Activision Blizzard-chefer kallar anklagelserna både "helt oacceptabla" och "förvrängda"

Robot
Activision Blizzard-chefer kallar anklagelserna både "helt oacceptabla" och "förvrängda"

Interna mail avslöjar splittrade reaktioner.

#activision-blizzard


Medlem

Det där ser inte riktigt ut som Mike Morhaime i bilden.

Skrivet av Hoggel:

Det där ser inte riktigt ut som Mike Morhaime i bilden.

Stämmer bra det. ^^

Medlem

Vad skönt för henne att under den massiva tiden på 4 månader hon varit chef på Blizzard att igenkänningsfaktorn är noll.
Snyggt sätt att inte ta anklagelserna på allvar


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Quelor:

Vad skönt för henne att under den massiva tiden på 4 månader hon varit chef på Blizzard att igenkänningsfaktorn är noll.
Snyggt sätt att inte ta anklagelserna på allvar

Hennes uttalande är extremt osmakligt.
Ibland undrar jag om något slår om i hjärnan när man intar chefsposition.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hoggel:

Det där ser inte riktigt ut som Mike Morhaime i bilden.

Ville bara kolla så att alla var vakna. (Jag var ju uppenbarligen inte det.)


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd
Skrivet av jeppe109:

Hennes uttalande är extremt osmakligt.
Ibland undrar jag om något slår om i hjärnan när man intar chefsposition.

Fast samtidigt, om hon inte märker av någon sexism så kan hon ju inte gå ut i media och ljuga om det. Men visst, det kan lika gärna vara damage control av henne, och hon är ju också ny på företaget och då vill man ju sällan prata ned sin arbetsgivare det första man gör.

Inaktiv
Skrivet av Sandpapper:

Fast samtidigt, om hon inte märker av någon sexism så kan hon ju inte gå ut i media och ljuga om det. Men visst, det kan lika gärna vara damage control av henne, och hon är ju också ny på företaget och då vill man ju sällan prata ned sin arbetsgivare det första man gör.

Nu är det ju i ett internt mail hon skrivit det här och inte till media, lika illa om inte värre men rätt stor skillnad ändå.

Medlem

Undrar hur många kvinnor på våra svenska spelföretag som blivit anställda för att de är attraktiva istället för män med samma utbildning och erfarenhet. Diskriminering och sexism kan slå fel åt båda hållen så det är bra om det tas upp och belyses.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Fast samtidigt, om hon inte märker av någon sexism så kan hon ju inte gå ut i media och ljuga om det. Men visst, det kan lika gärna vara damage control av henne, och hon är ju också ny på företaget och då vill man ju sällan prata ned sin arbetsgivare det första man gör.

Man behöver inte prata ner sin arbetsgivare eller säga att allt som de blir stämda för stämmer. Jag kan förstå att man vill neka av den anledningen att det är ett extremt skör läge där allt som sägs och skrivs kan användas i domstol.
Men däremot, så ser jag inte hur denna meddelande skulle ge någon sorts damage control över huvud taget. Hon i praktiken säger att hon tror att anställda på företaget ljuger. Är det sånna personer man vill ha i ledningen där man jobbar tro?

Hon i praktiken jobbar med en politisk position på företaget, man hade förväntat sig att hon kan då politiskt skriva extremt vagt där man varken nekar eller erkänner, men försöker ändå visa att man har företagets och anställdas bästa intresse. Nu så får man känsla att hon har företagets intresse och rabblar upp ett par punkter på där de försöker förebygga giftig arbetsplats som en "tröst" för sina anställda. Men om anställda ändå blir utsatta så hjälper tydligen inte dessa förebygganden, och man måste göra mycket mer åt saken.

Jag fick iaf inte ett positivt intryck utav hennes mail, och har man bara jobbat på företaget 4 månader så kan man onekligen inte säga att anklagelserna är falska och förvrängda. Blir hon bevisad till motsattsen så kan jag inte se att hon kommer stanna länge kvar på företaget.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Undrar hur många kvinnor på våra svenska spelföretag som blivit anställda för att de är attraktiva istället för män med samma utbildning och erfarenhet. Diskriminering och sexism kan slå fel åt båda hållen så det är bra om det tas upp och belyses.

3st

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Undrar hur många kvinnor på våra svenska spelföretag som blivit anställda för att de är attraktiva istället för män med samma utbildning och erfarenhet. Diskriminering och sexism kan slå fel åt båda hållen så det är bra om det tas upp och belyses.

Jag har länge varit för att man bör anonymisera arbetsintervjuer. Inga namn, inget utseende, bara kvalifikationer och erfarenheter.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Man behöver inte prata ner sin arbetsgivare eller säga att allt som de blir stämda för stämmer. Jag kan förstå att man vill neka av den anledningen att det är ett extremt skör läge där allt som sägs och skrivs kan användas i domstol.
Men däremot, så ser jag inte hur denna meddelande skulle ge någon sorts damage control över huvud taget. Hon i praktiken säger att hon tror att anställda på företaget ljuger. Är det sånna personer man vill ha i ledningen där man jobbar tro?

Hon i praktiken jobbar med en politisk position på företaget, man hade förväntat sig att hon kan då politiskt skriva extremt vagt där man varken nekar eller erkänner, men försöker ändå visa att man har företagets och anställdas bästa intresse. Nu så får man känsla att hon har företagets intresse och rabblar upp ett par punkter på där de försöker förebygga giftig arbetsplats som en "tröst" för sina anställda. Men om anställda ändå blir utsatta så hjälper tydligen inte dessa förebygganden, och man måste göra mycket mer åt saken.

Jag fick iaf inte ett positivt intryck utav hennes mail, och har man bara jobbat på företaget 4 månader så kan man onekligen inte säga att anklagelserna är falska och förvrängda. Blir hon bevisad till motsattsen så kan jag inte se att hon kommer stanna länge kvar på företaget.

I och med att hon är kvinna och per automatik ett offer så bör vi ta hennes ord som sanning. Upp till bevis nu!
#Believeallwomen

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Fast samtidigt, om hon inte märker av någon sexism så kan hon ju inte gå ut i media och ljuga om det. Men visst, det kan lika gärna vara damage control av henne, och hon är ju också ny på företaget och då vill man ju sällan prata ned sin arbetsgivare det första man gör.

Poängen är att allt som hänt hände förut, innan hon jobbade där, så enligt henne så är det inte något sånt fel med blizzard.

Men sen finns ju problemet här att det är hennes jobb att se till att de lyder alla dessa regler, så hon kan ju inte gå ut och säga att de gjort fel, varken nu eller då.

Det mesta handlar dock inte om vad blizzard har gjort nu, det är var blizzard gjorde förr, att de skyddat folk och låtit saker gå utan konsekvenser, och att situationer har löst sig genom att offer har slutat, och att saker skyfflats under mattan.

Medlem

Bara gissar att dom anställda och "undre chefer" har blivit hotade av de som bestämmer på företaget om dom säger nåt.

Medlem

Blää sånt här är väldigt svårt att ta i utan alla fakta. Väldigt lätt att få fel intryck. Tycker personligen att det är bra att sånt här kommer ut till en viss gräns men ingen ska behöva lida i onödan. Vi vet alla om dom som inte har några gränser och kommer att mordhota alla inblandade(Antagligen).

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Undrar hur många kvinnor på våra svenska spelföretag som blivit anställda för att de är attraktiva istället för män med samma utbildning och erfarenhet. Diskriminering och sexism kan slå fel åt båda hållen så det är bra om det tas upp och belyses.

Antagligen inte ens en promille om man kollar på könsfördelningen inom branchen.

Medlem

Skapligt distantlöst av Fran Townsend efter 4 månader på jobbet samt när man tillhör toppskiktet på företaget att skicka ut ett sånt mail internt.

Medlem

1 till Bhagdad Bob från actiblizz, de gräver sig ner till Undermine, (goblins huvudstad.)

Avstängd
Skrivet av tetsu:

Vilka är det då, har du deras IG? 😌

eld
Medlem
Medlem

Även om jag kan förstå delar av Townsends inlägg så känns andra delar minst sagt starka att ta in. Dels är det en person med kortvarig bakgrund på företaget, samtidigt som kvinnor i hennes position (speciellt inte då hon ar ett CV som inkluderar homeland security hos en presidentadministration!) kanske inte upplever samma nivå av utsatthet som kvinnor längre ner i ledet. Det låter lika ihåligt när hon slår sig för bröstet som när Trump inte tyckte covid var så farligt…ungefär som att det inte finns för att man inte drabbats av det på ett negativt sätt själv.

För utomstående kan det naturligtvis vara svårt att avgöra hur mycket mer en företagspolicy är värd i verkligheten…ifall det är några fina fraser på ett papper eller om det ligger till grunden för en genomgående företagsstruktur i hela Actvision-Blizzardkoncernen. Därför säger det egentligen inte så mycket heller när hon listar alla fina vägar en anställd kan gå för att sakerna Blizzard nu anklagas för ska kunna hända i verkligheten. Jag har själv sett hur företag gärna skickar ut inbytena enkäter rörande allt möjligt, där de sedan kan cherrypicka de utvalda godbitarna och klappa sig på axeln över dem på hur nöjda de anställda är…först efter att de plockat bort all (övervägande) statistik de anställda är missnöjda med.

Någon som tror att man vill svara ärligt på ”anonyma” enkäter som ska skickas in till ledningen via sin egen arbetsmail? Det spelar liksom ingen roll vad som står på pappret när man ser hur det egentligen går till på företaget. Folk som har ”åsikter” får plötsligt en annan ”position” i företaget och placeras någon annanstans, eller kanske ”har valt att inte jobba kvar hos oss”.
Lägg få till skit som NDA’s så har man snabbt en företagskultur som effektiv tystar ”obekväma klagomål”.

Med det sagt så kan ju Townsend också vara (och är säkert) långt mer insatt i många av fallen i anklagelserna, så vi kan ju omöjligtvis veta ifall det finns grund för henne att avfärda utredningarna som hon så brutalt gör. Vad jag själv tror eller antar om detta spelar ju mindre roll, men tonen låter verkligen onödigt hård och defensiv mot slutet, och jag får verkligen känslan av att det mest är högljutt förnekande för aktiekursens skull än något annat.

Medlem
Skrivet av eld:

Fy fan vad bedrövlig läsning 😖 Der gör mig både gruvligt förbannad och tragiskt nog inte det minsta förvånad heller.
Jag slås också av en annan sak…många av de pojkar/män som utsatt henne för de mindre allvarliga sakerna av allt skit hon nämner…jag tror inte att de kan se något fel i deras agerande då de ”bara sa”, eller ”bara gjorde”…naturligtvis utan att mena allvar så klart. Från deras sida var det ju bara nån eller några gånger…de såg aldrig någon som gjorde något för att såra, ingen sa eller gjorde ju något som var menat att såra.
Vissa kan inte heller hantera någon som helst kritik, oavsett vad de gjort, utan går istället på defensiven…och kanske t.o.m bli offensiva: det där var väl inget, det är inte så lätt att vara man heller, varför sa hon inte bara nej, hon gillade nog uppmärksamheten, är det inte lite sent att klaga nu, sånt där bör skötas internt istället för att klaga offentligt, men hur var hon klädd, hon är bara ute efter likes/cred…etc.

Det värsta är att få verkar förstå vidden av det hela, systematiska, oupphörliga eländet för den enskilda individen. När jag läser hennes berättelse så är det inte första gången jag läser något liknande, men det fullkomligt kliar i hela kroppen av ilska när jag försöker föreställa mig hur jävla jobbigt det måste varit för henne under hennes år på Blizzard.

Avinstallerar alla Blizzardspel nu . . .


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har länge varit för att man bör anonymisera arbetsintervjuer. Inga namn, inget utseende, bara kvalifikationer och erfarenheter.

Det är tyvärr både för och nackdelar med det, i många fall är det fler nackdelar än fördelar.
För det första om du arbetar på en arbetsplats i ett team måste du fungera i teamet, att du kan alla och har gjort det förr betydet inte att du är "bra". Personligheten är nästan minst lika viktigt (självklart beroende på vad för jobb) som erfarenhet.

Om erfarenhet/kunskap är den samma hos 2 sökande så borde det vara den som passar in i gruppen som får jobbet.
Väldigt få företag har lust att vada genom testperson efter testperson för att se om denne eventuella utöver sin kvalifikation passar in på arbetsplatsen.

eld
Medlem

"Nearly 1,000 current/former Activision Blizzard employees have signed an open letter calling the company’s response to the discrimination lawsuit “abhorrent and insulting.""

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-26/activision...

Medlem
Skrivet av eld:

"Nearly 1,000 current/former Activision Blizzard employees have signed an open letter calling the company’s response to the discrimination lawsuit “abhorrent and insulting.""

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-26/activision...

Jag har inget emot att man skriver under petitions och sånt, men är det inte långsökt att försöka få ett svar från Blizzard gällande deras uttalande om just "abhorrent and insulting" nu under domstolsprocessen? De kommer ju såklart inte skriva något som skulle rikta fler misstankar mot sig själva.

Eller kanske jag missförstår vad syftet med underskrifterna är? (Kan inte läsa artikeln, får en pop-up om att behöva betala per månad)

eld
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har inget emot att man skriver under petitions och sånt, men är det inte långsökt att försöka få ett svar från Blizzard gällande deras uttalande om just "abhorrent and insulting" nu under domstolsprocessen? De kommer ju såklart inte skriva något som skulle rikta fler misstankar mot sig själva.

Eller kanske jag missförstår vad syftet med underskrifterna är? (Kan inte läsa artikeln, får en pop-up om att behöva betala per månad)

Blizzard blånekade snarare än att bara säga "ingen kommentar", så de valde ju såklart att visa att de inte på något sätt tror de som kommit ut, vilket nog inte känns så bra för någon anställd på företaget.

Men jag klipper in hela brevet här:

Citat:

To the Leaders of Activision Blizzard,

We, the undersigned, agree that the statements from Activision Blizzard, Inc. and their legal counsel regarding the DFEH lawsuit, as well as the subsequent internal statement from Frances Townsend, are abhorrent and insulting to all that we believe our company should stand for. To put it clearly and unequivocally, our values as employees are not accurately reflected in the words and actions of our leadership.

We believe these statements have damaged our ongoing quest for equality inside and outside of our industry. Categorizing the claims that have been made as “distorted, and in many cases false” creates a company atmosphere that disbelieves victims. It also casts doubt on our organizations’ ability to hold abusers accountable for their actions and foster a safe environment for victims to come forward in the future. These statements make it clear that our leadership is not putting our values first. Immediate corrections are needed from the highest level of our organization.
Our company executives have claimed that actions will be taken to protect us, but in the face of legal action -- and the troubling official responses that followed -- we no longer trust that our leaders will place employee safety above their own interests. To claim this is a “truly meritless and irresponsible lawsuit,” while seeing so many current and former employees speak out about their own experiences regarding harassment and abuse, is simply unacceptable.

We call for official statements that recognize the seriousness of these allegations and demonstrate compassion for victims of harassment and assault. We call on Frances Townsend to stand by her word to step down as Executive Sponsor of the ABK Employee Women’s Network as a result of the damaging nature of her statement. We call on the executive leadership team to work with us on new and meaningful efforts that ensure employees -- as well as our community -- have a safe place to speak out and come forward.

We stand with all our friends, teammates, and colleagues, as well as the members of our dedicated community, who have experienced mistreatment or harassment of any kind. We will not be silenced, we will not stand aside, and we will not give up until the company we love is a workplace we can all feel proud to be a part of again. We will be the change.

Medlem
Skrivet av eld:

Blizzard blånekade snarare än att bara säga "ingen kommentar", så de valde ju såklart att visa att de inte på något sätt tror de som kommit ut, vilket nog inte känns så bra för någon anställd på företaget.

Men jag klipper in hela brevet här:

Tack! Uppskattas

Såklart, jag tror inte heller det känns bra för de anställda, speciellt de som själva har blivit utsatta. Som de skriver i brevet, så låter det ingenstans i något av Blizzards uttalanden att de prioriterar anställda först, utan de prioriterar företagets egna intresse. Och det är ett enormt problem. Men jag kan inte se att Blizzard kommer göra mycket nu som att Frances avgår, eller att Blizzard ändrar på sitt uttalanden. Det kommer ses som att stämningen som står emot dem stämmer, och kan användas emot dem i rättsprocessen. Blizzard vill ju tvärneka allt, försöka rädda sitt ansikte i hopp om att inte förlora investerare. För många i ledningen så handlar det om pengar främst skulle jag gissa på.

Jag hoppas att Blizzard får en rejäl omorganisering, så att de som arbetar på företaget kan lita på sin arbetsgivare, och trivas på sin arbetsplats. Men personligen tror jag inte något kommer ändras förens rättsprocessen har nått sin slut.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är tyvärr både för och nackdelar med det, i många fall är det fler nackdelar än fördelar.
För det första om du arbetar på en arbetsplats i ett team måste du fungera i teamet, att du kan alla och har gjort det förr betydet inte att du är "bra". Personligheten är nästan minst lika viktigt (självklart beroende på vad för jobb) som erfarenhet.

Om erfarenhet/kunskap är den samma hos 2 sökande så borde det vara den som passar in i gruppen som får jobbet.
Väldigt få företag har lust att vada genom testperson efter testperson för att se om denne eventuella utöver sin kvalifikation passar in på arbetsplatsen.

Jag kan vara benägen att hålla med dig men vad är det som gör det omöjligt att inte hitta rätt person även om man inte vet personens namn och utseende?

Är det så att utseendet säger oss mer än man vid första anblick kan tro?

Om personen kan umgås med ett team via VR en stund exempelvis, skulle det ändå inte vara tillräckligt?

Tack för ditt svar. Nu blev jag ännu mer nyfiken på ämnet och vad som eventuellt kan sätta stopp eller försvåra för virtuella och anonyma anställninar framöver.

123
Skriv svar