Ukrainsk kryptofirma hade 3 800 Playstation 4 olagligt inkopplade i elnätet

Robot
Ukrainsk kryptofirma hade 3 800 Playstation 4 olagligt inkopplade i elnätet
Medlem

"Vi är mest nyfikna på hur mycket dessa PS4:or lät under den förmodade hårda belastningen."

😂


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Oj, känns som en så stor grej som bör vara väldigt igenomtänkt. Det bör ju betyda att dom är extra korkade, inte bara lite dumma.

Medlem
Skrivet av lampis:

"Vi är mest nyfikna på hur mycket dessa PS4:or lät under den förmodade hårda belastningen."

😂

En blower kylare på valfritt grafikkort låter mycket mer vid 100%

Medlem
Skrivet av lampis:

"Vi är mest nyfikna på hur mycket dessa PS4:or lät under den förmodade hårda belastningen."

😂

Var gissningsvis så det upptäcktes, grannarna i området ringde väl polisen för att det lät så fruktansvärt illa från lokalen 😆

Medlem
Skrivet av nicbex:

Var gissningsvis så det upptäcktes, grannarna i området ringde väl polisen för att det lät så fruktansvärt illa från lokalen 😆

Eller så golade någon av dem, när han förlorade när de hade lanparty..

Medlem

Det här med mining blir bara mer och mer bisarrt. Bannlys skiten!

Quake-konnässsör

Cirka 83 000 kr per månad då... Men tariffpriserna varierar, sen vet man inte heller hur mycket PS4 drar vid full belastning eller hur hårt de pressar dem heller. PS4 drar väl mellan 120-150w när man spelar enligt några uppgifter

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det här med mining blir bara mer och mer bisarrt. Bannlys skiten!

Tycker samma. Dåligt för miljön också.

Lite off-topic men det har också blivit väldigt mycket ransomware-attacker där hackarna vill ha betalt i krypto.
Visserligen har ransomware-attacker hänt innan krypto men då var det lättare att spåra vart pengarna hamnade och det var också svårare för hackarna att ens få tag på lösensumman. Hoppas att skiten regleras..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av almblad:

Cirka 83 000 kr per månad då... Men tariffpriserna varierar, sen vet man inte heller hur mycket PS4 drar vid full belastning eller hur hårt de pressar dem heller. PS4 drar väl mellan 120-150w när man spelar enligt några uppgifter

Det står i artikeln ungefär hur mycket pengar elen kostat per månad, om det var det du sökte

Citat:

snott el för mellan 1,6 till 2,2 miljoner kronor i månaden

Medlem

Undrar vad de tjänade på detta.

ZF
Medlem

Intressant att de följer den officiella linjen att ha maskinerna upp och ner.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker samma. Dåligt för miljön också.

Lite off-topic men det har också blivit väldigt mycket ransomware-attacker där hackarna vill ha betalt i krypto.
Visserligen har ransomware-attacker hänt innan krypto men då var det lättare att spåra vart pengarna hamnade och det var också svårare för hackarna att ens få tag på lösensumman. Hoppas att skiten regleras..

Undra hur bra det är för miljön när 100+miljoner ps4 är igång för att spela spel.

Då kan vi lika bra reglera bilar, mobiler och andra valutor. De används också av kriminella typer..

"I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you want to make the world a better place
Take a look at yourself, and then make a change"

Medlem

En stor applåd för miljö vännerna ha haa.

Medlem
Skrivet av samukakauka:

Undra hur bra det är för miljön när 100+miljoner ps4 är igång för att spela spel.

Då kan vi lika bra reglera bilar, mobiler och andra valutor. De används också av kriminella typer..

"I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you want to make the world a better place
Take a look at yourself, and then make a change"

Du tror det är därför folk vill reglera? För att "det används av kriminella typer"?

Det är lite skillnad när energin används till att producera faktiskt värde (underhållning) istället för att bara tjäna pengar utan att bidra till något öht.

Medlem

domstolen beslutade att ps4:orna ska delas ut till fattiga spelare världen över.................


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av samukakauka:

Undra hur bra det är för miljön när 100+miljoner ps4 är igång för att spela spel.

Då kan vi lika bra reglera bilar, mobiler och andra valutor. De används också av kriminella typer..

"I'm starting with the man in the mirror
I'm asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you want to make the world a better place
Take a look at yourself, and then make a change"

Ja han levde som han lärde den mannen 😱

Quake-konnässsör
Skrivet av Keneay:

Det står i artikeln ungefär hur mycket pengar elen kostat per månad, om det var det du sökte

Var mest intresserad av hur mycket en PS4 drog när man spelade, med de summorna som står i artikeln måste det vara annat inräknat också. Känns nästan omöjligt för så "få" PS4 att dra så pass mycket ström att elräkningen ska komma upp till de summorna som 1,6 - 2,2 miljoner kronor. Men sen vet jag inte vad tarifferna är i Ukraina, men tror inte de är högre än i Sverige.

Men sen så räknande jag också på effekförbrukning vid spelande, sitter ju ändå ett 250W, respektive 310W, PSU i PS4/PS4Pro. De går förmodligen inte på lägsta effekten när man gräver

Men tack för tipset

Medlem

Alltså nästan 4000 enheter drar nog en del slutändan. Det är troligen inte bara enheterna som drar ström utan du måste kyla byggnaden också. Min PS4 hemma alstrar nog med värme för att göra skillnad, kan bar tänka mig hur mycket värme som produceras av 3800 enheter till, hårt belastade dessutom.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du tror det är därför folk vill reglera? För att "det används av kriminella typer"?

Det är lite skillnad när energin används till att producera faktiskt värde (underhållning) istället för att bara tjäna pengar utan att bidra till något öht.

Att tjäna pengar är väl bra? Du kan köpa mat, kläder, fordon, osv osv. Jag skulle snarare säga att utan pengar så har du ingen underhållning heller, iaf ingen elektronisk. Att sitta och säga "gaming är OK ur ett miljöperspektiv men cryptomining är förkastligt" är bara hyckleri.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Att tjäna pengar är väl bra? Du kan köpa mat, kläder, fordon, osv osv. Jag skulle snarare säga att utan pengar så har du ingen underhållning heller, iaf ingen elektronisk. Att sitta och säga "gaming är OK ur ett miljöperspektiv men cryptomining är förkastligt" är bara hyckleri.

Inte alls hyckleri. Det är olika saker. Det är så klart helt okej att tjäna pengar, rent principiellt. Men då ska det göras i syfte att bidra på något sätt till samhället, eller åt minstone inte skada samhället. Det ska skapa värde i någon form. Tjänster eller produkter.

Crypto-mining genererar inget värde. Det är omfördelning av resurser. Man tar den större del av kakan på någon annans (alla andras) bekostnad, med miljöförstöring som enda bi-effekt. Det är oetiskt.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Du tror det är därför folk vill reglera? För att "det används av kriminella typer"?

Det är lite skillnad när energin används till att producera faktiskt värde (underhållning) istället för att bara tjäna pengar utan att bidra till något öht.

Om du har följt de riktiga nyheter så borde du veta att miners går mot grönare metoder, som tex vulkan mining osv. Majoriteten av Kinas miners har flyttat till grönare platser.

Men som vanligt hoppar de flesta över att svara på alla frågor.

Det är ok att 100+m ps4 skitar ner världen för att sitta och spela spel?

3800 vs 100 000 000, undra vem som är boven mot dålig miljö.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Inte alls hyckleri. Det är olika saker. Det är så klart helt okej att tjäna pengar, rent principiellt. Men då ska det göras i syfte att bidra på något sätt till samhället, eller åt minstone inte skada samhället. Det ska skapa värde i någon form. Tjänster eller produkter.

Crypto-mining genererar inget värde. Det är omfördelning av resurser. Man tar den större del av kakan på någon annans (alla andras) bekostnad, med miljöförstöring som enda bi-effekt. Det är oetiskt.

Tjänster och produkter är vad kryptovalutor skapar för människor som har det dåligt.

Inget värde?! Omg.. Det bidrar till att underlätta för människor runt om i världen där de lever i korrupta länder.
Att människor inte kan öppna ett bankkonto i olika länder som tex El Salvador är helt galet. Med hjälp av krypto valutor så har du din egen bank i mobilen och kan skicka pengar till sina familjer utan staten lägger sig i, stackars människor. Det finns många andra exemplarer hur det hjälper människor, men de som redan har det bra förstår ibland inte, eller så saknar de helt och hållet empati för andra.

Medlem
Skrivet av samukakauka:

Om du har följt de riktiga nyheter så borde du veta att miners går mot grönare metoder, som tex vulkan mining osv. Majoriteten av Kinas miners har flyttat till grönare platser.

Men som vanligt hoppar de flesta över att svara på alla frågor.

Det är ok att 100+m ps4 skitar ner världen för att sitta och spela spel?

3800 vs 100 000 000, undra vem som är boven mot dålig miljö.

Att de går mot grönare metoder är bra, men det är låååångt kvar till det blir försvarbart i mina ögon. Och PS4:or är ju väldigt ineffektiva dessutom.

Sen kan du ju inte jämföra 3800 mot 100 000 000 bara så där.

Det är 3800 fördelat på en handfull (gissning) personer som "i princip" trycker sedlar med stulen energi.
Å andra sidan är det 100 000 000 konsoller som bidrar med underhållning för 100 000 000 personer.

Viss skillnad. Och visst har den senare en större miljöpåverkan, men det tillför ju något positivt med.

Skrivet av samukakauka:

Tjänster och produkter är vad kryptovalutor skapar för människor som har det dåligt.

Inget värde?! Omg.. Det bidrar till att underlätta för människor runt om i världen där de lever i korrupta länder.
Att människor inte kan öppna ett bankkonto i olika länder som tex El Salvador är helt galet. Med hjälp av krypto valutor så har du din egen bank i mobilen och kan skicka pengar till sina familjer utan staten lägger sig i, stackars människor. Det finns många andra exemplarer hur det hjälper människor, men de som redan har det bra förstår ibland inte, eller så saknar de helt och hållet empati för andra.

Kryptovalutors existens har absolut ett värde. Tycker idén i sig är värd att utforska, då det precis som du säger kan hjälpa folk i utsatta lägen. Men det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Bitcoin mining t.ex. anser ja vara ett av de sämre sätten, men Bitcoin verkar vara så väl etablerat att det blir svårt att bli av med.

Medlem
Skrivet av almblad:

Var mest intresserad av hur mycket en PS4 drog när man spelade, med de summorna som står i artikeln måste det vara annat inräknat också. Känns nästan omöjligt för så "få" PS4 att dra så pass mycket ström att elräkningen ska komma upp till de summorna som 1,6 - 2,2 miljoner kronor. Men sen vet jag inte vad tarifferna är i Ukraina, men tror inte de är högre än i Sverige.

Men sen så räknande jag också på effekförbrukning vid spelande, sitter ju ändå ett 250W, respektive 310W, PSU i PS4/PS4Pro. De går förmodligen inte på lägsta effekten när man gräver

Men tack för tipset

Räknar man en krona per KW/h (vilket troligen är lågt räknat) så får jag det till att varje PS4 skulle ligga på runt 580W om de körts dygnet runt under hela månaden (räknat på 1,6 miljoner kw/h fördelat över 3800 enheter). Låter högt med tanke på att nätdelen i en PS4 bara är rated till 250W, gissningsvis är elen dyrare i ukraina, eller så är summorna som polisen angett helt tokiga. Säg att elen kostar 2,50 istället per Kw/h så blir siffrorna lite mer troliga om det är så att de konstant legat på 230W per enhet.

Hade de betalat för elen hade det knappast varit lönsamt att mina med PS4, så man förstår ju varför de fuskade. 😅

Quake-konnässsör
Skrivet av RaXha:

Räknar man en krona per KW/h (vilket troligen är lågt räknat) så får jag det till att varje PS4 skulle ligga på runt 580W om de körts dygnet runt under hela månaden (räknat på 1,6 miljoner kw/h fördelat över 3800 enheter). Låter högt med tanke på att nätdelen i en PS4 bara är rated till 250W, gissningsvis är elen dyrare i ukraina, eller så är summorna som polisen angett helt tokiga. Säg att elen kostar 2,50 istället per Kw/h så blir siffrorna lite mer troliga om det är så att de konstant legat på 230W per enhet.

Håller helt med, jag räknade väldigt lågt också. Fick lite andra summor när jag räknade på max effekt och högre energikostnader, sen så glömde jag bort och lägga till skatter och överföringskostnader Räknade enbart på energikostnaderna, skatterna brukar vara rätt höga.... haha

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Inte alls hyckleri. Det är olika saker. Det är så klart helt okej att tjäna pengar, rent principiellt. Men då ska det göras i syfte att bidra på något sätt till samhället, eller åt minstone inte skada samhället. Det ska skapa värde i någon form. Tjänster eller produkter.

Crypto-mining genererar inget värde. Det är omfördelning av resurser. Man tar den större del av kakan på någon annans (alla andras) bekostnad, med miljöförstöring som enda bi-effekt. Det är oetiskt.

Ska det? Varför ska det samhället till gagn att jag tjänar pengar? Jag skattas redan till helvetet och tillbaka, på allt jag tjänar och allt jag konsumerar.
Hur tar crypto-mining pengar från någon annan?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ska det? Varför ska det samhället till gagn att jag tjänar pengar? Jag skattas redan till helvetet och tillbaka, på allt jag tjänar och allt jag konsumerar.

Pengar är en bytesvara. Det används för att byta tjänster och produkter inom samhället. Pengar är alltså en representation av varor och tjänster, eller "värde". Att anskaffa sig pengar utan att tillföra något av värde är därför (enligt mig) oetiskt. Gör man det så utnyttjar man samhället.

Jag menar förstås inte att allt kollapsar för att du minar BTC. Det är inte straffbart. Men du blir en del av problemet.

Skrivet av Mirage:

Hur tar crypto-mining pengar från någon annan?

På samma sätt som när du trycker sedlar. Värdet på valutan minskar ju mer det finns av den.
Den kan förstås även öka för att intresset och "potentialen" ökar, men det är enbart spekulation.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Pengar är en bytesvara. Det används för att byta tjänster och produkter inom samhället. Pengar är alltså en representation av varor och tjänster, eller "värde". Att anskaffa sig pengar utan att tillföra något av värde är därför (enligt mig) oetiskt. Gör man det så utnyttjar man samhället.

Jag menar förstås inte att allt kollapsar för att du minar BTC. Det är inte straffbart. Men du blir en del av problemet.

På samma sätt som när du trycker sedlar. Värdet på valutan minskar ju mer det finns av den.
Den kan förstås även öka för att intresset och "potentialen" ökar, men det är enbart spekulation.

Pengar är inte en representation av varor och tjänster, utan något vi bestämt att något kostar si och så mycket pengar, de är egentligen bara skuldebrev. Det finns många sätt folk anskaffar pengar utan att tillföra värde. Tänk på alla "influencers", skulle du säga de tillför värde?

Sen mining så betalar de el, vilket de betalar skatt 2 ggr på, sedan har de betalt för datorn/graffekortet/vad de nu använder. De lär ha en lokal (även om det är en lägenhet), där betalas det hyra/ränta/avgift. Etc, etc. Kallar du det "utnyttja samhället"?
Kriminella utnyttjar samhället.

Så mao är det inte moraliskt försvarbart av staten heller om de trycker pengar, eftersom de då ökar inflationen och stjäl pengar av alla? Dessutom, om du nu tänker på affärsbankspengar, de är rena hittepåpengar, precis som kryptovaluta. Vad gör dem moraliskt ok?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Pengar är inte en representation av varor och tjänster, utan något vi bestämt att något kostar si och så mycket pengar, de är egentligen bara skuldebrev.

Samma sak.

Skrivet av Mirage:

Det finns många sätt folk anskaffar pengar utan att tillföra värde. Tänk på alla "influencers", skulle du säga de tillför värde?

Absolut. Massor med folk älskar influencer-kulturen och får både underhållning och inspiration av det. Om det nu är "nyttigt" i alla fall är en annan fråga. Det finns förstås många influencers som gör större skada än nytta. Vissa medvetet, andra inte. Men det råder ingen tvekan om att det iaf KAN tillföra värde, som med annan underhållning/kultur.

Skrivet av Mirage:

Sen mining så betalar de el, vilket de betalar skatt 2 ggr på, sedan har de betalt för datorn/graffekortet/vad de nu använder. De lär ha en lokal (även om det är en lägenhet), där betalas det hyra/ränta/avgift. Etc, etc. Kallar du det "utnyttja samhället"?
Kriminella utnyttjar samhället.

Inte genom strömförbrukningen/hyran/etc. Men att tillskaffa sig resurser på andras bekostnad kallar jag att utnyttja samhället.

Skrivet av Mirage:

Så mao är det inte moraliskt försvarbart av staten heller om de trycker pengar, eftersom de då ökar inflationen och stjäl pengar av alla? Dessutom, om du nu tänker på affärsbankspengar, de är rena hittepåpengar, precis som kryptovaluta. Vad gör dem moraliskt ok?

När det kommer till staten så beror det ju förstås på av vilket syfte. Staten ska ju inte ha eget vinstintresse utan ska agera för folkets bästa. Men gör de det för att öka sin egen kassa och sedan inte använder pengarna för folkets bästa, ja då är det självklart inte försvarbart.

När det kommer till "affärsbankerna" så tycker jag inte det är moraliskt ok. Det betyder dock inte att jag tycker att verksamheten borde vara olaglig.

12
Skriv svar