Medlem
Doom Eternal

Jag håller för första gången på att spela doom eternal på pc. Jag drog mig länge för att köpa spelet på grund av att det fick en ganska ljummen recension på fz. Det klagades på att ammunitionen tog slut fort etc.

Jag kan ärligt säga att detta är ännu bättre än Doom 2016. Spelet är mycket bra , jag tycker inte alls att man har för lite ammunition och att man tvingas använda motorsågen mm. Spelet är perfekt avvägt och flytet tar aldrig slut för mig. För att va ett doom spel så ger jag det nästan full pott. Underbart designade banor och utforskande.

Är det någon mer som håller med?

Skägg.
10 Chambers

Jag kände på mig att Eternal skulle bli en vattendelare och kan nästa bli lite avis på dom som spelet klickar med, som du.


signatur
Medlem

Tänkte testa det på ps5 efter jag är klar med resterande spel, bådar gott det du säger landahl


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Spelet är grymt men jag tycker som Calle, för lite ammo för min spelstil.

Medlem

Ledsnade tyvärr en bit efter hubben som man kom till, inte alls samma känsla som förra Doom. Det kändes som man spelade ett dåligt dlc till förra Doom.

Medlem

Eternal var mitt goty förra året. När man spelar på lite svårare svårighetsgrad och får upp flytet med både ammo och health recovery så finns det inget spel som kan klå känslan. Sedan gillar jag konceptet med att ta sig från arena till arena, man kan inte ha fullt adrenalinpåslag hela tiden!

Medlem

Avvaktar ett tag till med att köpa det. Tyckte Doom 2016 var för mycket hoppande, är det samma i Eternal?

Hatar när first person ska blanda in plattforms-element.

Fragtjuv

Jag gillade det väldigt mycket med håller Doom 2016 som ett ännu bättre spel. Jag irriterade mig inte på att du tvingades att använda t.ex moderådet emellanåt men däremot så tycker jag att spelar tappade i tempo emellanåt med alla ”plattformselement”. Det tycke ringde jag passar i Doom när det blir så mycket som i Eternal.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Quake-konnässsör

Det finns moddar som ökar ammo kapaciteten i spelet.

Har provat Doom Eternal Overhaul, kan vara lite knepigt och installera. Men kanske faller fler i smaken då man får mer ammo, mer armor,

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Jag gillade det väldigt mycket med håller Doom 2016 som ett ännu bättre spel. Jag irriterade mig inte på att du tvingades att använda t.ex moderådet emellanåt men däremot så tycker jag att spelar tappade i tempo emellanåt med alla ”plattformselement”. Det tycke ringde jag passar i Doom när det blir så mycket som i Eternal.

Doom 2016 tycker jag var mycket lättare och banorna var inte lika väldesignade som eternal. Jag tycker att plattformandet passar bra in eftersom spelet håller ett så högt tempo i striderna, det är enligt mig en perfekt avvägning och tid att varva ner.

Medlem

DOOM 2016 körde jag igenom två gånger, vilket är stort eftersom jag vanligtvis inte har fokus att ta mig igenom spel ens en gång.

DOOM Eternal å andra sidan kom jag inte alls särskilt långt i innan jag tappade intresset. Kan inte sätta fingret på varför dock.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Gillar båda spelen men Doom16 kom definitivt med en större käftsmäll än Eternal. Kändes som folk bara hade väntat på något som hade aningar av gamla typen av spel när första spelet släpptes.

Spelade igenom 16 tre gånger innan jag kände mig nöjd, samt en del MP.
Eternal blev en genomspelning, hade kul men inget lockar mer med det tyvärr.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är underbart. Lätt bästa spel 2020.

Var också tveksam i början av min första playthrough. Kändes som lite för mycket platforming och lite för lite ammo. Sen kom jag på att det bara är jag som är dålig. Har inte mycket ont att säga om det nu.

Gillade Doom 2016 också, men det är svårt att gå tillbaka nu.

Kör igenom det nu på Ultra-Violence. Har klarat Nightmare en gång, men ville ha lite mer casual denna gången

Och speedruns på Ultra-nightmare är en ren fröjd att kolla på imo
https://www.youtube.com/watch?v=FDhjEImWhpE

Medlem
Skrivet av landahl:

Är det någon mer som håller med?

Tack vare Gamepass för 10kr kunde jag köra Doom Eternal till den grad att jag visste att det inte kommer bli roligare än vad det redan är och det gjorde inget att bara stänga av och avinstallera. Det var inte alls ett spel för mig, och kändes som fel steg att gå efter Doom 2016 - värt att poängtera att jag inte gillade Doom 2016 heller, men det var åtminstone mer underhållande än Doom Eternal.

Det finns ingen egentlig konkret sak som förstör dessa nya Doom för mig, bara en massa småsaker som ställs på hög. Många bäckar små, som man säger, men det var helt klart *fler* bäckar i Doom Eternal. Det är inte som att jag är någon slags Doom-purist heller som tycker det skiljer sig för mycket från originalet. Hade dessa nytolkningar varit rena kopior av spelet som kom ut 1994 hade jag nog också gäspat (se Prodeus, exempelvis. En homage till boomer-shooters, men jättetråkigt för den gör inget nytt öht.).


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

är väl ganska ensam om att tycka att både nya doom och doom eternal är ganska dåliga spel, gameplay-loopen känns artificiell på något sätt som är svårt att förklara.

Medlem

Jag var glad när sluttexten kom för det är ett spel jag aldrig kommer att starta igen.
Tempot var för dåligt. Ville utvecklarna att man skulle gå från punky a till b kunde man skippa utforskning av banor.

Medlem

Kändes mer som jag spelade Mario/Prince of Persia än Doom så gav upp när hoppandet blev allt för idiotiskt.
Jag vill ju bara kötta för i he*vete!:D

Medlem

Jag älskar DOOM Eternal, förutom sista bossen. Det känns som att utvecklarna inte visste hur de skulle göra för att göra sista bossen utmanande, så de gjorde den omöjlig. Den går att klara på svåraste svårighetsgraden, men det är ju om man har tur och om omständigheterna råkar tillåta det. Dessutom känns det knappt som att man slåss mot en boss. Det är bara en massa okontrollerat spam.

Annars är resten av spelet fram till slutbossen riktigt bra.

Skrivet av almblad:

Det finns moddar som ökar ammo kapaciteten i spelet.

Har provat Doom Eternal Overhaul, kan vara lite knepigt och installera. Men kanske faller fler i smaken då man får mer ammo, mer armor,

Fusk ju


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Älskar spelet. Tyckte bara sista bossen var förjävligt jobbig. Tog den på first try men fan vad jag hade lackat ur om jag dött med tanke på hur utdragen den fighten är på de svårare svårighetsgraderna. Tror säkert det tog mig en halvtimme av att springa maraton runt bossarenan och konstant plocka upp skit och cheesa så mycket som möjligt. Men överlag skitbra spel

FM-guru
F.d. Sisyr

2016 års Doom är klart mycket bättre i min bok. Inte för att Eternal är dåligt - det är bara inte alls lika bra.

Medlem

Jag orkade inte spela mer än ett par levels, sen gav jag upp. 2016 var klart mycke bättre!

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Älskar spelet. Tyckte bara sista bossen var förjävligt jobbig. Tog den på first try men fan vad jag hade lackat ur om jag dött med tanke på hur utdragen den fighten är på de svårare svårighetsgraderna. Tror säkert det tog mig en halvtimme av att springa maraton runt bossarenan och konstant plocka upp skit och cheesa så mycket som möjligt. Men överlag skitbra spel

Tycker inte sista bossen var så jobbig ändå. Fanns slayer gates som jag hade större problem med

Inaktiv

Inte spelat det men känns det som om man har för lite ammo kommer jag inte göra det heller. Har väldigt svårt för det tilltaget när det kommer till spel. Alldeles för lite ammo i tex Last of us och många andr spel.

Medlem

Som inbiten action-spelare så är det här gudomligt, det är tantra i spelform.

Du bara gör, vägen mellan tanke och händelse är sömlös, jag går in i trans, jag är the doomslayer, min vilja är total förödelse, och det finns inget som kan stoppa mig.

I am divine!

DLC:et är bara mer och bättre än orginalet, just keep on trancing!


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Inte spelat det men känns det som om man har för lite ammo kommer jag inte göra det heller. Har väldigt svårt för det tilltaget när det kommer till spel. Alldeles för lite ammo i tex Last of us och många andr spel.

Inte riktigt samma sak i Doom. Man har lite ammo i början innan man har lagt till perks för det. Sen är det inte så illa som det låter heller. Det gäller bara att träffa ordentligt och använda motorsågen lite taktiskt.

Medlem

Bara så ni vet. Spelet har tekniskt sett unlimited ammo. Går det verkligen klaga på det?! Det handlar bara om att använda motorsågen vid rätt tillfällen.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Tycker inte sista bossen var så jobbig ändå. Fanns slayer gates som jag hade större problem med

Var det stressigaste momentet för mig i Doom kändes bara som "Dör jag nu skiter jag i det här" hehe

Medlem

Hela systemet bygger på att du har ett flyt och är ständigt i rörelse. Finns inga överflödiga attacker utan du måste behärska mekaniken för att spela spelet som det är tänkt. Klarar man inte det så blir det förmodligen tråkigt snabbt...

Medlem

Bra spel, inget snack.
Men det är inte Doom. I mitt tycke. Finns inte ett spår av feelingen originalen hade. Doom (2016) var ok, men även det ett steg i fel riktning.
Känns mer som en arena shooter.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Jag hade höga förväntningar av Doom Eternal med tanke på hur mycket jag tyckte om Doom 2016. Men det tog inte länge förrän mina nerver var helt slut, ville jag spela Super Mario hade jag köpt Super Mario. Efter allt hoppande hit och dit gav jag upp och bannade att jag ska aldrig spela sk:ten igen.

Några månader for iväg och bestämde mig för att spela om 2016, efter det ville ändå ge Eternal en ny chans. Det ångrar jag inte idag. Har klarat Eternal och älskade varje sekund från det jag kom underfund spelets rytm.

12
Skriv svar