Fildelning - varför fildelar Du

Medlem
Fildelning - varför fildelar Du

Lite nyfiken på attityderna om fildelning här på FZ.
Varför fildelar du?
Gör du det för att det är enkelt, gratis och bekvämt?
Gör du det för att du någonstans anser att kultur ska vara gratis, oavsett form?
Gör du det för att du vill protestera mot nöjesindustrin?

Tråden är i huvudsak en röstning, och sekundärt en diskussion om attityder kring fildelning.

Jag kommer inte delta i diskussionerna, då jag kan anses jävig i sammanhanget ^^(duuuuuh)


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Måste ha med alternativet för att kolla om produkten är värd att köpa. Ett vanligt anledning har jag hört.

Sen så finns det folk som säger att det inte påverkar om de laddar ner eftersom de inte skulle köpa det ändå

Jag gjorde själv en sån härn tråd på pcg men den låstes innan röstningen han starta. Undrar om den här tråden möter samma öde

JAg skulle villja påstå att det inte är något vits att börja röstningen innan vi kommit fram med tillräkligt många alternativ


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Kan du inte lägga till valet jag fildelar inte, det skulle vara intressant att jämföra antalet som fildelar med antalet som inte fildelar.

Ontopic så fildelar jag inte då jag köper mina spel.

Medlem

Fildelade. Slutade efter Ipred lagen x) pallar inte åka fast ändå om chansen är liten. Men jag tycker att spel ska köpas men musik kan tankas gratis. Filmer och serier tankar jag om de inte finns i Sverige än men annars ser jag filmen på bio eller köper.


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

Laddat ner några tv-serier.

Varför!? i korthet är det enkelt och bekvämt.
Sedan så kan man se avsnitten när man vill, pause när/om man vill, man slipper reklamen och dom bestämda tiderna. Sist men inte minst så får man se dom i 720p/1080p istället för SD-format.

En fundering jag fick i skallen iochmed denna tråden är om TV-bolagen kan se att "dom förlorar" en tittare genom att jag tankat ner en serie? Vad jag vet så är det väl väldigt få sådana där "övervakningsdosor" utdelade i sverige som ska bedöma vad svenska folket tittar på (typ bara 2000 st eller om kanske kanske t.o.m. bara var 200 st)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

What Azet said minus att musik ska vara gratis.
Brukar iofs aldrig tanka någonting utom tv-serier.

Inaktiv

Precis du måste även ha med för att produkten inte finns längre eller inte har kommit till Sverige


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag antar att det är illegal fildelning som åsyftas. I så fall fildelar jag endast sådant jag inte kan inte kan få tag på via lagliga alternativ. Det är oftast äldre produkter som inte längre ges ut eller utländska som inte går eller är alldeles för svåra att få tag på genom import.

Medlem

Tankar inte längre men har egentligen aldrig varit för det, jag var bara svag innan så att säga. Kultur kan vara fritt men inte produkter, den som säger att han/hon har rätt till gratis nöje är inte särskilt slug.

Film är bäst på bio, musik är bäst på skiva och spel, ja det är bäst från affären.


signatur
Medlem

Tycker gratis ska skiljas från enkelt och bekvämt.

Säger enkelt och bekvämt, eftersom jag var tvungen att leta upp mysteries at westgate här om veckan tackvare att försäljningssidan inte kunde hjälpa mig med ett vanlig förkommande problem med deras nerladdningsklient. Så var tvungen att ge mig ut på jakt på torrentsidor för att hitta en produkt jag redan betalat för. Så enkelt, bekvämt och det funkar.

Medlem

Jag är faktist en av dom som laddar hem filmer jag kan va intreserad av. är dom bra så köper jag dom faktist.

Spelar bara på ps3an, så här går det inte att prova om det inte finns demos.
så här köper jag bara dom jag verkligen tror på.

några serier laddar ajg hem, klasssika FG,sipmson;american dad. eftersom jag inte känner för att vänta. ellr har rätt kanal för att se dom.
sen köper jag boxarna när dom har kommit ner lite i pris.

och till sisst musik. jag lyssnar bara på musik när jag har fest så här går reklambaserade spotify ganska bra.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem
Skrivet av Ragganof:

Jag är faktist en av dom som laddar hem filmer jag kan va intreserad av. är dom bra så köper jag dom faktist.

Spelar bara på ps3an, så här går det inte att prova om det inte finns demos.
så här köper jag bara dom jag verkligen tror på.

några serier laddar ajg hem, klasssika FG,sipmson;american dad. eftersom jag inte känner för att vänta. ellr har rätt kanal för att se dom.
sen köper jag boxarna när dom har kommit ner lite i pris.

och till sisst musik. jag lyssnar bara på musik när jag har fest så här går reklambaserade spotify ganska bra.

http://www.surfthechannel.com/cat/61406/a.html - Här har du en bra sida som du kan streama serier genom, brukar vara bra uppdaterat med FG osv, så nu slipper du tanka!


signatur
Medlem
Skrivet av Slashneed:
Skrivet av Ragganof:

Jag är faktist en av dom som laddar hem filmer jag kan va intreserad av. är dom bra så köper jag dom faktist.

Spelar bara på ps3an, så här går det inte att prova om det inte finns demos.
så här köper jag bara dom jag verkligen tror på.

några serier laddar ajg hem, klasssika FG,sipmson;american dad. eftersom jag inte känner för att vänta. ellr har rätt kanal för att se dom.
sen köper jag boxarna när dom har kommit ner lite i pris.

och till sisst musik. jag lyssnar bara på musik när jag har fest så här går reklambaserade spotify ganska bra.

http://www.surfthechannel.com/cat/61406/a.html - Här har du en bra sida som du kan streama serier genom, brukar vara bra uppdaterat med FG osv, så nu slipper du tanka!

Tanka = bra kvalle
Stream = inte bra.


signatur

Rawr

Medlem

Tankar så det står härliga till. Det enda jag köper är PS3 spel för att jag har inget annat val men spel till 360, filmer och serier och musik tankas. Kan väl köpa nått album någon gång ibland när jag tycker att det är något alldeles extra.

Synd bara att Swebits stängt ner trackern och Powerbits har stängt ner helt så det har inte blivit så mycket film på sistone. Hade jag inte haft en massa andra projekt på gång utan jag hade haft tid och lust så hade jag köpt swebits och powebits och slagit ihop dom och flyttat servrarna till holland och kört så det ryker! Här räds inte några jävla lobbylister!

Dom är så förbannat giriga dom där jävlarna, artisterna får in via steam avgifter, media skatter för skivor och hårddiskar man köper och så Spotify. Filmbranschen får inkomst från bio, när det visas på en massa tv kanaler värden över om och om igen. Åh nej buu vi tjänar bara sex siffritt belopp per år istället för sju siffritt buuuh det är så synd om oss! Jäkla fildelare!

Det enda som jag ser är mer beroende av att man köper är spelbranschen.

Medlem

Anledningen att jag fildar är att jag vill dela med mig av filer. Anledningen att jag fildelar illegalt var från början för att det var gratis. Enkelt och bekvämt blev det inte förrän senare då jag fattade det tekniska. Nu är det mest för att protestera mot nöjesindustrin.


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Medlem

Jag testar gärna spelen innan jag köper dom, och det har fungerat bra för mig. Äger många spel och då är det spel som jag verkligen ville ha, och inget bara "undrar om detta spel är någe skojs" och så är det ett riktigt botten napp. Att ladda ner spel och annat är bra enligt mig, för man köper ju ingen bil utan att ha testat den en stund.

Medlem
Skrivet av Jühan:

Tankar så det står härliga till. Det enda jag köper är PS3 spel för att jag har inget annat val men spel till 360, filmer och serier och musik tankas. Kan väl köpa nått album någon gång ibland när jag tycker att det är något alldeles extra.

Synd bara att Swebits stängt ner trackern och Powerbits har stängt ner helt så det har inte blivit så mycket film på sistone. Hade jag inte haft en massa andra projekt på gång utan jag hade haft tid och lust så hade jag köpt swebits och powebits och slagit ihop dom och flyttat servrarna till holland och kört så det ryker! Här räds inte några jävla lobbylister!

Dom är så förbannat giriga dom där jävlarna, artisterna får in via steam avgifter, media skatter för skivor och hårddiskar man köper och så Spotify. Filmbranschen får inkomst från bio, när det visas på en massa tv kanaler värden över om och om igen. Åh nej buu vi tjänar bara sex siffritt belopp per år istället för sju siffritt buuuh det är så synd om oss! Jäkla fildelare!

Det enda som jag ser är mer beroende av att man köper är spelbranschen.

Först tänker jag skriva "lol".
Sedan tänker jag undra vad skillnaden är mellan spelbranschen och filmindustrin?
Du verkar vara en aning insnöad. Det filmbranschen tjänar är de i stort sätt beroende av. Har du någonsin funderat över hur mycket arbete och pengar det ligger bakom filmer?
De kanske tjänar mer än vad filmen kostade att göra, men är de inte värda det? Filmen är en underhållning som oerhört många uppskattar till skillnad från spel.

"Det enda som jag ser är mer beroende av att man köper är spelbranschen."

Det säger du bara för att du antagligen är någorlunda insatt i spelbranschen.

edit: däremot tror jag fildelning tvingar nöjesindustrin att tänka om och utvecklas, vilket kan vara väldigt bra. Svenskar är nämligen experter på sådant.

Medlem

Jag fildelar inte öht. Jag har inget torrentprogram ens. Skulle jag mot förmodan göra det i framtiden skulle det vara av den anledningen Fairfax nämnde.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Crawller:
Skrivet av Slashneed:
Skrivet av Ragganof:

Jag är faktist en av dom som laddar hem filmer jag kan va intreserad av. är dom bra så köper jag dom faktist.

Spelar bara på ps3an, så här går det inte att prova om det inte finns demos.
så här köper jag bara dom jag verkligen tror på.

några serier laddar ajg hem, klasssika FG,sipmson;american dad. eftersom jag inte känner för att vänta. ellr har rätt kanal för att se dom.
sen köper jag boxarna när dom har kommit ner lite i pris.

och till sisst musik. jag lyssnar bara på musik när jag har fest så här går reklambaserade spotify ganska bra.

http://www.surfthechannel.com/cat/61406/a.html - Här har du en bra sida som du kan streama serier genom, brukar vara bra uppdaterat med FG osv, så nu slipper du tanka!

Tanka = bra kvalle
Stream = inte bra.

Take it or leave it


signatur
Medlem

Fixade frågorna.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Delad glädje dubbel glädje!


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Köper det som är värt att köpa, alltså titlar som jag vill ha på hyllan.(nu snackar vi spel)

Filmer hyr jag sällan, tankar och går på bio.

Musik använder jag spotify för att lyssna på och det jag vill ha på mp3 köper jag.

Har inga åsikter kring min fildelning i stort sett, jag bara kör.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Fixade frågorna.

Nej du måste kryssa i den här lilla rutan nollställ och ändra frågorna. Glöm inte att ändra så att det blir illegal fildelning det handlar om


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

själv laddar man ner för att man inte orkar åka tio mil för att man är sugen på en låt och måste betala mer än hundra papp för skivan (sen kostar ju annat också) när man kan ha den i högtalarna på 2min...sen serier för att det är skönt att slippa vänta 2år för dem att komma till sverige...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv

Undrar hur många procent av fildelningen i Sverige som skulle försvinna om grundskolan gjorde sitt jobb. Om de lärde barnen att tänka klart så hade det inte skrivits på något forum att en låt kostar 100kr. Eller 10 för den delen. Jag har även svårt att tro att jag bara kollar om det är något att ha hade kommit upp.

Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Jühan:

Tankar så det står härliga till. Det enda jag köper är PS3 spel för att jag har inget annat val men spel till 360, filmer och serier och musik tankas. Kan väl köpa nått album någon gång ibland när jag tycker att det är något alldeles extra.

Synd bara att Swebits stängt ner trackern och Powerbits har stängt ner helt så det har inte blivit så mycket film på sistone. Hade jag inte haft en massa andra projekt på gång utan jag hade haft tid och lust så hade jag köpt swebits och powebits och slagit ihop dom och flyttat servrarna till holland och kört så det ryker! Här räds inte några jävla lobbylister!

Dom är så förbannat giriga dom där jävlarna, artisterna får in via steam avgifter, media skatter för skivor och hårddiskar man köper och så Spotify. Filmbranschen får inkomst från bio, när det visas på en massa tv kanaler värden över om och om igen. Åh nej buu vi tjänar bara sex siffritt belopp per år istället för sju siffritt buuuh det är så synd om oss! Jäkla fildelare!

Det enda som jag ser är mer beroende av att man köper är spelbranschen.

Först tänker jag skriva "lol".
Sedan tänker jag undra vad skillnaden är mellan spelbranschen och filmindustrin?
Du verkar vara en aning insnöad. Det filmbranschen tjänar är de i stort sätt beroende av. Har du någonsin funderat över hur mycket arbete och pengar det ligger bakom filmer?
De kanske tjänar mer än vad filmen kostade att göra, men är de inte värda det? Filmen är en underhållning som oerhört många uppskattar till skillnad från spel.

"Det enda som jag ser är mer beroende av att man köper är spelbranschen."

Det säger du bara för att du antagligen är någorlunda insatt i spelbranschen.

edit: däremot tror jag fildelning tvingar nöjesindustrin att tänka om och utvecklas, vilket kan vara väldigt bra. Svenskar är nämligen experter på sådant.

Du inser att du just matat ett troll? Det blir inte tydligare än så där att han bara vill provocera och förstöra än så där.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

vafan, jag har inte lärt mig att se skillnad på troll och real-deal såhär på forum.
Dessutom brukar folk skriva massa tokiga saker på forum. Jag kommer antagligen fortsätta att mata troll i framtiden, eftersom jag visar ju iaf var jag står i frågan.

Känner att jag har skrivit alldeles för många inlägg idag...God natt

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Jag antar att det är illegal fildelning som åsyftas.

Tack.

Glöm inte att skilja på fildelning och illegal fildelning. Förväxla inte heller illegal fildelning med piratkopiering.

Angående illegal fildelning så tror jag ganska less på att höra samma "jag testar bara innan jag köper" - Jag tror inte man köper när man redan har det. I de flesta fall.

Jag tror däremot att man tack vare fildelning, illegal eller inte, konsumerar saker som man aldrig skulle gjort om man var tvungen att leta upp dem i en butik. Skumma dokumentärer, ny musik osv - Man blir en bättre människa.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tankar bara film och serier för jag inte orkar vänta på att de släpps sverige. Snabbt, enkelt, smidigt, o jag kan se det när jag vill.

Jag köper det jag gillar sedan när det kommer hit.

Medlem

Jag laddar ner illegalt för att Gud säger åt mig att göra det


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Fler alternativ tack.

Tex; "Vill testat innan jag köper"
"Det är dyrt med media i dagsläget"
osv.

12
Skriv svar