Josef Fares tycker Xbox Series X har ett "j*vligt förvirrande namn"

Robot
Josef Fares tycker Xbox Series X har ett "j*vligt förvirrande namn"

"De har tappat det", säger spel- och rubrikmakaren.

#josef-fares, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Är väl inte så jävla svårbegripligt? Har ingen Xbox Series-konsoll själv, men man bör väl ha läst på (minimalt) innan man köper.

Xbox One - förra generationen
Xbox Series - nuvarande generation

S/X är bara modell-namn till Xbox Series, precis som Slim och Elite var förr till Xbox 360.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Det är förvirrande. Han har rätt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Microsoft är rätt kassa på det med namngivning, men inte lika dåliga som de som gör bildskärmar.

https://twitter.com/system32comics

RmK
Medlem
Skrivet av Meurik:

Är väl inte så jävla svårbegripligt? Har ingen Xbox Series-konsoll själv, men man bör väl ha läst på (minimalt) innan man köper.

Xbox One - förra generationen
Xbox Series - nuvarande generation

S/X är bara modell-namn till Xbox Series, precis som Slim och Elite var förr till Xbox 360.

Helt rätt, om man har läst på så går det ganska lätt och förstå men majoriteten av konsumenterna som köper dessa sitter inte på FZ och läser på. De flesta köper till sina ungar och då är det betydligt mycket viktigare att ha en simpel namnstandard likt Playstation har, ju högre desto bättre. Det finns en anledning till att Xbox One X försäljningen gick upp i topp samma dag som Xbox One Series X släpptes.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Är väl inte så jävla svårbegripligt? Har ingen Xbox Series-konsoll själv, men man bör väl ha läst på (minimalt) innan man köper.

Xbox One - förra generationen
Xbox Series - nuvarande generation

S/X är bara modell-namn till Xbox Series, precis som Slim och Elite var förr till Xbox 360.

Om ingen sa till dig vilken är den nyaste skulle du veta det på namnet?

Medlem

Konsolerna borde ha hetat "Xbox Two X" och "Xbox Two S".

Medlem

Känns som folk går igång på att hitta grejer att hata på dagligen.

Avstängd

Man kan i princip inte välja ett sämre namn. Helt obegripligt på alla sätt.


signatur

Jag är som din mamma.

Söt.

SoL
Medlem

Nästa xbox borde heta ”triple X” den e ju lätt att komma ihåg

It's not a lake, it's an ocean

Ja, det är ett dåligt namn. Men måste han använda f-ordet för att förmedla det?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Karmak:

Om ingen sa till dig vilken är den nyaste skulle du veta det på namnet?

Det argumentet skulle lika gärna funka för Playstation. Om du inte hade vetat det på förhand, hur skulle du veta att Playstation 5 är den nyaste?

Går man in i en elektronikaffär eller spelaffär, och ber att få köpa "det nyaste Xbox" eller Playstation, så bör man iallafall räkna med att personalen vet vilket det gäller. Och beställer man enbart online, så bör man även utan att vara påläst... läsa på lite. Dom flesta sökmotorer till exempel, kan man ganska enkelt söka som en fråga... ex.

"Vad heter nyaste Xbox?"

Går alldeles utmärkt via exempelvis Google som är standard för väldigt många.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft är rätt kassa på det med namngivning, men inte lika dåliga som de som gör bildskärmar.

https://i.imgur.com/18bkkK0.jpeg

https://twitter.com/system32comics

Äsch, tycker Gigabyte lyckas rätt bra med sin namngivning iaf. G för Gigabyte, siffra för storlek, F eller Q för FullHD eller QHD och ett tillagt C för om skärmen är Curved. T ex G27QC


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Konsolerna borde ha hetat "Xbox Two X" och "Xbox Two S".

Fel.

Konsollerna borde heta "Xbox Four X" och "Xbox Four S"

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox Series

S/X modellerna är 4:e i raden. Men går ju absolut inte ha en 4:a i titeln, för då låter det plötsligt som dom ligger en generation bakom Playstation 5.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

jbx
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, det är ett dåligt namn. Men måste han använda f-ordet för att förmedla det?

Han är ju häftig....


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Vi som hänger på forum osv tycker nog överlag, kill gissning, att namnen är lätta att förstå.
Men gemene person tycker nog tvärt om.

Fick förklara i detalj, flera gånger, till en jobbar kompis som var intresserad av att köpa min One S eller One X, vilka dessa konsoler var och inte var.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Xbox 5 hade varit enkelt. För de enkla.

jbx
Medlem
Skrivet av Karmak:

Om ingen sa till dig vilken är den nyaste skulle du veta det på namnet?

Om jag inte var insatt hur kan jag då veta att 3080, ps5 eller LG CX är de nyaste?
Tar lika lång tid att googla på de som med Xbox Series X/S


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Kan man räkna till 5, vilket de flesta kan, så är det ju oftast lättare att förstå att 5 är större än 4 t.ex än att ”series” är större än ”one” så din jämförelse håller inte riktigt.

Medlem

Absolut sämsta namnet sedan Wii U helt klart. Xbox One var redan horribelt, men man kunde åtminstone lista ut att det inte var samma konsol-generation som Xbox 360.
Series X/S och Wii U vet man inte att det är en ny konsol om man inte är insatt eller gjort noggran efterforskning, vilket många icke-insatta inte gör när de ska köpa en konsol.

Medlem

Sony är dom ända som gör rätt med 1,2,3 ect.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

känns nästan designat med flit för att typ lura okunniga föräldrar och liknande.
bra design så ska en 5åring kunna kolla på det och förstå det imo

Medlem

Jag vill tycka hans åsikt är intressant...men nope

Dock håller jag med!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Njaa vet inte jag. Xxxxboooxxxx. Xbox. Xbox. Xbox. Det låter ju fantastiskt bra.

Medlem
Skrivet av jbx:

Om jag inte var insatt hur kan jag då veta att 3080, ps5 eller LG CX är de nyaste?
Tar lika lång tid att googla på de som med Xbox Series X/S

PlayStation är ju superlogiskt. Ett namn plus kontinuerlig sifferföljd. Du vet att 5an är den nyaste för 5 är en högre siffra än de tidigare utgåvorna. Xbox borde namnges på samma sätt. De andra Exemplen är såklart lika idiotiska, om än inte lika förvirrande.

Medlem

Undrar vad nästan generation kommer att heta. Xbox Series Xbox One X/S? Det är ju urusla namn, givetvis.

FM-guru
F.d. Sisyr

"I do believe in the narrative game. We really need to look closer at how mechanics are connected to story, and I really, truly believe that in [other] narrative games, sometimes designers and writers are [making] two different games."

Tummen upp på detta.

Skrivet av Ribcage:

Xbox 5 hade varit enkelt. För de enkla.

Xbox 4 hade det vart. Att microsoft håller på och svamlar såhär med namnen istället för att bara köra 1,2,3 etc. handlar nog mest troligt om att dom ligger en siffra efter Playstation.

Medlem

Hur många sådana här diskussionstrådar finns för PlayStation?

Nästa generation kommer heta:
Xbox Next Gen X

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Xbox 4 hade det vart. Att microsoft håller på och svamlar såhär med namnen istället för att bara köra 1,2,3 etc. handlar nog mest troligt om att dom ligger en siffra efter Playstation.

Man kan hoppa över en siffra med, det är OK.

Windows 7
Windows 8
Windows 10

Skriv svar