Nu är det officiellt: Playstation köper remake-studion Bluepoint Games

Robot
Nu är det officiellt: Playstation köper remake-studion Bluepoint Games

Som faktiskt jobbar på "eget innehåll" snarare än ytterligare en remake.

#Bluepoint-games, #Sony, #nyhetstips


Medlem

Vilken överraskning!

Inget tokigt köp, väldigt duktiga på det dom gör. Trodde dock att det här redan var en Sony-studio.

Medlem

Nej, men så kan man inte göra det är ju inte bra alls XD

Medlem

Jag hoppas Bluepoint har två separata teams, ett som fokuserar på nytt, och sen originala teamet som fortsätter på Remakes.

När man har lagt hundratals timmar på Demon's Souls Remake och verkligen sett hur snyggt det spelet har blivit, så vill man se om man kan få ett lika snyggt Bloodborne i framtiden.

Medlem

Härligt. Demon Souls ser otroligt bra ut. Blir spännande att se vad de gör härnäst. De använder inte uttrycket "new IP" utan "original content", så kan tyda på ett spel i en etablerad serie.

Medlem

Bra köp av Sony! Blir intressant att se vad de hittar på

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag hoppas Bluepoint har två separata teams, ett som fokuserar på nytt, och sen originala teamet som fortsätter på Remakes.

När man har lagt hundratals timmar på Demon's Souls Remake och verkligen sett hur snyggt det spelet har blivit, så vill man se om man kan få ett lika snyggt Bloodborne i framtiden.

Inte som att bloodborne ser daterat ut direkt.
Låter dumt att se fram emot 10-15 år av lata cashgrabs och remasters på spel som inte ens är 10 år gamla.

Medlem

Jag önskar nu att både MS och Sony slutade köpa upp fler studios.
Det kommer de så klart inte göra men det vore önskvärt.

3e parts marknaden behövs som en motvikt. Annars kan det lätt bli att i framtiden så är det spel som MS och Sony bestämmer ska göras och alla andra idéer har suddats ut.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte som att bloodborne ser daterat ut direkt.
Låter dumt att se fram emot 10-15 år av lata cashgrabs och remasters på spel som inte ens är 10 år gamla.

Mja, alltså. Bloodborne ser ut som att det är utvecklat på ps3 men släppt på ps4, så ja en remake på det hade varit guld.
Sen att jag personligen redan spelat sönder det är en annan sak, så skulle nog inte återköpa det om det inte släpps på PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Vore udda om de skulle göra om hela Bloodborne nu HaHa!

Remakes är mer skäliga för PS2 spel och bakåt.

Demon's Souls är ju från PS3 så atteh.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Mja, alltså. Bloodborne ser ut som att det är utvecklat på ps3 men släppt på ps4,

Hahaha nej.
Tror du ser tillbaka på PS3 med rosafärgade glasögon nu.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Ja det "behövde" väl ingen remake heller, lite undantagsregel för Demons Souls då remake-hypen mycket låg i att det blivit en kulttitel som många senare Souls fans missade.

PS4>PS5 vore oavsett flera steg bisarrare för att göra om spel från grunden.

Sätt Nixxes på en remaster för det ist!

Ja precis jag tror också vad gäller just demon's souls så var det många som aldrig kört det då många aldrig ägde en ps3 alt missade spelet för From Software slog väl igentligen inte igenom förrän dark souls kom.
Så kan se att göra en remake av det blir lite mer logiskt.

Läste någonstans att PS5 versionen av Demon's Souls har nu sålt i 1,5 miljoner exemplar vilket är väldigt bra måste jag säga.

edit: 1,4 miljoner var det visst. Fortfarande bra siffror måste jag säga.

"As of this month on September 19, PlayStation revealed that the game has sold 1.4 million copies around the globe."

https://comicbook.com/gaming/news/demons-souls-ps5-remake-sal...


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag önskar nu att både MS och Sony slutade köpet upp fler studios.
Det kommer de så klart inte göra men det vore önskvärt.

3e parts marknaden behövs som en motvikt. Annars kan det lätt bli att i framtiden så är det spel som MS och Sony bestämmer ska göras och alla andra idéer har suddats ut.

Den stora skillnaden här är att Sony inte har tagit något som har funnits som multiplat tidigare. Nästan samtliga senaste uppköpen har varit ett nära samarbete (exklusivt) som har hållt på i 10-15 år tillbaka eller så har de köpt upp nystartade företag. Så jag tror inte du har något att oroa dig från Sonys sida, för detta är och har alltid varit deras strategi genom åren. Herman Hulst har sagt att de inte är klara med uppköp så länge det passar deras mall, kan vara något mindre som Ember Lab.

MS däremot...där har du något att oroa dig för, ryktas att de kommer göra ett minst lika stort uppköp, likt Bethesda inom snar framtid...

Håller med dig om 3e part, låt dem för fan vara 3e part, annars kommer det knappt finnas något att spela mellan de exklusiva.

Flakmonkey

Kul att Bluepoint får de ekonomiska musklerna som behövs för att skapa något eget. Läste någon kommentar om att det är just det de ska göra nu, ingen remake utan ett eget IP. Då behövs det helt resurser och man kan ju bara hoppas att dessa resurser inte kommer med en stor släng av krav och åtgärder från Sony som begränsar dem på annat sätt. Är inte särskilt orolig för det själva med tanke på hur andra studior Sony tagit över tycks få väldigt fritt spelrum förutsatt att de levererar. Frihet och budget under ansvar helt enkelt.

Medlem

Demonsouls remaken är ju heeeelt magisk

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte som att bloodborne ser daterat ut direkt.
Låter dumt att se fram emot 10-15 år av lata cashgrabs och remasters på spel som inte ens är 10 år gamla.

Ja juste, för Demon's Souls Remake var en lat cashgrab spel?

Jag vill se ett Bloodborne Remake med uppdaterat grafik, framerate och ljud, då jag vet hur bra de lyckades med Demon's Souls Remake. För min del behöver de inte vänta tills Ps6 för att det skulle vara värt det.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Ja juste, för Demon's Souls Remake var en lat cashgrab spel?

Jag vill se ett Bloodborne Remake med uppdaterat grafik, framerate och ljud, då jag vet hur bra de lyckades med Demon's Souls Remake. För min del behöver de inte vänta tills Ps6 för att det skulle vara värt det.

Var ju inte direkt vad jag skrev. Men du får väl tolka det så om du vill.

Medlem

Synd att dom jobbar på eget, hade gärna sett en Ico-remake.

Medlem

Jag brukar inte hoppas på dlc i första taget, men det vore coolt med ett dlc som utspelar sig i den sjätte (trasiga) archstonen i Demon's Souls. Eftersom det aldrig kom något dlc från From software skulle det vara original content.

Medlem

Enligt en "läckare/insider"(med "bra track record") så ska Bluepoint ha 2 projekt på gång:

"Bluepoint who are an official PlayStation Studio as of yesterday, have 2 projects in development.

1)An original game that is a similar size to Insomniac’s Miles Morales

2)Remake of a beloved game"

Samt detta för dom som hoppades på Metal Gear:

"Sorry all, 100% not Metal Gear Solid."

https://twitter.com/millieamand/status/1443595902548119559?re...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Den stora skillnaden här är att Sony inte har tagit något som har funnits som multiplat tidigare. Nästan samtliga senaste uppköpen har varit ett nära samarbete (exklusivt) som har hållt på i 10-15 år tillbaka eller så har de köpt upp nystartade företag. Så jag tror inte du har något att oroa dig från Sonys sida, för detta är och har alltid varit deras strategi genom åren. Herman Hulst har sagt att de inte är klara med uppköp så länge det passar deras mall, kan vara något mindre som Ember Lab.

MS däremot...där har du något att oroa dig för, ryktas att de kommer göra ett minst lika stort uppköp, likt Bethesda inom snar framtid...

Håller med dig om 3e part, låt dem för fan vara 3e part, annars kommer det knappt finnas något att spela mellan de exklusiva.

Det är sant men jag är inte så säker på att det kommer stanna vid det då Sony säkerligen kommer reagera på vad MS hittar på för att inte tappa möjlighter på sikt.

Precis och jag tror även de fungerar som så att Sony o MS inte kan kontrollera vad de ska och inte ska göra och därmed tillför riktig mångfald inom spelindustrin.
Blir det bara två multinationella företag som styr större delen av industrin tror jag def vi gamers kommer förlora på det på sikt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte som att bloodborne ser daterat ut direkt.
Låter dumt att se fram emot 10-15 år av lata cashgrabs och remasters på spel som inte ens är 10 år gamla.

Håller inte alls med.

Bloodborne är otroligt bra och funkar som det är, absolut.

Men det har kass upplösning, usel framerate, hemska laddningstider, onödigt bökigt teleportsystem (även om det stämmer in på loren), etc.

Att modernisera det med 60 fps, 4k och nya ljus-/skuggeffekter plus annat gott är en mindre dröm för mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av loerk:

Hahaha nej.
Tror du ser tillbaka på PS3 med rosafärgade glasögon nu.

Ta en titt på GTA 5 ps3 och The Last of us på PS3, sedan på Bloodborne. Hoppet är inte gigantiskt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kul att Bluepoint får de ekonomiska musklerna som behövs för att skapa något eget. Läste någon kommentar om att det är just det de ska göra nu, ingen remake utan ett eget IP. Då behövs det helt resurser och man kan ju bara hoppas att dessa resurser inte kommer med en stor släng av krav och åtgärder från Sony som begränsar dem på annat sätt. Är inte särskilt orolig för det själva med tanke på hur andra studior Sony tagit över tycks få väldigt fritt spelrum förutsatt att de levererar. Frihet och budget under ansvar helt enkelt.

Jag har varit lite skeptisk emot Blue point innan eftersom att de inte gör helt egna spel, men jag upptäckte nyligen att studion startades av två medlemmar från Retro studios och har tydligen rekryterat mer därifrån på sistone:

"By August 2019, Bluepoint had hired several other former Retro Studios staff"

Så deras tidigare arbete och att de fått slipa sina kunskaper med remakes(inblick och mycket arbete i andras teknologi) gör att jag har stora förhoppningar om dem framöver.
Metroid prime och grafiken i deras senare spel har legat på en väldigt imponerande nivå.
Jag vet inte hur duktiga de är på lore och story, men det fungerade bra och verkade genomtänkt i Prime i alla fall.

Enligt IGN(podcast beyond) så arbetar de på eget spel nu, Jonathan Dornbush har tydligen pratat med både en Hermen Hulst och en anställd(kommer inte ihåg titel) om detta.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte alls med.

Bloodborne är otroligt bra och funkar som det är, absolut.

Men det har kass upplösning, usel framerate, hemska laddningstider, onödigt bökigt teleportsystem (även om det stämmer in på loren), etc.

Att modernisera det med 60 fps, 4k och nya ljus-/skuggeffekter plus annat gott är en mindre dröm för mig.

Krävs ju inte en remaster/remake för att uppnå det du vill ha dock. ljus och skuggor blir inte mycket bättre utan att de lägger till GI eller ray tracing, och det ser redan bra ut som det är. Problemet med BB är upplösning och framerate.

Skrivet av lonian:

Ta en titt på GTA 5 ps3 och The Last of us på PS3, sedan på Bloodborne. Hoppet är inte gigantiskt.

Ja, Last of us är inte ens i närheten.
Och ser bra mycket mer daterat ut än t.ex. Bloodborne.

1
Skriv svar