Bästa moddar/modsamlingar till Skyrim?

Medlem
Bästa moddar/modsamlingar till Skyrim?

Precis införskaffat en ny laptop med rtx3070, och vad vore bättre att inviga datorn med än lite gammal hederlig Skyrim?

För bösta Skyrim-upplevelse 2021, vilka moddar/modsamlingar rekommenderas? Grafikmoddar, mer magier, bättre gameplay, andra roliga saker... vad spelar ni andra med? Lagt ner ett par hundra timmar i Skyrim för några år sen med en hel moddar men det är länge sen och mycket har hänt så tänkte passa på fråga efter tips här.

Moderator | Testpilot

Skyrim! Vilket fint spel. Längesedan jag lirade själv så har inte bäst koll. Slänger med en länk här så kanske du hittar något som känns intressant https://www.pcgamer.com/best-skyrim-mods/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Körde med en surival-mod som hette.. Frostfall tror jag? Att man riskerade att frysa ihjäl i snöstormar eller om man trillade ner i iskallt vatten etc., fick en anledning att sova mer i sängar på värdshuset etc. (man fick bonusar och sånt har jag för mig), kunna göra upp lägereld och annat förbättrade min Skyrimupplevelse fruktansvärt mycket. Fick mycket mer inlevelsse i världen. Kan väl vara nåt andra stör sig på kanske men jag älskade det. Minns att jag körde den i kombination med nån "cloaks of skyrim" som lade till pälsmantlar om grejer som värmde lite extra i snöstormarna.

Medlem

Requiem tog bort level scaling och gjorde combat mer 'realistiskt'. Riktigt bra mod

Skribent

Har man lirat Skyrim tidigare så rekommenderar jag helt klart Alternate Start, som gör att man får välja mellan olika platser att börja spelet på istället för att sega sig igenom "You're finally awake"-introt.

Medlem

Falskaar helt klart!

Blev sjukt impad när ja spela de första gången. Mer eller mindre en gratis DLC expansion med story och röstskådespelare. Helt klart värt att ladda ner för alla som vill spela lite nya quest och dungeons. Finns på Nexus, steam workshop, och i Bethestas egna Mod system till Skyrim special edition

här är länk till Nexus:

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/

Medlem

Snart är spelet 10 år gammalt...

Medlem

Det finns otroligt många bra Quest mods , jag har spelat dom bästa orkar inte dra alla här bara.

Medlem

Bandolier mod. För större plats för bråte.

Medlem

Utan tvekan Legacy of the Dragonborn. Det är bokstavligt talat en gamechanger och ger mening åt alla dungeons och grottor som annars känns rätt menlösa. Många snackar om "DLC-sized mod", men skulle säga att LotD är en av få som faktiskt kan leverera. I korthet handlar det om att bygga upp ett museum i Solitude, men det är så mycket mer än "bara" det. Det är skapandet av ett utforskargille, utgrävningar, luftskepp, allt möjligt. Bara att installera och ha så kul!

https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/11802

Medlem
Skrivet av landahl:

Det finns otroligt många bra Quest mods , jag har spelat dom bästa orkar inte dra alla här bara.

Någon orkar du väl nämna?

Medlem

Jag gillar Immersive Armor, ger variation på rustningar.

Guards armor replacer är trevlig också, alla städer får olika rustningar.

Något form av mantel-mod är ett måste, kan inte förstå hur man gör ett fantasyspel utan mantlar.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Beyond Skyrim: Bruma. Jag har inte spelat det själv, men jag har flera gånger tänkt att jag ska köpa Skyrim SE bara för att kunna testa det.

Ska dock sägas att jag inte löst några reviews eller liknande, bara följt och hajpat utvecklingen under många år

https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/10917


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

Frostfall tillsammans med alternate start ger en ganska kul ny tagning av Skyrim.

Dock essentiella moddar alla bör ha oavsett är förstås SkyUI och Schlongs of Skyrim (googla på egen risk) om spelet ens ska vara spelbart.

Medlem

Tack för alla tips ska ta och kika igenom och se hur många moddar det blir och vilka som går kombinera med varandra.

Medlem

Jag måste bara tillägga att jag inte har kört Skyrim sedan 2014 och så dels inte kört Skyrim Special Edition som kom ut 2016, så jag vet inte hur aktuella moddarna jag använder är eller om de ens fungerar.

Här är några av de viktigaste jag använde

Lanterns of Skyrim - All In One (mer en mys faktor än en nödvändighet, tycker fortfarande synd om stackaren som måste tänd och släcka alla lampor samt alla ljus i grottorna, måste vara den flitigaste invånaren i Skyrim)
Uncle Sheogorath's Really Helpful Hints and Tips (lite rolig läsning medas spelet laddar istället för de få som finns egentligen)
Mammoth Hides (de flesta djuren lämnar ifrån sig pälsar men inte ullhåriga mammutar?, så denna mod fixar detta)
Remove 3D Map Camera Restrictions
Colored Map Markers
Cybertron (Masser replacer) en Måne (använde denna i oblivion också)
Deathstar (Secunda replacer) en Måne (använde denna i oblivion också)
Detailed Mine Map Markers
Beast Skeletons
Improved Skill Books (Auto loot so u can read later)
Auto Unequip Ammo

Och en jävligt nödvändig, för att inte bli galen

Nazeem "Cloud District" dialogue remover

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Precis införskaffat en ny laptop med rtx3070, och vad vore bättre att inviga datorn med än lite gammal hederlig Skyrim?

För bösta Skyrim-upplevelse 2021, vilka moddar/modsamlingar rekommenderas? Grafikmoddar, mer magier, bättre gameplay, andra roliga saker... vad spelar ni andra med? Lagt ner ett par hundra timmar i Skyrim för några år sen med en hel moddar men det är länge sen och mycket har hänt så tänkte passa på fråga efter tips här.

Om du vill ha en "boiler plate" att bygga vidare från finns det en sida som jag har använt mig av ett par gånger genom åren när jag moddat Skyrim.

Här är deras "High End" lista med mods: https://eso-ui.com/skyrim-se-high-end/

Bör tilläggas att det främst handlar om utseende och immersion. Jag rekommenderar dig att lägga till andra mods för att förbättra strider, öka på inventory etc.

Medlem

Det behövs verkligen ett nytt TES 😃

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Det behövs verkligen ett nytt TES 😃

Och en ny motor. Orkar inte med en omgång till med gamebryo++++. Den är väl typ snart 20 år.

Medlem

ultimate skyrim som ligger på 40gig är den grymmaste samlingen av många moddar som är ihopsydda och ger en oförglömlig upplevelse, där du måste äta, tvätta dig, dricka, osv. All grafik är upppiggat och många andra saker som bara gör Skyrim till det bästa RPG som finns.

https://www.ultimateskyrim.com/


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

STEP Guide är en bra start för att fixa buggar och modernisera spelet lite.
Jag tycker iEquip är en fantastisk mod för ett bättre UI/HUD.
ALLGUD (All Geared UP Derivited) är en annan rekomendation.
Liksom DAR (dynamic animation replacer) med valda mods till det.

Är man ute efter bästa utseende är No Gass In Objects ett bra komplement till DynDOLOD (är kanske lite överkurs iofs)
Är själv inget fan av ENB men många gillar att lägga till ett ENB-preset.

Är man ute efter nytt content är Legacy Of The Dragonborn att rekomendera.

Undvik Vortex som mod manager, använd Mod Organizer 2.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Någon orkar du väl nämna?

Här är några questmods jag kan rekommendera. (Alla är för skyrim special edition)

Clockwork

the wheels of lull

darkend

project aho

voyage to the dreamborne isles

beyond skyrim bruma

the shire

helgen reborn

carved brink

the forgotten city

Inaktiv

Skyre tillsammans med combat evolve tycker jag väldigt mycket om. Alla patches och fixes är ett stort måste också samt SkyUI

Medlem

Danger Zone!

Varje gång en drake dyker upp och vill bråka sker det till tonerna av Kenny Loggins honungsmjuka stämma.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag har försökt 2-3 gånger att spela igenom Skyrim men ej lyckats, vet inte varför riktigt då jag tycker det är ett bra spel. Det blev väl lite långt dock med DLC osv.

Hur slutar spelet egentligen? har aldrig tänkt på det, men nu blev jag nyfiken!

Medlem
Medlem
Skrivet av reaver:

Jag har försökt 2-3 gånger att spela igenom Skyrim men ej lyckats, vet inte varför riktigt då jag tycker det är ett bra spel. Det blev väl lite långt dock med DLC osv.

Hur slutar spelet egentligen? har aldrig tänkt på det, men nu blev jag nyfiken!

det har med drakarna att göra, det är allt som går att säga utan att spoila jag håller faktiskt på att slutföra alldeles nu.


signatur

//monster

Beyond Skyrim: Bruma är en fantastisk mod. Inigo och Frostfall är verkligen roliga också. Om man är ny på PC kör special edition, mycket stabilare samt de flesta moddar med support finns på Skyrim SE

Medlem

SkyUI

Immersive Armors

A Quality World Map

RaceMenu

Alternate Start

Climates of Tamriel

SMIM

Cloaks of Skyrim

Unofficial Patch

Wet and Cold

aMidianBorn Book of Silence

Dessa kör jag alltid oavsett gameplay overhauls.
Skulle nog inte kunna köra Skyrim utan det här paketet.

Edit: Dessa länkar är till den gamla versionen av Skyrim. Nexusmods har en egen sida för Special Edition.
https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/trendinga...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ordinator.
Gör om skill-trädet och gör det så mycket bättre och roligare!

12
Skriv svar