EA är inte nöjda med Battlefield 2042 – Kan bli free-to-play

Medlem

Jag kör hellre dom äldre battlefieldspelen än det nyaste gratis. Det är gott om spelare i alla versioner utom hardline


signatur

//monster

Medlem

Man får verkligen en bra behandling som en lång och trogen kund som köpt alla spel vid release eller ibland innan.
Superbra jobb dice...

Medlem

Efter att ha betalat fullpris och kört kanske 2 spelsessioner på totalt 8 timmar vid release så avinstallerade jag sedan spelet för att aldrig mer blicka tillbaka. DICE har förbrukat förtroendet helt och jag hade inte ens rört detta med tång om det blev F2P, det finns så sjukt många spel som jag mycket hellre lägger min dyrbara tid på än denna skräptiteln.

Jag har försökt mig på en refund men har inte lyckats...

Medlem

Skulle inte röra det här även om det var gratis, är så jäkla trött på EA överlag nu.

Medlem

Sinnesjukt hur man kan ha fallit så hårt från förra Battlefield och producerat en sån här flopp. Vartenda en i utvecklingsteamet borde ju få sparken. Jag installerade spelet igår, spelade 5-10 minuter, avinstallerade.

Medlem
Skrivet av Shazam:

Sinnesjukt hur man kan ha fallit så hårt från förra Battlefield och producerat en sån här flopp. Vartenda en i utvecklingsteamet borde ju få sparken. Jag installerade spelet igår, spelade 5-10 minuter, avinstallerade.

Håller med helt. Hela DICE borde låggas ned. Utvecklarna ska sparkas och jobba med annat

Medlem

Nu testar jag att göra en refund i steam, 12 timmars speltid. Köpte vid release.
Får se om de är snälla.

Medlem
Skrivet av SSidde:

Nu testar jag att göra en refund i steam, 12 timmars speltid. Köpte vid release.
Får se om de är snälla.

Jag kämpar fortfarande med Microsoft med min refund. Har en speltid på 8h och 40m och de vägrar betala tillbaka. Men jag kommer fortsätta tjata, hoppas du gör samma.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag skrek "VA?!" rakt ut när jag läste....

Gör dom detta så är det bara så jävla sjukt.

Tänk alla som har köpt spelet för fullpris?
Hade jag varit en av dom, och dom gör spelet F2P ca tre månader senare hade jag flippat totalt. Herregud.

Nä, detta känns åter igen som bland det sjukaste jag har varit med om som konsument i spelindustrin. Fyfan.

De blir säkert kompenserade med några skins dock. Valve gjorde samma sak med CS: GO?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Varför? Dom har ju spelat spelet i flera månader före alla andra.
Är det lika grisigt som folk som hyr biofilm via Disney+ för 250kr, när den nån månad senare är gratis för alla abonnenter?

Hur tänkte du nu? Ett varv på biografen är ju lätt 300kr för 2 pers för bara biljettern. Hemma om du hyr kommande Ice Age för 249 för hela familjen och grannens o deras granne o kusinbarn..

Sen tvingar ju inte disney att du ska se filmen hemma eller först. Som du säger bara o vänta en månad till så kostar de bara 89kr (månavgiften)

Medlem

Jag fattar inte vad DICE håller på med, Battlefield 3 var det sista RIKTIGT bra BF-spelet enligt min mening. Allt man egentligen behövde göra från den punkten var att fortsätta utveckla spelen tekniskt, större kartor, mer destruction.

Efteråt började man ändra på saker som inte behövde eller borde ha ändrats. Leveloution eller vad det hette blev mest en gimmick, att fordon inte spawnade på kartorna var verkligen ett steg nådot. Införandet av hero klasserna i BF1 förstörde hela spelet för mig plus att varje spel sedan BF3 gjort spelen mer fast paced och mindre taktiska. Flankningsmöjligheterna har blivit sämre och det som numera kallas ghost capping har blivit på snudd omöjligt (vissa påstår att det är ett problem men var det verkligen det?). Grundläggande funktioner som ett scoreboard har man tagit bort. För att inte nämna att man totalt vattnat ut klass systemet.

Gå tillbaka till grunden, utveckla konceptet utan att förstöra det som gör BF det som en gång var.

Medlem

Ryktet säger ju att DICE haft riktigt dålig management en längre tid samt haft brain drain där erfarna har ersatts med folk som egentligen inte har inom vissa positioner att göra. Lite kvortering men ändå i många fall bara inkompetens eller kompetens brist. Detta är bara vad jag hört i periferin från folk som jobbat och jobbar där. Måste vara tröstlöst som utvecklare på golvet och vara taggad att man jobbar med nästa Battlefield och så släpps detta train wreck.

Medlem

Finns det nån på FZ som jobbar på Dice som kan svara på kritiken?

Kan FZ få nån intervju med Dice om vad som händer.

Medlem

Vet inte jag... Jag tror att intressant, nyskapande och engagerande gameplay skulle vara framtiden för Battlefield, om det finns någon...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Jag fattar inte vad DICE håller på med, Battlefield 3 var det sista RIKTIGT bra BF-spelet enligt min mening. Allt man egentligen behövde göra från den punkten var att fortsätta utveckla spelen tekniskt, större kartor, mer destruction.

Jag håller med om att BF3 var det sista riktigt intressanta.

Men att öka destruction + storlek på karta med 25% för varje nytt Battlefield tror jag verkligen inte skulle säkra seriens framtid.

Orka springa 5 kilometer för att hitta nån att skjuta på en karta där allt redan är förstört och bara är en lång platt öken

Att försöka maximera mängd sprängfyllt spektakel är väl ungefär det som dom gjort med sina uppföljare?
Hjälper inte.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Håkan:

Varför? Dom har ju spelat spelet i flera månader före alla andra.
Är det lika grisigt som folk som hyr biofilm via Disney+ för 250kr, när den nån månad senare är gratis för alla abonnenter?

Vilken biofilm är gratis någonstans? Förutom torrent sidor?

Hur grisit det är har väl mest att göra med vad som köparens letts att tro...

Utifall hen som hyrde Disney filmen visste att det kommer på Disney+ för att Disney+-are om ett antal månader så är det ju ett val som hen gör bara.

Medans hen som köpte Battlefield låtits tro att man måste köpa Battlefield om man vill kunna spela det nånsin så är ju det klart mer ruttet?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Mycket gnäll om att det skulle vara förfärligt för spelarna som har betalat fullpris för spelet om det skulle bli F2P etc; men känns som att många missar poängen med varför det skulle vara på tapeten.

Tror ni någon som har betalat 600kr för spelet skulle vara glad om spelet inte vart F2P, och istället dör ut eftersom folk hoppar tillbaka till BFV eller BF1? Eller tror ni att de skulle vara mer glada om spelet fick större spelarbas, därmed fler spelare att spela med?

Oavsett vad för spel jag skulle betalat fullpris för, så ser jag inga konstigheter om spelen sänks i pris eller blir gratis några månader efter. TLOU2 gick från fullpris till 50% rabatt efter 3 månader. Var knappt några som klagade om det då. Men om BF2042 blir gratis, då jävlar, då ska det gnällas.

Men kanske folk lär sig nu att inte köpa spel Day 1 och kanske inte lita på allt som utvecklarna/studion säger. CDPR ljög i deras PR flera gånger, även till investerarna. DiCE/EA gav inbillningen att betan var flera builds gammal, därmed göra intrycket att många buggar man stötte på inte skulle finnas i slutversionen och att spelet skulle vara mer polerad (spelarna verkade ha glömt bort hur buggigt BFV var när det släpptes och några månader framåt...), och det finns massa andra spelföretag som har gjort liknande innan. Så jag förstår inte varför folk blir förvånad över att spel är trasiga när de släpps, och köper till fullpris bara för att senare försöka tvinga sig själva till refunds efter några timmars spelandet.

Medlem

Dags för EA att rensa ut hela DICE och bli av med den inkompetens som genomsyrar hela studion.

Medlem
Skrivet av SSidde:

Nu testar jag att göra en refund i steam, 12 timmars speltid. Köpte vid release.
Får se om de är snälla.

Jag är uppe i 6-7 försök nu på lite över 8 timmars speltid och tyvärr så verkar det som att man får acceptera att man har blivit grundlurad.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Dags för EA att rensa ut hela DICE och bli av med den inkompetens som genomsyrar hela studion.

Japp! Precis som med Bioware så känns det som att folket som gjorde studionamnen så välkända en gång i tiden har lämnat för länge sedan! Kvar finns namnet, men kvaliteten är borta...

Medlem

Jag spelade spelet i ungefär 60 timmar och det kändes som att spela en alpha där allt fortfarande var i planeringsfasen. Det kändes som att jag betalade för att speltesta spelet åt Dice och EA.

- Helikoptrar och Jetplan totalt dominerar tanks och infanteri.
- Du kunde åka upp för väggar med hovercrafts.
- Banor är stora och dåligt designade (tomma) och helt värdelösa som infanteri.
- Orkanen som var deras enda (roliga) grej betan är bara ett irriterande hinder.
- Det finns inga båtar i spelet, bara helikoptrar, tröga jets, tanks och några andra mediokra fordon.
- Anti-armor ammunition var skrattretande dåligt, du måste skjuta ett fordon med kanske 100-200 skott.
- Skittråkiga operators som gör att du inte kan planera någon taktik alls..
- Spelet känns mer som en blandning av Apex Legends och Call of Duty, INTE Battlefield..
- Fanns ingen riktig scoreboard eller några stats alls när jag spelade, det fanns ingen anledning alls att spela detta ofärdiga spel förutom att låsa upp nya vapen, vilket jag gjorde med uttråkning.

Det finns så mycket som är ofärdigt och dåligt med detta spel. Orkar knappt lägga tid på att skriva vad som är dåligt med spelet för att det finns andra bättre spel att lägga tid och pengar på. Köpte nyss Hunt:Showdown och där har ni ett ROLIGT spel, som Dice försökte kopiera med deras astråkiga och meningslösa Hazard Zone..

Medlem

Misslyckandet är totalt. Kommer inte att spela även om det skulle bli f2p.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag är uppe i 6-7 försök nu på lite över 8 timmars speltid och tyvärr så verkar det som att man får acceptera att man har blivit grundlurad.

Mm, fick min request denyad i princip på en gång. Känns automatiserat faktiskt

Skägg.
10 Chambers

Battlefields styrka har varit storskaligheten, fordon och mängden spelare. Warzone bockar i princip av alla dessa saker och kostar inte en spänn. Jag skulle tro att man börjar med att göra en del av spelet gratis, kanske Portal med roterande spellägen fritt att lira.

Överlag tror jag att AAA-spel som förlitar sig på multiplayer kommer att ha svårt att slå om de väljer en traditionell finansiell modell. Nyfiken att gräva i hur omsättningen ser ut mellan årliga COD, COD mobile och Warzone.


signatur
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag håller med om att BF3 var det sista riktigt intressanta.

Men att öka destruction + storlek på karta med 25% för varje nytt Battlefield tror jag verkligen inte skulle säkra seriens framtid.

Orka springa 5 kilometer för att hitta nån att skjuta på en karta där allt redan är förstört och bara är en lång platt öken

Att försöka maximera mängd sprängfyllt spektakel är väl ungefär det som dom gjort med sina uppföljare?
Hjälper inte.

Nej de bör inte öka storleken bara för att öka storleken. Det måste så klart funka och vara roligt.

Det problem som Battlefield haft genom alla tider är att kartorna (enligt min åsikt) varit för små för att faktiskt stötta den typ av Battlefield jag vill spela. Därför körde jag BF3 på hardcore servers med 32 eller 48 spelare och med lång respawn på fordon. Jag gillar möjligheten att kunna smyga runt, ta en point alternativt komma upp bakom fiendens linjer och orsaka kaos. BF spelen vid 64 spelare har ofta inneburit att man bara springer till närmsta strid och börjar skjuta.

Destruction i Bad Company 2 var super nice, ruinerna gav fortfarande cover och var (för tiden) snyggare än senare spel.

Seine och Metro kartorna i BF3 på 64 spelare var i princip CoD men jag antar att jag inte har någe större problem att springa runt lite men precis som du säger så kräver större kartor smartare design. Det behövs saker som bryter line of sight och saker att gömma sig bakom.

Medlem

Tror inte F2P gör någon skillnad. Tyckte spelet var rätt skoj i början men ju mer jag spelat det desto mindre tycker jag om det. Riiiiiktigt tråkiga banor, alldeless för tomma och stora.

Medlem

Kanske dags att lägga Battlefield på hyllan typ 10 år och göra något nytt IP istället för mjölka?

Ambassadör
Xbox

Känns som att min magkänsla var rätt när jag avvaktade med ett köp. Spelet lockar inte för fem öre och den riktning de har tagit med mer och mer trams innebär nog att BF för min del är ett avslutat kapitel.

RIP.


signatur

Jump in.

ELF
Medlem

Släpp om detta som F2P, mjölka skiten ur det och släpp sedan två bra BF på raken. Ett modernt BF1942 och ett modernt BF2142 där man tänkt som en gamer vid utvecklingen och inte som en Farmville spelare.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Battlefield genom tiderna...

BF orginal spelen...

BF mainstream spelen...

BF 2042...

BF Moddat/Portal?...

Skriv svar