Tv till Playstation 5

Medlem
Skrivet av roftg:

Sonys motsvarighet a80j är inte fy skam,grym bild+ bra mycket bättre ljud,..dock kanske den ligger lite högre i pris, har du inte bråttom så vänta på mellandagsrean,.. kanske du kan fynda
https://www.google.se/amp/s/www.whathifi.com/amp/advice/sony-...

Edit, sonys a80j låg inte så högt som jag trodde, jag gav 19900 för min..
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/303152/sony-55-a...

Den är säkert också fantastisk. Inte sett den med egna ögon bara.

Tror TS skulle bli nöjd med vilken som. "Flip a coin" var det någon som sa gällande LG C1 och Sony A80J.

Medlem

Har flera oled och en TCL C825 65" hemma, köptes för 12999SEK. Oerhört nöjd med C825.
Föredrar helt klart C825 framför mina två inbrända OLED-apparater för spelande. Nu kommer folk ösa på att de inte har inbränningar men jag kan bara gå på egna erfarenheter. Den enda OLED vi ej har inbränningar på spelas det ej på, används heller därför inte lika ofta.

För spel och om man vill få ner priset vilket verkar viktigt så är C825 en jävligt fin TV. Ram och ljud känns även betydligt mer premium än de tre OLED vi haft hemma (LG och Philips). Kör med både PS5 och Series X till C825 samt Analogues konsoler, alla ser kanon ut i rörelse. Det enda negativa är väl android tv som buggar ibland, ska få Google tv är lovat, vi får väl se om det blir bättre.

Kan tycka att OLED-hysterin och mängden fanatiker är lite tokig. De har fin bild, absolut, men allt annat är definitivt inte skit för det. Har du en budget, håll dig till den.

Medlem
Skrivet av Gill:

Har flera oled och en TCL C825 65" hemma, köptes för 12999SEK. Oerhört nöjd med C825.
Föredrar helt klart C825 framför mina två inbrända OLED-apparater för spelande. Nu kommer folk ösa på att de inte har inbränningar men jag kan bara gå på egna erfarenheter. Den enda OLED vi ej har inbränningar på spelas det ej på, används heller därför inte lika ofta.

För spel och om man vill få ner priset vilket verkar viktigt så är C825 en jävligt fin TV. Ram och ljud känns även betydligt mer premium än de tre OLED vi haft hemma (LG och Philips). Kör med både PS5 och Series X till C825 samt Analogues konsoler, alla ser kanon ut i rörelse. Det enda negativa är väl android tv som buggar ibland, ska få Google tv är lovat, vi får väl se om det blir bättre.

Kan tycka att OLED-hysterin och mängden fanatiker är lite tokig. De har fin bild, absolut, men allt annat är definitivt inte skit för det. Har du en budget, håll dig till den.

Vore dock intressant att veta vilka modeller du fått inbränning på. De har några år på nacken?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vore dock intressant att veta vilka modeller du fått inbränning på. De har några år på nacken?

LG B7 och C8, så de är väl typ fyra respektive lite mer än två år gamla. Redan då var snacket från alla fanboys att inbränningar var skitsnack. Ser exakt samma snack från dem idag. "Jag har inga inbränningar så ingen annan har det heller".

Med högre ljusstyrka/nits så har jag svårt att se att det skulle vara så mycket bättre med årets modeller. Men har inte testat heller, köpte en C825 istället och sparade 10 papp.

Medlem

Jag har en rätt färsk LG OLED 55" B1 till mitt PS5, fungerar riktigt fint, men så pass ny att jag vill inte säga bu eller bä kring ev inbränningar.

Min gamla plasma hade fina inbränningar och det spelade mig faktiskt ingen större roll då den endast användes till spel.

Finns lite snack i dessa trådar också:
https://www.fz.se/forum/trad/445878-gaming-tv
https://www.fz.se/forum/trad/443805-vilken-tv-till-ps5

Medlem
Skrivet av Gill:

LG B7 och C8, så de är väl typ fyra respektive lite mer än två år gamla. Redan då var snacket från alla fanboys att inbränningar var skitsnack. Ser exakt samma snack från dem idag. "Jag har inga inbränningar så ingen annan har det heller".

Med högre ljusstyrka/nits så har jag svårt att se att det skulle vara så mycket bättre med årets modeller. Men har inte testat heller, köpte en C825 istället och sparade 10 papp.

Jag har respekt för inbränningar. Tekniken har ju dock gått framåt och riskerna är mindre nu än innan, även om det så klart kan hända ändå.

Tänkte mycket på inbränningar när min CX var helt ny, sen släppte jag det mer och mer, även om jag ibland tänker "nu måste jag nog pausa detta spel ett tag annars kommer min health bar bränna in", vilket kan kännas stressande.

Är noga med att inte låta den stå på mer än nödvändigt, kör "pixeldusch" så fort den är avstängd osv. Vet inte om den funktionen finns på dina äldre modeller så ska låta det vara osagt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag har respekt för inbränningar. Tekniken har ju dock gått framåt och riskerna är mindre nu än innan, även om det så klart kan hända ändå.

Tänkte mycket på inbränningar när min CX var helt ny, sen släppte jag det mer och mer, även om jag ibland tänker "nu måste jag nog pausa detta spel ett tag annars kommer min health bar bränna in", vilket kan kännas stressande.

Är noga med att inte låta den stå på mer än nödvändigt, kör "pixeldusch" så fort den är avstängd osv. Vet inte om den funktionen finns på dina äldre modeller så ska låta det vara osagt.

Jag har en C9 sedan ett och ett halvt år tillbaka och har inte fått några permanenta inbränningar trots att den används flitigt av hela familjen.

Ett bra tips är att dra ner OLED-ljusstyrka på dom icke-HDR-presets ni använder, det ska minska risken för inbränningar rejält

Medlem

Dagens nyare modeller är mer resistenta mot inbränning, dels p.g.a inbyggda tekniker för att motverka det (t.e.x logo luminence, pixel shift etc.), har bättre kylning än förr men framförallt också för att den röda subpixeln är avsevärt större numer än på äldre modeller. Det var främst den röda subpixeln som brukade degraderas lätt på äldre paneler, därför man så ofta också ser bilder på inbrända skärmar med helröd eller ljusa typ rosa bakgrunder och liknande. Med varierat bildinnehåll och lite försiktighet och smarttänk så borde risken för inbränning på en ny panel vara väldigt liten.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Gen
Medlem

Jag har en LG CX 55 men var snål och borde ha skaffat 65 tum vilket jag tidigare haft. Funderar nästan på att uppgradera nu på Black Friday. OLED är grymt men vettefan om jag är så imponerad av HDR, tycker mest det är ansträngande för ögonen med alla skarpa ljus och färgskiftningar.

Medlem

Måste utfärda en varning också! För om man har flera tv hemma och byter en till OLED så går det bara inte att titta På led tv längre. Jag fick byta alla tv hemma. så nu har jag tre OLED tv😂


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag köpte en LG Oled 55” C1 nu på rean. Elgiganten 11900. Fanns även på Webhallen för en tusing billigare men ville inte ta den på posten.

Jag är riktigt nöjd! Min tv var dock tillverkad efter september och hade därför en hdmi bugg. Men kom en fix i torsdags. Man behöver ladda ner den på usb dock upp uppdatera manuellt eftersom den inte kommit ut i Sverige ännu. (Möjligt att den har det nu).

Medlem
Skrivet av Fandy:

Hej!

Jag undrar om någon har bra tips på vilken tv som passar bra till Playstation 5?

Jag är beredd att lägga ungefär 15 000 kr.

Sweclockers släppte nyss en artikel där de går igenom TV-djungeln och då med fokus på spel.
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...

Kortfattat så är det LG om man vill ha OLED eller Samsung om man inte vill ha OLED.

Själv har jag en LG B9 55" till både PS5 och Xbox Series X.
Jag är toknöjd.

12
Skriv svar