Marknadsmanipulation sägs ligga bakom rekordaffärerna med sällsynta spel

Robot
Marknadsmanipulation sägs ligga bakom rekordaffärerna med sällsynta spel
Medlem

Man blir inte förvånad.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Visst kan det vara kul att ha ett originalexemplar i bra skick av sina favoritspel från förr, men att betala dessa hutlösa summor känns bara dumt. Men har man galet mycket pengar som man bara måste göra sig av med så har man.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Förstår inte varför folk tycker att de är värt så mycket, alltså, när det kommer upp i sådana priser... spelen blir ju inte bättre, om något så funkar de ju inte alls om de varit inplastade i 50 år och inte kunnat repareras.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bara idioter som lägger såna summor på gamla spel. Själv köper jag sällan till fullpris längre ens. 600 spänn är redan dyrt för en fattig förälder som måste tänka på julklappar, födelsedagspresenter och annat stup i kvarten. Har inte alls samma ekonomi som när jag var ensamstående och barnfri som för 10 år sedan. Då kanske jag la 1000-1500 spänn i månaden på nya spel, nu gör jag knappt det under ett år.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Förstår inte varför folk tycker att de är värt så mycket, alltså, när det kommer upp i sådana priser... spelen blir ju inte bättre, om något så funkar de ju inte alls om de varit inplastade i 50 år och inte kunnat repareras.

Hoppas du skämtar.. man köper pga att de är sällsynta


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

För er som undrar över priserna... har ni sett dokumentären än?
Det är inte samlare som betalar.
Det är investerare. Rent av företag och dylikt.
Och den första som gjorde en sån stor investering? ÄGAREN till auktionsfirman sol säljer till dessa priser. Som sålde och köpte... av sig själv!

Vad de försöker fixa är kortfattat att TVspel ska bli investeringsobjekt. Ungefär som gamla serietidningar kan vara. Sen är tanken att man får spelet graderat av just VATA och sålt på just Heretige. Och de använder riktigt fula knep för att fixa det.

Se hela dokumentären. Man får svindel över hur mycket mygel och fuffens det är.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas du skämtar.. man köper pga att de är sällsynta

Jo visst, men värdet på dessa saker är ju inte rimliga. Men det är kanske alltid så...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Men så är det inom konsten om inte värre

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas du skämtar.. man köper pga att de är sällsynta

Men det som sålt för otroliga summor nu har ju inte varit sällsynt, men har ju till och med vetat om att det funnits ett par liggandes hos samlar och det har till och med ryktas om att folk suttit på lådor med helt nya kopior.

Medlem

He, he, marknadsmanipulation. 🙂

Lägenheter. Hus. SMS bud. "Mäklare". Aktier. HF trading. "Krypto" "valutor". NFT:s. Ingves. E-krona. Negativa "räntor". Stödköp. SBAB.

You ain't seen nothing yet! 🙂

Medlem
Skrivet av Evilof:

För er som undrar över priserna... har ni sett dokumentären än?
Det är inte samlare som betalar.
Det är investerare. Rent av företag och dylikt.
Och den första som gjorde en sån stor investering? ÄGAREN till auktionsfirman sol säljer till dessa priser. Som sålde och köpte... av sig själv!

Vad de försöker fixa är kortfattat att TVspel ska bli investeringsobjekt. Ungefär som gamla serietidningar kan vara. Sen är tanken att man får spelet graderat av just VATA och sålt på just Heretige. Och de använder riktigt fula knep för att fixa det.

Se hela dokumentären. Man får svindel över hur mycket mygel och fuffens det är.

Precis.
Står ju klart och tydligt "Marknadsmanipulation" i rubriken. Orkar folk inte läsa rubriken ens innan de kommenterar?

Medlem
Skrivet av delli:

Men så är det inom konsten om inte värre

Majoriteten av konsthandel är pengatvätt så det är ingenting som direkt förvånar mig om det pågår på andra avenyer också. Och vad gör polisen för att stoppa det? Absolutly nothing! Men ja, det bekräftar bara varför någon skulle köpa dessa spel. Jag är helt med på att man vill arkivera, spara spel så de inte försvinner, men VGA grading är ju helt hjärndöd, därför jag gillar folk som James Rolfe som alltid har sagt att han vill kunna använda sina spel han har, han vill kunna spela dem. Däremot att ha en snygg kartong är helt ok, har en del kartonger på hyllan men själva spelet ligger inte där, men inte för dessa priser det är bara absurt. Fast samtidigt, folk kan göra vad fan de vill med sina pengar, vill de betala 2mil för ett spel de inte kommer kunna spela eftersom att det är plomberat och värdet skulle försvinna om du rör det så go ahead, det är bortkastade pengar men sure, you do you.

Medlem

Drabbar ingen fattig här iaf.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av delli:

Men så är det inom konsten om inte värre

Ändå ligger det en bedrift i dyr konst...det ställer krav på konstnären om inte annat, och att det är ett original . Ett gammalt spel har som enda bedrift att det inte är uppackat...det är ju för fan skrattretande.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Drabbar ingen fattig här iaf.

Precis som Jobst konstaterar i sin väldigt matiga video drabbas de individer som faktiskt samlar på spel som hobby.
Dvs de som faktiskt får ut något av att spelet sitter i deras hylla jämnfört med en random idiot som vill försöka tjäna pengar.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Ender:

Ändå ligger det en bedrift i dyr konst...det ställer krav på konstnären om inte annat, och att det är ett original . Ett gammalt spel har som enda bedrift att det inte är uppackat...det är ju för fan skrattretande.

Ett spel måste väl också vara ett original? Konst trycks väl också i flera exemplar som spel? Marknadensvärde är x antal spel som finns på den. T.ex så kunde man sälja Naruto Shippūden: Clash of Ninja Revolution III (wii) ganska dyrt på vissa marknader när det var nytt. Detta pga ett fel i distributionen till UK. Ett konstverk styrs bl.a detta. Hur mycket finns det på marknaden. 1 exemplar. När det bara finns 1 exemplar av ett nytt Mario kvar. Då går priset upp.

Medlem

Orkade inte kolla hela videon, men det hela sammanfattades väl ganska bra i en tidigare artikel.

Citat:

Spelet såldes via sidan Rally för motsvarande 17,3 miljoner kronor ($2 miljoner) till en anonym samlare. Rally fungerar som så att folk kan köpa andelar av olika värdefulla föremål, ungefär som aktier. Om ett bud sedan inkommer får de rösta om huruvida det ska säljas eller inte, och om försäljningen går igenom får alla en motsvarande del av kakan.

https://www.fz.se/nyhet/287456-ett-ooppnat-super-mario-bros-h...

Medlem

världen är så genomrutten idag.. allt handlar bara om pengar och girighet :/

Medlem

En lite väl lång, men intressant och bra, genomgång av en uppenbart manipulerad marknad. Rätt vidrigt alltså. På ett sätt en ögonöppnare, men samtidigt borde man kanske inte vara så förvånad. Kommer alltid finnas folk med pengar som försöker utnyttja möjligheter att tjäna ännu mer pengar.

Har ju varit mycket nyheter på sistone om spel som säljs för rekordsummor. Finns anledning för medier som exempelvis FZ att framöver vara lite mer reserverade inför att publicera den typen av nyheter okritiskt. Annars blir man bara manipulatörernas nyttiga idioter.

Flakmonkey
Skrivet av Maysay:

Ett spel måste väl också vara ett original? Konst trycks väl också i flera exemplar som spel? Marknadensvärde är x antal spel som finns på den. T.ex så kunde man sälja Naruto Shippūden: Clash of Ninja Revolution III (wii) ganska dyrt på vissa marknader när det var nytt. Detta pga ett fel i distributionen till UK. Ett konstverk styrs bl.a detta. Hur mycket finns det på marknaden. 1 exemplar. När det bara finns 1 exemplar av ett nytt Mario kvar. Då går priset upp.

Det är ju skillnad på original av konstverk där det faktiskt bara finns ett original och att man har en äkta kopia av ett TV-spel. Det finns ju bara ett original av Mona Lisa, ett original av Skriket, etc etc Sen finns det ju såklart kopior men de är ju inte värda (jämförelsevis) någonting. Det skulle ju vara om man har den absoluta första kopian av ett spel, om du har prototypen, men i fallet med Super Mario Bros 3, Zelda, etc så är ju inte så fallet. Det trycktes upp i sammanhanget enorma kopior av de här spelen. Sen att det är tidiga releaser och i bra skick så blir de såklart betydligt färre, men så länge det är mer än en så är det ju betydligt fler än vad det finns original-Mona Lisor.

Det "lustiga" här är ju också att det har svängt från att vara precis som du säger att spel som faktiskt är ovanliga har ett högre värde till att bli där välbevarade kopior av otroligt vanliga spel har ett högt värde. Det här är såklart superbra för Wata och Heritage iom att de får betydligt mer business och intäkter om det är vanliga spel än om det är ovanliga eftersom varenda människa som sitter med en inplastad kopia av något Mario-, Zelda-spel kommer skicka in och sälja det fort som möjligt till de som läser online och tror att det här är en säker investering. Hur det går för de personerna sen bryr sig ju inte Wata eller Heritage om, de har redan fått sina pengar genom graderingen och auktioneringen... Skullle ju inte förvåna mig om de också passade på att sälja lite egna kopior som de samlade på sig innan de började arbeta på den värsta hypen.

Medlem

Det som många glömmer ta upp är efterfrågan och konkurrens.

Efterfrågan för ett Zelda: Link to the Past är relativt högt. Efterfrågan för mint är högre. Och inom samlarkretsar så blir det oftast en budgivning, och då är det ju upp till de som lägger buden som avgör vad de tycker det är värt i slutändan (nu pratar jag generellt, inte specifikt videon som dyker djupare ifall det pågår fulerier).

Många som klagar på att "det är idioter med för mycket pengar" förstår inte att de själva köper säkert saker som någon annan tycker är onödigt dyrt. Finns alltid någon som är snålare som kommer anse att någon annans spenderingar är dumma eller idiotiska. I slutändan, vad spelar det för roll hur mycket någon spenderar? Påverkar ju inte er ett dugg. Så ser inte poängen på att stämpla folk som har lyckats bättre i livet att de kan faktiskt spendera pengar hur de vill.

Sen om just dessa är pengatvätt, fiffens eller annat låter jag bli osagt. Jag orkade inte personligen titta på hela videon, och även om jag gjorde det så kommer det inte ändra något med hur jag handlar retrospel. Om någon försöker sälja ett Mario Bros. till NES för 1000kr så kommer jag helt enkelt inte köpa det. Om någon annan känner att det är värt den summan, go for it. Det är den personens pengar, inte mina.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ett spel måste väl också vara ett original? Konst trycks väl också i flera exemplar som spel? Marknadensvärde är x antal spel som finns på den. T.ex så kunde man sälja Naruto Shippūden: Clash of Ninja Revolution III (wii) ganska dyrt på vissa marknader när det var nytt. Detta pga ett fel i distributionen till UK. Ett konstverk styrs bl.a detta. Hur mycket finns det på marknaden. 1 exemplar. När det bara finns 1 exemplar av ett nytt Mario kvar. Då går priset upp.

Ifall man kunde köpa det riktiga "originalet" av Super Mario, som då skulle vara själva programkoden så kunde jag ha mer förståelse för priset. Ett ex av...hur många har det tryckts i? Det är inte en "original, och konst som kopieras är antingen en "poster" eller en litografi. Litografier är förvisso rena kopior, men trycka med en speciell teknik med en numrerad och beghränsad uppsättning. Olikt posters så trycks så vitt jag vet inte litografier upp efter efterfrågan.

Att folk sedan finner ett "värde" i ett ouppackat ex av Super Mario är ju exakt som jag sa innan. Ett luftslott, kejsaren utan kläder...jag vet vad marknaden är, och den är helt vansinnig.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Men det som sålt för otroliga summor nu har ju inte varit sällsynt, men har ju till och med vetat om att det funnits ett par liggandes hos samlar och det har till och med ryktas om att folk suttit på lådor med helt nya kopior.

Även ifall det finns andra samlare som har spelen är det ytterst få som har spelet + att de är inplastade. Så jo, de är ganska sällsynta. Sen vad det ryktas om spelar ingen roll.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

ELF
Medlem

Det är sådana här plebs som förstör gaming världen för oss vanliga dödliga. Ser även detta på Tradera och Blocket, speciellt Tradera. Många som enbart köper för att sälja vidare. Det driver ju enbart upp priset till ingen nytta. Förseglade och oöppnade kopior hör hemma på museum, ingen annan stans.

Skrivet av kaealy:

Men det som sålt för otroliga summor nu har ju inte varit sällsynt, men har ju till och med vetat om att det funnits ett par liggandes hos samlar och det har till och med ryktas om att folk suttit på lådor med helt nya kopior.

Sä jävla skoj om någon gör det och helt plötsligt släpper den bombem. Skulle höja ett glas till den personen. Skulle älska att läsa om hur arga "investerarna" är och hur mycket de beklagar sig 🤣


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

...
I slutändan, vad spelar det för roll hur mycket någon spenderar? Påverkar ju inte er ett dugg. Så ser inte poängen på att stämpla folk som har lyckats bättre i livet att de kan faktiskt spendera pengar hur de vill...

Det spelar ingen roll alls, men jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om det, på samma sätt som att jag har åsikter om saker jag läser i DN, som kanske inte heller påverkar mig direkt.

Det är ju ändå en viss frihet åt andra hållet också...mina åsikter påverkar sällan någon heller. Jag kollade med Marknaden precis, men den visste inte ens vem jag var. Jag önskar oavsett att folk kunde ta ett steg tillbaka, andas djupt och reflektera i vad man slänger pengar på i en värld som har allt annat än ett överskott.

Medlem

Neeeejmen guuuud vad förvånad jag bliiir!

Medlem
Skrivet av ELF:

Det är sådana här plebs som förstör gaming världen för oss vanliga dödliga. Ser även detta på Tradera och Blocket, speciellt Tradera. Många som enbart köper för att sälja vidare. Det driver ju enbart upp priset till ingen nytta. Förseglade och oöppnade kopior hör hemma på museum, ingen annan stans.
Sä jävla skoj om någon gör det och helt plötsligt släpper den bombem. Skulle höja ett glas till den personen. Skulle älska att läsa om hur arga "investerarna" är och hur mycket de beklagar sig 🤣

Jättesvårt att se någon skulle göra detta på tradera, med 10% avgift på försäljning samt fraktkostnader.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det spelar ingen roll alls, men jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om det, på samma sätt som att jag har åsikter om saker jag läser i DN, som kanske inte heller påverkar mig direkt.

Det är ju ändå en viss frihet åt andra hållet också...mina åsikter påverkar sällan någon heller. Jag kollade med Marknaden precis, men den visste inte ens vem jag var. Jag önskar oavsett att folk kunde ta ett steg tillbaka, andas djupt och reflektera i vad man slänger pengar på i en värld som har allt annat än ett överskott.

Tror inte jag sa att man inte får ha en åsikt. Läste igenom en gång till vad jag skrev, och får inte den känslan att jag skulle ha gett den indikationen. Du får tycka precis vad du vill, precis som jag får tycka så som jag vill. Och min åsikt är att jag ser inte poängen med att stämpla (dvs prata illa eller kalla) folk bara för de har lyckats bra i livet och spenderar pengar på vad de så önskar spendera det på.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ifall man kunde köpa det riktiga "originalet" av Super Mario, som då skulle vara själva programkoden så kunde jag ha mer förståelse för priset. Ett ex av...hur många har det tryckts i? Det är inte en "original, och konst som kopieras är antingen en "poster" eller en litografi. Litografier är förvisso rena kopior, men trycka med en speciell teknik med en numrerad och beghränsad uppsättning. Olikt posters så trycks så vitt jag vet inte litografier upp efter efterfrågan.

Att folk sedan finner ett "värde" i ett ouppackat ex av Super Mario är ju exakt som jag sa innan. Ett luftslott, kejsaren utan kläder...jag vet vad marknaden är, och den är helt vansinnig.

Men då kan man ju säga att allt är ett luftslott? Ta t.ex en stol. Är det stolen som är värdet, trädet den är skapad av, jorden trädet växer i eller den som har tillverkat stolen? Var ligger värdet?

12
Skriv svar