Vi har varit "tondöva", säger Bobby Kotick i öppet brev till Activision Blizzards anställda

Medlem
Skrivet av eld:

Nu kör du med den mest långsökta "de kanske ljuger!" som någonsin funnits, när mängder med personer kommer ut och berättar hur de blev utsatta, och mängder med anställda visar sitt stöd för dessa personer.

Blizzard är direkt ansvariga för sina anställdas välmående, och de misslyckades helt där, det har många högt uppsatta inom blizzard redan sagt.

Nej så där lätt slipper du inte undan.

Ge ett mått. Vad är "mängder" med personer? Hur utbredd är denna toxiska kultur? Hur vanligt är det med sexuella trakasserier på Blizzard?

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?


signatur

Memento Mori

Medlem

Thoughts and prayers...

Medlem

Snacka har dom alltid kunnat på Activision Blizzard. Men blir det något handling?

Medlem

Många är ute efter blod nu så det spelar inte så stor roll vilka ursäkter som ges. Snarare tvärtom riskerar det att hålla elden vid liv längre.
Underskatta inte en arg pöbel.

Sen kan man ha olika åsikt i hur man bör bete sig och att ingå i en pöbel som ser rött och kräver avgångar hit och dit och att det ska göras ändringar som inte nödvändigtvis är så oskyldiga som man vill få dem att framstå är något var person borde ta sig en funderare över.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej så där lätt slipper du inte undan.

Ge ett mått. Vad är "mängder" med personer? Hur utbredd är denna toxiska kultur? Hur vanligt är det med sexuella trakasserier på Blizzard?

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?

Det är tillräckligt stora mängder för att Kalifornien ska stämma Blizzard

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Oftast när jag inte hållt med någon annans synvinkel eller åsikt har det aldrig funkat speciellt bra att förolämpa och bete mig illa tillbaka.

Det går att framföra sin åsikt på ett sätt som inte nedvärderar andras åsikter och framförallt inte personen bakom åsikten.
Vi är alla människor och vi har alla möjligheten att försöka lyssna på och förstå varandra.
Med bra argumentation och välvilja kan man ändra på människors åsikter.

De (krypen) skulle ju kunna börja med att lyssna på vad kvinnor tycker om vad som de på Blizzard (och på många andra ställen) har ägnat, och ägnar, sig åt...

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Strawmanning. På vilken arbetsplats accepteras tafsande och kyssande mot någons vilja? Har du överhuvudtaget sett NÅGON person försvara sådant beteende (i fallet Blizzard)?

Problemet är proportioner och förhållandet till fakta och sanning.

Du som uppmanar mig att sluta gissa och istället läsa på, kan du då berätta för mig hur omfattande problemen är inom Blizzard? Hur utbredd är den här påstådda kulturen av sexuella trakasserier? För du menar väl ändå inte att ett enstaka fall av tafsande ska leda till stämningar, bojkottar och de reformer av företaget som Bobby skriver om i sitt öppna brev.

Du kan ju läsa stämningsansökan och flera av chefernas reaktioner. Eller kolla på det faktum att över en fjärdedel av dom anställda på Blizzard har skrivit på ett upprop mot hur slappa ledningen har varit när dom hanterad såna här ärenden. Problemet är att du låter dina personliga fördomar besluta att det här är minsann överdrivet eller kanske till och med rena lögner. Baserat på dina uttalanden så är det rätt uppenbart att du inte har något intresse för att faktiskt ta reda på om detta är sant eller ej.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej så där lätt slipper du inte undan.

Ge ett mått. Vad är "mängder" med personer? Hur utbredd är denna toxiska kultur? Hur vanligt är det med sexuella trakasserier på Blizzard?

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?

Staten California anser ju att det genomsyrar hela företaget samt att det är över 1500 föredetta och nuvarande medarbetare på Blizzard som skrivit på ett öppet brev till ledningen där man bekräftar att allt i stämningen stämmer och att Activision/Blizzards egna svar är kränkade mot alla som blivit utsatta när de jobbade eller jobbar där.

Förstår verkligen inte vad du är ute efter, beter du dig så grisigt på din egna arbetsplats att du är villig att dö på den här kullen?

Medlem
Skrivet av filbunke:

De (krypen) skulle ju kunna börja med att lyssna på vad kvinnor tycker om vad som de på Blizzard (och på många andra ställen) har ägnat, och ägnar, sig åt...

Vad jag läst många skriva är att man förkastar beteendet om det är sant och att det måste till förändring isåfall.

Det är mestadels vad jag läst även från folk som tar upp woke-vinkeln.

Sen finns det så klart människor som väljer att inte tro på det alls även om det finns bevis.
Till er kan jag inte annat göra än att be er tänka om.

Alltid när det krävs nya policies bör man vara kritisk och granska dessa noggrannt så att man inte släpper igenom något som inte egentligen har med sakfrågan att göra.
I det här fallet är det väldigt uppenbart att det behöver göras mer än vad som gjorts och att nya policies behöver ses över. Jag förväntar mig att uppdaterade/nya policies angående sexuella kränkningar kommer inträffa.
Däremot ser jag ingen anledning till att lägga till kvoteringskrav exempelvis.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Oftast när jag inte hållt med någon annans synvinkel eller åsikt har det aldrig funkat speciellt bra att förolämpa och bete mig illa tillbaka.

Det går att framföra sin åsikt på ett sätt som inte nedvärderar andras åsikter och framförallt inte personen bakom åsikten.
Vi är alla människor och vi har alla möjligheten att försöka lyssna på och förstå varandra.
Med bra argumentation och välvilja kan man ändra på människors åsikter.

Vi når alla våra gränser för hur mycket skit våra ögon och öron kan absorbera. Naturligtvis har du rätt, men det betyder inte att vi måste vara taktiska och smarta 24/7.

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej så där lätt slipper du inte undan.

Ge ett mått. Vad är "mängder" med personer? Hur utbredd är denna toxiska kultur? Hur vanligt är det med sexuella trakasserier på Blizzard?

Läs stämingsansökan, läs alla andra personer som kommit ut så får du snabbt slut på fingrar att räkna med.

Förstå att det handlar om att vad som hänt på blizzard genom åren, och hur det aldrig riktigt löstes på ett bra sätt, att anställda fortfarande inte känner sig trygga att gå till HR eller ledning för att säga om någon högre uppsatt person har gjort något fel.

Inte att blizzard just nu skulle vara ett hav av sexuella trakasserier, för då har du missuppfattat allt.

De anställda reagerade starkt för att företaget snabbt gick ut med att förneka anklagelserna, vilket gjorde att de förlorade all sin tillit på sin ledning, om de inte tror dessa kvinnor, varför skulle de tro sina egna anställda?

Skrivet av Slimebeast:

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?

Om en person blir sexuellt trakasserad på ett företag och förövaren får en lätt smisk på handleden samt allt tystas ner så är det en gång för många gånger som ledningen gjort fel.

C64
Medlem

Skvaller o skvaller är the shit är så trött med folk med livlig fantasi som tror på allt som skrivs

Medlem
Skrivet av C64:

Skvaller o skvaller är the shit är så trött med folk med livlig fantasi som tror på allt som skrivs

Eller så kan man förstå att Kalifornien har spenderat år med att utreda det och kommit fram att man har tillräckligt med material för att stämma Blizzard. Då kan man enkelt dra slutsatsen att det inte är skvaller.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Strawmanning. På vilken arbetsplats accepteras tafsande och kyssande mot någons vilja? Har du överhuvudtaget sett NÅGON person försvara sådant beteende (i fallet Blizzard)?

Problemet är proportioner och förhållandet till fakta och sanning.

Du som uppmanar mig att sluta gissa och istället läsa på, kan du då berätta för mig hur omfattande problemen är inom Blizzard? Hur utbredd är den här påstådda kulturen av sexuella trakasserier? För du menar väl ändå inte att ett enstaka fall av tafsande ska leda till stämningar, bojkottar och de reformer av företaget som Bobby skriver om i sitt öppna brev.

Du är en del av problemet som just denna stämning handlar om. Att man viftar bort anklagelser om sexövergrepp som "woke-kultur" eller att alltihop bara är överdrivet.

Skulle inte tro att detta är överdrivet eller påhittat, när över 2000 anställda skrivit under på att "Jodå, detta sker faktiskt!" samt både nuvarande och före detta anställda vittar om exakt samma situationer.

Vad är mest troligt? Att några enstaka är problemet och ljuger om det, eller att TUSENTALS ljuger om det?

Skrivet av Slimebeast:

Var går din gräns för vad som är rimligt och vad är en nivå av trakasserier som bör leda till att det blir en världsnyhet med fallande aktiekurs och VD:brev om värdegrundsarbete och kvotering?

Var går gränsen? När första övergreppet tystas ner, så är gränsen nådd. Sånt här ska ALDRIG tillåtas få ske. Hur svårt är det att hålla sina egna fingrar i styr, och inte göra saker utan motpartens tillåtelse?

Skrivet av C64:

Skvaller o skvaller är the shit är så trött med folk med livlig fantasi som tror på allt som skrivs

Skvaller? Tror du verkligen på att 1/4 av Blizzards anställda vill riskera sina arbeten över "skvaller" ? Eller är det kanske mer troligt att allt i stämningen faktiskt stämmer?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag är första att säga till att vänta tills domen är klar.... Men ser inte bra ut alls.
Själviskt tänker jag på spelet jag väntat så länge på, antagligen blir försenat eller uteblir...

Om topparna inte tar det på allvar när någon kommer med sådana anklagelser, så är knappast företaget seriöst. Döms de så är det lika bra de och sina licenser försvinner....

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Två års utredning av staten Kalifornien innan de bestämde sig för att stämma Activision/Blizzard. Högsta chefen går ut och säger de gjort fel. Fortfarande släpar sig de äckliga krypen här på FZ sig ur avloppen och klagar på att det är någon slags woke-kultur som är problemet, bara för att det inte längre är acceptabelt att uppföra sig som dregg.

Klart att högsta chefen säger att de har gjort fel. Vad ska han annars göra i det här läget?

Det är ingen som tycker att sexuella trakasserier är okej men frågan är om man verkligen behöver göra en sådan här stor grej av det hela?

Det är ingen som har blivit våldtagen och sedan styckmördad. Det känns som det med tanke på reaktionerna.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Klart att högsta chefen säger att de har gjort fel. Vad ska han annars göra i det här läget?

Det är ingen som tycker att sexuella trakasserier är okej men frågan är om man verkligen behöver göra en sådan här stor grej av det hela?

Det är ingen som har blivit våldtagen eller mördad. Det känns som det med tanke på reaktionerna.

Erm... Enligt stämningsansökan så vart en trakasserad till en sån grad och längd, att hon till slut tog sitt eget liv. Är det inte "det har gått för långt" signal?

Och behöver det verkligen gå till den graden utav våldtäkt eller mord innan någon får göra något åt saken? Räcker det inte att det har pågått i flera år, flertal incidenter där HR och ledning vänder ryggen om någon försöker anmäla en händelse. Att anställda märker att de som försöker "tjalla" eller anmäler dessa incidenter får negativa följder, vilket resulterar att de inte vågar anmäla längre?
Det måste finnas en legitim anledning för en stat att spendera 2 år att undersöka det, för att sen ta det vidare till domstol. Inget "slå på handleden och säga aja baja!", utan verkligen göra det till en offentlig ärende.

Det räcker att jämföra Frances uttalande som totalnekade ALLT, och bara dagar efter så kommer Bobby ut med "Förlåt, vi har gjort fel", att allt är inte rätt till på företaget.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Klart att högsta chefen säger att de har gjort fel. Vad ska han annars göra i det här läget?

Det är ingen som tycker att sexuella trakasserier är okej men frågan är om man verkligen behöver göra en sådan här stor grej av det hela?

Det är ingen som har blivit våldtagen och sedan styckmördad. Det känns som det med tanke på reaktionerna.

Tänk dig då hur folks reaktioner skulle bli ifall Blizzard blivit stämda för att kvinnliga anställda under flera års tid blivit öppet våldtagna och styckmördade, samtidigt som det systematiskt tystades ner.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Det är ingen som har blivit våldtagen.

Vad är det som säger att ingen blivit det? Har ju redan nu hintas från folk att det faktiskt gått så långt och alla förövare har inte blivit namngivna på långa vägar.

Men hon som tog livet av sig efter sexuella trakasseriet kanske inte vara tillräckligt allvarligt för dig? Antar att ett lustmord med stycknings inslag är din väldigt specifika gräns?

Avstängd
Skrivet av Ender:

Ibland märks det väldigt tydligt var din egentliga ilska och frustration riktas. Säg mig, hur tänkte du att förändringar på områden som desperat behöver det ska ske? Historien har ju ganska tydligt visat att det inte funkat bättre än ”sådär” att sticka huvudet i sanden och mantra: ”sluta föra oväsen, det där löser sig av sig själv”.

Vad menar du är min egentliga ilska och frustration?

Hur man löser problemen vid dåligt företagsklimat är svårt, det sitter i väggarna och jag har inget riktigt svar på det.

Jag vet dock vad som inte fungerar och det är att införa kvotering och woke-kultur för att göra mobben nöjd. Skadan är redan skedd och man får ingen andra chans, Blizzard kommer för alltid nu vara förknippat med sexuella trakasserier och maskulin toxicitet. Jag menar, på vilket sätt skulle en inkvoterad afroamerikansk kvinna göra någon skillnad? För att hon är kvinna och mörkhyad? Hur tror du snacket går hos de andra anställda på företaget när man kommunicerar att man ska inkvotera folk? Hur tror du det känns att som svart kvinna veta att man blivit anställd pga sitt kön och hudfärg? Det man sysslar med här är själva definitionen av rasism och sexism.

eld
Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Hur man löser problemen vid dåligt företagsklimat är svårt, det sitter i väggarna och jag har inget riktigt svar på det.

Du låter högt uppsatt!

Skrivet av Sandpapper:

Jag vet dock vad som inte fungerar och det är att införa kvotering och woke-kultur för att göra mobben nöjd. Skadan är redan skedd och man får ingen andra chans, Blizzard kommer för alltid nu vara förknippat med sexuella trakasserier och maskulin toxicitet.

Kvinnorna fick inte ens en första chans.

kvotering hade faktiskt hjälpt här, hade blizzard bestått av fler kvinnor så hade de inte varit lika utsatta.

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Vad menar du är min egentliga ilska och frustration?

Hur man löser problemen vid dåligt företagsklimat är svårt, det sitter i väggarna och jag har inget riktigt svar på det. Jag vet dock vad som inte fungerar och det är att införa kvotering och woke-kultur för att göra mobben nöjd. Skadan är redan skedd och man får ingen andra chans, Blizzard kommer för alltid nu vara förknippat med sexuella trakasserier och maskulin toxicitet. Jag menar, på vilket sätt skulle en inkvoterad afroamerikansk kvinna göra någon skillnad? För att hon är kvinna och mörkhyad? Märkligt att bli rekryterad för hur man ser ut och inte för sin kompetens. Hur tror du snacket går hos de andra anställda på företaget när man kommunicerar att man ska inkvotera folk? Hur tror du det känns att som svart kvinna veta att man blivit anställd pga sitt kön och hudfärg? Är inte det själva definitionen av rasism och sexism?

Av intresse, Länka gärna till sidan där det står att Blizzard rekryterat/rekryterar Personer p.g.a inkvotering och inte kompetens. Det som sägs i artikeln nämner ingenting om detta.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av matt76:

Av intresse, Länka gärna till sidan där det står att Blizzard rekryterat/rekryterar Personer p.g.a inkvotering och inte kompetens.

Inkvotering är en av de åtgärderna man nu ska implementera, det står i nyheten: "Nya rutiner när det gäller nyanställningar, för att säkerställa mångfald."

Avstängd
Skrivet av eld:

Du låter högt uppsatt!

Kvinnorna fick inte ens en första chans.

kvotering hade faktiskt hjälpt här, hade blizzard bestått av fler kvinnor så hade de inte varit lika utsatta.

Fick inte en första chans? På vilket sätt då?

eld
Medlem

Cosby suite

https://kotaku.com/inside-blizzard-developers-infamous-bill-c...

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Inkvotering är en av de åtgärderna man nu ska implementera, det står i nyheten: "Nya rutiner när det gäller nyanställningar, för att säkerställa mångfald."

Säkerställa mångfald är ju dock inte samma sak som inkvotering utan krav på kompetens. Exempelvis att rekrytera en kvinna istället för en man om det finns fem kandidater med likartad kompetens är inte inkvotering, utan förändrat förhållningssätt. Anledning till han nämner detta är väl främst p.g.a. de misslyckats med detta tidigare, både i intern och extern rekrytering, vilket nämns i stämningsansökan


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Av intresse, Länka gärna till sidan där det står att Blizzard rekryterat/rekryterar Personer p.g.a inkvotering och inte kompetens.

Nu tänker jag inte argumentera emot riktigt, då jag vet inte om det stämmer hos Blizzard, men utan mer påpeka att det händer redan i dagsläget inom IT-industrin att vissa blir rekryterad pga kvotering, och inte pga kompetens. Har redan sett det själv hända där någon har blivit anställd för att balansera könsfördelningen men har saknat relevant kompetens för arbetsuppgifterna.

Medlem

Tänkte fråga om det där ens kunde vara på riktigt men känner att jag besvarade mig själv, ja såklart det är det för det är tillräckligt absurt.

Första bilden skulle kunna var från ett KKKs möte utan den traditionella klädseln, så vit var den. Haha

Vem av dom är det där största äcklet som pekats ut av de flesta som att vara en riktig gris som sexuellt antastat folk på löpande band?

Avstängd
Skrivet av matt76:

Säkerställa mångfald är ju dock inte samma sak som inkvotering utan krav på kompetens. Exempelvis att rekrytera en kvinna istället för en man om det finns fem kandidater med likartad kompetens är inte inkvotering, utan förändrat förhållningssätt.

Så en viss hudfärg eller kön ska alltså vara tungan på vågen vid en nyanställning? Nej tack, kön och hudfärg ska inte spela någon roll. Har man endast anställt vita killar så betyder inte det att man kan ska använda samma tillvägagångssätt för en annan grupp i samhället, två fel gör inte ett rätt.

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Säkerställa mångfald är ju dock inte samma sak som inkvotering utan krav på kompetens. Exempelvis att rekrytera en kvinna istället för en man om det finns fem kandidater med likartad kompetens är inte inkvotering, utan förändrat förhållningssätt. Anledning till han nämner detta är väl främst p.g.a. de misslyckats med detta tidigare, både i intern och extern rekrytering, vilket nämns i stämningsansökan

Anledningen till att de misslyckats är förmodligen för att en överväldigande majoritet av de bästa kandidaterna är vita män.

Skriv svar