Snabbkollen – Är du sugen på Windows 11?

Robot
Snabbkollen – Är du sugen på Windows 11?
Redaktör

Jag är sugen! Alltid spännande med nya operativ.


signatur
Medlem

"Är du sugen på Windows 11?"

Visst. Om det är en gratis uppdatering till Windows 10. Med tanke på att dom en gång sa att Windows 10 skulle vara den "sista Windows" som görs, så känns det lite halvt märkvärdigt att dom nu gör en uppföljare ändå. Gissningsvis är det väl en "visual refresh" av Windows 10 (av att döma från läckorna), och att det kanske känns bättre att kalla det 11 isället för 10 (uppdatering XX).

Hoppas dock en eventuell uppföljare till 10 är mer än bara nytt målarfärg på husväggarna.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Att byta till ett nytt windows är alltid jobbigt och bökigt. Det innefattar alltid nya rutiner som ska läras, gamla vanor som måste bort. Vilket leder mest till frustration och svordomar.
Nu pratar vi om gränssnitt och användarfunktioner såklart, att de skall fortsätta utveckla allt som finns "under huven" är en självklarhet och något som till största del är enbart positivt.

Personligen önskar jag att dom hade stannat av gränssnittsutvecklingen någonstans mellan windows 95 och windows XP. Det är nog de windowsvarianter jag tyckt vart lättast att använda.

Medlem

Nej, faktiskt inte. Mitt Windows 10 fungerar så bra så har inget större sug o ändra på något för tillfället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hade kunnat sitta med Windows 7 ett par månader till och sluppit Windows 10-skräpet helt och hållet så det känns ju lite surt, är däremot glad att byta till nästa version så fort som möjligt.

phi
Medlem

Skit som skit. Jag längtar till den dagen jag kan rensa bort Windows för sista gången och det börjar närma sig.

Redaktör
Skrivet av phi:

Skit som skit. Jag längtar till den dagen jag kan rensa bort Windows för sista gången och det börjar närma sig.

Hur gör du? Lirar på nån Linux-variant, konsol, eller kombination..?


signatur
phi
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur gör du? Lirar på nån Linux-variant, konsol, eller kombination..?

Jag bråkar fortfarande med Windows men det börjar ju hända saker på Linux-fronten med Steam och Proton bl.a och sen har vi ju streamingtjänsterna som börjar ta fart. Det är inte riktigt där ännu men ge det några år.

Medlem

Det finns mycket att förbättra i Windows 10 så en ny version är alltid välkommet. Man får ju däremot hoppas att de lärt sig att många tycker att för stora förändringar är jobbigt så att de förändringar som sker är väl genomtänkta. Många snabbkommandon sitter ju i muskelminnet så där vill åtminstone jag helst inte ha så stora förändringar.

Medlem

Nej, win10 funkar fint


signatur

Meep!

Gen
Medlem

Kostar det 1600kr för ett nytt Win11 lär jag tacka nej. W10 duger gott och väl för spelande, surfande och lite office apps. Är ingen Pro-user.

Medlem

Ja, hoppas på riktigt nyttiga och användbara funktioner!

Medlem
Skrivet av Gen:

Kostar det 1600kr för ett nytt Win11 lär jag tacka nej. W10 duger gott och väl för spelande, surfande och lite office apps. Är ingen Pro-user.

ms gör väl sina stora pengar från företag och oem, troligtvis gratis uppdatering från 10 då det bara blir extra kostnader att supporta 2 os

Medlem
Skrivet av Gen:

Kostar det 1600kr för ett nytt Win11 lär jag tacka nej. W10 duger gott och väl för spelande, surfande och lite office apps. Är ingen Pro-user.

Windows 11 kommer garanterat vara gratis att skaffa, iaf för de som har W10. Finns ju inte en chans att de helt plötsligt går tillbaka till den modellen nu, att folk skulle betala för uppgraderingar. Då skulle OSet vara en flopp innan det ens hade en chans.

Det sagt så kommer vi nog betala för det på något annat sätt... mer Windows Store integration, mer data som skickas till MS, mer reklam, etc.

Medlem

Säger ja men beror ju lite hur det släpps, kostar pengar eller gratis nedladdning?

Enda windows jag aldrig släppte in på min privata datorer var Windows millenium annars har jag nog lyft windows varje gång det kommit ny version.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Alltid kört nyaste vid släpp. Det enda Windows OS jag sa vad är detta för skit var windows ME annars har jag varit nöjd mer eller mindre

Kontot avslutas

Nej, jag är inte sugen. Är nöjd med det jag har så länge det funkar.
Hade inte Microsoft delat ut Windows 10 gratis i början så hade jag nog inte skaffat det heller eftersom jag då var inne på att gå tillbaka till Linux igen.

Men skulle även Windows 11 vara gratis i början så kommer jag skaffa det bara för att se om min dator klarar av det och skulle det funka bra så behåller jag det.


signatur

ゼルダの城

Gen
Medlem
Skrivet av superlim:

ms gör väl sina stora pengar från företag och oem, troligtvis gratis uppdatering från 10 då det bara blir extra kostnader att supporta 2 os

Skrivet av Fletchett:

Windows 11 kommer garanterat vara gratis att skaffa, iaf för de som har W10. Finns ju inte en chans att de helt plötsligt går tillbaka till den modellen nu, att folk skulle betala för uppgraderingar. Då skulle OSet vara en flopp innan det ens hade en chans.

Det sagt så kommer vi nog betala för det på något annat sätt... mer Windows Store integration, mer data som skickas till MS, mer reklam, etc.

Antagligen blir det som ni säger att Win10 ägare kommer uppmanas uppgradera - dock gratis. Men nya kopior lär väl säkert kosta som idag.

Medlem
Skrivet av Gen:

Kostar det 1600kr för ett nytt Win11 lär jag tacka nej. W10 duger gott och väl för spelande, surfande och lite office apps. Är ingen Pro-user.

Kostar inte ens 1600kr för Windows 10, om man bara vet vart man ska leta. Finns många "nyckel" sidor som är pålitliga, och som säljer licenser för en spottstyver. Kommer säkerligen finnas liknande för Windows 11 (eller vad det nu kommer heta), eller så kommer man kunna använda gamla licensnycklar för att uppgradera (Windows 7/8/8.1 nycklar funkar fortfarande för att uppgradera till 10)


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Inte ett dugg intresserad. Kör Windows 7 och är gammal och bitter över att de slutar stödja det. 😁

Medlem

Är rätt obrydd nuförtiden sålänge operativsystemet klarar sin grundläggande funktion, dvs kör de program/spel jag vill använda.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Ja, Windows 11 LTSC vill jag ha.

Inaktiv

Är uppgraderingen gratis, som det var från W8, så lär jag nappa. Annars har jag ingen brådska att byta.

Medlem

Jag sitter på 8.1 och är inte sugen på varken 10 eller 11.

Medlem

Kommer uppgradera 1 nanosekund efter att det släppts. Tycker Win 10 är ett grymt OS och Win 11 är ju inget annat än Win 10 egentligen med tweaks av UX och lite annat. Ingen stor uppgradering. Skulle bli väldigt förvånad om uppgraderingen kostar pengar.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag sitter på 8.1 och är inte sugen på varken 10 eller 11.

Varför skulle man vilja sitta kvar på den absolut sämsta Windows-versionen som släppts, speciellt när det är gratis att uppgradera till 10 som är ljusår bättre?

Medlem

Kommer aldrig byta ut mitt Vista så nej tack!

Inaktiv
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag sitter på 8.1 och är inte sugen på varken 10 eller 11.

Varför då, om jag får fråga?

Medlem

Vad är det för fel på MS-DOS nu helt plötsligt? Kommer aldrig byta!
/s


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

12
Skriv svar