De första Steam Deck Verified-spelen har börjat dyka upp

Robot
De första Steam Deck Verified-spelen har börjat dyka upp

Och Valve står fast vid att den släpps nästa månad.

#Steam-deck, #Valve


Medlem

Vad jag läst berodde p4 golden på cutscenes tydligen inte stödde något format i nuvarande läge. Själva spelet ska tydligen fungera felfritt.

Medlem

Har det sagts något om vilken FPS man kan förväntas få i de spel som är "Verified", eller skiljer det från spel till spel om det exempelvis är 30 eller 60?

eld
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Har det sagts något om vilken FPS man kan förväntas få i de spel som är "Verified", eller skiljer det från spel till spel om det exempelvis är 30 eller 60?

Verified har väl mer att göra med hurvida det har problem på plattformen eller inte, mestadels pga att det kör genom proton.

Performance är en annan del av det, och varierar ju helt pga settings.

Medlem

är fortfarande skeptisk till batteritiden blir den vad 2 timmar som bäst ?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Har det sagts något om vilken FPS man kan förväntas få i de spel som är "Verified", eller skiljer det från spel till spel om det exempelvis är 30 eller 60?

Det är en "PC" så det lär vara en hel del flippande med inställningar om du ska köra "krävande spel", precis som med en vanlig dator i sina äldre dagar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

är fortfarande skeptisk till batteritiden blir den vad 2 timmar som bäst ?

2 som minst, 8 som mest. Varken mer eller mindre

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är en "PC" så det lär vara en hel del flippande med inställningar om du ska köra "krävande spel", precis som med en vanlig dator i sina äldre dagar

Cyberpunk kommer absolut vara en av de spelen man måste göra så på, men tar vi typ monster Hunter world eller death stranding så kommer spelet hitta optimala inställningar åt en och man behöver inte pilla för mycket.

Dock har vi konceptet TDP som många gamers kommer få lära sig 😅

Medlem

Längtar tills jag får hem denna, potentialen är enorm. Personligen kommer den användas för mindre krävande spel som 2d och indiespel och sånt, för grafiskt krävande spel har jag min dator. Ska dock bli roligt att spela Monster Hunter Rise på den, det spelet verkar fungera på en brödrost i 60 fps.

Medlem
Skrivet av eld:

Cyberpunk kommer absolut vara en av de spelen man måste göra så på, men tar vi typ monster Hunter world eller death stranding så kommer spelet hitta optimala inställningar åt en och man behöver inte pilla för mycket.

Dock har vi konceptet TDP som många gamers kommer få lära sig 😅

Jag är inte övertygad att den kommer att kunna köra Monster Hunter World, det spelet var inte spelbart (hamnade under 30fps i Astera) på min laptop med en gtx 1070 på låga inställningar i 1280 x 720, försökte emulera steam deck alltså. Tvivlar på att Deck med sina 20W kan utprestera en gtx 1070. På plussidan tror jag definitivt den klarar av Monster Hunter Rise iaf.

eld
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Jag är inte övertygad att den kommer att kunna köra Monster Hunter World, det spelet var inte spelbart (hamnade under 30fps i Astera) på min laptop med en gtx 1070 på låga inställningar i 1280 x 720, försökte emulera steam deck alltså. Tvivlar på att Deck med sina 20W kan utprestera en gtx 1070. På plussidan tror jag definitivt den klarar av Monster Hunter Rise iaf.

Jag har kört monster hunter world på min gpd win 3, vilket inte är en lika snabb device som steamdeck, och den droppar aldrig under 30fps, dock i lägre inställningar såklart, och då kör jag bara på 15 av 30 möjliga w.

Såhär ser det ut ungefär:

.

Ett gtx 1070 mobile ska klara betydligt mycket mer av det spelet?:

Medlem

Aaah, men jag har ju jiddrat om att dom borde ha just detta!

Men har typ bara fått pusbback i stil med "vadå, allt kommer ju funka!".

Tji fick ni!

P.S. Allt kan mycket väl tänkas "funka"... Men att alla spel bl.a. de som utvecklats direkt och aktivt utformat för stol, skärm, tangentbord och mus inte kommer att vara en bra/anpassad spelupplevelse borde ju säga sig självt.. Och inte behöva argumenteras för och emot...

Så är det bara - många PC-spel kommer inte göra sig toppen på Deck, många direkt schaskigt... Thats a fact.

Det var just därför jag efterlyst någon sorts "Deck Verified" branding.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aaah, men jag har ju jiddrat om att dom borde ha just detta!

Men har typ bara fått pusbback i stil med "vadå, allt kommer ju funka!".

Tji fick ni!

P.S. Allt kan mycket väl tänkas "funka"... Men att alla spel bl.a. de som utvecklats direkt och aktivt utformat för stol, skärm, tangentbord och mus inte kommer att vara en bra/anpassad spelupplevelse borde ju säga sig självt.. Och inte behöva argumenteras för och emot...

Så är det bara - många PC-spel kommer inte göra sig toppen på Deck, många direkt schaskigt... Thats a fact.

Det var just därför jag efterlyst någon sorts "Deck Verified" branding.

Det känns som en viktig grej för många som tillhör den marknaden som Deck är för...
En av dom grejjerna jag tycker är toppen med min Switch är att jag vet att om jag skaffar ett spel till den så kommer det kännas naturligt och tajt att spela på Switch...

Lååångt från alla spel som man kan skaffa till Deck kommer kännas naturlgit och tajt för Deck.

50% är nog optimistiskt räknat.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Aaah, men jag har ju jiddrat om att dom borde ha just detta!

Men har typ bara fått pusbback i stil med "vadå, allt kommer ju funka!".

Tji fick ni!

P.S. Allt kan mycket väl tänkas "funka"... Men att alla spel bl.a. de som utvecklats direkt och aktivt utformat för stol, skärm, tangentbord och mus inte kommer att vara en bra/anpassad spelupplevelse borde ju säga sig självt.. Och inte behöva argumenteras för och emot...

Så är det bara - många PC-spel kommer inte göra sig toppen på Deck, många direkt schaskigt... Thats a fact.

Det var just därför jag efterlyst någon sorts "Deck Verified" branding.

Total war: warhammer 2 sitter som verifierad, är fortfarande ett tungt mus & tangentbord spel med massa text och småsaker på skärmen, helt utan gamepad-stöd.

Det handlar om att allt ska fungera tillsammans med steam controllern, oftast genom en custom layout, inte att de måste bygga om all input.

Mus & tangentbord spel kommer fungera fantastiskt, och det tycker valve också.

Ett spel som är playable men inte verified pga input har att göra med att man antagligen måste gå in och fixa ner en custom steam controller layout som inte är default, eller att man måste trycka på någon konstig knapp på tangentbordet som inte finns på controllern, därav inte seamless.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag har kört monster hunter world på min gpd win 3, vilket inte är en lika snabb device som steamdeck, och den droppar aldrig under 30fps, dock i lägre inställningar såklart, och då kör jag bara på 15 av 30 möjliga w.

Såhär ser det ut ungefär:

https://www.youtube.com/watch?v=oeCUuAaQwxw

.

Ett gtx 1070 mobile ska klara betydligt mycket mer av det spelet?:

https://www.youtube.com/watch?v=kiV7S0gW35A

Wow, då är det definitivt nåt fel på gpu:n i min laptop.

Skrivet av BeardedRobot:

Wow, då är det definitivt nåt fel på gpu:n i min laptop.

Kan det vara så att det körs med den inbyggda IntelHD kretsen? Antar att det är optimus på datorn, men ibland har jag märkt att man får gå till Nvidias kontrollpanel och där manuellt välja den dedikerade grafikkretsen för specifikt spel.

Medlem

Jag har aldrig, och kommer aldrig, vara intresserad av mobilt spelande. När jag vill spela sitter jag hemma, punkt slut.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Längtar tills jag får hem denna, potentialen är enorm. Personligen kommer den användas för mindre krävande spel som 2d och indiespel och sånt, för grafiskt krävande spel har jag min dator. Ska dock bli roligt att spela Monster Hunter Rise på den, det spelet verkar fungera på en brödrost i 60 fps.

Längtar också, men jag ser fram emot att förhoppningsvis kunna streama stadia o xcloud på den också.

Skrivet av Anton Q:

Det känns som en viktig grej för många som tillhör den marknaden som Deck är för...
En av dom grejjerna jag tycker är toppen med min Switch är att jag vet att om jag skaffar ett spel till den så kommer det kännas naturligt och tajt att spela på Switch...

Lååångt från alla spel som man kan skaffa till Deck kommer kännas naturlgit och tajt för Deck.

50% är nog optimistiskt räknat.

Haha fel fel fel fel. Flertalet spel på switch lirar inte sådär jättebra handheld. Browsers fury för att säga ett exempel..

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det känns som en viktig grej för många som tillhör den marknaden som Deck är för...
En av dom grejjerna jag tycker är toppen med min Switch är att jag vet att om jag skaffar ett spel till den så kommer det kännas naturligt och tajt att spela på Switch...

Lååångt från alla spel som man kan skaffa till Deck kommer kännas naturlgit och tajt för Deck.

50% är nog optimistiskt räknat.

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter när jag får min enhet. Jag är inte speciellt kräsen skall sägas om fps men jag klarar absolut inte av om det går under 30 eller konstanta drops från 60.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter när jag får min enhet. Jag är inte speciellt kräsen skall sägas om fps men jag klarar absolut inte av om det går under 30 eller konstanta drops från 60.

Poängen är att det bör vara så smidigt att man inte behöver göra research före man skaffar ett spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

Total war: warhammer 2 sitter som verifierad, är fortfarande ett tungt mus & tangentbord spel med massa text och småsaker på skärmen, helt utan gamepad-stöd.

Det handlar om att allt ska fungera tillsammans med steam controllern, oftast genom en custom layout, inte att de måste bygga om all input.

Mus & tangentbord spel kommer fungera fantastiskt, och det tycker valve också.

Ett spel som är playable men inte verified pga input har att göra med att man antagligen måste gå in och fixa ner en custom steam controller layout som inte är default, eller att man måste trycka på någon konstig knapp på tangentbordet som inte finns på controllern, därav inte seamless.

Det kommer funka fantastiskt förutsatt att utvecklaren ser till att det funkar fantastiskt... Allt kommer inte fungera fantastiskt out of the box.

Du har helt enkelt fel.

Alla spel som passar sig med tangentbord/mus vid datorn kommer inte passa sig lika bra på en Deck.
Det angränsar vansinne att intala sig något annt?

Skärp dig


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Poängen är att det bör vara så smidigt att man inte behöver göra research före man skaffar ett spel.

Lite jobbigt är det men se den som en bärbar PC. På gott och ont.

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det kommer funka fantastiskt förutsatt att utvecklaren ser till att det funkar fantastiskt... Allt kommer inte fungera fantastiskt out of the box.

Du har helt enkelt fel.

Alla spel som passar sig med tangentbord/mus vid datorn kommer inte passa sig lika bra på en Deck.
Det angränsar vansinne att intala sig något annt?

Skärp dig

Måste jag klippa in de här igen:

Medlem

Valve har själva gett upp på Steam Controllern... Men du tutar på... Morkst..
Min Steam Controller har legat i källaren i 5-6 år och jag använder en PS4-dosa till datorn ist. För typ allt jag vill spela med dosa funkar mkt bättre med den än Steam Controllern (detta trots att både Microsoft OCH Sony typ aktivt försöker få det att funka så dåligt som möjligt)

Som jag förstår det så kommer alltså alla spel lira förstklassigt på Deck, som om dom var byggd för det.
Oavsett om det råkar vara så att det handlar om 10-tusentals spel och att 0% av dom faktiskt är byggd för det.

Det som leder detta i bevis är att det går att spela strategispel osv med en Steam Controller (även om jag inte tror att det finns någon över huvud taget som faktiskt spelar strategispel med en Steam Controller because why the fuck would you do something like that) .

Stabilt bygge.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

https://www.slashfilm.com/img/gallery/captain-picard-facepalm...

Valve har själva gett upp på Steam Controllern... Men du tutar på... Morkst..
Min Steam Controller har legat i källaren i 5-6 år och jag använder en PS4-dosa till datorn ist. För typ allt jag vill spela med dosa funkar mkt bättre med den än Steam Controllern (detta trots att både Microsoft OCH Sony typ aktivt försöker få det att funka så dåligt som möjligt)

Som jag förstår det så kommer alltså alla spel lira förstklassigt på Deck, som om dom var byggd för det.
Oavsett om det råkar vara så att det handlar om 10-tusentals spel och att 0% av dom faktiskt är byggd för det.

Det som leder detta i bevis är att det går att spela strategispel osv med en Steam Controller (även om jag inte tror att det finns någon över huvud taget som faktiskt spelar strategispel med en Steam Controller because why the fuck would you do something like that) .

Stabilt bygge.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Valve har själva gett upp på Steam Controllern... Men du tutar på... Morkst..
Min Steam Controller har legat i källaren i 5-6 år och jag använder en PS4-dosa till datorn ist. För typ allt jag vill spela med dosa funkar mkt bättre med den än Steam Controllern (detta trots att både Microsoft OCH Sony typ aktivt försöker få det att funka så dåligt som möjligt)

Steamdeck är en steamcontroller, det är därför de två touchpadsen fortfarande är med, funktionaliteten är densamma.
De har ett helt system för custom layouts och setups som de byggde vidare på efter steamcontrollern.

Touchpadsen är det som får det att fungera till alla spel, och inte bara gamepad-spel.

Skrivet av Anton Q:

Som jag förstår det så kommer alltså alla spel lira förstklassigt på Deck, som om dom var byggd för det.
Oavsett om det råkar vara så att det handlar om 10-tusentals spel och att 0% av dom faktiskt är byggd för det.

Om jag länkar till videos där folk spelar dessa utan problem, och valve själva har satt ett pc-strategispel som verifierat för steam, men du fortfarande skriker att det inte kommer fungera, då vet jag inte vad jag ska göra.

Valves idé bakom den har helatiden varit att den ska kunna spela vartenda spel som den har hårdvara nog att klara av, de hade input i åtanke helatiden.

Skrivet av Anton Q:

Det som leder detta i bevis är att det går att spela strategispel osv med en Steam Controller (även om jag inte tror att det finns någon över huvud taget som faktiskt spelar strategispel med en Steam Controller because why the fuck would you do something like that) .

Stabilt bygge.

Som när folk skrek att first person shooters på gamepad inte går att göra, och se vart vi är nu.

Jag har kommit med alla sorters bevis på att input inte är något problem på steamdeck, och du har hittils inte kommit med något alls förutom känslor.

Men det är okej att inte gilla den typen av input, det gör den inte mindre spelbar, finns folk som hatar gamepads, och andra som hatar möss.

Men, men, spela Dark Souls II på denna lilla tingesten, yxorna kommer repa skärmen (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Men, men, spela Dark Souls II på denna lilla tingesten, yxorna kommer repa skärmen (?)

Eller elden ring!

1
Skriv svar