Sådant internet tog död på (och som vi saknar lite grann)

It's not a lake, it's an ocean
Sådant internet tog död på (och som vi saknar lite grann)

För några veckor sedan stängde min favoritnätbutik för film ned. Discshop, som jag började handla på 2002, finns inte mer. Det kom inte ett dugg oväntat. Jag undrade hur länge de skulle hålla ut, för även om jag faktiskt köpte film där för bara några veckor sedan har jag hela tiden insett att jag är en utdöende art.

Nedläggningen fick mig att minnas när min lokala filmuthyrare, klassiska Casablanca på Sveavägen i Stockholm, la ned. Det var ungefär samma känsla: tråkigt men väntat. Och eftersom jag inte hade hyrt något där på länge var jag förstås medansvarig.

Digitaliseringen av vår underhållning går fort nu. Det gäller även spel, som säljs i allt mindre upplagor på skiva. Vi som fortfarande köper fysiska spel är en krympande grupp. Det blev tydligt att vi inte är så viktiga längre när Sega försenade den fysiska releasen av Sonic Colours Ultimate (av "logistiska skäl") men samtidigt släppte spelet digitalt enligt plan. Vi som förbokat spelet fick alltså vänta några veckor extra.

Jag ska inte klaga, för spel har aldrig varit så tillgängliga som nu. Game Pass är en monstertjänst. Netflix är toppen för serier. Jag saknar egentligen inte att punga ut 50 kr för en hyrfilm (med risken att den film man egentligen ville hyra redan var uthyrd), men en del av mig kan verkligen sakna förmånen att kunna gå in i en spelbutik, bläddra bland de begagnade titlarna, snacka lite med personalen och lägga en förbokning.

Finns det något ni saknar från den gamla världen?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Jag saknar att sitta och läsa på saker som står på toaletten när man satt där. Idag känner man sig naken om man inte tar med telefonen dit. 😂

Medlem

Jag kan sakna det lugnare tempot från förr. Då fick man snällt passa tider varje vecka för att se det man ville se på TV. Alla gjorde likadant så dagen efter kunde man alltid prata med varandra om filmen/serien.

Idag kollar folk mycket mer sporadiskt samt på mycket olika saker. Man lever i sin egen bubbla på nåt sätt.

Det är gött men samtidigt lite trist.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_327736:

Jag saknar att sitta och läsa på saker som står på toaletten när man satt där. Idag känner man sig naken om man inte tar med telefonen dit. 😂

Ei saa peittää!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra innehållsrika fysiska tidningar, de är klart sämre idag.

Att kvalité gick före kvantitet och det gällde för i princip allt. Vet de som har kvar en fungerande kaffekokare från 1970-talet. Nån som har kvar sin kaffekokare från 2008? (förutsatt att du använder den dagligen, skåputrymmesslösare räknas inte).

Normal social interaktion med andra människor. Folk kan f*n inte släppa ifrån sig sin fula iFåne i 2 minuter utan måste tvångsmässigt se om någon lagt ut något totalt jävla obetydligt på facebook osv. Släpp skärmen jävla endorfin-pundare! (Ja, din jakt på "likes" är små endorfinkickar och du är beroende).

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Ei saa peittää!

Må ikke tildekkes!

Skribent

Jag saknar att diskutera och fundera över saker tillsammans med kompisar. Som exempel kan vi ta om man börjat prata om hur många bondskådisar som funnits och vilka filmer de gjort.

Förut dividerade, klurade, funderade man tills man kom fram till vad det nu var man funderade över. Nu kollas det upp via telefonen på tre sekunder, sen är det vidare till nästa ämne (eller hemsida om man fastnar med näsan i skärmen).

Skribent

Spontanbesök - Alla förväntar sig nu att träffar och besök ska planeras flera veckor i förväg (även jag). Men saknar det där att någon bara ringde på dörren "Hej jag var i området och tänkte passa på och se om du vara hemma?". Så får de en kopp kaffe och man pratar lite skit, sen åker de hem efter någon timme.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dischop gick väl ihop med CDON eller nåt sånt?

Medlem

varje gång jag blir nostalgisk så brukar jag fråga mig själv vad 15-åriga jag skulle välja om han kunde.

ifall jag 1: kunde få tillgång till ett oändligt bibliotek med all världens filmer och spel, bara ett knapptryck bort. eller om jag 2: skulle föredra att fortsätta gå till hyrbutiken på hörnan och hyra en sketen VHS i taget. svaret blir då ganska enkelt. 1995 skulle jag bokstavligen bytt bort min mamma mot den lyx och överflöd vi lever med nu.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gaara:

Dischop gick väl ihop med CDON eller nåt sånt?

CDON köpte upp lagret, men ingen tror väl att de tänker driva det vidare med samma utbud framöver. Jag skulle tro att de vill sälja av det de har, inte så mycket mer än så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Förväntan inför nästa Datormagazin, enda källan till nyheter om datorer på den tiden som man lusläste varenda rad. (Favorit var när de drev med speltitlarna: "Den sura bondens kurs" = "Curse of the azure bonds" 😄). Idag är vi överösta med information till den grad att vi måste filtrera hårt och skippa allt ovidkommande.

Att fysiskt träffa folk, kopiera band med 20-ish spel på varje sida och prata om spel. Nu är nästan allt sånt online och ingen LANar längre. Inte för att jag skulle gå ändå, för gammal för sånt och har inte piratat sedan tidigt 2000 tal, har dessutom 400+ spel på Steam och en åter igen ökande backlog.

Saknar även ZTV och MTV, stod ofta på med senaste musiken, Ray Cokes satt och skämtade (Ben-Dover) och Paul King spelade alternative rock och EBM musik på "120 minutes". Hör jag en ny låt idag så har jag ingen aning om om den är ny eller 2 år gammal. Med tanke på vilket skal MTV är idag av vad den var så är det inte en stor förlust.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av quadratis:

varje gång jag blir nostalgisk så brukar jag fråga mig själv vad 15-åriga jag skulle välja om han kunde.

ifall jag 1: kunde få tillgång till ett oändligt bibliotek med all världens filmer och spel, bara ett knapptryck bort. eller om jag 2: skulle föredra att fortsätta gå till hyrbutiken på hörnan och hyra en sketen VHS i taget. svaret blir då ganska enkelt. 1995 skulle jag bokstavligen bytt bort min mamma mot den lyx och överflöd vi lever med nu.

Det är lite komiskt. Häromkvällen läste jag en Alfons-bok för vår fyraåring. Där sitter Alfons och hans pappa och har tråkigt och fantiserar: "Man skulle kunna trycka på en knapp och hoppa förbi de tråkiga programmen på TV..."


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Vad internet tagit död på? En stor del av befolkningens psykiska och fysiska hälsa.

Internet har gjort mycket bekvämt för oss och jag skulle inte vilja vara utan.

Dock är det uppenbart att det inte är bra ur ett folkhälsoperspektiv att bara kunna sitta på röven och scrolla och ha "allt man behöver". Möjligtvis ta elscootern till jobbet som enda fysiska aktivitet.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Jag saknar att diskutera och fundera över saker tillsammans med kompisar. Som exempel kan vi ta om man börjat prata om hur många bondskådisar som funnits och vilka filmer de gjort.

Förut dividerade, klurade, funderade man tills man kom fram till vad det nu var man funderade över. Nu kollas det upp via telefonen på tre sekunder, sen är det vidare till nästa ämne (eller hemsida om man fastnar med näsan i skärmen).

Ja, idag behöver du ju aldrig ha något i huvudet längre, jag tror inte det är bra för minnet? När jag var liten hade jag ju alla mina kompisars hem-nummer i skallen. Om jag tappar mobilen idag blir det ofrivillig isolering för jag kommer inte ihåg ett enda nummer. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av henkka:

Bra innehållsrika fysiska tidningar, de är klart sämre idag.

Att kvalité gick före kvantitet och det gällde för i princip allt. Vet de som har kvar en fungerande kaffekokare från 1970-talet. Nån som har kvar sin kaffekokare från 2008? (förutsatt att du använder den dagligen, skåputrymmesslösare räknas inte).

Normal social interaktion med andra människor. Folk kan f*n inte släppa ifrån sig sin fula iFåne i 2 minuter utan måste tvångsmässigt se om någon lagt ut något totalt jävla obetydligt på facebook osv. Släpp skärmen jävla endorfin-pundare! (Ja, din jakt på "likes" är små endorfinkickar och du är beroende).

Känner mig träffad samtidigt som jag läser detta på FZ medan jag går till affären

Medlem

Jag saknar att läsa spelmanualer. Speciellt dom tjocka som hade mycket mer än bara grundläggande information om spelkontrollen, där man kunde läsa om spelvärldens bakgrund osv. Manualen till TES2: Daggerfall hade jag liggande vid sängen i flera år, och kommer ihåg när jag köpte Hitman 2 när det släpptes och läste manualen i bussen hem och var så himla hypad över att kunna spela det.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag saknar att läsa spelmanualer. Speciellt dom tjocka som hade mycket mer än bara grundläggande information om spelkontrollen, där man kunde läsa om spelvärldens bakgrund osv. Manualen till TES2: Daggerfall hade jag liggande vid sängen i flera år, och kommer ihåg när jag köpte Hitman 2 när det släpptes och läste manualen i bussen hem och var så himla hypad över att kunna spela det.

Manualen till Fallout 2 hade anteckningssidor i slutet, minns att jag skrev vart jag lämnade mina kompanjoner där.

Medlem

Medmänsklighet, tålamod, allmänbildning och sunt förnuft..

..och till viss del fysisk media. När vi flyttade för ca sex år sedan kasserade jag en tio-tolv flyttlådor med DVD-filmer, spel och böcker. Numera äger jag inte längre en fysisk skiva av något slag. Hej, digitala spel, ljudböcker och streamingtjänster! Lättja, bekvämlighet och överflödets förbannelse segrade över den överlägsna känslan av att öppna ett fodral eller bläddra i en bok tyvärr.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Medmänsklighet, tålamod, allmänbildning och sunt förnuft..

Jo, tack vare internet så är det alldeles för lätt för hat att organisera sig. Förut kunde det bli lite tjurigt mutter vid köksbordet och det var allt, men nu sprids det istället online och växer sig större.

Medlem

Det kanske inte räknas, men jag saknar nätet som det var före facebook. Före det vet jag inte om det hade tagit död på så värst mycket egentligen. Nätet var fortfarande ungt och sågs ännu som något udda. Nu är telefonen och sociala medier plötsligt jätteviktigt för gemene man.

Avstängd

Kommer inte på något som försvunnit pga internet och som jag därmed saknar.
Allt jag gillade har blivit bättre skulle jag tro.
Det har kommit massa nya saker/fenomen tack vare internet som jag inte alls gillar men det hör ju inte till ämnet så…

Medlem

Dom tjocka spelkartongerna.
Försvann redan när allt började komma i standard dvd-fodral, men det var verkligen speceillt när PC-spel var i en stor låda.
Alla konsoler hade också egna förpackningar för sina spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Runner55:

Det kanske inte räknas, men jag saknar nätet som det var före facebook. Före det vet jag inte om det hade tagit död på så värst mycket egentligen. Nätet var fortfarande ungt och sågs ännu som något udda. Nu är telefonen och sociala medier plötsligt jätteviktigt för gemene man.

Menar du hemgjorda HTML-sidor med 200 snurrande GIF:ar som fick modemet att grina blod? XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det här vad gäller spel på fysiska kopior tror jag kan hålla i sig i åtminstone några år till om inte mer då digital versionerna oftast kostar 100-200 spänn mer än fysiska.

Medlem

En sak som slog mig var hur hype byggdes upp innan internet. Jag minns det bara som att man gick förbi "expert" och plötsligt var det möjligt att provspela megaman 3 på NES i princip samtidigt som det släpptes, inget minne av att man läst om det speciellt långt i förväg. Filmer dök bara upp på bio, möjligen hade man hört om dem på filmkrönikan eller läst i Okej någon vecka innan premiären. Enorm skillnad mot idag.

Medlem

Jag saknar mycket från förr. Det lugnare tempot, som någon skriver ovan. Att ta till sig kunskap om nya spel eller ny musik via en tidning. Att provlyssna på skivor ingen skivaffär. Att köpa en skiva blint för att omslaget är snyggt. Att slippa allt hat och dumhet som finns på sociala medier.

Medlem

Det var verkligen så himla mysigt att vissa helger åka till Videobutiken (tror att de hette så, kanske? Kanske Videoklubben? Nåt sånt iaf) och hyra filmer på VHS och NES-kasetter.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

En sak till: att ha tråkigt. Det har man ju inte längre. Eller ens barn. Det finns alltid en skärm i närheten som erbjuder förströelse. När jag var liten kunde man spela bingo på text-tv, se på Helgmålsbön, titta på klockan som tickade på tv-skärmen inför att ett tv-program började, läsa texten på mjölkpaketet.

Medlem

Alltid relevant i trådar som dessa.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar