Jag förstår mig inte på Microsoft Store/Gamepass (PC)

Medlem
Jag förstår mig inte på Microsoft Store/Gamepass (PC)

Jag kör på PC.

Alltså allvarligt, ända sedan Age of Empires 4 kom ut så har jag abonnerat på Gamepass på PC, men jag hittar inte spelet varje gång. Jagh kan inte spela spelet när jag vill!

Det verkar inte finnas en dedikerad Gamepass-app utan jag förmodar att man går in på "Microsoft Store" via ikonen (som ser ut som en kasse) jag har i verktygsfältet längs ner på skrivbordet, alternativt via Startmenyn.

Men sen börjar problemen. I själva Microsoft Store, man går på sin egen personliga account och väljer "Mitt bibliotek" men där finns av nån konstig anledning direktlänkar enbart till spel som jag körde för flera år sedan. Jag kan ej hitta Age 4 trots att det är installerat och trots att jag kunde komma åt det förra veckan.

Okej, så då tänker jag att jag lär väl kunna nå spelet via Microsofts appbutik och spelbutik i alla fall. Så jag går till spelbutiken och väljer "Gaming", men där finns bara länkar för Forza och Sea of Thieves och en massa casualspel. Inget Age of Empires 4.

Okej, så då väljer jag rubriken "Mest sålda spel (+99)". Där borde väl ändå ett nytt storspel som Age 4 finnas lättillgängligt? Men nej. Det närmaste jag kommer är Age of Empires 4 + 4K HDR texture pack" och får då valet att "installera" (dvs att ladda ner +100GB HD-texturer), inte att "spela" basspelet!

Det är helt sjukt för så här har det varit under alla 3-4 år som jag testat spela via Microsoft store. Så oöverskådligt och rörigt, och dessutom extremt ful design, ikonerna, färgerna. Det är så ologiskt upplagt allting, och fult för ögat. Jag bara avskyr detta. Är det ingen annan som tycker som jag?

Lördagkväll och jag vill spela Age 4 som jag vet är installerat på min PC men det går inte. Man vill bara radera hela skiten. 😄


signatur

Memento Mori

Relik 📜

Använd appen "Xbox", där finns dina Game Pass-spel.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Använd appen "Xbox", där finns dina Game Pass-spel.

Hur kommer jag åt den då? Jag hittar via startmenyn nåt som heter "Xbox game bar" men det verkar vara en overlay med inställningar för ljud och monitorering av hårdvaruprestanda och sånt.


signatur

Memento Mori

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Hur kommer jag åt den då? Jag hittar via startmenyn nåt som heter "Xbox game bar" men det verkar vara en overlay med inställningar för ljud och monitorering av hårdvaruprestanda och sånt.

Installera den bara från butiken och så använder du dig av den varje gång du ska spela dina Gamepass-spel


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Du kan hämta hem den via Microsoft Store.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Relik 📜
Skrivet av Slimebeast:

Hur kommer jag åt den då? Jag hittar via startmenyn nåt som heter "Xbox game bar" men det verkar vara en overlay med inställningar för ljud och monitorering av hårdvaruprestanda och sånt.

Den här är det du söker.
https://www.microsoft.com/store/productId/9MV0B5HZVK9Z


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag kör på PC.

Alltså allvarligt, ända sedan Age of Empires 4 kom ut så har jag abonnerat på Gamepass på PC, men jag hittar inte spelet varje gång. Jagh kan inte spela spelet när jag vill!

Det verkar inte finnas en dedikerad Gamepass-app utan jag förmodar att man går in på "Microsoft Store" via ikonen (som ser ut som en kasse) jag har i verktygsfältet längs ner på skrivbordet, alternativt via Startmenyn.

Men sen börjar problemen. I själva Microsoft Store, man går på sin egen personliga account och väljer "Mitt bibliotek" men där finns av nån konstig anledning direktlänkar enbart till spel som jag körde för flera år sedan. Jag kan ej hitta Age 4 trots att det är installerat och trots att jag kunde komma åt det förra veckan.

Okej, så då tänker jag att jag lär väl kunna nå spelet via Microsofts appbutik och spelbutik i alla fall. Så jag går till spelbutiken och väljer "Gaming", men där finns bara länkar för Forza och Sea of Thieves och en massa casualspel. Inget Age of Empires 4.

Okej, så då väljer jag rubriken "Mest sålda spel (+99)". Där borde väl ändå ett nytt storspel som Age 4 finnas lättillgängligt? Men nej. Det närmaste jag kommer är Age of Empires 4 + 4K HDR texture pack" och får då valet att "installera" (dvs att ladda ner +100GB HD-texturer), inte att "spela" basspelet!

Det är helt sjukt för så här har det varit under alla 3-4 år som jag testat spela via Microsoft store. Så oöverskådligt och rörigt, och dessutom extremt ful design, ikonerna, färgerna. Det är så ologiskt upplagt allting, och fult för ögat. Jag bara avskyr detta. Är det ingen annan som tycker som jag?

Lördagkväll och jag vill spela Age 4 som jag vet är installerat på min PC men det går inte. Man vill bara radera hela skiten. 😄

1. MS håller faktiskt på att förbättra sin store
2. Den kommer fortfarande att vara medioker
3. Använd Xbox appen på PC.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Lördagkväll och jag vill spela Age 4 som jag vet är installerat på min PC men det går inte. Man vill bara radera hela skiten. 😄

Det går faktisk starta spelet via start-menyn också. Man behöver inte ens använda launchern...

Medlem

Ja lite förvirrande med namnet men det är Xbox appen som gäller och den fungerar bra.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lolflakes:

Ja lite förvirrande med namnet men det är Xbox appen som gäller och den fungerar bra.

Förstår inte riktigt vad som är förvirrande egentligen . Xbox är Microsofts speldivision, Age of Empires IV är ett Xbox Game Studios-spel. Xbox Game Pass är tjänsten man spelar igenom. Jätteförvirrande att man då använder Xbox-appen?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Förstår inte riktigt vad som är förvirrande egentligen . Xbox är Microsofts speldivision, Age of Empires IV är ett Xbox Game Studios-spel. Xbox Game Pass är tjänsten man spelar igenom. Jätteförvirrande att man då använder Xbox-appen?

Ja för att xbox är förkmippat som en konsol i första hand och inte tjänst

Medlem

Inte skylla på MS/gamepass när det är du som gör fel som alla skriver, använd Xbox appen.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Inte skylla på MS/gamepass när det är du som gör fel som alla skriver, använd Xbox appen.

Allt kan skyllas på MS för dom är inkompetenta på att integrera sina egna tjänster och funktioner med varandra.
Dessutom är storen och Xbox appen pinsamt dåliga.
Iaf i Windows 10, det skulle väll fixas i 11an


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Googlade "gamepass pc" och första resultatet är en sida där man kan starta ett konto och ladda ner appen till PC. Inte för att vara taskig men det känns som du har gjort gamepass mycket krångligare än borde ha varit.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Googlade "gamepass pc" och första resultatet är en sida där man kan starta ett konto och ladda ner appen till PC. Inte för att vara taskig men det känns som du har gjort gamepass mycket krångligare än borde ha varit.

Bing hittade dit också

Medlem
Skrivet av Revakkyh:

Bing hittade dit också

Se där ja. Tänk om Microsofts egen söktjänst inte hade hittat Gamepass 😂


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag lånar lite tråden; det står att EA Play ingår i Game Pass. Så om jag förstår det rätt så kan jag spela senaste BF om jag har Game Pass på PC Då EA Play PC ingår också? Eller är jag ute och cyklar?


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Jag lånar lite tråden; det står att EA Play ingår i Game Pass. Så om jag förstår det rätt så kan jag spela senaste BF om jag har Game Pass på PC Då EA Play PC ingår också? Eller är jag ute och cyklar?

Tror du måste ha EA Play Pro för att spela senaste BF, Game pass ger dig bara EA Play.

Medlem
Skrivet av tisse:

Tror du måste ha EA Play Pro för att spela senaste BF, Game pass ger dig bara EA Play.

Japp, tyvärr men ändå rimligt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av tisse:

Tror du måste ha EA Play Pro för att spela senaste BF, Game pass ger dig bara EA Play.

Okej! Cheers! Tack så mycket för informationen. Fullt ös att hålla koll på alla dessa Pro och non-pro innehåll haha


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av tr1stam:

Jag lånar lite tråden; det står att EA Play ingår i Game Pass. Så om jag förstår det rätt så kan jag spela senaste BF om jag har Game Pass på PC Då EA Play PC ingår också? Eller är jag ute och cyklar?

Ja det kan du. Men bara i 10timmar. Sen får du köpa det eller skaffa den dyra varianten av EA plats.

Medlem

Någon som vet om det är möjligt att välja vilka spel som laddas ner i Halo The Master Chief Collection? Jag försökte ladda ner Halo 3 då det var det jag var intresserad av att spela först. Istället blir jag tvungen av Gamepass-appen att dra ner hela samlingen på ~160 GB.

Medlem

Nu vill jag leta lite bland alla gratisspel på Gamepass, men det går inte.

Jag förstår inte att det är så oöverskådligt. Jag verkligen hatar den här tjänsten så här långt och det är tur att det bara kostade 10kr. Förstår inte hur ett av världens största mjukvaruföretag inte kan göra bättre än så här. Steam är så oerhört enormt mycket snyggare och enklare.

Var hittar jag en länk i "Microsoft Store" där jag kan bläddra bland alla Gamepass-spel och utan att behöva se en massa andra spel som inte ingår?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nu vill jag leta lite bland alla gratisspel på Gamepass, men det går inte.

Jag förstår inte att det är så oöverskådligt. Jag verkligen hatar den här tjänsten så här långt och det är tur att det bara kostade 10kr. Förstår inte hur ett av världens största mjukvaruföretag inte kan göra bättre än så här. Steam är så oerhört enormt mycket snyggare och enklare.

Var hittar jag en länk i "Microsoft Store" där jag kan bläddra bland alla Gamepass-spel och utan att behöva se en massa andra spel som inte ingår?

I appen så finns det flikar. Store är store men du ska in på Gamepass. Där finns alla titlar som du har tillgång till via tjänsten.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nu vill jag leta lite bland alla gratisspel på Gamepass, men det går inte.

Jag förstår inte att det är så oöverskådligt. Jag verkligen hatar den här tjänsten så här långt och det är tur att det bara kostade 10kr. Förstår inte hur ett av världens största mjukvaruföretag inte kan göra bättre än så här. Steam är så oerhört enormt mycket snyggare och enklare.

Var hittar jag en länk i "Microsoft Store" där jag kan bläddra bland alla Gamepass-spel och utan att behöva se en massa andra spel som inte ingår?

Ja det suger men använder du rätt store?
Använd "xbox appen" inte "Microsoft store"

Håller med om att tjänasten inte är värd mer än 10kr / månad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Slimebeast:

Nu vill jag leta lite bland alla gratisspel på Gamepass, men det går inte.

Jag förstår inte att det är så oöverskådligt. Jag verkligen hatar den här tjänsten så här långt och det är tur att det bara kostade 10kr. Förstår inte hur ett av världens största mjukvaruföretag inte kan göra bättre än så här. Steam är så oerhört enormt mycket snyggare och enklare.

Var hittar jag en länk i "Microsoft Store" där jag kan bläddra bland alla Gamepass-spel och utan att behöva se en massa andra spel som inte ingår?

För allt gamepassrelaterat använder du gamepass-appen, så enkelt är det

Ms store är allt annat är perfektion men som tur är slipper du använda den aktivt när man kör gamepass

Inaktiv

Tycker att xbox gamepass appen på pc är helt bedrövlig. De behöver verkligen steppa upp sitt game där.

De två jobbigaste felen jag har just nu är att jag kan bara starta Halo Infinite ibland.. Vissa gånger går det inte att starta alls, det kommer bara upp en skärm där det står welcome back. Det andra är att ibland står det play på spelen som ingår med gamepass och ibland buy. Får hoppa fram och tillbaka för den ska fatta att jag premunerar på gamepass.

Medlem

Läser den här tråden..Jag själv har aldrig stött på dessa problem...inser att jag kör gamepass/spel från MS Store via GOG galaxy. Där är allting oerhört överskådligt och bra.

Lustigt att Microsoft själva verkar ha så extrema problem men 3e part löser det åt dem enkelt

Gnällkuk

Ja, deras appar är och har varit under all kritik men har blivit bättre på senare tid åtminstone. Nu var det ett tag sedan jag försökte men ett ständigt återkommande problem har varit att det är sjukt svårt att bara spela tillsammans med vänner. Inbjudan skickas men kommer antingen inte fram eller så händer inget när man försöker joina.

Utbudet av spel däremot är enormt bra. Prenemurerat längre och kommer fortsätta att göra det men de behöver verkligen jobba med funktionaliteten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Förstår inte riktigt vad som är förvirrande egentligen . Xbox är Microsofts speldivision, Age of Empires IV är ett Xbox Game Studios-spel. Xbox Game Pass är tjänsten man spelar igenom. Jätteförvirrande att man då använder Xbox-appen?

Skrivet av NordhNet:

För allt gamepassrelaterat använder du gamepass-appen, så enkelt är det

Ms store är allt annat är perfektion men som tur är slipper du använda den aktivt när man kör gamepass

Fast är det verkligen "så enkelt" när MS har flertalet (Xbox, Gamepass, MS Store) appar (där dessa dessutom förtjänar en rejäl slev kritik för sin utformning - MS Store i synnerhet) som utför funktioner som egentligen borde kunna lösas med en enda applikation? En samlad storefront, där så väl enskilda inköp som prenumerationstjänster hanteras och en samlad översikt är enklare att få?
Hur svårt ska det egentligen vara att göra det lite smidigare än MS hittills har gjort?

Visst, det är kanske inte raketforskning att använda apparna, men med tanke på konkurrensen för mjukvaruinköp och -leveranser på PC (inkl. prenumerationstjänster) så borde faktiskt MS kunna fixa något bättre än det de i dagsläget har.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar