Sony sålde 4,5 miljoner Playstation 5-konsoler 2020 – gör förlust på varje enhet

Medlem

Produktionen står still inom många områden därför skeppas inget. Inom cyklingen e de ju stendött, bildelar har svårt att ta sig fram osv.
Har en kund som inte får sin leverans från 3M för de inte hinner med. Vilket medför 2v stillestånd för min kund.

Så hela marknaden e fucked up

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bloomberg: "For context, the PS4 cost around $381 to manufacture and retailed for $399 when it released in 2013. "

Så att andra konsoler säljs med förlust, inkluderar det mer än bara tillverkningskostnaden?

För att den ska kunna säljas för $399 i butik måste den ju säljas för en bra bit under tillverkningskostnaden $381 till butikerna.

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Och bara 1,4 miljoner PS4 (jämfört med 6 miljoner under samma kvartal 2019). PS4 verkar vara på väg att falla i dvala tidigare än väntat.

Fast det tänker jag också blir en naturlig följd vid release, i och med att, nu gissar jag, kommer ut rätt många ps4 och ps4 Pro på andrahandsmarknaden. Till rätt så reducerade priser jämfört med en ny konsol.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ingen större chock att de säljs med förlust, men det är inte längre lika intressant och det driver inte på försäljningen nämnvärt eftersom de inte kan användas för att bygga kostnadseffektiva servers som man kunde gör med PS3an.

Prissättningen är ju satt av rena konkurrensskäl för "vinna kampen" om den nya generationen.

Sen kan man undra varför de inte lanserade med en svart version som garanterat hade varit än mer efterfrågad. Jag har inget emot vitt i sig, Dreamcasten är min favorit genom tiderna och står alltid framme här hemma, men jag vägrar att ha en jätterouter i min tv-bänk. Jag kanske är ensam om detta, men jag tror att det finns en relativt stor skara människor som sitter med tex PS4or som avvaktar, eller kanske rentav väljer bort PS5an just nu på grund av nuvarande färgkombination. Sony visste ju om att de ändå inte skulle kunna möta efterfrågan nu första halvåret efter lansering oavsett färgval, så det kanske var ett taktiskt beslut att dämpa efterfrågan något genom sitt färgval och se till att så många entusiaster som möjligt blir glada och får köpa lanseringsmodellen inledningsvis, och att man i ett senare skede (rimligtvis i höst/vinter) lanserar en svart model som en svensson faktiskt kan ha framme i vardagsrummet utan att skämmas över. Först då tror jag att man verkligen kan nå fram till den bredare skaran, och man kommer på sikt även se en merförsäljning av konsoler från de entusiaster som "byter upp sig". Detta är i alla fall min gissning.

Medlem
Skrivet av Margy:

För att den ska kunna säljas för $399 i butik måste den ju säljas för en bra bit under tillverkningskostnaden $381 till butikerna.

Det är nog inräknat:
"Some Sony games staff think it should sell the new console at a loss if necessary to match Microsoft’s price, while other Sony executives would prefer to make money as the company did with the PS4."

Beror på hur man tolkar det, men jag antar att de menar vid launch, annars så borde det väl så "as it does".

12
Skriv svar