Index-skaparen Valve undersöker trådlös och fristående VR

Robot
Index-skaparen Valve undersöker trådlös och fristående VR

Känner Gaben flåset i nacken från Facebook?

#index, #nyhetstips, #valve, #virtual-reality


Medlem

Oculus Quest har redan detta, spela från datorn över Wifi. Det enda du behöver är virtual desktop.

Medlem
Skrivet av Bucephalus:

Oculus Quest har redan detta, spela från datorn över Wifi. Det enda du behöver är virtual desktop.

Jag hade dock hellre sett ett VR set som är helt menat för PC samt trådlös. Typ med en dongle man sätter i datorn.
Visst kan man köra den över sitt egna wifi, men jag hade nog hellre föredragit en form av dedikerad överföring.

Anledningen till varför jag vill ha en som är helt menat till pc och trådlös är för att den blir lättare


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Du har ping så lågt som det behövs för de flesta spel om du har ett bra WIFI hemma, jag kan spela VR spel vart som helst i huset tack vare att det är bundet till WIFI. En dongel låter bara som mer strul och nya protokoll när TCP/IP över WIFI redan finns där och funkar bra.

Medlem

Jag menar alltså ping mellan headset och maskinen som spelet körs på, din gaming-PC förmodligen.

Medlem
Skrivet av Bucephalus:

Du har ping så lågt som det behövs för de flesta spel om du har ett bra WIFI hemma, jag kan spela VR spel vart som helst i huset tack vare att det är bundet till WIFI. En dongel låter bara som mer strul och nya protokoll när TCP/IP över WIFI redans finns där och funkar bra.

Alla har faktiskt inte Wifi (eller jo, men alla har inte bra täckning för det i sitt hem)
Men min största poäng är att det borde vara ett headset helt menat till pc (inget standalone) med wifi. Vikten hade blivit betydligt bättre då.

Edit: Jag kör förövrigt wifi6 och har en utmärkt gaming pc


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Alla har faktiskt inte Wifi
Men min största poäng är att det borde vara ett headset helt menat till pc (inget standalone) med wifi. Vikten hade blivit betydligt bättre då.

Jag förstår din poäng Men det innebär en massa mer utveckling för VR-tillverkaren och risk för att buggar som är lösta för många år sen med WIFI måste lösas igen. Köp en WIFI-dongel om du inte har WIFI. Det är lite förvånande hur låg latency WIFI har med de nya standarderna.

Medlem
Skrivet av Bucephalus:

Jag förstår din poäng Men det innebär en massa mer utveckling för VR-tillverkaren och risk för att buggar som är lösta för många år sen med WIFI måste lösas igen. Köp en WIFI-dongel om du inte har WIFI. Det är lite förvånande hur låg latency WIFI har med de nya standarderna.

Alltså, jag har inga problem själv med det. Jag kör Wifi 6 från en TP AX-1500.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Men min största poäng är att det borde vara ett headset helt menat till pc (inget standalone) med wifi. Vikten hade blivit betydligt bättre då.

Nja, inte nödvändigtvis. Ganska säker på att själva "standalone" komponenterna väger inte särskilt mycket. Ett litet chip, lite minne och enkel kylning, det gör inte mycket från eller till. I princip är det ju mobiltelefon komponenter. Det är mest batteri och sånt som lägger på vikten, och det kommer man ju inte ifrån oavsett om det är PC only eller standalone.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Nja, inte nödvändigtvis. Ganska säker på att själva "standalone" komponenterna väger inte särskilt mycket. Ett litet chip, lite minne och enkel kylning, det gör inte mycket från eller till. I princip är det ju mobiltelefon komponenter. Det är mest batteri och sånt som lägger på vikten, och det kommer man ju inte ifrån oavsett om det är PC only eller standalone.

Sant, men ju mindre onödigt desto bättre. Batteriet hade varit bättre om man satt i ett bälte eller något.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Sant, men ju mindre onödigt desto bättre. Batteriet hade varit bättre om man satt i ett bälte eller något.

Eller baktill, för att väga upp att skärmen och eyetracking sensorer å IR sensorer å allting som är framtill väger en del

Medlem

Vr är uselt idag. Kan tänka mig att det blir ok om några år om det inte dör ut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Gillar verkligen att det rör på sig i VR branschen. Först ut var Sony för ngn dag sedan med de nya kontrollerna som så riktigt lovande ut och nu denna nyhet.
Det rör på sig. Jag gillart!

Och jag är fullt medveten om att VR kanske aldrig kommer bli riktigt mainstream men jag tror definitivt det är här för att stanna som en subkultur i spel världen. Det finns en marknad den saken är säker.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Eller baktill, för att väga upp att skärmen och eyetracking sensorer å IR sensorer å allting som är framtill väger en del

Blir det inte jobbigt om all vikt ska ligga på huvudet dock?

Medlem
Skrivet av Bucephalus:

Oculus Quest har redan detta, spela från datorn över Wifi. Det enda du behöver är virtual desktop.

Enda man behöver är SideQuest och ALVR.
Förstår inte varför alla pratar om VD och ingen pratar om ALVR som dessutom är gratis.

Dock har ju VD fördel att man inte behöver sideload:a den längre.

Medlem

Hoppas även de gör det så prisvärt som möjligt. Folk har nog lite svårt att punga ut runt 10k för VR när hårdvara redan rusat iväg i pris som det gjort på senaste. Kan oculus med sin quest 2 leverera så bra VR som den gör för runt 3500spänn så kan Valve.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag hade dock hellre sett ett VR set som är helt menat för PC samt trådlös. Typ med en dongle man sätter i datorn.
Visst kan man köra den över sitt egna wifi, men jag hade nog hellre föredragit en form av dedikerad överföring.

Anledningen till varför jag vill ha en som är helt menat till pc och trådlös är för att den blir lättare

Problemet med WiFi är att det är lite för slött ifall du vill ha signal med hög hastighet och kvalité.
WiFi6 har till exempel efter en snabb Googling 9,6Gbit, vilket är rätt långsamt om man jämför med HDMI 2.1 som ligger på 40/48Gbit.
Man måste alltså komprimera signalen vilket kostar tid, kvalité och systemresurser/hårdvara.

Ifall man använder en WiFi dongle så är USB 3.2 2X2 uppe i 20Gbit nu i alla fall.
Det skulle kanske gå att ha en adapter som ansluts till en usb port och HDMI/DP porten också ifall de lyckas få upp den trådlösa signalen till så höga hastigheter.

När det kommer till Index så ser jag det som en lösning med hög kvalité, så jag hoppas inte att de kompromissar för mycket med nästa variant.
Jag ser gärna att de fortsätter använda fyrar eller i alla fall en lösning som inte ger sämre inlevelse(vill inte se att man kompromissar med headsetets och kontrollernas positionering).

Men trådlös Index är min personliga dröm just nu, hoppas att de kommer med en bra lösning snart.
Lite tråkigt att det tagit så lång tid, då Valve pratade om trådlöshet innan Index släpptes.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Hoppas även de gör det så prisvärt som möjligt. Folk har nog lite svårt att punga ut runt 10k för VR när hårdvara redan rusat iväg i pris som det gjort på senaste. Kan oculus med sin quest 2 leverera så bra VR som den gör för runt 3500spänn så kan Valve.

Njaaa Facebook har nog lite mer kapital än Valve.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Jag hade gärna köpt ett headset från Valve. Indexen känns inte riktigt värd det den kostar, men om jag kan få något bättre som är trådlöst så är jag beredd att lägga mer än 8500 på det. Det kan blir bra 🙂

Hype!

Medlem
Skrivet av noyart:

Blir det inte jobbigt om all vikt ska ligga på huvudet dock?

Jo, så klart. Men framtill måste vi ju ha en viss vikt för display som måste placeras ett bit bort från ögonen och därmed huvudet, vilket gör att vi bör ha lika mycket vikt baktill för att den samlade vikten gör att hela headsettet väger rakt ner, istället för frammåt som det är i dagsläget på de flesta headset.

Sedan räcker det så klart att det batteriet upptill är av mindre typ och man kan ha oändligt antal tyngre i ryggsäck eller vid bälte eller var som helst.

Skrivet av Kindra:

Enda man behöver är SideQuest och ALVR.
Förstår inte varför alla pratar om VD och ingen pratar om ALVR som dessutom är gratis.

Dock har ju VD fördel att man inte behöver sideload:a den längre.

Det är väl så att de flesta upplever att virtual desktop är bättre? Inget högt pris oavsett.

Vad tycker du om kvaliteten på ALVR?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Njaaa Facebook har nog lite mer kapital än Valve.

Klart de kan. Valve har galet mycket pengar, i alla fall mer än tillräckligt och de skulle sälja mer spel på sin platform och få in vinst där igenom. Iom att en majoritet av användarna på steam kör med quest 2 så är det ju bevisat att det funkar. Steam var bara denna gången inte först på bollen med en vettigt pris för bra VR. Det utesluter ju inte dock att de kan släppa framöver en modell som är billigare och ta tillbaka marknaden för många vill ju inte ha facebook som ett krav. Hade jag fått välja hade jag mer gärna haft ett headset gjort av steam än oculus men kan inte berättiga den summan som de tar för ett index i nuläget.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Kindra:

Enda man behöver är SideQuest och ALVR.
Förstår inte varför alla pratar om VD och ingen pratar om ALVR som dessutom är gratis.

Dock har ju VD fördel att man inte behöver sideload:a den längre.

ALVR är okej, men VD är verkligen bättre på alla sätt.

Kontrollerna känns bättre, både i hur de är översätts till SteamVR (vinkel, etc.) men också i hur responsiva de är. Bildkvaliteten är också något bättre i VD, och om det skulle lagga till någon gång så märker man knappt det, medans i ALVR så det alltid väldigt uppenbart.

Känns mest att det är bra att det finns ett gratis alternativ för att streama PC spel, då Oculus inte själva erbjuder detta, men VD är värt varenda krona för en bättre upplevelse.

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Klart de kan. Valve har galet mycket pengar, i alla fall mer än tillräckligt och de skulle sälja mer spel på sin platform och få in vinst där igenom. Iom att en majoritet av användarna på steam kör med quest 2 så är det ju bevisat att det funkar. Steam var bara denna gången inte först på bollen med en vettigt pris för bra VR. Det utesluter ju inte dock att de kan släppa framöver en modell som är billigare och ta tillbaka marknaden för många vill ju inte ha facebook som ett krav. Hade jag fått välja hade jag mer gärna haft ett headset gjort av steam än oculus men kan inte berättiga den summan som de tar för ett index i nuläget.

Det spelar egentligen ingen roll i vilket vr headset folk har när de köper spel på Steam. Valve får in lika mycket oavsett..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Det är väl så att de flesta upplever att virtual desktop är bättre? Inget högt pris oavsett.

Vad tycker du om kvaliteten på ALVR?

Är som att ha sladd till datorn, hade nog inte klarat att skilja sladd mot trådlöst i ett blindtest, men är inte super kräsen heller.

Ja är inte så högt pris, men rätt värdelöst att pynta och sen har man för dåligt wifi eller nått.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det spelar egentligen ingen roll i vilket vr headset folk har när de köper spel på Steam. Valve får in lika mycket oavsett..

Men med det resonemanget så behöver de inte pyssla med VR-masker i huvudtaget. Uppenbarligen vill de slå sig in på marknaden och då måste det bli billigare för breda massan och mer tillgängligt.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Kindra:

Är som att ha sladd till datorn, hade nog inte klarat att skilja sladd mot trådlöst i ett blindtest, men är inte super kräsen heller.

Ja är inte så högt pris, men rätt värdelöst att pynta och sen har man för dåligt wifi eller nått.

Provade ALVR för ganska länge sen, var markant skillnad i latency mellan det och VD.
Dessutom fungerade inte Boneworks med ALVR när jag testade. Vissa knapp-bindings fungerade inte, det var svårt att ta/sätta saker i sitt "shoulder inventory" mm.
Kanske fungerar bättre nu, men Virtual desktop har alltid fungerat och har alltid blivit bättre med varje uppdatering.

Jag tror inte man ska dra slutsatsen att funderar det dåligt med ALVR så kommer det fungera lika dåligt med VD.
Däremot fungerar det bra med ALVR så kan man lika fortsätta köra med det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag hade gärna köpt ett headset från Valve. Indexen känns inte riktigt värd det den kostar, men om jag kan få något bättre som är trådlöst så är jag beredd att lägga mer än 8500 på det. Det kan blir bra 🙂

Hype!

Håller med, jag skulle gärna köpa något från Valve jag med. Ligger i skiljsmässa med Facebook, så det skulle kännas fel att köpa något från dem. Men samtidigt är Indexen inte särskilt prisvärd. Så, well, här står man utan VR


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Själv har jag aldrig fått det fungerat bra med min Quest 1 tillsammans med Virtual Desktop. Slutade med att jag la 1800 kr på en access punkt, wifi i samma rum. Vart inte mycket bättre då heller, ryckig bild och artifkter.

Min AC :
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Namn:
Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro Roaming-accesspunkt AC1750

Pls, send help

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Själv har jag aldrig fått det fungerat bra med min Quest 1 tillsammans med Virtual Desktop. Slutade med att jag la 1800 kr på en access punkt, wifi i samma rum. Vart inte mycket bättre då heller, ryckig bild och artifkter.

Min AC :
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Namn:
Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro Roaming-accesspunkt AC1750

Pls, send help

Är du kabel ansluten med datorn.
Är Questen ensam på 5Ghz bandet.
Har du kollat att du är på en "ledig" kanal eller den som minst wifi nätverk i närheten använder?
Du har inte kluddat med inställningar i SteamVR?
Finns många saker som kan orsaka fel.
Vissa får krångla men för dom flesta är det bara plug and play stort sett.
Om du bockar i Performance overlay i virtual desktop borde några siffror visa gult och rött vad det är som orsakar problemen.
Om det är nätverket/router eller själva datorn eller tom Questen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar