Mitt e-post meddelande till Postnord efter deras nya ändringar i måndags.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Intressant läsning.
Men det är väldigt bra att veta att om paketet inte har levererats i brevlådan så är det inte mottagarens ansvar.

Jag ser ett möjligt problem i detta. Kan det bli en tvist om säljaren misstänker att mottagaren tagit emot försändelsen och ändå förlustanmält den. Det finns ju ingen kvittens och bevisningsläget är svårt.

Men säljarna kanske har ett visst svinn med i budgeten om de nyttjar en sådan transporttjänst.

Inaktiv
Skrivet av jawik:

Jag ser ett möjligt problem i detta. Kan det bli en tvist om säljaren misstänker att mottagaren tagit emot försändelsen och ändå förlustanmält den. Det finns ju ingen kvittens och bevisningsläget är svårt.

Men säljarna kanske har ett visst svinn med i budgeten om de nyttjar en sådan transporttjänst.

Ja, om säljare skulle börja misstänka att det finns många mottagare som skulle försöka blåsa de så finns det alltid en ”risk” eller vad man ska kalla det att säljaren slutar använda sig av Postnord som frakt alternativ.

Men jag skulle också vara rädd att det skulle kunna bli en tvist om ett paket skulle försvinna så, samtidigt så har jag ju lagen på min sida efter det som juristen berättade.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

I appen får man ju välja om man tillåter postnord att lämna paket även om man inte är hemma. En "friskrivning" från deras sida.

Var hittar man det i appen?

Inaktiv
Skrivet av Khwaj:

Var hittar man det i appen?

Finns en ruta att bocka i när man väljer leveranstid. Man får bocka i för varje enskild leverans.

Inaktiv
Skrivet av Khwaj:

Var hittar man det i appen?

Skrivet av anon_118566:

Finns en ruta att bocka i när man väljer leveranstid. Man får bocka i för varje enskild leverans.

Men det gäller inte varubrev om jag har uppfattat rätt.

Inaktiv
Skrivet av anon_326145:

Du får inte så mycket post på en gång hör jag

Nej, men allvarligt så tycker jag att det är viktigt att man ser utanför sin egen bubbla.
Alla människor bor inte skyddat eller har kodlås för den delen. Brevlådor ser olika ut med mera.

Jag vet inte hur du har det, men du kan troligtvis inte se problemet eftersom du inte upplever det själv.

Ja, men då är det är ingen skillnad mot innan. För tidigare har man också lämnat i brevlåda så länge det gick. Det är ju ingen förändring där. Så vad dina argument med att brevlådor ser olika ut har ju ingenting med saken att göra. Är det ett problem du anser dök upp först nu när de ändrade rutinen på hur man hanterar brev som inte går att få ned i brevlådan?

Är något värdefullt osv ska det helt enkelt inte beställas eller skickas som varubrev.

Skrivet av anon_118566:

Finns en ruta att bocka i när man väljer leveranstid. Man får bocka i för varje enskild leverans.

Nej, inte när det gäller varubrev. Det gäller endast postpaket. Det är rätt viktigt att man ser skillnaden på dessa eftersom de hanteras helt olika. Postpaket kräver indeed ett godkännande. Det gäller inte varubrev, där man ska PostNord i första hand lämna i brevlådan eftersom paketen oftast är små och av mindre värde. Förr om det inte gick, så gick det vidare till ombud. Nu har de ändrat så att det lämnas vid dörr. Om nu inte brevbäraren "bedömer" stöldrisk då, då blir det ombud.

Inaktiv
Skrivet av anon_78917:

Är det ett problem du anser dök upp först nu när de ändrade rutinen på hur man hanterar brev som inte går att få ned i brevlådan?

Öh? … Ja! Läs tråden.

Btw.
Det står även i tråden att kundservicen på Postnord har givit mig alla svar som jag ville ha.
Han var riktigt trevlig och förstående ska tilläggas.

Inaktiv
Skrivet av anon_326145:

Öh? … Ja! Läs tråden.

Btw.
Det står även i tråden att kundservicen på Postnord har givit mig alla svar som jag ville ha.
Han var riktigt trevlig och förstående ska tilläggas.

Det är ju sjukt märkligt att du helt plötsligt tycker brevlådorna är ett problem i samband med en ändring som inte har påverkat den delen av hanteringen över huvud taget. Det är hanteringen efter som ändrats och den är helt förståelig.

Att ta det till ett ombud innebär i princip att de bjuder på en tjänst som egentligen ska kosta. Vilket förmodligen är varför man ändrade.

Inaktiv
Skrivet av anon_78917:

Det är ju sjukt märkligt att du helt plötsligt tycker brevlådorna är ett problem i samband med en ändring som inte har påverkat den delen av hanteringen över huvud taget. Det är hanteringen efter som ändrats och den är helt förståelig.

Att ta det till ett ombud innebär i princip att de bjuder på en tjänst som egentligen ska kosta. Vilket förmodligen är varför man ändrade.

Jag har aldrig påstått att brevlådorna är något problem.
Men eftersom du inte orkar läsa igenom tråden så ska jag sammanfatta den för dig:

* Det började med att brevbäraren lämnade ett paket utanför vår ytterdörr.
Jag ifrågasatte det och han svarade trevligt att det var en ny rutin sedan 1 november. Han gillade inte det själv eftersom han såg hur öppet det står hos oss och att det då är risk för stöld.

* Efter det fick jag svar på från Postnord att det finns en länk där man kan lämna klagomål så jag gjorde det och när jag lämnade detta klagomålet så fick jag veta att det är upp till brevbäraren att bedöma om det är risk för stöld och om så är fallet så kan brevbäraren istället lämna det till närmaste ombud, precis som förr.

* Jag nämnde även i tråden att jag skulle prata med brevbärarna om det eftersom det inte verkade som att de kände till det.
Däremot har jag inte nämnt att jag har pratat med en av brevbärarna som brukar leverera post och hon berättade att hon inte kände till det men tackade mig för informationen.

* Det kom även upp ett väldigt intressant inlägg i tråden som länkade till en jurist som förklarade att om något lämnas utanför ytterdörren så är inte ansvaret hos den som bor där ifall paketet blir stulet men om det läggs i brevlådan eller om mottagaren har tagit emot det så ligger ansvaret hos mottagaren.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Så vad tycker du om deras nya regler som kom i måndags då?
(Tänkte eftersom mitt meddelande som jag skickade till Postnord handlade om det)
Är det bra enligt dig att de nu istället har börjat som Earlybird att lämna paket utanför ytterdörren när det inte får plats i brevlådan?

Som vår brevbärare sade till mig idag så tar de bara kort på paketen så att det finns bevis på att de har lämnad de.
Men fortfarande så kan ju någon då under dagen se det och ta paketet om man kanske inte är hemma.

En grej med early bird är dock att kommer ett sms/notifikation på mobilen när paketet är levererat. Finns postboxar så ska det lämnas där, vid fall där det handlar om villor så ska det lämnas vid dörr vid händelser där de ej går in i brevlådan (paketet ska även skyddas vid sämre väder). Man bör ej heller lämna det onödigt synligt heller (tex hängades på grindstolpe), detta för att minska risken att någon stjäl.

Det går förstås inte att få detta system 100% säkert, det gör knappt något system. Så man får ta det som det är, vid eventuella fel så ska det gå att få ett nytt paket eller pengarna tillbaka ( om det är inom Sverige, utomlands så blir det kluriga).

Har inten full koll på postnord men kan inte tänka mig att det kan vara någon större skillnad.

Medlem

Tack för infon! Ska också slänga iväg klagomål till deras kundtjänst. Jag kan på allvar inte förstå hur folk kan försvara detta sätt att hantera leveranser. Lever ni alla i trygga villaområden helt utan insyn eller vadå? För oss som bor i lägenhet med postlådor vid porten, eller i hus utan portkod, möjligtvis i otrygga områden, så innebär detta en enorm stöldrisk.

Jag är en som gör majoriteten av mina köp online, och därav fått väldigt många varubrev levererade till mig och många av dem så pass skrymmande att de inte får plats i brevlådan. Som exempel så ifall jag beställer 2-3 spel från Spelbutiken på samma leverans, vilket förut har varit helt fine, kommer numera innebära en stor risk att förlora en rätt rejäl mängd pengar. "Men asså betala bara 40 spänn för leverans då!". Nej, jag tycker det inte rimligt att vi helt plötsligt ska betala extra för att inte få våra varubrev stulna, det är bara att gå bak i utvecklingen (inte framåt som Postnords synpunkt verkar vara).

Spel med release på fredagar har även de senaste åren kommit fram väldigt ofta på måndag eller tisdag med varubrev. Skitkul när man är taggad att köra nytt lir på release, så får man vänta till tisdag när all hype är bortblåst. Kombinera detta med PostNords nya policy att bara leverera 2-3 dagar i veckan så hoppas jag att de går under och att Posten förstatligas igen, nog får vara nog.
/Rant

Medlem

Hängde idag en postpåse storlek ica-påse på grannens villa-postlåda utanför häcken/tomtgränsen. Han bor i ett hus efter en huvudledsgata genom ett villaområde som är ett frekvent gångstråk utöver biltrafiken. Lite av en 75% chans att det är borta om det får hänga ett tag

Medlem
Skrivet av anon_326145:

* Det kom även upp ett väldigt intressant inlägg i tråden som länkade till en jurist som förklarade att om något lämnas utanför ytterdörren så är inte ansvaret hos den som bor där ifall paketet blir stulet men om det läggs i brevlådan eller om mottagaren har tagit emot det så ligger ansvaret hos mottagaren.

Har en vän som efter en stöld gjort ohyggligt många reklamationer genom åren av ren principsak när paket ställts utanför dörren. Oavsett om det varit försändelser för 100 spänn eller tusenlappar som snålt gått som brevpaket.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Tack för infon! Ska också slänga iväg klagomål till deras kundtjänst. Jag kan på allvar inte förstå hur folk kan försvara detta sätt att hantera leveranser. Lever ni alla i trygga villaområden helt utan insyn eller vadå? För oss som bor i lägenhet med postlådor vid porten, eller i hus utan portkod, möjligtvis i otrygga områden, så innebär detta en enorm stöldrisk.

Jag är en som gör majoriteten av mina köp online, och därav fått väldigt många varubrev levererade till mig och många av dem så pass skrymmande att de inte får plats i brevlådan. Som exempel så ifall jag beställer 2-3 spel från Spelbutiken på samma leverans, vilket förut har varit helt fine, kommer numera innebära en stor risk att förlora en rätt rejäl mängd pengar. "Men asså betala bara 40 spänn för leverans då!". Nej, jag tycker det inte rimligt att vi helt plötsligt ska betala extra för att inte få våra varubrev stulna, det är bara att gå bak i utvecklingen (inte framåt som Postnords synpunkt verkar vara).

Spel med release på fredagar har även de senaste åren kommit fram väldigt ofta på måndag eller tisdag med varubrev. Skitkul när man är taggad att köra nytt lir på release, så får man vänta till tisdag när all hype är bortblåst. Kombinera detta med PostNords nya policy att bara leverera 2-3 dagar i veckan så hoppas jag att de går under och att Posten förstatligas igen, nog får vara nog.
/Rant

Hur ofta sker stölder egentligen då? Har relativt god insyn i detta (dock på ett mindre område och inte rikstäckande) och kan minnas ett fall på 5 år där det framkommit strul/stöld. Nu kan det såklart se helt annorlunda ut på andra områden där stöldbenägenheten är större. Så jag kan absolut förstå hela stöldrisk argumentet i vissa delar av landet.

Om det finns postboxar så ska skrymmande paket läggas där (distrubitören bör ha tillgång till nyckel till postboxarna). Det finns förstås alltid en risk, men inget system är 100% (brevlådor tex är ju inte direkt säkra egentligen). Dock bör bolag se att det finns kunder inom ett visst område som anmält att de fått sina paket stulna, och ifall det finns ett överhängade strul så bör det tex installeras större boxar som gör att även större paket kan låsas in (då postboxar har en tendens att vara rätt små).

Företag som levererar paket bör ha ansvaret till kund , och ifall det blir stulet/försvunnet så bör kunden bli kompenserad. Visst, det är fortfarande drygt att inte få sitt paket som man väntat på, men så länge inte kunden förlorar ekonomiskt på det hela så bör det finnas överseende. Inget system är ju 100%, som det mesta här i samhället, vill en tjuv åt något så kan den göra det.

Sen kan man tycka vad man vill om postnords agerande att ta betalt för hemleverans. Det är ju en tjänst som sker utöver det "normala" och inget konstigt egentligen. Man kan förstås tycka att det är sniket osv dock bör man förstå att det är ett vinstdrivande företag . Det ända man kan göra som kund ifall man inte vill betala extra är väl att välja en sajt med bättre/annorlunda leverans val så att man undviker postnord. Det kommer smälla betydligt ifall fler och fler kunder avböjer postnord (eller andra företag som de ogillar).

Annars är det dock bra om individer framför sin kritik/förslag/feedback då det ger en bra bild på vad som ses som galet (ifall det inkommer fler klagomål om samma sak tex).

Inaktiv
Skrivet av Nerox:

Hur ofta sker stölder egentligen då? Har relativt god insyn i detta (dock på ett mindre område och inte rikstäckande) och kan minnas ett fall på 5 år där det framkommit strul/stöld. Nu kan det såklart se helt annorlunda ut på andra områden där stöldbenägenheten är större. Så jag kan absolut förstå hela stöldrisk argumentet i vissa delar av landet.

(…)

Annars är det dock bra om individer framför sin kritik/förslag/feedback då det ger en bra bild på vad som ses som galet (ifall det inkommer fler klagomål om samma sak tex).

När det kommer till detta systemet så är det ju svårt att säga hur ofta det sker stölder eftersom det är nytt.

Precis som du säger så är det alltid bra att lämna in sina synpunkter eller klagomål.
Som de sade till mig från Postnords kundservice: ”Då detta är nytt kommer det säkerligen att utvärderas noga” så då är det bra för de att se på hur de kan lösa det så att det blir bra för de flesta.

Inaktiv

Postnord är mycket bättre än Bring.
Förhandsbokade Game & Watch: The Legend of Zelda och det var först idag som jag fick sms om att det går att hämta.
Kommer aldrig mer ta förhandsbokningar som ska skickas via Bring.

123
Skriv svar