Vad äter FZ? Mat-tråden!

Avstängd

Kaffe & snus


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Du tar ramen på allvar! Det ser riktigt gott ut!
Vårlöken och köttet ger en härlig touch! :9

youtube.com/watch?v=6WrkdTrrwew

När jag ser folk som tar ramen på allvar kommer jag alltid att tänka på det här klippet.

Jag kör själv LCHF ibland. Som variation till ölkorv, ost och jordnötsmör vill jag varmt rekommendera en stor sked Tahini.

Det är riktigt gutt att ha en burk stående i kylskåpet ifall man blir vrålhungrig och behöver något för att dämpa hungern nån timma till.

https://media.apotea.se/product-images/XL/kung-markatta-tahin...
Tahini kostar 36 kr på ICA
Hittas vid jordnötsmötet eller vid hyllan för österländsk mat.

Produktinfo

Tack för tipset. Har ingen koll på vad det är men det ska bli kul att testa. Känner att jag behöver lite smakbrytare ibland.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Idag lagade jag 1,5 kilo kött med 3 minuters handpåläggning. Det blev hur gutt som helst!

Tre steg

1. Sätt ugnen på 180 grader
2. Fyll stekgryta med rapsolja, 1,5 kg fläskkarré, salt, socker, peppar. Bonus: en överbliven lime-halva. Släng in allt i ugnen med lock på.
3. Spela Nintendo med sonen i 2 timmar.

Klart!

Helt klart det
enklaste, och godaste storkoket som jag lagat!

Och sedan
som grädde på moset…

…får man beröm ifrån familjen!

https://live.staticflickr.com/1646/26521408931_223b70bed7_n....
It’s super effective!

Gjorde ett försök igår. Blev jävligt gött, men kan du vara mer specifik när det kommer till mängden rapsolja? Och kanske tips på någon lämplig gryta? Det kokade tydligen över, och blev lite av en rökpelare här när sambon skulle värma käk idag

Medlem
Skrivet av Honung:

Gjorde ett försök igår. Blev jävligt gött, men kan du vara mer specifik när det kommer till mängden rapsolja? Och kanske tips på någon lämplig gryta? Det kokade tydligen över, och blev lite av en rökpelare här när sambon skulle värma käk idag

Kul att du gjorde ett försök!
Härligt att det blev gutt!

Jag har ganska rejält med rapsolja i, håll flaskan upp och ner så den kluckar till ett par gånger. Hela botten ska få en oljespegel.

Vi har den här grytan:

Skeppshult stekgryta 3 liter med glaslock.
Den ska gå att hitta under 1000-lappen.

Stekgrytan är nästintill oförstörbar. Den vi har hemma är minst 15 år gammal och går fortfarande starkt. En bra investering!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kul att du gjorde ett försök!
Härligt att det blev gutt!

Jag har ganska rejält med rapsolja i, håll flaskan upp och ner så den kluckar till ett par gånger. Hela botten ska få en oljespegel.

Vi har den här grytan:
https://cervera.cdn.storm.io/b2707c8a-33c3-43cc-b14c-77bb7487...

Skeppshult stekgryta 3 liter med glaslock.
Den ska gå att hitta under 1000-lappen.

Stekgrytan är nästintill oförstörbar. Den vi har hemma är minst 15 år gammal och går fortfarande starkt. En bra investering!

Tack, jag hade i rejält mycket mer än så ;P. Ska införskaffas något liknande och göra ett nytt försök

Medlem

Precis lagat matlådor för arbetsveckan. Fisksoppa blev det, en rejäl omgång på 7 portioner.

Medlem

Jag var ute vid en sjö med familjen och fiska. Medan jag visade sönerna hur man undviker napp i ett par-tre timmar, snodde frugan min hov och råkade hitta 2,5 kilo trattkantareller!

- Stuvad svamp och pasta! :9


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Kroppen krävde torsk i går, så jag handla in varorna för panerad torsk. Bland annat en vaccumförpackad torskbit.

Står där färdig med slaget ägg och stöbröd och öppnar firren. Lukten av ofryst fisk, sex dagar efter utgånget datum fyllde mina näsborrar.

Så jävla retligt. Har som tur inte långt till Ica så jag hann gå och byta ut dem och fortsätta men maten.

Men den stanken...


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Förra månaden så öppnade en indisk/bangladeshisk restaurang 100m från min lägenhet och det har redan blivit rätt så många besök där, och kommer också att köpa lunch där i morgon.

Medlem

Helgen har bestått av:

Fredag: Sallad (en Plant beef Big King XXL)
Lördag: 12 bitars Lax sushi
Söndag: 1 kg Lasagne. Skulle ätit den i 2 omgångar, men det var så gott så jag drog i mig den på en gång 😁

Och idag blev det Kebabrulle för att få i mig lite grönsaker.

Medlem

Fick ärva en jättestor glasburk med torkade stenmurklor efter Svärmor så på Fredag blir det Kött, Potatiskroketter och Murkelsås!
Ses på andra sidan... gyrometrin är tydligen lite halvfarligt...


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Fick ärva en jättestor glasburk med torkade stenmurklor efter Svärmor så på Fredag blir det Kött, Potatiskroketter och Murkelsås!
Ses på andra sidan... gyrometrin är tydligen lite halvfarligt...

Läste om detta bara häromdagen, jag skulle ju inte vågat äta det alltså
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-oc...


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Murkelsås är så förbaskat gott så det är värt det imo. =D

Medlem
Skrivet av Force:

Läste om detta bara häromdagen, jag skulle ju inte vågat äta det alltså
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-oc...

Äsch, bara man passar sig, blötlägger ett par gånger och förväller (kokar i minst 5 min), 2ggr i rent vatten.
Sen ska man ju inte käka murkelsås varje dag, men 4 ggr /år borde levern palla


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Äsch, bara man passar sig, blötlägger ett par gånger och förväller (kokar i minst 5 min), 2ggr i rent vatten.
Sen ska man ju inte käka murkelsås varje dag, men 4 ggr /år borde levern palla

Nej, skit i det. Ta inga risker när det kommer till stenmurklor, det är inte värt det.
Vissa kan vara superkänsliga och får permanenta skador avsett om det är förvällt efter konstens alla regler; och det vet du inte förrän det är försent. Nivåerna av gyromitrin kan också skilja sig dramatiskt mellan exemplar, man vet än så länge inte om det beror på miljöfaktorer eller om det rör sig om flera arter som är så snarlika att man blandar ihop dem.

Plocka och ät någon av arter bland toppmurklor istället. Samma smak, inga gifter. Plockar toppmurklor varje vår-försommar, finns ofta rikligt på kalhyggen och områden där det tidigare år brunnit.
Du kan t.o.m. odla toppmurklor, dock så har jag aldrig prövat det själv, den ska vara ganska svår att odla och min kunskap att odla svamp är begränsad till Igelkottaggsvamp, Ostronskivlingar av olika slag och Shiitake.

Medlem

Ostsmörgåsar i 3 dagar nu. Skulle åkt ner på stan och köpt hämtmat att frysa in för 4-5 dagar, men har inte orkat. En vana jag började med när covid slog till för att minska exponeringen mot andra människor. Och för att det är smutt att sitta hemma och kunna ha en curry Vindaloo klar efter några minuter i mikron 🙂

Medlem
Skrivet av justabit:

Nej, skit i det. Ta inga risker när det kommer till stenmurklor, det är inte värt det.
Vissa kan vara superkänsliga och får permanenta skador avsett om det är förvällt efter konstens alla regler; och det vet du inte förrän det är försent. Nivåerna av gyromitrin kan också skilja sig dramatiskt mellan exemplar, man vet än så länge inte om det beror på miljöfaktorer eller om det rör sig om flera arter som är så snarlika att man blandar ihop dem.

Plocka och ät någon av arter bland toppmurklor istället. Samma smak, inga gifter. Plockar toppmurklor varje vår-försommar, finns ofta rikligt på kalhyggen och områden där det tidigare år brunnit.
Du kan t.o.m. odla toppmurklor, dock så har jag aldrig prövat det själv, den ska vara ganska svår att odla och min kunskap att odla svamp är begränsad till Igelkottaggsvamp, Ostronskivlingar av olika slag och Shiitake.

Har båda tillagat och ätit stenmurkelsås tidigare så det är ingen fara för överkänslighet, dessa är torkade ordentligt (då försvinner mycket av giftet) blötlägger 3gr samt förväller två gånger + kokas till sås. som sagt mycket liten förgiftningsrisk, speciellt om man inte äter det ofta, 2-3 ggr per år kanske förkortar livet lika mycket som en promenad inne i Stockholm city.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Fick ärva en jättestor glasburk med torkade stenmurklor efter Svärmor så på Fredag blir det Kött, Potatiskroketter och Murkelsås!
Ses på andra sidan... gyrometrin är tydligen lite halvfarligt...

Det låter läskigt att du fick "ärva" en jättestor glasburk med torkade stenmurklor.

SE UPP!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag håller på att kokar kaffe och rostar en fryst croissant i en sånn här Cecotec Miniugn.

Det är riktigt gutt med en miniugn!
Det är som en mackrost, bara stoppa in fryst bröd och vrida på 19 minuter.
Det bästa är att du slipper vänta på att ugnen ska bli varm och dylikt.

Den här typen av brödrost är standard i många japanska hushåll och är enkla att komma över där. Fast, i Sverige behöver man köpa miniugnarna online eller importera ifrån Frankrike / Spanien.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det låter läskigt att du fick "ärva" en jättestor glasburk med torkade stenmurklor.

SE UPP!

Hehe, post-it från Svärmor "Ät alla på en gång, dom är Heeeeeelt giftfria. /gefanimindotter"


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Pherall:

Murkelsås är så förbaskat gott så det är värt det imo. =D

Den blev grymt god, får stå till sig till ikväll


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

https://www.kokaihop.se/recept/kebabgryta-anneli

Ibland vill man bara göra något enkelt. Så det blev den idag.
Kebabgryta med ris och en god sallad funkar alltid. Köp gärna färdig fryst kebab med stark sås.

Medlem

Köttfärs alla dar i veckan (tacos, burgare, köttfärssås osv), fisk lite då och då.

Medlem

Till lunch blir det västerbottenostpaj med stekta kräftstjärtar, romsås och hemmabakat bröd.

Till middag blir det hämtpizza…

Medlem
Fattigt gott

Hej

Ville bara tipsa om vad ni kan äta om ekonomin tryter 😀

9kr ärtsoppa utblandat med ca 2dl vatten och sen vid servering bryta ner Wasa Husman knäckebröd 😀

Förvånansvärt gott och billigt

Medlem

Äter ofta pizza eftersom den ligger precis bredvid där jag bor. Och äter alltid lunch hemma på dagarna eftersom jag jobbar nära där jag bor. Annars blir det chop chop micro pasta eller hamburgare som jag steker själv. Mjuk pasta med ost blir det ibland. Sushi väldigt sällan men ibland och äter den såklart med pinnar.

Medlem

Chicken Pad Thai idag. Köpte 4 portioner och fryser in.

Inte glad över att en i personalen hostade medans hon stod och förberedde mat, som tur var inte min mat. Avskyr sånt speciellt nu med pandemin och när de står och pratat med kollegor utan munskydd (eller HAR munskydd och inte använder det) medans de gör i ordning maten. Blir inga besök där på ett tag.

Medlem

Pumpa är i säsong så preppade pumpapaj och pumpasoppa på butternut idag. Fryser in portionerna jag inte käkar upp så har man några luncher att ta av framöver. Är riktigt förtjust i pumpa överlag. Sparar och rostar alltid kärnorna och använder i soppan för att få lite kontrast.

Medlem

Idag blev det dafgårds kåldolmar

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Ville bara tipsa om vad ni kan äta om ekonomin tryter 😀

9kr ärtsoppa utblandat med ca 2dl vatten och sen vid servering bryta ner Wasa Husman knäckebröd 😀

Förvånansvärt gott och billigt

Jag brukar köra Felix ärtsoppa på korv, jag brukar slänga i extra vitpeppar och extra salt också (och extra vätska). Supergott och billigt!

Skriv svar