Någon har köpt Nyan Cat-giffen för 4,5 miljoner kr

Robot
Någon har köpt Nyan Cat-giffen för 4,5 miljoner kr

Någon som vill köpa våra fina giffar för hutlöst mycket pengar?

#auktion, #kryptovalutor, #nyan-cat


Medlem

Vad är skillnaden på den hen har köpt för 4.5 miljoner och den jag kan hitta med en enkel googling? Remaster? Remake? 4K? 8K? (på tal om Anti-nostalgi som det har diskuterats under helgen)

Medlem
Skrivet av Thane:

Vad är skillnaden på den hen har köpt för 4.5 miljoner och den jag kan hitta med en enkel googling? Remaster? Remake? 4K? 8K? (på tal om Anti-nostalgi som det har diskuterats under helgen)

Upphovsrätten skulle jag gissa på.
Vad är skillnaden på Pettson & Findus på DVD och den jag kan hitta med en enkel googling?


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Quelor:

Upphovsrätten skulle jag gissa på.
Vad är skillnaden på Pettson & Findus på DVD och den jag kan hitta med en enkel googling?

Det är betydligt mer abstrakt med NFTs än så (https://en.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token). Mig veterligen har han inte sålt upphovsrätten utan det enda köparen äger den är den unika kryptografiska hashen. Det är i princip digitala samlarkort där det går att verifiera att det endast finns ett ex och en enda ägare av ett visst föremål på blockkedjan.

Den här såldes precis för 12 miljoner kronor: https://twitter.com/cryptopunksbot/status/1362771243653615621

Medlem
Skrivet av lantto:

Det är betydligt mer abstrakt med NFTs än så (https://en.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token). Mig veterligen har han inte sålt upphovsrätten utan det enda köparen äger den är den unika kryptografiska hashen. Det är i princip digitala samlarkort där det går att verifiera att det endast finns ett ex och en enda ägare av ett visst föremål på blockkedjan.

Den här såldes precis för 12 miljoner kronor: https://twitter.com/cryptopunksbot/status/1362771243653615621

Intressant!
Det verkar sannerligen vara mer diffust än upphovsrätt men av vad jag kan läsa mig till är NFT's en hash på digitalt ägarskap och således äger nu köparen detta verk.
Enligt auktionsajten ifråga:

Skrivet av FoundationApp:

This completes transfer of ownership of the artwork from the creator to you.

Så i nån mening antar jag köparen har rätt att använda gif'en i kommersiellt bruk?


signatur

Jag har ätit pannkaka!

eld
Medlem
Skrivet av lantto:
Skägg.
10 Chambers

Du kan bli miljonär med din skill!

Samtidigt, kan man välja ETH någonstans, eller är det bara låtsaspengar?


signatur
Medlem
Skrivet av Quelor:

Intressant!
Det verkar sannerligen vara mer diffust än upphovsrätt men av vad jag kan läsa mig till är NFT's en hash på digitalt ägarskap och således äger nu köparen detta verk.
Enligt auktionsajten ifråga:
Så i nån mening antar jag köparen har rätt att använda gif'en i kommersiellt bruk?

Ja, det är högst oklart men rätten att använda verket kommersiellt skulle definitivt motivera priset mer. Såg dock följande citat i NY Times-artikeln:

The sale was a new high point in a fast-growing market for ownership rights to digital art, ephemera and media called NFTs, or “nonfungible tokens.” The buyers are usually not acquiring copyrights, trademarks or even the sole ownership of whatever it is they purchase. They’re buying bragging rights and the knowledge that their copy is the “authentic” one.

https://www.nytimes.com/2021/02/22/business/nft-nba-top-shot-...

Sannerligen diffust som du säger! Speciellt när det handlar om så stora summor.

Medlem
Skrivet av lantto:

Ja, det är högst oklart men rätten att använda verket kommersiellt skulle definitivt motivera priset mer. Såg dock följande citat i NY Times-artikeln:

The sale was a new high point in a fast-growing market for ownership rights to digital art, ephemera and media called NFTs, or “nonfungible tokens.” The buyers are usually not acquiring copyrights, trademarks or even the sole ownership of whatever it is they purchase. They’re buying bragging rights and the knowledge that their copy is the “authentic” one.

https://www.nytimes.com/2021/02/22/business/nft-nba-top-shot-...

Sannerligen diffust som du säger! Speciellt när det handlar om så stora summor.

Haha! Det blir ju nästintill galenskap isåfall.
Men sen så har rika individer aldrig slutat förvåna.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Den giffen med Gurra är ju guld!! Flera olika tolkningar, har man snuskig fantasi så kan man se att blev så exalterad så det exploderade. Sen är det en blopper, en misslyckad försök att öppna flaskan. Perfekt gif med andra ord.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hellspites:

Den giffen med Gurra är ju guld!! Flera olika tolkningar, har man snuskig fantasi så kan man se att blev så exalterad så det exploderade. Sen är det en blopper, en misslyckad försök att öppna flaskan. Perfekt gif med andra ord.

Auktionen börjar på ett flak öl!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Auktionen börjar på ett flak öl!

Är väl kolsyrad dryck så genomtänkt?


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

Är väl kolsyrad dryck så genomtänkt?

Det är precis vad det är!

Calle säljer giffen på Gurra som öppnar(misslyckas) en kolsyrad dryck för ett flak öl.
Ett flak öl = 24 st kolsyrade drycker.
Calle låter Gurra öppna dessa = 24 st nya gifflar.
Sedan säljer han dessa för ett flak styck och får 576 nya kolsyrade drycker/gifflar osv.
Tillslut sitter Calle med all öl i världen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kveldulver:

Det är precis vad det är!

Calle säljer giffen på Gurra som öppnar(misslyckas) en kolsyrad dryck för ett flak öl.
Ett flak öl = 24 st kolsyrade drycker.
Calle låter Gurra öppna dessa = 24 st nya gifflar.
Sedan säljer han dessa för ett flak styck och får 576 nya kolsyrade drycker/gifflar osv.
Tillslut sitter Calle med all öl i världen.

Varje flak ett block? 🤔 Calles ölflakskryptovaluta? 1 ölcalle = 1st öl = 12kr isch


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varje flak ett block? 🤔 Calles ölflakskryptovaluta? 1 ölcalle = 1st öl = 12kr isch

Ja det låter rimligt!
När han har gjort processen (bara!) fem gånger äger han 7 962 624 öl och hyllorna på bolaget i hela landet borde gapar tomma. Då kommer värdet av en ölcalle öka enormt. 😳

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kveldulver:

Ja det låter rimligt!
När han har gjort processen (bara!) fem gånger äger han 7 962 624 öl och hyllorna på bolaget i hela landet borde gapar tomma. Då kommer värdet av en ölcalle öka enormt. 😳

Och ni kan köpa in er i den teoretiska äganderätten till ett block. Jag kommer fortfarande ha blocket (och dricka upp det) men ni har bragging rights på internetz.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och ni kan köpa in er i den teoretiska äganderätten till ett block. Jag kommer fortfarande ha blocket (och dricka upp det) men ni har bragging rights på internetz.

Snordyrt också självklart!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Snordyrt också självklart!

Beror på om du är tidig eller sen i kedjan.


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Beror på om du är tidig eller sen i kedjan.

Billigt kan vara mycket pengar det också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

1
Skriv svar