Jade Raymond startar ny studio med Sony som investerare

Medlem

Har inga förhoppningar alls som sagts tidigare så har hon väl inte släppt något sedan Ubisoft tiden, men överrasksa mig gärna Jade !!

Medlem

Lovar gott och jag önskar henne lycka till och hoppas samtidigt på något nytt och kreativt.

Medlem

Ska bli spännade och se hur länge hon stannar den här gången innan hon sticker 😂

Medlem
Skrivet av onliner72:

Allt hon varit med om sedan Assassin's Creed-spelen har antingen blivet nerlagt eller ej genomfört... Hon för inte tur med sig precis...

De allra flesta spelen blir nedlagda innan de släpps. Läs vilken intervju som helst från folk som varit i branschen ett tag och du får höra samma sak.

Skrivet av Joakim Bennet:

Mja, indie handlar väl i grund och botten om att vara oberoende, "independent" och inte låst till en utgivare som har monetära insatser i sin produkt och därmed kan påverka, mer eller mindre.

Att indie sedan blivit förknippar med lågbudget ligger ju i sakens natur. Ingen stor utgiviare, mindre budget.
Men som jag skrev, begreppet är urvattnat, och har flera andemeningar idag.

Indie som begrepp inom spel är egentligen lånat från andra kulturområden. Från början var det ganska enkelt: är ett företag självständigt och ger ut sina egna spel är det indie, precis som med böcker, film osv. Idag är spelutveckling lite mer komplex med olika samarbeten, tidsbestämda avtal och avancerade ägandestrukturer. Dessutom har en genre spel börjat betraktas som "indiespel" men dessa har egentligen inget att göra med om företaget som gjort dem kan räknas som indie.

Att Jade beskriver nya studion som "independent" tyder iaf på att hon får större frihet än under EA och Google. Sony har ett rykte om sig att ge sina studios ganska stor frihet (så länge de levererar), något som knappast sägs om EA.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Absolut, håller med. Oavsett hur uttrycket används idag så handlar det ju ursprungligen om små bolag som inte gjorde sig beroende av en jätte. I skivindustrin var det ju små bolag som själva gav ut små artister, så visst fanns det även där en utgivare-"utvecklare"-relation.
Men jag tror vi är på samma spår. Semantik, mest.

Indiebegreppet kommer ju från musikindustrin och där fanns det länge ett oligopol med 6 skivbolag som gav ut det mesta (med diverse dotterbolag). Warner, EMI, Sony /CBS, BMG, Universal /MCA,PolyGram. Allt annat var independent oavsett hur kommersiellt det var eller om det var flera företag i följd som producerade och var utgivare och så vidare. Så det var ganska enkelt.

Och sen blev det en musikstil med mera, men det är en annan sak.

I spelvärlden har man ju aldrig kommit överens om vilka de här stora bolagen som inte är indie skulle vara, så allt och inget kan ju vara indie.

12
Skriv svar