Sony förnekar att de producerar Playstation 4 för att väga upp för Playstation 5-bristen

Robot
Sony förnekar att de producerar Playstation 4 för att väga upp för Playstation 5-bristen

Sony respekterar den äldre generationen.

#Playstation-4, #Playstation-5, #Sony


Medlem

Blev det inget Fragzone-fredag förresten?

Skribent
Skrivet av Arcadia:

Blev det inget Fragzone-fredag förresten?

Jag har för mig den ställdes in på grund av sjukdom, men jag ska inte säga helt 100. Bor ju i Umeå så har inte helt koll på vad som händer på en fysiska redaktionen.


signatur

"Writer and Fighter"

Kontot avslutas

Det är någonting som jag verkligen gillar med Sony. De bryr sig om de som fortfarande spelar på deras äldre konsoler.
Kommer själv fortsätta med Playstation 3 ett bra tag till.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det är någonting som jag verkligen gillar med Sony. De bryr sig om de som fortfarande spelar på deras äldre konsoler.
Kommer själv fortsätta med Playstation 3 ett bra tag till.

Försökte få liv i min ps3 häromdagen men den vägrar att ansluta till psn. Tror wifi gett upp på den 😔 ska testa med sladd.
Men det är viktigt att man lyssnar på sin communityn i slutändan.

Medlem

Jag tyckte detta var lite märklig nyhet också, 1 miljon PS4:or låter ju som rätt lite.
Sen vet man ju inte hur länge de ska räcka heller.
Sportspelen och simplare spel brukar ju ha ganska lång support på äldre konsoler.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det är någonting som jag verkligen gillar med Sony. De bryr sig om de som fortfarande spelar på deras äldre konsoler.
Kommer själv fortsätta med Playstation 3 ett bra tag till.

Undrar när dom ska börja bry sig om bakåtkompatibilitet

Medlem
Skrivet av noreason:

Undrar när dom ska börja bry sig om bakåtkompatibilitet

Cellprocessorn i ps3 gör det i stort sett omöjligt att emulera (på ps4) ps5 är så pass kraftfull att en välskriven kod skulle kunna göra det möjligt att emulera ps3. Ps3 emulatorn på PC fungerar numera helt ok.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Undrar dock varför de bara säljer PS4 Slim och inte PS4 PRO? Borde väl vara intresse för endast PS4 PRO vid det här laget...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Undrar dock varför de bara säljer PS4 Slim och inte PS4 PRO? Borde väl vara intresse för endast PS4 PRO vid det här laget...

Slim går väl att sälja billigare och säkert ännu bättre vinstmarginal än på Pro.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skribent
Skrivet av A1200G:

Undrar dock varför de bara säljer PS4 Slim och inte PS4 PRO? Borde väl vara intresse för endast PS4 PRO vid det här laget...

De känns lite som de där Pro-konsolerna blev lite ett sidospår. Xbox X slutade väl också tillverkas? Gissningsvis kanske de är för dyra att tillverkas och måste då säljas till för högt pris. Det måste ju vara en bra marginal mellan Ps4 och ps5 prismässigt tänker jag?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Sony har väl alltid stöttat sina äldre konsoler likt Nintendo.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Kontot avslutas
Skrivet av ivanhoe68:

Cellprocessorn i ps3 gör det i stort sett omöjligt att emulera (på ps4) ps5 är så pass kraftfull att en välskriven kod skulle kunna göra det möjligt att emulera ps3. Ps3 emulatorn på PC fungerar numera helt ok.

Då kanske PS6 blir bakåtkompatibel med alla tidigare konsoler


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kul om vi hade typ bakåtkompatibel PS5:a till alla andra PS. Men det är väl nästan omöjligt?


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Jag ser detta positivt.

För varje gång en ny konsolgeneration lanseras, så tvingas alltid den nya hårdvaran att hålla sig tillbaka från föregående generation.

Och inte får utnyttja sin fulla kapacitet av endast den hårdvaran. För kommande Horizon tycker jag borde endast ha fokuserats till just PS5.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Redan helgarderat mig inför det slutas säljas. Har en extra PS4 Pro i förrådet ifall nuvarande skulle haverera. Har även en extra PSVta oled, PS3, PS2, PSP, 3DSXL, WiiU osv. Skulle det komma riktig bakåtkompatibilitet så skulle jag inte behöva ha ett backup lager för framtiden.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det är någonting som jag verkligen gillar med Sony. De bryr sig om de som fortfarande spelar på deras äldre konsoler.
Kommer själv fortsätta med Playstation 3 ett bra tag till.

Känner de som fortfarande kör med sin PS2, och även original PS.

Sony verkligen bryr sig!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av krislevin:

Kul om vi hade typ bakåtkompatibel PS5:a till alla andra PS. Men det är väl nästan omöjligt?

Cell som CPU var unik och tvingade utvecklare att tänka multitrådat för att dra ur kraften ur alla SPU:er och i sin helhet är den jämförbar med CPU:n i PS4 rent prestandamässigt. Typ plus minus noll i vissa scenarion.

Ska man emulera behöver man mycket mera marginal än så, vilket gjorde att PS4 inte kunde köra PS3 spel på annan väg än remasters, vilket inte heller är lätt, då koden är skriven helt annorlunda.

PS5 däremot skulle kunna emulera PS3 rent tekniskt, men det är ett dyrt projekt som ger väldigt lite tillbaka för investeringen och skulle kräva fixar för nästan varje enskild titel för att rulla helt buggfritt, vilket då blir omöjligt rent ekonomisk.

Så inget att hålla andan för, blir bara remasters isåfall.

Skrivet av N3gn4v:

För kommande Horizon tycker jag borde endast ha fokuserats till just PS5.

Hade inte spelat så stor roll i det här skedet. Ett av de mest väloptimerade spelen till PS4, rullade t.o.m fint på OG PS4. När kundkretsen kryper över till PS5 kommer det finnas bättre optimerade spelmotorer där det både rent teknisk och ekonomiskt inte längre funkar att ha två versioner av spelen.

Man måste tänka på att hundra miljoner sitter på PS4 och inte kan uppgradera än. Lite för tidigt att "tvinga" folk att gå över till PS5 för att få de senaste storspelen när PS5 knappt går att få tag i pga den höga efterfrågan. Men jag förstår hur du tänker, just nu känns PS5 lite som PS4 Extra Pro.

Kan slänga in ett citat från IGN, om du missat det, så känns det genast lite bättre:

Citat:

“For the PlayStation 5 we can go much further, of course,” he added. “Visually we can add a lot more detail. Graphically, the rendering technique for the underwater scenes is special for the PlayStation 5, it has extra details and extra systems, like the wave technique is better on that system.”

As well as improved water and environmental details, the PS5 version is able to make use of a cinematic-grade lighting system that the PS4 can only use in cutscenes. “The lighting on Aloy on PlayStation 5 has much more definition,” said de Jonge. “We use a special cinematic lighting rig, that on the PlayStation 4 is only used in cutscenes, because the game is not running and we have more processing power in those scenes. But with the PlayStation 5 we have plenty of processing power, so we can have that lighting rig always available, so she always looks great with that lighting setup travelling with her anywhere.”

Medlem
Skrivet av noreason:

Undrar när dom ska börja bry sig om bakåtkompatibilitet

Jupp, att lägga ner hela PS Classics-grejen är det sämsta dom gjort, när dom tog bort bakåtkompatibiliteten med PS4. PSP, PS3 och PS Vita kan spela digitala PS1-spel från PS Store, men varken PS4 eller PS5 klarar av det. Och trots dom relativt få PS2-spel som går att köpa till PS3, så är ändå utbudet bra mycket bättre än dom oerhört få PS2-spel som går att köpa till PS4 (och PS5).

Det vore så trevligt om jag kunde spela Suikoden-serien från PS1 och PS2 på min PS4.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Cellprocessorn i ps3 gör det i stort sett omöjligt att emulera (på ps4) ps5 är så pass kraftfull att en välskriven kod skulle kunna göra det möjligt att emulera ps3. Ps3 emulatorn på PC fungerar numera helt ok.

Det är inte anledningen till att Sony inte prioriterar bakåtkompatibilitet... Dessutom har dom inte använt haft emulation när dom tidigare haft stöd för bakåtkompatibilitet förutom Ps3 som emulerade Ps1. Lustigt nog har inte ps4 emulation för ps1 spel

Medlem

Själv hoppas jag på cross-gen spelen upphör snarast ...

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Cellprocessorn i ps3 gör det i stort sett omöjligt att emulera (på ps4) ps5 är så pass kraftfull att en välskriven kod skulle kunna göra det möjligt att emulera ps3. Ps3 emulatorn på PC fungerar numera helt ok.

numera ok ?? den är fantastiskt bra som updateras varje dag

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

numera ok ?? den är fantastiskt bra som updateras varje dag

Det är fortfarande en massa spel som fortfarande inte fungerar, buggar, låg fps på vissa titlar. Jag har haft emulatorn sen start, så jag står fast vid att det är en helt ok emulator. 🙂


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

It's not a lake, it's an ocean

De möter väl en efterfrågan som fortfarande finns. Försäljningen av PS4 störtdök under 2020/2021, men en del konsoler säljs nog fortfarande. Det finns ju fantastiskt mycket att spela på PS4.

Jag har däremot lite svårt att se att den som suktar efter en PS5 men inte hittar någon tänker "Jaha, men då köper jag väl en åtta år gammal PS4 i stället då!".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det här är upp och ner vända världen. Det nya är snarare att Sony avslutar produktionen TIDIGT. Sony brukar producera konsoller i 11-12 år. Så egentligen hade det varit mer normalt om de producerat PS4 till 2025.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De möter väl en efterfrågan som fortfarande finns. Försäljningen av PS4 störtdök under 2020/2021, men en del konsoler säljs nog fortfarande. Det finns ju fantastiskt mycket att spela på PS4.

Jag har däremot lite svårt att se att den som suktar efter en PS5 men inte hittar någon tänker "Jaha, men då köper jag väl en åtta år gammal PS4 i stället då!".

Vet faktiskt flera som gjort det Däremot är det nog inte så vanligt. De flesta har antingen PS4 sedan tidigare och har snällt fått vänta, alternativt kommit över en PS5.

Medlem

Tycker ändå det känns som ett ganska sunt tänk att fortsätta producera så länge en efterfrågan finns.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Tycker ändå det känns som ett ganska sunt tänk att fortsätta producera så länge en efterfrågan finns.

Normalt brukar Sony överlappa generationer med flera år just för att efterfrågan fortsätter att vara stabil i regioner som Sydamerika, Afrika, Mellanöstern m.fl. Så ja det är sunt att människor som inte har råd med en PS4 har möjlighet att köpa en PS3 istället t.ex. Sen når det en gräns när efterfrågan i dom här regionerna kan mötas av begagnade ex från Nordamerika, Europa och Asien.

1
Skriv svar