Kolla in alla Årets spel på FZ!

Robot
Kolla in alla Årets spel på FZ!

Här är våra favoriter ända från 2003.

#läsarnas-årets-spel, #årets-spel


Medlem

Förvånad över att inte GTA V blev årets spel!

Medlem

Inget Soulsborne- eller Fallout-spel ._.

Testpilot

Första Call of Duty var otroligt på den tiden. Ser att det finns en förkärlek för Valves spel också med Portal 1 och 2 samt Half Life 2 och Alyx.

PUBG förstod jag mig aldrig på och i mitt tycke det spel som sticker ut mest här. Sedan är det lite märkligt att inget Dark Souls spel har vunnit, men det är som alltid skarp konkurrens.

Medlem

Höll med om Oblivion och Half Life: Alyx. Att "15 minutes of fame" spelet Portal spöade Skyrim 2011 var ju ett skämt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Största upsets är väl typ 2008 och 2012 & 2017 enligt mig där spel som GTA4, Borderlands 2 & The Legend of Zelda: Breath of the Wild blir omkörda av Little Big Planet och Walking dead & PUBG. 2019 är enligt mig tveksamt då jag tycker Disco Elysium är mera interaktiv novell än ett riktigt spel med bra gameplay, bra story visst men ett spel som passar långtifrån alla.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förvånad över att inte GTA V blev årets spel!

Om det hade släppts på PC och konsoller samma år hade det säkert det.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

I år blir det riktigt svårt att välja en vinnare tycker jag. Vill nog att Ghost of tsushima skulle fått en första plats. Men tyvärr kom spelet förra året. Otroligt bra spel som jag spelat väldigt mycket(3x om+dlc+multiplayer) det här året(Och kommer def att spela game+ nästa år när det gått ett tag). Iaf så känns det så eftersom det är en så minnesvärd upplevelse. Har nog spelat Apex mest......

FM-guru
F.d. Sisyr

Min egen GOTY-lista;

2003: Max Payne 2
2004: Star Wars: Knights of the Old Republic 2
2005: Splinter Cell: Chaos Theory
2006: Company of Heroes
2007: The Witcher
2008: Left 4 Dead
2009: Batman: Arkham Asylum
2010: Fallout: New Vegas
2011: L.A. Noire
2012: The Walking Dead
2013: Papers, Please
2014: The Binding of Isaac: Rebirth
2015: The Witcher 3
2016: Dark Souls 3
2017: Total War: Warhammer 2
2018: Subnautica
2019: Disco Elysium
2020: Hades
2021: ATOM RPG Trudograd

Med reservation för att ha glömt någon titel eller tagit fel på årtal.

Skrivet av Izuel:

2019 är enligt mig tveksamt då jag tycker Disco Elysium är mera interaktiv novell än ett riktigt spel med bra gameplay, bra story visst men ett spel som passar långtifrån alla.

Det fetmarkerade kan man väl säga om alla spel? Därtill tycker jag det är helt rätt att lyfta upp spel som inte fokuserar på mass appeal utan törs vara innovativa och gör sin egen grej.

Medlem
Skrivet av yonaz:

Om det hade släppts på PC och konsoller samma år hade det säkert det.

Varför? Vinnaren år 2013 var då enbart släppt på Wii U som väldigt få av i jämförelse. Xbox 360 och PS3 som GTA V släpptes på fanns det mängder av.
RDR2 är ett rockstarspel som fick årets spel 2018 trots att det enbart fanns till konsol då.

Medlem

För min egen del är The Witcher 3 nästan ohotad etta. Har aldrig spelat ett spel som nästan tagit över all ledig tid. Önskar då och då att jag aldrig spelat det, bara för att få börja om från början och uppleva allt på nytt igen.

RDR2 är en utmanare.

TLOU (båda delar) tog mig med storm, fick mig att tänka efter och fundera över riktiga känslor. Det är dock ej med på listan.


signatur

Den som här flest prylar när han dör vinner.

Medlem

Va! Blev Skyrim aldrig årets spel!


signatur

//monster

Medlem

Kul att TellTale Walking Dead fick bästa spel. Fram till idag är det nog inget spel som berört mig som det spelet gjorde.

Medlem
Skrivet av John_W:

För min egen del är The Witcher 3 nästan ohotad etta. Har aldrig spelat ett spel som nästan tagit över all ledig tid. Önskar då och då att jag aldrig spelat det, bara för att få börja om från början och uppleva allt på nytt igen.

RDR2 är en utmanare.

TLOU (båda delar) tog mig med storm, fick mig att tänka efter och fundera över riktiga känslor. Det är dock ej med på listan.

Jag håller med. Jag har spelat många spel i mina dagar men brukar inte fastna. Witcher 3 däremot var helt otroligt! Spelade flera hundra timmar på PS4. Skaffade det sen till PC och klarade det igen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Min egen GOTY-lista;

2003: Max Payne 2
2004: Star Wars: Knights of the Old Republic 2
2005: Splinter Cell: Chaos Theory
2006: Company of Heroes
2007: The Witcher
2008: Left 4 Dead
2009: Batman: Arkham Asylum
2010: Fallout: New Vegas
2011: L.A. Noire
2012: The Walking Dead
2013: Papers, Please
2014: The Binding of Isaac: Rebirth
2015: The Witcher 3
2016: Dark Souls 3
2017: Total War: Warhammer 2
2018: Subnautica
2019: Disco Elysium
2020: Hades
2021: ATOM RPG Trudograd

Med reservation för att ha glömt någon titel eller tagit fel på årtal.

Det fetmarkerade kan man väl säga om alla spel? Därtill tycker jag det är helt rätt att lyfta upp spel som inte fokuserar på mass appeal utan törs vara innovativa och gör sin egen grej.

Jo visst kan man säga det om alla spel. Men jag tycker till skillnad från andra spel så är Disco Elysium så nischat åt story att t.ex. gameplay blir lidande. Säg att storyn är 9/10 men resten av spelet? Det är fortfarande ett spel så det som du gör mellan allt läsande är inte i mina ögon inte så bra. Ta t.ex. Baldurs gate där jag skulle kunna spela spelet helt utan story för att det är så bra på andra delar som combat och pyssla med inventory. Det är i mina ögon som att ge Monster Hunter året spel på grund av att Combat är 9/10 i det spelet. Men resten då?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Izuel:

Jo visst kan man säga det om alla spel. Men jag tycker till skillnad från andra spel så är Disco Elysium så nischat åt story att t.ex. gameplay blir lidande. Säg att storyn är 9/10 men resten av spelet? Det är fortfarande ett spel så det som du gör mellan allt läsande är inte i mina ögon inte så bra. Ta t.ex. Baldurs gate där jag skulle kunna spela spelet helt utan story för att det är så bra på andra delar som combat och pyssla med inventory. Det är i mina ögon som att ge Monster Hunter året spel på grund av att Combat är 9/10 i det spelet. Men resten då?

Fattar vad du menar, men att gameplay är banalt i Disco gör mig verkligen ingenting när manus och interaktionen med detta är så fantastiskt (enligt mig då) och det som spelet fokuserar på.

I motsatt riktning har vi spel som t.ex. Tales of Maj'Eyal som förvisso har en story, men lycka till att hitta spelare som kan berätta om den - det är enbart gameplay man lirar det för och jag skulle ändå tveklöst ge spelet 5/5 eftersom just spelmekaniken är så väldesignad.

Alla spel har sina styrkor och svagheter, men det är ju helt och hållet subjektivt hur högt och lågt man värderar dessa. På tal om detta kan som avslutande kuriosa nämnas att ditt exempel, Monster Hunter, utsågs till just GOTY av exempelvis Famitsu. Att jag själv inte skulle ta i spelet med tång är en annan femma. Folk tycker olika.

Medlem

Att Little Big Planet vann över GTA IV är ju onekligen ett spännande val


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Avstängd

Skyrim 2011 fick stryk av Portal 2? Jag spelar faktiskt Skyrim fortfarande… 😉

Medlem
Skrivet av Calez:

Skyrim 2011 fick stryk av Portal 2? Jag spelar faktiskt Skyrim fortfarande… 😉

Går nog aldrig välja ett årets spel där inte folk tycker man valt fel.

Jag har inte kört skyrim längre än att man flyr från draken och får en pilbåge. Sedan kraschade spelet och jag har inte startat igen. Medan portal 2 samt 1 har jag kört igenom flera gånger.

Medlem

Så inget Zeldaspel har blivit årets spel under all dessa år. För mig är det ytterst märkligt hur PUBG kunde vinna över Breath of the Wild 2017.

1
Skriv svar