Victoria 3 utannonserat

Robot
Victoria 3 utannonserat

Rollspela ett av över 100 länder i denna maffiga historiesimulation som fokuserar mer på teknologiska framsteg, ideologier och politik än ren krigföring.

#victoria-3


Medlem

Inte vad jag hoppades på från Paradox. Men kanske kommer mer imorgon.

FZ gjorde ju en nyhet om hur expansionen till EUIV som fick massivt dålig kritk. Men inget skrevs om den usla patchen som släpptes med Nemesis expansionen till Stellaris. Många har kritiserat Nemesis hårt, även om det är gratis-uppdateringen i sig som är det mest dåliga med sin ändring på hur pops fungerar.
https://store.steampowered.com/app/1522090/Stellaris_Nemesis/

Paradox har sunkat ner Stellaris i senaste uppdateringen och Elite Dangerous expansionen Odyssey är inget annat än en early access buggfest. Två av mina spel som varit installerade längst på datorn båda med massiv speltid. Vilket spelår 2021 är än så länge för min del, suck.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Inte vad jag hoppades på från Paradox. Men kanske kommer mer imorgon.

FZ gjorde ju en nyhet om hur expansionen till EUIV som fick massivt dålig kritk. Men inget skrevs om den usla patchen som släpptes med Nemesis expansionen till Stellaris. Många har kritiserat Nemesis hårt, även om det är gratis-uppdateringen i sig som är det mest dåliga med sin ändring på hur pops fungerar.
https://store.steampowered.com/app/1522090/Stellaris_Nemesis/

Paradox har sunkat ner Stellaris i senaste uppdateringen och Elite Dangerous expansionen Odyssey är inget annat än en early access buggfest. Två av mina spel som varit installerade längst på datorn båda med massiv speltid. Vilket spelår 2021 är än så länge för min del, suck.

Riktigt enerverande. Enbart spelat strategispel från andra företag på sistone så hade missat Stellaris-fiaskot, men man blir ju inte direkt sugen på att återgå till det nu.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Inte vad jag hoppades på från Paradox. Men kanske kommer mer imorgon.

FZ gjorde ju en nyhet om hur expansionen till EUIV som fick massivt dålig kritk. Men inget skrevs om den usla patchen som släpptes med Nemesis expansionen till Stellaris. Många har kritiserat Nemesis hårt, även om det är gratis-uppdateringen i sig som är det mest dåliga med sin ändring på hur pops fungerar.
https://store.steampowered.com/app/1522090/Stellaris_Nemesis/

Paradox har sunkat ner Stellaris i senaste uppdateringen och Elite Dangerous expansionen Odyssey är inget annat än en early access buggfest. Två av mina spel som varit installerade längst på datorn båda med massiv speltid. Vilket spelår 2021 är än så länge för min del, suck.

Stellaris har dom dock fixat i senaste patchen, du kan nu ställa in i "galaxy generation" menyn vilken scaling du vill ha på pops. Går att ställa in så att det funkar precis på samma sätt som före 3.0 ifall man vill.

Medlem

Jag ser fram emot Victoria 3 med en viss försiktighet och jag log brett när de utannonserade spelet
Jag vill att det blir bra och jag tror att det är en bra tid för Paradox att göra Victoria 3 då de kan ta lärdom från deras andra spel.
Men jag känner att det finns en risk att de försöker göra spelet för tillgänligt för den breda massa vilket gör att spelet förlorar sin charm för oss som gillar de tidigare spelen.

Ambassadör
Xbox

Alltid varit ett fan av Vicky, det här är härliga nyheter! Kommer också till Xbox Game Pass dag 1 så det finns ju inte mycket att tveka på.


signatur

Jump in.

Medlem

jag förlorade mitt hjärta till Victoria! Finns ingen väg ut, och det vill jag inte heller!!!!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Stellaris har dom dock fixat i senaste patchen, du kan nu ställa in i "galaxy generation" menyn vilken scaling du vill ha på pops. Går att ställa in så att det funkar precis på samma sätt som före 3.0 ifall man vill.

Tack för info, ska kolla in det.

Har inte köpt Stellaris expansionen än, min inställning har blivit lite av vänta och se med tanke på Paradox senaste problematiska releaser. Har inte köpt Imperator Rome än, och är fortfarande lite tveksam när "recent reviews" på Steam fortfarande är rejält kritiska.

Paradox uttalanden efter kritiken om EUIV ringar lite ihåligt med tanke på att de gjort samma fel om och om igen. Sen kan förstås många Paradox fans vara väldigt petiga också, jag inkluderad.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Jag ser fram emot Victoria 3 med en viss försiktighet och jag log brett när de utannonserade spelet
Jag vill att det blir bra och jag tror att det är en bra tid för Paradox att göra Victoria 3 då de kan ta lärdom från deras andra spel.
Men jag känner att det finns en risk att de försöker göra spelet för tillgänligt för den breda massa vilket gör att spelet förlorar sin charm för oss som gillar de tidigare spelen.

Jag lyckades sätta mig in i HOI4 och EU4, men kom aldrig in i CK2 och Vic2 för att jag tyckte de kändes för röriga.
När CK3 kom så tyckte jag att det var mer lättillgängligt och det var därför något jag kunde sätta mig in i.
Jag hoppas ju att de gör något liknande med Victoria då jag gillar konceptet.
Om du själv spelat CK2 och CK3, kan du ge något exempel på något avancerat som försvunnit iom att de gjort det mer lättillgängligt?

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag lyckades sätta mig in i HOI4 och EU4, men kom aldrig in i CK2 och Vic2 för att jag tyckte de kändes för röriga.
När CK3 kom så tyckte jag att det var mer lättillgängligt och det var därför något jag kunde sätta mig in i.
Jag hoppas ju att de gör något liknande med Victoria då jag gillar konceptet.
Om du själv spelat CK2 och CK3, kan du ge något exempel på något avancerat som försvunnit iom att de gjort det mer lättillgängligt?

Det mest avancerade som försvunnit är allt googlande man var tvungen att göra som ny för att fatta alla system och tillvägagångssätt. CK3 och det nya tooltip systemet är fantastiskt och var det som fick mig att bestiga den sjuka inlärningskurvan dessa spelen har. Jag tycker det är jätte bra att dom förenklar lite då fler får chansen att prova på detta underbara spel.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Jag lyckades sätta mig in i HOI4 och EU4, men kom aldrig in i CK2 och Vic2 för att jag tyckte de kändes för röriga.
När CK3 kom så tyckte jag att det var mer lättillgängligt och det var därför något jag kunde sätta mig in i.
Jag hoppas ju att de gör något liknande med Victoria då jag gillar konceptet.
Om du själv spelat CK2 och CK3, kan du ge något exempel på något avancerat som försvunnit iom att de gjort det mer lättillgängligt?

Det är klart att de kommer göra Victoria 3 mer lätttillgänligt och det välkommar även jag då vissa system i Victoria 2 är lite väl komplexa eller förklaras dåligt. Men jag ser hellre att det primära sättet det görs på är genom bra tutorials/tooltips, automation och bra UI/UX än att de gör spelmekaniken enklare.

Ta handel som exempel, det skulle man kunna helt eller delvis automatisera så att de som inte vill hålla på med det kan fokusera på andra aspekter av spelet. Men att det även går att hantera det mer manuellt om man så önskar.

Medlem

Med tanke på deras Paradox senaste spel så kommer jag nog för en gångs skull vara försiktig.
Imperator Rome känns ju nu som en bluff, 60€ för ett buggigt skal av ett spel, som dom nu har lagt ner enligt dom själva.

Ck3 va inte ute mer än några månader innan Paradox DLC policy kom igång, för att inte tala om att spelet har otroligt lite omspelningsvärde då det inte finns många olika events i spelet atm.

Börjar bli lite irriterad på Paradox och hur dom släpper spel som klart och tydligt saknar funktioner som t o m föregångaren hade. Nu vet jag att vi kommer få det men hur jävla mycket ska det kosta.

Nä tror desvärre att Paradox har blivit lite förblindade av alla pengar dom kan tjäna för inte fan håller deras nya spel måttet.
Vet inte statusen på HOI4 och stellaris dock, antar att det finns en uppsjö av DLC's där med.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Med tanke på deras Paradox senaste spel så kommer jag nog för en gångs skull vara försiktig.
Imperator Rome känns ju nu som en bluff, 60€ för ett buggigt skal av ett spel, som dom nu har lagt ner enligt dom själva.

Ck3 va inte ute mer än några månader innan Paradox DLC policy kom igång, för att inte tala om att spelet har otroligt lite omspelningsvärde då det inte finns många olika events i spelet atm.

Börjar bli lite irriterad på Paradox och hur dom släpper spel som klart och tydligt saknar funktioner som t o m föregångaren hade. Nu vet jag att vi kommer få det men hur jävla mycket ska det kosta.

Nä tror desvärre att Paradox har blivit lite förblindade av alla pengar dom kan tjäna för inte fan håller deras nya spel måttet.
Vet inte statusen på HOI4 och stellaris dock, antar att det finns en uppsjö av DLC's där med.

Inte för att Paradox inte gör misstag också, inte minst Imperator bevisar det, men deras DLC-policy är vad som håller deras spel levande och utvecklande i år efter år. Och med varje stort DLC, som för övrigt inte är obligatoriska, så följer oftast även gratis uppdateringar med en hel del innehåll.

Tycker gnället på deras dlc är tröttsamt, Stellaris är fem år gammalt och får fortfarande stora uppdateringar och mer innehåll. Självklart måste det betalas på något sätt och om man spelar ett spel i flera år är några billiga dlc inte något att orda om.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Inte för att Paradox inte gör misstag också, inte minst Imperator bevisar det, men deras DLC-policy är vad som håller deras spel levande och utvecklande i år efter år. Och med varje stort DLC, som för övrigt inte är obligatoriska, så följer oftast även gratis uppdateringar med en hel del innehåll.

Tycker gnället på deras dlc är tröttsamt, Stellaris är fem år gammalt och får fortfarande stora uppdateringar och mer innehåll. Självklart måste det betalas på något sätt och om man spelar ett spel i flera år är några billiga dlc inte något att orda om.

Med tanke på DLC statusen till t.ex Eu4 kanske man dock bör sluta innan man försöker mjölka det lilla sista ur spelet, som den senaste expansionen påvisar?

Likt föregående talare är jag extremt skeptisk och kommer nog vara återhållsam med pengarna denna gången.

Har ändå äver 4000h i HoI4 och Eu4

Medlem
Skrivet av Soulless:

Inte för att Paradox inte gör misstag också, inte minst Imperator bevisar det, men deras DLC-policy är vad som håller deras spel levande och utvecklande i år efter år. Och med varje stort DLC, som för övrigt inte är obligatoriska, så följer oftast även gratis uppdateringar med en hel del innehåll.

Tycker gnället på deras dlc är tröttsamt, Stellaris är fem år gammalt och får fortfarande stora uppdateringar och mer innehåll. Självklart måste det betalas på något sätt och om man spelar ett spel i flera år är några billiga dlc inte något att orda om.

Håller inte med. Ett spel behöver inte fyllas med DLC's för att fortfarande vara attraktivt. Det finns många exempel på spel som har få eller inte expansioner alls som fortfarande lever och frodas.

Sen säger du att DLC's inte är nödvändiga. Testa o spela eu4 utan dlc's. . . Dom har ju nu iallafall ändrat så du kan öka development i regioner. Detta va du tvungen att köpa ett DLC för. Kan inte svara för Stellaris då jag inte spelar det men det finns flertal dlc's till EU4 du behöver för att spela spelet.

Broodwar är över 20 år gammalt och är fortfarande aktuellt, ett spel behöver inte fyllas med DLC's med minimal content som släpps varannan månad.

Den senaste månaden har paradox dlc's förstört EU4 och stellaris, Sen går det inte att frånse från imperator rome, som är ett jävla skämt. Dom släpper ett spel som är i princip tomt. efter några månader kommer deras DLC maskin igång där du måste betala mer för att spelet ska bli spelbart. Sen säger dom att dom lägger ner utvecklingen på ett nytt spel!!!!!

Har tappat all respekt för Paradox, det kommer bli o pirata deras spel i framtiden.

Medlem

Jag är inte överdrivet rädd att Victoria 3 kan komma att bli ett till Imperator Rome-fjasko. Han som dom har satt som huvudutvecklare på det (Wiz) har jag stort förtroende för, hans syn på vad som är ett bra grand-strategy-spel är väldigt i linje med vad jag vill ha.

Däremot tror jag risken kan vara att ledningen på Paradox kräver att spelet skall vara "förberett" för framtida DLCer och utvecklingsteamet tvingas göra kompromisser p.g.a. det.

Jag har följt Paradox många år via Dev Diaries, streams, intervjuer och flera andra medier. Ett av problemen jag tycker Paradox har, är att deras seniora/lead devs har väldigt olika syner på vad som gör ett grand strategy-spel bra.
T.ex. så gillar några av dom obskyra mana-valutor man samlar ihop för att köpa effekter, medans andra inte gör det.
En av dom har nämnt att effekter man får omedelbart efter att ha klickat på en knapp är det bästa som finns, medans en av de andra vill ha konsekvenser/effekter som kan byggas upp/ned över flera år beroende på vad spelaren gör.
En utvecklare har nåt design-mantra han brukar dra om att tillgänglighet ska genomsyra allt i spelet och absolut inte får kompromissas bort, medans en av de andra brukar kommentera att han gärna offrar lite tillgänglighet om det är nödvändigt för att skapa intressant/komplext gameplay.

EU4 har väl haft 4-5 byten av lead-dev/game director under årets gång. Om jag minns rätt så var det väl Johan som ledde utvecklingen av originalspelet, sedan tog Wiz över tills bytet till Stellaris. Sen var ju Jake (DDRJake) inblandad ett par år, sedan så tog väl nån annan över, och nu är ju Johan tillbaka med Leviathan-expansionen... Jag är inte alls 100% på den tidslinjen, men många byten har det vart iaf.
Och det är ju bara lead-devsen, dom som syns i.o.m att de är ansiktena utåt. Hur mycket av resten av utvecklingsteamet som bytts ut under årets gång vågar jag inte ens tänka på.
Det är inte underligt att det är många features som inte underhållits/efterutvecklats, mekanik som inte hänger ihop, buggar som aldrig fixas, expansioner som har väldigt skiljda grader av kvalitet (och kvantitet), när det är så många kockar med olika design-fokus som har haft fingrarna i smeten...

Jag förstår att utvecklarna inte vill fastna på samma produkt för alltid och prova nya saker. Men kombinationen av att ha spel som skall underhållas i många, kanske tiotals, år, med att regelbundet byta ut personerna som skall styra spelets utveckling och övergripande inriktning, fungerar uppenbarligen inte speciellt bra...

1
Skriv svar