Zelda-hackare arresterad för försäljning av sparfiler till Breath of the Wild

Robot
Zelda-hackare arresterad för försäljning av sparfiler till Breath of the Wild

Knappast något ett friskt land hade gjort utan starka påtryckningar från företagen. Nintendo är verkligen ett gäng demoner. Gulliga spel som döljer fruktansvärt ruttna individer.

Medlem

Wow, allvarligt? De är väl inga online spel? Då hade jag nog förstått detta (fast då skulle datan antaglien vara lagrad på servern)?
Jag skulle nog vilja säga "vem fan bryr sig"? Men uppenbarligen gör vissa det...

Medlem

Jävla trams! För det är väl inte så att alla de som köper dessa sparfiler inte redan köpt själva spelet helt lagligt? Så liksom... Vad fan gör det för skillnad? Om ingen blir lurad och ingen går miste om intäkter så borde detta inte vara något att bry sig om.

Medlem

Kanske dags för människor att börja bojkotta Nintendo? Ser många gnälla på hur Nintendo är, för att sedan köpa deras produkter ändå.

eld
Medlem

Notera att det inte går att modifiera sparfiler till din switch, det krävs tekniska lösningar som tar sig förbi Nintendos spärrar, så snubben sålde inte bara modifierade sparfiler, han sålde en lösning som gjorde att folk även kunde hoppa förbi spärrarna.

Historiskt sett så har ju modifierade sparfiler varit ett sätt att jailbreaka ens konsoler, så förstår varför de går hårt på detta.

Hade det varit så lätt som att ladda ner en savegame editor till din dator så hade inte folk betalat denna snubbe dessa summor.

Medlem

Herregud! Jag förstår om företaget förlorar pengar men det här är ett SP spel. Vem bryr sig!

Medlem

Nintendo är för roliga....... men pengar vet de hur man tjänar.

Avstängd
Skrivet av eld:

Notera att det inte går att modifiera sparfiler till din switch, det krävs tekniska lösningar som tar sig förbi Nintendos spärrar, så snubben sålde inte bara modifierade sparfiler, han sålde en lösning som gjorde att folk även kunde hoppa förbi spärrarna.

Historiskt sett så har ju modifierade sparfiler varit ett sätt att jailbreaka ens konsoler, så förstår varför de går hårt på detta.

Hade det varit så lätt som att ladda ner en savegame editor till din dator så hade inte folk betalat denna snubbe dessa summor.

Säljer man en produkt kan man inte bestämma vad man får göra med den. Om man vill elda upp den eller bygga om den så kan man göra det. Man har köpt den.

Annars får de sluta sälja konsoler och göra leasingkontrakt istället. Man kan inte äta kakan och ha den med.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Säljer man en produkt kan man inte bestämma vad man får göra med den. Om man vill elda upp den eller bygga om den så kan man göra det. Man har köpt den.

Annars får de sluta sälja konsoler och göra leasingkontrakt istället. Man kan inte äta kakan och ha den med.

...men tyvärr så är det inte så ju. När man startar den så accepterar man köpvilkoren.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Låter ändå skumt att rättsväsendet i ett demokratiskt land skulle prioritera den här typen av brottslighet framför andra, i allmänhetens ögon sett, mer prioriterade områden. Men det kanske blev ett så pass enkelt fall utifrån hur lagarna är skrivna att åklagaren passade på att väcka åtal ändå?

En annan fråga som dyker upp är om det finns andra som gör liknande "hacks" utanför Japan? För där kan det ju rimligtvis inte finnas några förutsättningar för Nintendo att få till ett åtal?

eld
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Säljer man en produkt kan man inte bestämma vad man får göra med den. Om man vill elda upp den eller bygga om den så kan man göra det. Man har köpt den.

Annars får de sluta sälja konsoler och göra leasingkontrakt istället. Man kan inte äta kakan och ha den med.

Som jag uppfattade det så har sparfilerna förts över genom en hackad switch med köparens konto inloggad, för att sedan föra tillbaka kontot till köparen samt sparfilerna, genom nintendos egna system.

Så han har inte "bara sålt sparfiler", det tråkiga är väl lagarna som användes för att sätta dit honom.

Själv är jag sjukt för friheten att modifiera din egen konsol, installera homebrew osv, men jag kommer inte börja gråta om jag får mitt konto avstängt på en hackad switch.

Avstängd
Skrivet av Ankh:

...men tyvärr så är det inte så ju. När man startar den så accepterar man köpvilkoren.

Att starta en produkt man har köpt är inte ett giltigt kontrakt. Affären är redan genomförd.

Avstängd
Skrivet av eld:

Som jag uppfattade det så har sparfilerna förts över genom en hackad switch med köparens konto inloggad, för att sedan föra tillbaka kontot till köparen samt sparfilerna, genom nintendos egna system.

Så han har inte "bara sålt sparfiler", det tråkiga är väl lagarna som användes för att sätta dit honom.

Själv är jag sjukt för friheten att modifiera din egen konsol, installera homebrew osv, men jag kommer inte börja gråta om jag får mitt konto avstängt på en hackad switch.

Jag har ingen aning om detaljerna, men det måste vara väldigt underliga lagar.

Medlem
Skrivet av Ankh:

...men tyvärr så är det inte så ju. När man startar den så accepterar man köpvilkoren.

Nej så är det inte, iaf inte i Sverige.

eld
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Jag har ingen aning om detaljerna, men det måste vara väldigt underliga lagar.

Ja, det är en massa gråzoner där, lite som att det tekniskt sett inte är lagligt att distributera en modifierad textur i ett spel och sen lägga ut den nya texturen som en mod, sparfiler är lika mycket företagets data.

Varför det är så känsligt för just nintendo är väl det att sparfiler historiskt sett använts för att hacka konsolerna genom buggar, och varför personer var redo att betala så mycket var just att det bara gick att föra över sparfilerna om du hade en hackad switch, men att personen hade ett sätt att föra över filerna genom nintendos system.

Som du säkert märkt så finns det inte en så jättestor marknad för sparfiler på pc till exempel då du lätt kan ladda ner eller modifiera sparfiler utan problem.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Att starta en produkt man har köpt är inte ett giltigt kontrakt. Affären är redan genomförd.

Det där med hur juridiskt gångbara licensavtal för användande av mjukvara faktiskt är, är en intressant diskussion.
Vissa anser att de inte är att likställa med ett ingånget avtal i lagens mening ["EULAs are not legally binding ."], medan andra jurister anser motsatsen. Det är ändå en villkorad användningslicens för en produkt/tjänst. Numera mer åt tjänst-hållet snarare än produkt, det där med always-online och ett beroende av tillverkartillhandahållna tjänster ger större spelrum att villkora användningen av dessa, då du kontinuerligt begagnar dig av dem och inte bara övertagit ägande av en produkt.

Hur dessa avtal kan användas ihop med exempelvis nationell lagstiftning för att klämma åt sådana som bryter mot dem är ibland lite fascinerande, och ibland ett exempel på hur juridik och byråkrati inte alltid går hand i hand med teknologisk och samhällelig utveckling.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

KoP
Medlem

Vem fan köper sparfiler? :'D Låter som något wannabe-gamers skulle kunna göra.

Medlem
Skrivet av KoP:

Vem fan köper sparfiler? :'D Låter som något wannabe-gamers skulle kunna göra.

Om jag inte är ute och cyklar så jobbar väl många japaner fortfarande sex dagar per vecka, så det är nog en fråga om tidsbrist som styr.

Avstängd
Skrivet av johanAndersson:

Knappast något ett friskt land hade gjort utan starka påtryckningar från företagen. Nintendo är verkligen ett gäng demoner. Gulliga spel som döljer fruktansvärt ruttna individer.

Överdrivet much? Demoner och ruttna individer? Herregud…

OnT:
Helt rätt! Sätt dit alla som fuskar och möjliggör fusk. Speciellt såna som tjänar pengar på det. Heja Japan

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Överdrivet much? Demoner och ruttna individer? Herregud…

OnT:
Helt rätt! Sätt dit alla som fuskar och möjliggör fusk. Speciellt såna som tjänar pengar på det. Heja Japan

Vem är det som överdriver nu? Nu snackar vi om ett singleplayerspel. Det är inget fel med att fuska i singleplayer.

Medlem

Men det handlar väl inte om att köpa en sparfil? Det är väl att det kommer från en hackad enhet?

Medlem

Läste på lite och det är tydligen olagligt att hyra ut spel i Japan också pga Nintendo. Så man blir inte direkt förvånad. Företagen styr Japan.

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Vem är det som överdriver nu? Nu snackar vi om ett singleplayerspel. Det är inget fel med att fuska i singleplayer.

Det är ju själva principen. Fuskar man i single så fuskar man säkert i multi också.

Det viktiga här dock var att han tjänar pengar på Nintendos skapelse. Du hade också blivit förbannad om någon tjänade pengar på något du skapat och du inte fick en del av kakan. Säger du att du inte bryr dig då ljuger du helt enkelt

Medlem

1:a april skämt? 🙂

Medlem
Skrivet av Maysay:

Läste på lite och det är tydligen olagligt att hyra ut spel i Japan också pga Nintendo. Så man blir inte direkt förvånad. Företagen styr Japan.

Nintendo och många företag gick ihop för att få till en lagändring såsom jag förstått det, alltså så är det inte bara Nintendo som är ligger bakom detta. Sen är det inte olagligt att hyra ut i Japan så länge som du har utgivarens godkännande, det var det lagen gällde, att utgivaren bestämmer detta själv. Läste att Sega hade ett samarbete med nån kedja som fick tillåtelse att hyra ut deras spel t.ex.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Att starta en produkt man har köpt är inte ett giltigt kontrakt. Affären är redan genomförd.

Skrivet av Nioreh:

Nej så är det inte, iaf inte i Sverige.

Kanske inte på hårdvaran, men jag är rätt säker på att det gäller mjukvaran. Dock inte 100%


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Även om man ser det som en bagatell(vem gör det?). Så är det olagligt och jag tycker att det står väldigt tydligt när man köper ett spel/program att man inte får bygga om och sälja vidare. Pröva att ta en del av Windows och förändra så att fler funktioner finns och sen sälj vidare och tjäna en halv miljon + på det så får vi se vad som händer....

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Även om man ser det som en bagatell(vem gör det?). Så är det olagligt och jag tycker att det står väldigt tydligt när man köper ett spel/program att man inte får bygga om och sälja vidare. Pröva att ta en del av Windows och förändra så att fler funktioner finns och sen sälj vidare och tjäna en halv miljon + på det så får vi se vad som händer....

Exakt.

ZF
Medlem
Skrivet av Mortyman:

Jävla trams! För det är väl inte så att alla de som köper dessa sparfiler inte redan köpt själva spelet helt lagligt? Så liksom... Vad fan gör det för skillnad? Om ingen blir lurad och ingen går miste om intäkter så borde detta inte vara något att bry sig om.

Ju snabbare du är klar med spelet, desto snabbare så kan det vara en del av begagnathandeln.

För vad än verkligheten är om hyrspel (det är ju inte som att det bara var att börja hyra ut spel i Sverige heller utan utgivaravtal) så är begagnathandeln stor i Japan fortfarande. De gillar inte nedladdning, och denna typ av reglering lär ju knappast bidra till att ändra på den saken snabbare.

Skrivet av Pungvred:

Säljer man en produkt kan man inte bestämma vad man får göra med den. Om man vill elda upp den eller bygga om den så kan man göra det. Man har köpt den.

Annars får de sluta sälja konsoler och göra leasingkontrakt istället. Man kan inte äta kakan och ha den med.

Det är fortfarande vad det är. När du godkänner TOS, vilket du gör när du köper eller startar mjukvara, så har du också godkänt att du "leasar" den. Sen att det är på din, serverns eller mediets livstid är bara en del av denna TOS.

Skrivet av serdyllon:

Låter ändå skumt att rättsväsendet i ett demokratiskt land skulle prioritera den här typen av brottslighet framför andra, i allmänhetens ögon sett, mer prioriterade områden. Men det kanske blev ett så pass enkelt fall utifrån hur lagarna är skrivna att åklagaren passade på att väcka åtal ändå?

En annan fråga som dyker upp är om det finns andra som gör liknande "hacks" utanför Japan? För där kan det ju rimligtvis inte finnas några förutsättningar för Nintendo att få till ett åtal?

Att det finns "tyngre" brottslighet att ta hand om är ju sällan ett argument som biter på lagens långa arm någonstans. Tänker genast på den skräniga vuxenfjortisen som kraxade något om gängskjutningar i Malmö när farbror blå tyckte att hon skulle ha bältet på sig under cruisingen.

Ja, det förekommer överallt, och är vanligast över gränser säkerligen. Men i just det här fallet verkar det som det krävdes lokal försäljning för att funka.

Skrivet av KoP:

Vem fan köper sparfiler? :'D Låter som något wannabe-gamers skulle kunna göra.

Det var väldigt vanligt förr (när hyrspel fortfarande var vanligt, helt appropå) när Action replay var storbusinesses. Men när maskinerna började bli allt mer krångliga att först göra hack till, (inga kassettportar, inga hårdvaruexponerande expansionsportar) och sen även låste sparfiler till användare, så blev det såklart ovanligare. Men nu är vi lite ironiskt istället tillbaka till att hack krävs, men för att ens fuska med sparfiler.

12
Skriv svar