Forza Horizon 5 får snart teckenspråksstöd

Robot
Forza Horizon 5 får snart teckenspråksstöd

Implementeras kort efter releasen.

#forza-horizon-5


Medlem

Många bra valmöjligheter, men vad gör det för skillnad att ha teckenspråk kontra att ha undertexter på?

Dex
Medlem

Alltid bra med mer accessibility options! Bra jobbat av utvecklaren där!

Men måste fråga för har aldrig hört det innan. Vad innebär egentligen "svårt hyllade"? Tror jag kan gissa så klart då spelet har blivit väldigt hyllat, men har aldrig hört eller läst någon skriva svårt hyllade innan.

eld
Medlem
Skrivet av Jozo:

Många bra valmöjligheter, men vad gör det för skillnad att ha teckenspråk kontra att ha undertexter på?

Som jag uppfattar det så förmedlar teckenspråk mer känsla än bara text, vi som kan höra bra kan ju höra röstskådespeleriet även om vi inte förstår språket och får därför ut mer av subtitles.

Medlem
Skrivet av eld:

Som jag uppfattar det så förmedlar teckenspråk mer känsla än bara text, vi som kan höra bra kan ju höra röstskådespeleriet även om vi inte förstår språket och får därför ut mer av subtitles.

Så är det nog!

Mycket bra med många val som sagt. Jag som är färgblind blir alltid glad när det finns val att ändra i spel. Av någon anledning så har alla spel en förkärlek att använda rött och grönt som god / ond, vilket inte är optimalt...

Medlem
Skrivet av eld:

Som jag uppfattar det så förmedlar teckenspråk mer känsla än bara text, vi som kan höra bra kan ju höra röstskådespeleriet även om vi inte förstår språket och får därför ut mer av subtitles.

Märkligt ändå. Jag har varit småbarnsförälder ett antal år och spelar mest när de sover. Därav knappt nå ljud på tvn och subtiles. Tycker verkligen inte man missar det emotionella.. dock är jag förstås bara hobbydöv och vet inte hur det är för någon som är döv på riktigt..

Avstängd
Skrivet av Tobis:

Märkligt ändå. Jag har varit småbarnsförälder ett antal år och spelar mest när de sover. Därav knappt nå ljud på tvn och subtiles. Tycker verkligen inte man missar det emotionella.. dock är jag förstås bara hobbydöv och vet inte hur det är för någon som är döv på riktigt..

Så gjorde även jag en längre tid tills jag upptäckte hörlurarnas magiska värld. Sonys pulse headset har även "monitor" funktion som gör att ljud runtomkring släpps genom vilket underlättar extremt när man måste höra ifall lillan vaknar och tar inte bort något av spelets ljudbild.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem

Å fan, inte illa... Bra initiativ men kanske inte det mest "berättande spelet". Men det hade varit ett hästjobb att göra det för t.ex AC Valhalla och liknande spel.

Avstängd

Fattar inte varför man hellre vill ha en person som står och tar upp halva skärmen än att läsa subtitles.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Fattar inte varför man hellre vill ha en person som står och tar upp halva skärmen än att läsa subtitles.

@eld förklarade det ju bra ovan

Medlem
Skrivet av Jozo:

Många bra valmöjligheter, men vad gör det för skillnad att ha teckenspråk kontra att ha undertexter på?

Svensk teckenspråk är INTE svenska. Det är ett eget språk, med egen grammatik och egna regler. Eftersom svensk eckenspråk är första språk för svenska döva så är de mkt bättre på det än på att läsa svenska. Så det är stor skillnad i förståelse och att hänga med i allt för många döva pga detta. Typ som att försöka förstå någon som kan uttala svenska ord men har ingen koll på grammatiken för oss hörande, det går förstå men tar mkt mer tid och energi.

(Byt ut svensk mot amerikansk osv beroende på vilket land man är i, alla länder har eget teckenspråk på samma sätt som vanligt språk)

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Svensk teckenspråk är INTE svenska. Det är ett eget språk, med egen grammatik och egna regler. Eftersom svensk eckenspråk är första språk för svenska döva så är de mkt bättre på det än på att läsa svenska. Så det är stor skillnad i förståelse och att hänga med i allt för många döva pga detta. Typ som att försöka förstå någon som kan uttala svenska ord men har ingen koll på grammatiken för oss hörande, det går förstå men tar mkt mer tid och energi.

(Byt ut svensk mot amerikansk osv beroende på vilket land man är i, alla länder har eget teckenspråk på samma sätt som vanligt språk)

Tack för svaret, det här hade jag ingen aning om. Alltid kul att lära sig något nytt!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tack för svaret, det här hade jag ingen aning om. Alltid kul att lära sig något nytt!

Varsågod hade själv noll koll och föll i de 2 stora felaktigheterna (som nästan alla gör) tills jag var sambo med en döv tjej i några år.
Dvs att de kan väl lika gärna läsa text, och att teckenspråk är internationellt. Hade totalt fel och det var en intressant läxa att lära sig

Medlem

Lyckades boota upp spelet och körde första 10 minutrarna direkt och var väl inte jätteimponerande.. Påminner lite om need for speed payback och lite svår styrning. Kör däremot på One X. Kan tänka mig att grafiken är mycket mer nice på Series X. Aja är väl snabb att döma ska spela mer sen/snart

Medlem

Mer option är ju bara bra för dom som har funktionshinder helt enkelt,

Själv kör jag fps mode på xbox series x,riktigt trevligt stött på en o annan fz spelare vad jag kan se.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

Så gjorde även jag en längre tid tills jag upptäckte hörlurarnas magiska värld. Sonys pulse headset har även "monitor" funktion som gör att ljud runtomkring släpps genom vilket underlättar extremt när man måste höra ifall lillan vaknar och tar inte bort något av spelets ljudbild.

Va? 😱 Tack för infon! Kollar upp’et!

1
Skriv svar