Diskutera – Vilket spel har bäst musik?

KoP
Medlem

Chris Hülsbecks musik ifrån Turrican 2 på Amiga.

Medlem

World of Warcraft classic
Skyrim
Stardew Valley
Halo 3 (never forget)
Vattenbana i Donkey Kong Country
Vattenbana i Mario 64
Batman till NES

Avstängd

Svårt att säga... Menas det bäst musik som faller mig bäst i smaken, eller bäst musik som passar in bäst för scenen/tillfället/överlag i spelet.

Förstnämnda: har jag ingen favorit, kanske GTA:SA.
Sistnämnda: the last of us 1 och 2


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

*World of Warcraft.
*Mass Effect.
*Introt till Battlefield 1942.
*Guild Wars (eller allt Jeremy Soule, egentligen).
*Stronghold.
*Alla Paradox-spel. I rangordning:
1. Stellaris.
2. Crusader Kings III.
3. Hearts of Iron IV.

Och så kan jag avsluta med ett spel som överraskade mig positivt på många sätt i höst, bland annat genom att ha ett helt fantastiskt soundtrack: Road 96.

Medlem

Ori spelen, helt fantastiska soundtrack. Metroid Prime och FF7 ligger där uppe också och nosar.

Medlem

Lotro är oslagbart bra

Super Mario är ikoniskt

Valheim är myspys

Witcher3 är bra

Kingdome come deliverance likväl


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Chrono Trigger! Breath of Fire 2!

Medlem

1. Simon's Quest
2. Castlevania
3. Battle of Olympus

Medlem

Jag svarar Rob Hubbard istället.

Medlem

Alla cracktros på c64/Amiga. Om du inte vet vad det är, kolla YouTube och tacka mig senare.

Also...

Skrivet av perihelion74:

Jag svarar Rob Hubbard istället.

^
This man speaks the truth.


signatur

1338 - One Step Above

Ion
Medlem

A men hallå! Det behövs väl ingen diskussion, faktum är ju att Interstate '76 har ju det BÄSTA soundtracket genom tiderna

Spelades in under namnet "Bullmark" av:
Arion Salazar (Third Eye Blind),
Tom Coster (Santana),
Bryan Mantia (Primus, Guns n' Roses)

Medlem

Bäst är omöjligt att säga när det finns så många.

Den här är minnesvärd och återgår alltid till att lyssna på den någon gång med några års mellanrum då den lämnade ett starkt avtryck. Generellt så fastnar jag sällan för bombastiska orkester låtar i spel men men.

Den här får jag alltid gåshud av i olika tolkningar, fast orginalet är bäst.

Och den här låten gör sig bättre på ett konsolchip imho!

Medlem

Älskar sättet som musik används för att sätta stämningen i spel. Därför är några av mina favoriter:

Diablo 1/2
Total Annihilation
Mass Effect
Duck Tales
Startropics
Xenoblade Chronicles

Medlem

oj! Supersvår fråga. Det är så mycket bra spelmusik man träffat på genom åren och mycket av det får en koppling till en upplevelse man hade med spelet i fråga. Spelmusik kan därför frammana något av den känsla man hade när man först spelade spelet. Många självklara favoriter är redan nämnda. Så slänger in några som säkerligen är mer okända. Inte i rangordning.

Först Lost Odyssey (Xbox 360). En av mistwalkers bättre RPGn. Soundtrack av Nobuo Uematsu. Mästerligt episkt spel som fler borde få uppleva och mästerlig musik. Musiken är modernt orkestral men har synt toner i sig som ger en känsla av Nobuo Uematsus klassiska RPG soundtracks. Ger verkligen känslan av en huvudperson som levt i tusen år och upplevt både glädjen men också tragedierna med att hitta kärlek, bilda familj, men att vara tvungen att sitta vid varje närståendes dödsbädd i slutändan, om och om igen. Musiken anses vara något av Uematsus bästa, Finns få dåliga låtar på OSTen.

Main Theme: (the feels)

Parting forever (spelas under de många minnes sekvenserna när huvudpersonens minnen från tidigare århundraden i livet tränger sig på)

Epsylon Range:

A Mighty Enemy Appears!:

Battle Condition:

Roar of the departed souls: (En av Uematsus bästa boss fight låtar från alla spel han komponerat för)

Nästa exempel är även det ett Mistwalker spel. The last Story (Wii) och heter The Last story eftersom det var tänkt att vara det sista spelet det gamla gänget bakom Final Fantasy skulle göra tillsammans. En av de mest underskattade RPGs som gjorts i min mening. Jag kör igenom det en gång per år. Även här är det Uematsu som står för musiken. Helt annat sound än det tidigare spelet Lost Odyssey. Det handlar då om en grupp legosoldater i en döende värld som får jobb hos Regenten på den ö som i princip är den sista bördiga platsen i världen. Det finns där en stad med en legendarisk fästning med en fruktad kanon. . Staden är hyfsat stor för att vara en stad i ett RPG och man har fritt spelrum att springa omkring i den. Detta är ett av få RPGs med real time battles där många karaktärer deltar i striderna då sex deltar plus eventuella gäster.

Stargazers Tower: (Min avatar här på FZ kommer från den här scenen) Huvudpersonen Zael har hjälpt en mystisk tjej i dyrbara kläder och falskt namn fly undan stadsvakten. Scen från början av spelet. Uematsus Taberu mono spelas även här i början på scenen och nynnas av Calista.

Dance of death: (Battle song). Ger Final Fantasy Vibbar.

The one who rules all: (Kan vara Uematsus bästa Final boss theme genom tiderna)

Battle Trista: (Battle theme)

Toberu Mono:

Härnäst kör vi Xenoblade Chonricles X (WiiU) Ett av Monoliths mer underskattade RPGn som släpptes just när WiiU i princip var död så få kunde få tillgång till det. Många hoppas på en Switch Remaster. Fullständigt öppen värld. Två rymdflottor från okända rymdvarelser drabbar samman ovanför Jorden. Det resulterar i att Jorden utplånas. Många evakueringsskepp, oftast som representerar olika städer på jorden, försöker lämna samtidigt. Få överlever. Spelet handlar om evakueringsskeppet White Whale som bär på New Los Angeles. Det undkommer men blir förföljt och attakerat av några av de okända Aliens som slogs över jorden vilket resulterar att skeppet kraschar på planeten Mira. Man skapar en egen huvudperson och spelet börjar just efter New Los Angeles landat på planeten. Musik av kända Hiroyuki Sawano vilket har mer moderna vibes där tyska engelska och japanska inslag är populärt plus lite hiphop/Rap blandat med klassisk sång. Finns i princip inte en dålig låt på soundtracket.

Intro filmen:

Exploration Trailer där musiken ger en bra känsla mot miljöerna.

Melancholia: (Squad select meny musiken)

Uncontrollable: (Musik när Tyrants, extra mäktiga fiender dyker upp)

THEMEX: (En av många overworld låtar när man utforskar världen. Även de har hög klass)

Wir Fliegen: (Musik som spelas när man går in i Overdrive i strid)

Black Tar: (Vanliga Battle musiken)

The key we lost: (Boss Theme)

NO.EX1: (Major boss theme)

Dont Worry: (Musik som spelas när man flyger i spelet)

Sist men inte minst. Persona 5 Royal (PS4). Ingen presentation behövs. Andra spel: Vi har fullt orkestralt soundtrack! P5R: Pft, vi har byggt ett rytm spel av vårt.

I Believe: (Dyker upp i final dungeon).

Take Over: (Nya battle themen i Royal.)

Throw away your mask: (final boss musik i Royal)

Bubblare. Fire emblem: Three houses (Switch). Lysande SRPG på Switch. Finns oftast Minst två olika versioner av varje battle theme beroende på väder i spelet.

Main theme:

God shattering star:

God shattering star: Regn versionen:

The apex of the world:

The apex of the World: Regn versionen:

Medlem

Har någon nämnt Civ 4 ??

Medlem

Finns så många bra soundtrack, så det är omöjligt att nämna ett. Här är mitt bidrag

Medlem

Glömde helt bort Persona spelen helt fantastiskt bra musik till dom.

Inaktiv

Frostpunk tror jag bannemig.
Ödesdigert.

Medlem

World of Warcraft, no doubt. Otroligt hur väl Blizzard lyckats där genom tiderna, finns nog ingen zon som där musiken känns malplacerad.

Medlem

Deus Ex: Human Revolution

Dragon Age: Origins

Doom ,2016

Medlem

Helt omöjligt att minnas allt så här är en kort selektion

C64:
Last Ninja 2
Yie Ar Kung Fu (stulen melodi från Jarre)
Bomb Jack (stulen melodi från Jarre)

Nes:
Megaman 3
Bubble Bobble

SNES:
Castlevania 4
Zelda 3
StarFox
Yoshi's Island

PC (speciellt starka på interaktiv musik)
Thief 1-3
Deus Ex

Medlem
Skrivet av JW_1332:

Just det! Enda spelmusiken som har vunnit en grammis. Fantastiskt soundtrack!

Medlem

WoW/World of Warcrafts musik är i sin helt egna liga, finns inget liknande, helt genialisk.

nxo
Medlem

Måste nog säga Wow vanilla och silent hill 2-4 har bra musik.

Medlem

One, two, three and to the FIVE - grand theft auto six is on the mode!

Kan ej rappa men...

Tycker GTA har bästa musiken, men gillade musiken till Red Alert 2 har jag för mig och The Sims 1 och The Sims 2 hade mysig musik och även Sim City 4.

Medlem

C&c red alert 1 såklart av mästaren frank klepacki om ja bara får välja 1 spel.

Medlem

Doom ethereal har riktigt bra musik!

Medlem

Tony hawk 1 till 3 givetvis.
Är det ens en fråga?!

Medlem

Hotline Miami hade ett sjukt bra soundtrack

Thrasher skate and destroy 1999 öppnade mina öron för hiphop med musik av bla grandmaster flash och Gangstar. Låtar som redan då var 10 till 20 år gammal men det var nytt för mig som bara hade hört petter markolio innan.

Redaktör

Tackar!


signatur
Skriv svar