SMS och störd teknologi

Medlem
SMS och störd teknologi

På 90-talet när mobiltelefoner var nytt så var det vanligt att skärmar och högtalare ballade ur så fort någon fick ett SMS. Skärmar och högtalare flimrade eller knäppte till. Dessa störningar ledde bland annat till att påslagna mobiltelefoner blev förbjudet på flygplan och på vissa i sjukhusavdelningar.

Det som hände sedan var väl att man byggde teknologi så den inte stördes av mobiltelefoner?

Det jag undrar är:
1. Är det någon som vet hur dagens mobiler ter sig gentemot gammal teknik?
Är dagens mobiltelefoner hemskare eller snällare mot teknologi som saknar strålningskydd?

2. Går det att surfa brevid en 90-tals skärm utan att den blir störd?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Ero
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Det har med EMI, elektromagnetisk interferens, att göra. Och generellt idag så stör det inte lika mycket men om du skulle ha problem så får du skydda din utrustning genom att jorda och tillse att du har kablar med skärm samt att skärmen är korrekt ansluten.

Nu är det extremt mycket svårare än att bara jorda och skärma men det är enkla åtgärder för att möjligtvis få en miljö som är EMC.

Men det är ju någon skillnad från då och nu, har det med annan frekvens att göra? Utvecklade antenner? Något annat som fipplar EMI till det bättre?


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Jag kan inget om detta men vad jag hört så är 2G och 3G värre än 4G och 5G. Så atteh alla som får panik om att 5G kommer strålsätta oss tycker jag bara låter fånigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

SMS är fan en sjuk teknologi alltså!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag kan inget om detta men vad jag hört så är 2G och 3G värre än 4G och 5G. Så atteh alla som får panik om att 5G kommer strålsätta oss tycker jag bara låter fånigt.

Kanske är mobilnätet / strålningen mer effektiv i dagens teknologi?
Exempelvis går ju SMS ofta genom Wi-Fi nätverket numera.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Exempelvis går ju SMS ofta genom Wi-Fi nätverket numera.

Intressant, det visste jag inget om.
Så vill man ha snabba sms ska man ha en kraftfullare router xD .


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Intressant, det visste jag inget om.
Så vill man ha snabba sms ska man ha en kraftfullare router xD .

Åtminstone så använder iMessage antingen ditt wi-fi eller mobilnät
https://support.apple.com/sv-se/HT207006

Det måste finnas någon motsvarighet för android också?
Jag vet inte.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Backloggens befriare
Skrivet av Hanzo:

Åtminstone så använder iMessage antingen ditt wi-fi eller mobilnät
https://support.apple.com/sv-se/HT207006

Det måste finnas någon motsvarighet för android också?
Jag vet inte.

Ja min telefon (oneplus nånting nånting) skickar ofta sms via wifi när jag är hemma.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

SMS idag bygger på en annan teknologi än förut, tidigare var 2G basstationens förbindelse uppdelad i olika tidsluckor, och sms nyttjade endast 1 specifik. Var den upptagen dröjde smset helt enkelt. (Utan att ha koll på hur SMS faktiskt levereras idag)

Medlem

Som retrosamlare så står SMS för Sega Master System så jag trodde tråden skulle handla om någon som dissade Segas fantastiska maskin. Jag hade redan förberett caps lock och allt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag har för mig att det var en effekt av hur GSM hanterade överföring av SMS och hur de initerade ett samtal. Det var nog därför surrandet i högtalare när det rings eller smsas försvann när telefonerna började använda 3G för allt (och senare 4G och 5G).

Så en stereo, högtalare eller skärm från 90-talet har nog inga problem med en modernt uppkopplad mobil.

Ero
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Det där har jag sämre koll på, jag arbetar med EMI/EMC ibland men det är helt annorlunda applikationer jämfört med telefonfrekvenser/datorskärmar.

Men självklart spelar frekvenserna in men det är ju olika också vad förbrukaren är känslig mot.

Men generellt byggde man knappt med EMI/EMC i åtanke tidigare vilket nog är ett större bekymmer än frekvenserna i sig. Men man kan ju förbättra sin EMC själv och det absolut enklaste är just att vara noggrann med jord och använda skärmade kablar och kanske inte ha just dessa kablar i närheten av kraftkablar etc. Sen kan man säkert öppna upp datorskärmen och modda sig ett EMC skydd men vet faktiskt inte hur det ser ut inuti så det vågar jag inte säga något om.

Aaa ok.

Jag jobbade på fabrik där det var väldigt stark ström och magnetism. De gamla analoga TV-apparaterna var skoj att se på, uteslutande gröna och lila färger med vågor. Gick man ut i fabriken med bankkort m.m, då var det bara att hålla tummarna.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Testpilot
Skrivet av Hanzo:

På 90-talet när mobiltelefoner var nytt så var det vanligt att skärmar och högtalare ballade ur så fort någon fick ett SMS. Skärmar och högtalare flimrade eller knäppte till. Dessa störningar ledde bland annat till att påslagna mobiltelefoner blev förbjudet på flygplan och på vissa i sjukhusavdelningar.

Det som hände sedan var väl att man byggde teknologi så den inte stördes av mobiltelefoner?

Det jag undrar är:
1. Är det någon som vet hur dagens mobiler ter sig gentemot gammal teknik?
Är dagens mobiltelefoner hemskare eller snällare mot teknologi som saknar strålningskydd?

2. Går det att surfa brevid en 90-tals skärm utan att den blir störd?

Jag är ingen expert på dagens teknik men jag började min yrkes-karriär som reparatör på NMT och GSM mobiler och kunde rätt mycket på den tiden. Men det var mååånga år sen så jag minns knappt nåt av detta.

Här kan man se lista på de frekvenser som används just nu:
https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/

Kombinationen av frekvens och hur telefonerna talar med bas stationerna är det som gav störningar.

Lite kul o kolla faktiskt. Flera av de gamla frekvenserna för NMT är återanvända till bla 4G

1
Skriv svar