EA lovar att Codemasters får behålla sin identitet "precis som Respawn"

Robot
EA lovar att Codemasters får behålla sin identitet "precis som Respawn"

EA köpte Codemasters framför näsan på Take-Two.

#codemasters, #ea, #electronic-arts


Medlem

Så betryggande det känns, minns att Activision och Blizzard sa exakt samma sak när det blev Activision-Blizzard.

Medlem

Så med andra ord kommer F1/DiRT få Lootboxes intryckta in i spelen. De kommer säkert behålla sin identitet, men det kommer utan tvekan smygas in med massa EA-identitet också. Ska bli intressant och se hur Codemasters spel ser ut om 1-2 år.

Medlem

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Fortfarande Respawn som sty sine egna studio och inte EA som säger till hur det ska vara.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Fortfarande Respawn som sty sine egna studio och inte EA som säger till hur det ska vara.

EA har definitivt lagt sig i Respawns spel, specifikt hur de ska sköta Lootboxes. Respawn säger att EA inte hade något med utvecklingen av spelet att göra, men jag tvivlar ändå på det. Jämför Apex Legends lootbox-system med Respawns tidigare spel, så kommer du märka att helt plötsligt efter att EA köpt studion så har Respawn blivit mycket aggressivare med lootboxes (även deras Battlepass är/var väldigt aggressiv hur mycket du behövde spela för att nå alla levlar, och att du kan köpa levlar med riktiga pengar).

Medlem

Remember Bioware


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Bioware?
Skrivet av Sillage:

Remember Bioware

Jag kan inte emotionellt sätta mig in in Biowares fall från himmelska höjder.
Jag har nämligen inte ens hunnit accepterat att de la ner Bullfrog!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så med andra ord kommer F1/DiRT få Lootboxes intryckta in i spelen. De kommer säkert behålla sin identitet, men det kommer utan tvekan smygas in med massa EA-identitet också. Ska bli intressant och se hur Codemasters spel ser ut om 1-2 år.

F1 har redan ett battlepass liknande system så vet inte hur lootboxes skulle förstöra så mycket mer.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Om jag minns rätt så var det Respawn själva som drog det beslutet. Från vad jag sett och läst så har EA faktiskt låtit Respawn köra sitt eget race väldigt fritt.

Medlem
Skrivet av Thane:

F1 har redan ett battlepass liknande system så vet inte hur lootboxes skulle förstöra så mycket mer.

Oh. Har inte spelat F1 sen F1 2018, och har för mig jag testade F1 2019 men köpte inte det. Vad är det man kan låsa upp med ett Battlepass på ett F1 spel egentligen? Har inte följt de spelen på ett tag, så har säkert missat många nya funktioner som har introducerats i F1/DiRT spelen. Hade inte förväntat mig dock att de skulle börja med BP dock.

Skribent
Skrivet av Landelusen:

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Fast nu var ju Apex ett F2P-spel också, så de måste ju få in pengarna någonstans. Säger inte att EA inte lagt sig i, men jag tror inte Respawn är utan synd heller så att säga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag kan inte emotionellt sätta mig in in Biowares fall från himmelska höjder.
Jag har nämligen inte ens hunnit accepterat att de la ner Bullfrog!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Precis som ovanstående säger, är spelet gratis så vi acceptera en högre grad av mikrotransaktioner. Det är skillnad om man har betalt 500kr för spelet.

Medlem

Jag tycker att EA har blivit mer positiva som företag sedan de kom tillbaka till Steam. Det verkar vara ett nytänk i huset efter att svensken lämnade VD positionen. Jag gillar det iaf även om mer kan förbättras. De är på rätt väg för att bli ett företag av folket.

EDiT:::: Ok Patrik Söderlund var inte VD för EA utan DiCE.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

EA har definitivt lagt sig i Respawns spel, specifikt hur de ska sköta Lootboxes. Respawn säger att EA inte hade något med utvecklingen av spelet att göra, men jag tvivlar ändå på det. Jämför Apex Legends lootbox-system med Respawns tidigare spel, så kommer du märka att helt plötsligt efter att EA köpt studion så har Respawn blivit mycket aggressivare med lootboxes (även deras Battlepass är/var väldigt aggressiv hur mycket du behövde spela för att nå alla levlar, och att du kan köpa levlar med riktiga pengar).

Apex är free to play vilket är Respawn först free 2 play spel samt först spel dom har haft loot boxes. Så dom kan inte ha varit aggressivare för det finns inget dom Kunde blivit aggressive från och samma sak med battlepass först spel dom ha gjort som har battlepass.

In andra nyheter Free to play spel vill ha folk ska spela för känna något eller spendera pengar. Water is wet (gif).

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag tycker att EA har blivit mer positiva som företag sedan de kom tillbaka till Steam. Det verkar vara ett nytänk i huset efter att svensken lämnade VD positionen. Jag gillar det iaf även om mer kan förbättras. De är på rätt väg för att bli ett företag av folket.

Patrick Söderlund var aldrig VD för EA. Han var det dock tidigare för Dice.
Han var en högt uppsatt chef och ansvarig för alla EAs studios world wide en period dock inte på sluttampen.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av aT1C:

Apex är free to play vilket är Respawn först free 2 play spel samt först spel dom har haft loot boxes. Så dom kan inte ha varit aggressivare för det finns inget dom Kunde blivit aggressive från och samma sak med battlepass först spel dom ha gjort som har battlepass.

In andra nyheter Free to play spel vill ha folk ska spela för känna något eller spendera pengar. Water is wet (gif).

Titanfall har lootbox-liknande system vad jag har förstått efter att ha googlat lite. Så jo, det finns något de kan ha blivit aggressivare ifrån, f2p eller ej.

Ja, F2P behöver MTX för att tjäna pengar, men det finns många sätt att göra det utan att vara aggressiv med lootboxes. EA var känd för att vara agressiv med lootboxes runt den eran när Apex släpptes, så lite för bra sammanträffande. Sen om EA inte hade något att säga om den ekonomiska delen, varför känner Respawn att de behövde nämna det?

Fortnite är F2P, men det är inte aggrressiv lootbox system. Finns andra f2p som inte är lika aggressiv som Apex.

Du får såklart tro att Respawn har gjort Apex helt utan EAs inflytande, jag själv tvivlar starkt på det. Första säsongen var extremt snålt med lootboxes som f2p, och ville man ha Heirlooms comsetic så fick man vara redo att pröjsa 4-siffrig summa. Har för mig att Bloodhounds Heirlooms kostade runt 2500kr när det släpptes.

Medlem

Samma som de gjorde med Bullfrog och Westwood.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Fortfarande Respawn som sty sine egna studio och inte EA som säger till hur det ska vara.

Skrivet av Luciphear:

Om jag minns rätt så var det Respawn själva som drog det beslutet. Från vad jag sett och läst så har EA faktiskt låtit Respawn köra sitt eget race väldigt fritt.

Tror inte direkt på det, men man kan ju hoppas. Vill ju att Respawn ska få fortsätta göra spel, gillar deras grejer.

Skrivet av Johlor:

Fast nu var ju Apex ett F2P-spel också, så de måste ju få in pengarna någonstans. Säger inte att EA inte lagt sig i, men jag tror inte Respawn är utan synd heller så att säga.

Finns F2P-spel som gör detta mycket "snyggare" imo, Dota2 är det exempel som kommer spontant. Copy paste och färgförändringarna på kosmetiken ger inget värde direkt.

Skrivet av Cenorida:

Precis som ovanstående säger, är spelet gratis så vi acceptera en högre grad av mikrotransaktioner. Det är skillnad om man har betalt 500kr för spelet.

Har inget egentligt problem med mikrotransaktioner, men tycker EA är expert på att göra dem väldigt ovärda pengarna. Känns inte som en slump iom att det - för mig - är väldigt många spel ifrån EA som har detta mönster.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Oh. Har inte spelat F1 sen F1 2018, och har för mig jag testade F1 2019 men köpte inte det. Vad är det man kan låsa upp med ett Battlepass på ett F1 spel egentligen? Har inte följt de spelen på ett tag, så har säkert missat många nya funktioner som har introducerats i F1/DiRT spelen. Hade inte förväntat mig dock att de skulle börja med BP dock.

Från och med 2020 så kan man skapa sitt egna team och låsa upp liverys, handskar och hjälmar osv.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Titanfall har lootbox-liknande system vad jag har förstått efter att ha googlat lite. Så jo, det finns något de kan ha blivit aggressivare ifrån, f2p eller ej.

Ja, F2P behöver MTX för att tjäna pengar, men det finns många sätt att göra det utan att vara aggressiv med lootboxes. EA var känd för att vara agressiv med lootboxes runt den eran när Apex släpptes, så lite för bra sammanträffande. Sen om EA inte hade något att säga om den ekonomiska delen, varför känner Respawn att de behövde nämna det?

Fortnite är F2P, men det är inte aggrressiv lootbox system. Finns andra f2p som inte är lika aggressiv som Apex.

Du får såklart tro att Respawn har gjort Apex helt utan EAs inflytande, jag själv tvivlar starkt på det. Första säsongen var extremt snålt med lootboxes som f2p, och ville man ha Heirlooms comsetic så fick man vara redo att pröjsa 4-siffrig summa. Har för mig att Bloodhounds Heirlooms kostade runt 2500kr när det släpptes.

Efter 500h i apex utan att ha spenderat en enda krona... På vilket sätt är de agressiva?

Spelade pugb för 2 timmar sen och trots att det spelet kostar pengar så är det MER aggressivt när det kommer till att betala. Tex på huvudskärmen så finns en bild på det senaste klädesplagg jag låst upp i battlepass... Om jag börjar betala för det dvs.

Medlem

Så klart. På samma sätt som för Bullfrog, Origin m.fl....

Redaktör
Skrivet av Landelusen:

LOL "Precis som respawn"?? Lootlådekalas med lägre värde för varje Apex-säsong som går... Tror inte Respawn är helt nöjda med monetäriseringen av deras spel.

Skrivet av Shamanfox:

EA har definitivt lagt sig i Respawns spel, specifikt hur de ska sköta Lootboxes. Respawn säger att EA inte hade något med utvecklingen av spelet att göra, men jag tvivlar ändå på det. Jämför Apex Legends lootbox-system med Respawns tidigare spel, så kommer du märka att helt plötsligt efter att EA köpt studion så har Respawn blivit mycket aggressivare med lootboxes (även deras Battlepass är/var väldigt aggressiv hur mycket du behövde spela för att nå alla levlar, och att du kan köpa levlar med riktiga pengar).

Men Apex är ju free to play från grunden, klart att de vill kunna ta in pengar på det på något sätt. Det måste inte påverka Respawns övriga spel, de kan ha olika affärsmodeller.


signatur
Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag kan inte emotionellt sätta mig in in Biowares fall från himmelska höjder.
Jag har nämligen inte ens hunnit accepterat att de la ner Bullfrog!

Before EA

After EA

Är nog definitivt läge att känna oro om man är ett fan av Codemasters racingspel.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Efter 500h i apex utan att ha spenderat en enda krona... På vilket sätt är de agressiva?

Spelade pugb för 2 timmar sen och trots att det spelet kostar pengar så är det MER aggressivt när det kommer till att betala. Tex på huvudskärmen så finns en bild på det senaste klädesplagg jag låst upp i battlepass... Om jag börjar betala för det dvs.

Lootlådor där de inte berättar vad oddsen är (inte för heirlooms iaf, det alla vill ha). Såna lådor är oetiska som bäst, men när man inte ens vet vad oddsen blir det ännu värre.

Tidsbegränsade deals, där du ska få en känsla av att gå miste om något... och på så sätt få dig att köpa (så kallat FOMO). Detta gör de hela tiden. Events med heirlooms där det är enda chansen att köpa om man inte vill chansa på lootlådor, eller skins som försvinner efter nån veckor.

Hutlösa priser. Legendary skins kostar 200-450 kr beroende på om de säljs i paket eller inte. Heirlooms kostar uppemot 2000 kr att köpa. Inte vad jag skulle kalla rimligt.

En "garanti" om att man får en Heirloom när man öppnar sin 500:e låda, vilket är låter bra men i verkligheten är det sanslöst många lådor, och kräver i princip att man lägger tusentals kronor på spelet för att uppnå. De berättar inte heller hur nära man är sin 500:e låda, så det ska fungera som en osynlig morot: "Nu måste jag ändå vara nära..."

Det är de saker jag tycker är fel på Apex sätt att sälja grejer, men visst, det kunde ju varit värre. Att PUBG slänger upp saker i menyerna kan vara irriterande, där gör ju Apex det på ett smidigare sätt - till exempel de banners som finns i spelet och visar upp spelarnas skins. Uppfyller samma sak men passar bättre i spelet, och kan ses som en positiv grej.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men Apex är ju free to play från grunden, klart att de vill kunna ta in pengar på det på något sätt. Det måste inte påverka Respawns övriga spel, de kan ha olika affärsmodeller.

Som jag poängterade tidigare, Fortnite är också F2P, men de kör en helt annan modell som inte är aggressiv, där du får det du betalar för. Ja, F2P kräver MTX för att överleva, men det finns olika approach till det, där man kan antingen vara mer predatorisk eller mindre, och det är där jag känner att Apex Legends hamnar på "mer predatorisk" territorium, och anser att det är mestadels pga EAs inflytande om vi tittar på hur EA hanterar Lootboxes i deras andra titlar.

Jag tycker det är "konstig" sammanträffande att efter Respawn blir uppköpt av EA så blir Respawns nästa spel väldigt lik EAs andra spel gällande Lootboxes, bara 1-2 år efter Battlefront 2 Lootbox controversy.

Men som jag skrev tidigare, antingen tror man på Respawn som säger att EA har haft 0 inflytande på spelet, eller så tror man inte på det. Jag tror inte på det, jag tror definitivt EA har haft inflytande i Apex Legends. Och tror de kommer ha inflytande i Codemasters också, förr eller senare.

Redaktör
Skrivet av Shamanfox:

Som jag poängterade tidigare, Fortnite är också F2P, men de kör en helt annan modell som inte är aggressiv, där du får det du betalar för. Ja, F2P kräver MTX för att överleva, men det finns olika approach till det, där man kan antingen vara mer predatorisk eller mindre, och det är där jag känner att Apex Legends hamnar på "mer predatorisk" territorium, och anser att det är mestadels pga EAs inflytande om vi tittar på hur EA hanterar Lootboxes i deras andra titlar.

Jag tycker det är "konstig" sammanträffande att efter Respawn blir uppköpt av EA så blir Respawns nästa spel väldigt lik EAs andra spel gällande Lootboxes, bara 1-2 år efter Battlefront 2 Lootbox controversy.

Men som jag skrev tidigare, antingen tror man på Respawn som säger att EA har haft 0 inflytande på spelet, eller så tror man inte på det. Jag tror inte på det, jag tror definitivt EA har haft inflytande i Apex Legends. Och tror de kommer ha inflytande i Codemasters också, förr eller senare.

Ah, bra förklarat. Då är jag med.


signatur
Avstängd

Ett löfte från EA är inte värt ett skit.

Medlem

R.I.P värdiga rallyspel

12
Skriv svar