kort teaser sen inte ett ljud tills 2022.

Bortkastad tid för alla inblandade känns det som nu.

Ett ord: Aktieägare 🙂

Medlem

5/5

Nä fyfan vilket bedrägeri till spel. Blir bara arg när jag tänker på det, blir påmind av alla artiklar ni lägger upp på eländet.

Backloggens befriare
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Att ... "The Cake is a lie."

Hmm, det betyder alltså att jag kan äta upp den utan att tänka på konsekvenserna?!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Skräpföretag! Kommer aldrig röra detta spel.

Medlem

Jag tror den stora skadan är mot framtida projekt. Rimligtvis borde det vara svårare nu att rekrytera anställda (särskilt erfarna/talanger) i framtiden. Någonstans kan man förstå att man som anställd kan stå ut med ex. arbetsklimatet på rockstar när slutprodukten blir så välslipad som ex. RDR2 men när slutprodukten och release blir som för CP2077...
Spelet är bra men alla buggar och halvstjärtade element i spelet påminner rätt mycket om BG3 som är i early access och borde släppts som en sådan om man nu prompt skulle släppa något 2020. Det finns ingen annan AAA-titel som ens kan komma i närheten av att vara så ofärdig vid släpp som jag kan komma på. Fy skäms CDPR, fy skäms!

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ett ord: Aktieägare 🙂

Visst kan aktieägare ställa krav etc. Men VD:n och närmst styrelsen har väl fortfarande möjlighet att själva bestämma. Aktieägarna kan väl som bäst byta ut styrelsen som då kan sätta dit en ny VD. Så jag skulle vara försiktig att peka ut någon annan än den exekutiva ledningen för CDPR.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Allt är en shit show utan dess like, men jag tänker så här. Det är hur de reder upp detta nu och om de lär sig av sina misstag som visar vilket företag CDPR verkligen är/har blivit. Det är ju egentligen bara deras fjärde spel (räknar inte kortspelen) och första spel som de gör utanför Witcher, så även om de kommer att få jobba på att få tillbaka förtroendet finns det ju chans att de faktiskt lär sig. Om de nu inte redan nu druckit samma Cool Aid som andra stora spelföretag som t.ex. EA, men det lär ju visa sig.

Eftersom vi i någon mening har facit kan du räkna med att de redan är där och förbi i vissa avseenden.

Medlem

5/5 Mästerligt - fz.se

Inaktiv
Skrivet av Jud1t:

Jag tror den stora skadan är mot framtida projekt. Rimligtvis borde det vara svårare nu att rekrytera anställda (särskilt erfarna/talanger) i framtiden. Någonstans kan man förstå att man som anställd kan stå ut med ex. arbetsklimatet på rockstar när slutprodukten blir så välslipad som ex. RDR2 men när slutprodukten och release blir som för CP2077...
Spelet är bra men alla buggar och halvstjärtade element i spelet påminner rätt mycket om BG3 som är i early access och borde släppts som en sådan om man nu prompt skulle släppa något 2020. Det finns ingen annan AAA-titel som ens kan komma i närheten av att vara så ofärdig vid släpp som jag kan komma på. Fy skäms CDPR, fy skäms!

Alls håller nog med om att det var riktigt fult att släppa det i skicket det är. Men behöver inte ta i från knäna, andra spel som varit sjunkande skepp vid release var ex Skyrim, Fallout New Vegas, FO76, Battlefield 4, Daikatana, Arkham Knight (pc port), Aliens: Colonial Marines, AC: Unity och slutligen Anthem. Och säkert några tjog till.

Förstår frustrationen men man behöver ju inte ljuga.

Skribent
Skrivet av Jud1t:

Eftersom vi i någon mening har facit kan du räkna med att de redan är där och förbi i vissa avseenden.

Visserligen sant, men de har ju gillat att vara spelvärlden "good guys", så vi får se om de försöker ta tillbaka detta eller om de fortsätter vägen där pengarna sätts i första hand.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

toppen på det vill dem ha mer betalt för sina ofärdiga spel. alltså dessa utvecklare är så girig..

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

En vänlig påminnelse: skippa allt vad "baiting" heter här i kommentarerna. Alltså "vad var det jag sa"-inlägg enbart i syfte att förlöjliga andra medlemmar och starta gräl.

Se! Vad var det jag sa!!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Alls håller nog med om att det var riktigt fult att släppa det i skicket det är. Men behöver inte ta i från knäna, andra spel som varit sjunkande skepp vid release var ex Skyrim, Fallout New Vegas, FO76, Battlefield 4, Daikatana, Arkham Knight (pc port), Aliens: Colonial Marines, AC: Unity och slutligen Anthem. Och säkert några tjog till.

Förstår frustrationen men man behöver ju inte ljuga.

Diablo 3's release var också en riktig katastrof samt No Man's Sky


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av Ankh:

Diablo 3's release var också en riktig katastrof samt No Man's Sky

Se där finns hur många som helst. Det förminskar inte CDPR spektakel på något sätt men att säga att det är det värsta i gaming historien är att ta i.

Vi glömmer snabbt.

Ambassadör
Xbox

CDPR verkar ju vara allmänt kassa på att sköta en studio, det betvivlar nog ingen.

Däremot så spelar jag Cyberpunk 2077 för tillfället och har gjort så i ett par veckor, och har riktigt skoj. Visst kommer det att vara ett bättre spel om ett år eller så, men det är ju väldigt överdrivet med hatandet. På en seriös maskin, XSX eller ordentlig PC så flyter det fint. Om man bortser från allt som utlovats och snackats om innan release och tar det för vad det är så är det ett trevligt spel.

Absolut inte tal om att vara något revolutionerande eller speciellt dock, det är ett last-gen open world-spel med bra berättelser, tillfredsställande combat, häftig setting och intressanta karaktärer.

Så här långt en stabil 4/5 av mig, men absolut inte det spel som utlovats och hypats innan.


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av Ankh:

Se! Vad var det jag sa!!

Nä nu jävlar!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Med berått mod, som Ebba Busch skulle säga.

Skrivet av Aletheides:

Skulle inte använda den jämförelsen, då hennes uttalande visat sig felaktigt enligt de andra partiledarna, politikerna och tjänstemännen på samma möten. I CDPRs fall så är det allt annat än felaktigt.

Känns väl kanske inte som helt rätt tråd att dra in politik i?

Skrivet av UpplystAfghan:

Oh nej? Ljög man igen? Den såg man ju definitivt inte komma.

Var är alla fanboys nu? Under stenar? Ligg kvar där ett tag till.

Man kan ha roligt med spelet och samtidigt tycka CDPR gjort bort sig. Faktiskt.
Allt är inte svart och vitt, att försöka köra den retoriken är inte särskilt intelligent.

Skrivet av Jud1t:

Jag tror den stora skadan är mot framtida projekt. Rimligtvis borde det vara svårare nu att rekrytera anställda (särskilt erfarna/talanger) i framtiden. Någonstans kan man förstå att man som anställd kan stå ut med ex. arbetsklimatet på rockstar när slutprodukten blir så välslipad som ex. RDR2 men när slutprodukten och release blir som för CP2077...
Spelet är bra men alla buggar och halvstjärtade element i spelet påminner rätt mycket om BG3 som är i early access och borde släppts som en sådan om man nu prompt skulle släppa något 2020. Det finns ingen annan AAA-titel som ens kan komma i närheten av att vara så ofärdig vid släpp som jag kan komma på. Fy skäms CDPR, fy skäms!

Det här känns som en av de riktigt tråkiga konsekvenserna, att en studio (som är mer än bara sitt ledarskap) kan mer eller mindre krackelera efter en sån här grej. Det blir en ond spiral av svårigheter med att få in talang, vilket leder till lägre kvalitet, vilket leder till sämre anseende, vilket leder till svårigheter med att få in talang... o.s.v.

Skrivet av Ankh:

Diablo 3's release var också en riktig katastrof samt No Man's Sky

Skrivet av anon_326114:

Se där finns hur många som helst. Det förminskar inte CDPR spektakel på något sätt men att säga att det är det värsta i gaming historien är att ta i.

Vi glömmer snabbt.

Usch ja. Fallout 76 var ingen höjdare heller. Det finns en rad spel som beskrivits som katastrofer av historiska mått, av olika anledningar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av employed:

5/5 Mästerligt - fz.se

Ett betyg som är färgat av all hajp/förväntan/CDPR-fanboyism som investerats.

"Det här spelet får inte vara dåligt", typ.

KoP
Medlem

Duuuh.. det är klart att dom hade koll på det, det är ju lixom dom som står bakom rodret. Icke-nyhet.

Och andra sidan lirade jag igenom spelet på just en last-gen konsol. Spenderade nog en 70 timmar i spelet totalt utan att jag upplevde det hela som någon större pina. Har t.o.m påbörjat en till igenomspelning (något jag väääldigt ställan gör efter att precis ha klarat av ett spel).

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nä nu jävlar!

haha


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tråkigt att se att CDPR är lika dåliga som Rockstar när det gäller prestanda och buggiga spel

Medlem
Skrivet av nils45:

Aldrig fattat dock varför dom valde ett sådant stort projekt. Bortser man från buggar och dåliga versioner så är spelvärlden med sin AI inte mer avancerad eller nytt än open-world spel från mer än 15 år sedan. Rockstar är nästan det enda företaget som inte hypar "över" vad dom faktiskt kan leverera.

Nja Rockstar har haft foten i openworld länge med GTA å Red Dead Redemption och vet vad de kan göra och inte göra med sina motorer och inom vilken tid,samt att man vet vad man får med dessa ip ,de verkar anställa rena Hollywood skrivare som bygger ihop story med spelvärlden...ja har inte ens spelat RDR2 men räcker att lyssna på dialogen och skådespelarna att det är top notch spared no expense produktion vi snackar om...
Cdproject satte en väldigt hög ribba redan från start med nya element de inte gjort tidigare, drogs väl själva med i hypen av den brutala marknadsföring som de själva knappt kan ha styrt över...tänk dig som programmerare att kanske varje vecka få höra hur ledningen lovat att man kan springa på väggar samtidigt som du ska ha möjlighet att gå in i alla hus,stealth,20+ olika slut,gunplay,massa karaktärer i symbios med polisstyrkor å bilar å de å de osv sen dyker en avdankad Keanu upp på events å så ska de crunchas och strykas och anpassas till 1/5 av konsolkapaciteten! skit herregud tänk er vilka skitår de här stackarna har fått genomleva och sen sabbar ledningen allt genom att pusha spelet ut på marknaden i knappt halvfärdigt skick(nej de e inte särskilt imponerande på PC heller)...

Medlem
Skrivet av Kloker:

Tråkigt att se att CDPR är lika dåliga som Rockstar när det gäller prestanda och buggiga spel

Haha. Du lever i en helt annan värld.

Men det är ok. Man får fsktiskt tycka som man vill.

eld
Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Oh nej? Ljög man igen? Den såg man ju definitivt inte komma.

Var är alla fanboys nu? Under stenar? Ligg kvar där ett tag till.

Det är väl ingen som har suttit och försvarat cd projekt red.

Det går att ha roligt i spelet men fortfarande se problemen.

Medlem

Det är ju rätt uppenbart att ledarskapet är ett gäng amatörer som blivit vansinnigt högfärdiga pga ETT spel som blev en massiv success.

Nu fick man också reda på att de skalat ner på Night City samt tagit bort lovade mekanismer och snickrat ihop wanted systemet på kort tid. Flera topp utvecklare slutade pga denna Badowski dessutom. Det är ju även rent fiasko hur utvecklarteamet blivit styrd, hur kan man tvinga till sig overhauls stup i kvarten, tvinga utvecklarna till crunch och 13 timmars arbetsdagar och sen samtidigt sova på polska miljarder som ett barn.

Nej FZ, ni borde ändra er recension från mästerligt till oacceptabelt.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag hittar inte ikonen för Facepalm men den ska vara här <>


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Oh nej? Ljög man igen? Den såg man ju definitivt inte komma.

Var är alla fanboys nu? Under stenar? Ligg kvar där ett tag till.

Här är en fan boys. Vad ville du? Jag har skitkul med spelet på LAST Gen. Betonar Last för det är kul. Ha en bra kväll. Jag ska krypa tillbaka till min sten igen. Tur att du är så duktig. Mr duktig.

Justq ja. Fel av mig. Current gen har jag ju. Doh!

Skriv svar