Konceptbilder från Valves nedlagda rymdpiratspel dyker upp
Hoppas verkligen de börjar få tummen ur nu efter HL: Alyx och börjar släppa fler spel. Senaste tio åren har ju inte särskilt mycket hänt
Steam har gjort dem lata!
Det här måste ju bara vara toppen av isberget. Med tanke på alla projekt som påbörjas och sen slopas när folk tröttnar och går över till något annat nytt måste det ju finnas otroliga mängder sådant här. Undrar hur det är att jobba hos Valve. Känns som du kan jobba där i 15 år som spelutvecklare utan att ha ett enda spel på din resumé.
Det här måste ju bara vara toppen av isberget. Med tanke på alla projekt som påbörjas och sen slopas när folk tröttnar och går över till något annat nytt måste det ju finnas otroliga mängder sådant här. Undrar hur det är att jobba hos Valve. Känns som du kan jobba där i 15 år som spelutvecklare utan att ha ett enda spel på din resumé.
Jovisst, men på grund av detta har Valve inte ett enda dåligt spel på sin resumé.
subterranean homesick alien
det var ju synd, såg lite intressant ut döma av bilderna.. men valve gör ju aldrig nåt rätt nuförtiden.. vafan hände me dom :/
Tror snarare att de har så mycket pengar att de aldrig gör fel. Tror det är det bästa stället att jobba på som utvecklare, ingen press låt bara din fantasi flöda. Sen om de inte lyckas med sin idé är det skit samma för då går de bara och gör något annat. Rätt likt Marcus Perssons studio som inte släppt ett ända spel.
De gick nog igenom 5 olika försök till att göra ett spel inte Half Life Alyx kom ut. Ifall du ser på intervjuer med Gabe så förklarar han att utvecklarna gör vad dem vill och blir det inte bra så släpps det inte.
Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2
Tror snarare att de har så mycket pengar att de aldrig gör fel. Tror det är det bästa stället att jobba på som utvecklare, ingen press låt bara din fantasi flöda. Sen om de inte lyckas med sin idé är det skit samma för då går de bara och gör något annat. Rätt likt Marcus Perssons studio som inte släppt ett ända spel.
De gick nog igenom 5 olika försök till att göra ett spel inte Half Life Alyx kom ut. Ifall du ser på intervjuer med Gabe så förklarar han att utvecklarna gör vad dem vill och blir det inte bra så släpps det inte.
Det är dock inte sant. Valve gör en hel del fel.. Att sluta supporta populära spel som TF2 är ett sådant. Steam-PCs var en annan. SteamOS verkar även det vara ett misstag etc. Faktum är att Steam har gjort mer fel än rätt på senare år och fortsätter göra dessa men pga. deras mindshare så ignoreras det helt.
Angående att jobba på Valve så är det tydligen ett tvåeggat svärd. På sidan får du ju lugn och ro att jobba med dina passionsprojekt och detta gör ju att folk håller ut längre och bränns ut i mindre utsträckning men sedan har man ju den andra sidan där det blir väldigt lite gjort i jämförelse med mer strukturella arbetsplatser till den grad att spel kan ta enormt mycket längre tid att utvecklas och produkten inte alltid blir så bra den kunnat bli. Sedan tenderar även spel läggas ned i större utsträckning i denna miljö än hos andra företag.
Läste en undersökning för ett par år sedan där de jämförde arbetsplatser som satsar på miljö och stressfrihet kontra företag som var mer traditionella i sin företagsstruktur och man kom fram till att båda hade för och nackdelar. Ett par var de jag framförde ovan. Den stora skillnaden var att deadlines oftast innebar att produkter släpptes oftare medan företag utan dessa tenderade att inte ge ut något alls.
Jovisst, men på grund av detta har Valve inte ett enda dåligt spel på sin resumé.
Artifact?
Det är dock inte sant. Valve gör en hel del fel.. Att sluta supporta populära spel som TF2 är ett sådant. Steam-PCs var en annan. SteamOS verkar även det vara ett misstag etc. Faktum är att Steam har gjort mer fel än rätt på senare år och fortsätter göra dessa men pga. deras mindshare så ignoreras det helt.
Angående att jobba på Valve så är det tydligen ett tvåeggat svärd. På sidan får du ju lugn och ro att jobba med dina passionsprojekt och detta gör ju att folk håller ut längre och bränns ut i mindre utsträckning men sedan har man ju den andra sidan där det blir väldigt lite gjort i jämförelse med mer strukturella arbetsplatser till den grad att spel kan ta enormt mycket längre tid att utvecklas och produkten inte alltid blir så bra den kunnat bli. Sedan tenderar även spel läggas ned i större utsträckning i denna miljö än hos andra företag.
Läste en undersökning för ett par år sedan där de jämförde arbetsplatser som satsar på miljö och stressfrihet kontra företag som var mer traditionella i sin företagsstruktur och man kom fram till att båda hade för och nackdelar. Ett par var de jag framförde ovan. Den stora skillnaden var att deadlines oftast innebar att produkter släpptes oftare medan företag utan dessa tenderade att inte ge ut något alls.
De slutade dock aldrig jobba på Steam-PCs och SteamOs, vilket andra hade gjort. Snart kommer ju steam deck ut och det ser hitills ut som en succé utifrån förhandsbokningarna. Valve Index gick också bra. Så klart det släpps mindre spel ifall det inte finns några datum att gå efter och därmed inget crunch.
Tror deras fokus just nu är att få fler att gå från konsol till pc för det tjänar dem på.
Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2
Artifact?
Touché
... Inte för att jag tror det är direkt ansett som 'dåligt' så mycket som ett misslyckande med låg spelarbas osv.. Fick väl ganska bra recensioner och sådär vill jag minnas.
subterranean homesick alien
De slutade dock aldrig jobba på Steam-PCs och SteamOs, vilket andra hade gjort. Snart kommer ju steam deck ut och det ser hitills ut som en succé utifrån förhandsbokningarna. Valve Index gick också bra. Så klart det släpps mindre spel ifall det inte finns några datum att gå efter och därmed inget crunch.
Tror deras fokus just nu är att få fler att gå från konsol till pc för det tjänar dem på.
Steam-PCs ligger bokstavligen i graven.. SteamOS är ju även det mer eller mindre dött. Och Steamdeck kommer antagligen gå samma väg som Steamkontrollen.
Valve gör bara "storspel" som ska sälja hårdvara.
Just nu är all fokus på Steam Deck, den har blivigt en braksucce dom inte räknat med.
Deras nästa projekt i spelväg är det med kodnamn "Citadel".
Spelet ska spelas både traditionellt och VR men har tack vare framgångarna med Steam Deck bokning börjat läggas mer fokus på Steam Deck + VR.
Sen är det Valve Deckard som är deras svar på Stand Alone VR, där ligger ett spel med kodnamn Half life X i pipen. Förmodligen ett half life spel som ska nyttja "split rendering". Deras säljargument ska vara "index grafik men stand alone". Det blir "Valve Deckard + Steam Deck"
Längre fram planerar Valve även släppa en stationär konsol.
Valves slutgiltiga mål är att få folk att köra SteamOS för spel och inte Windows.
Valve är valve allt kan ändras när allt är 99% klart om dom får för sig det.
Steam-PCs ligger bokstavligen i graven.. SteamOS är ju även det mer eller mindre dött. Och Steamdeck kommer antagligen gå samma väg som Steamkontrollen.
Nu gör du mig mer än förvirrad. Steam deck är en Steam-pc och använder SteamOS 3, missar jag något här?
Den är också förbeställt till q2 i Europa och q3 i USA och dessa börjar skickas i december.
Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2
Nu gör du mig mer än förvirrad. Steam deck är en Steam-pc och använder SteamOS 3, missar jag något här?
Den är också förbeställt till q2 i Europa och q3 i USA och dessa börjar skickas i december.
Steam-PC är inte Steam deck. Detta är två skiljt olika produkter där den ena var en ren PC som sattes ihop av ett externt bolag för att levereras som en stationär PC fast med Steam OS. Denna produkt har legat i graven ett bra tag. Steam-deck är ett handhållet försök att imitera andra produkter av samma koncept fast åratal senare. Det enda dessa två har gemensamt är grunden till operativsystemet.. för annars är de marknadsförda till olika marknader, de är olika koncept etc. Det är korrekt att de båda använder Steam-OS men Steam-OS skulle ju vara det som tog över en del av marknaden och blev kraftigt marknadsfört som "Nästa stora grej".. vilket det inte blev. Visst kan operativsystemet få en "renässans" i och med Steam deck men i nuläget är chansen för att det blir en "fluga" ganska stor. Vi får helt enkelt se om framtiden visar att det blev en hit eller om det slutar med.. precis som när Valve försökt att expandera sin portfolio tidigare... att de inom ett-två år bara kommer vara en parantes i historieboken. Typ.. "Det hände".
Steam-PC är inte Steam deck. Detta är två skiljt olika produkter där den ena var en ren PC som sattes ihop av ett externt bolag för att levereras som en stationär PC fast med Steam OS. Denna produkt har legat i graven ett bra tag. Steam-deck är ett handhållet försök att imitera andra produkter av samma koncept fast åratal senare. Det enda dessa två har gemensamt är grunden till operativsystemet.. för annars är de marknadsförda till olika marknader, de är olika koncept etc. Det är korrekt att de båda använder Steam-OS men Steam-OS skulle ju vara det som tog över en del av marknaden och blev kraftigt marknadsfört som "Nästa stora grej".. vilket det inte blev. Visst kan operativsystemet få en "renässans" i och med Steam deck men i nuläget är chansen för att det blir en "fluga" ganska stor. Vi får helt enkelt se om framtiden visar att det blev en hit eller om det slutar med.. precis som när Valve försökt att expandera sin portfolio tidigare... att de inom ett-två år bara kommer vara en parantes i historieboken. Typ.. "Det hände".
Fast allt Valve gör hänger ihop så man kan säga att Steam Deck är en vidare utveckling.
Som nån sa är Steam Deck, Steam Machines + Steam controller i ett
Valve räknar Steam Deck som en förboknings-succe. Man ändrar tydligen sitt nästa spel lite utifrån det.