Expeditions: Rome

Robot
Expeditions: Rome
Medlem

ja det är kul. lite för lätt kanske men det kan man åxå välja dock. tog det lättaste lol.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Zero303:

ja det är kul. lite för lätt kanske men det kan man åxå välja dock. tog det lättaste lol.

Om det är för lätt när man valt den lättaste svårighetsgraden tycker jag man får skylla sig själv lite

Bra recension, Jocke! Kul att se ett test av spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

Tack för recensionen. Ser ut som ett spel jag hade haft roligt med i brist på annat, men verkar för tidskrävande för att jag ska orka testa.

FM-guru
F.d. Sisyr

Oväntat med recension på detta! Väldigt trevligt, dock. Jag har inte hunnit komma så fasligt långt i spelet ännu, men håller i mångt och mycket med även om jag lutar mer mot en trea hittills. Gillar faktiskt presentationen, kanske för att jag i första hand jämför den med de äldre Expeditions-titlarna snarare än dagens konkurrenter.

Lootsystemet tycker jag inte är så farligt - att rensa lik hör ju till! Därtill har man ju skippat det frenetiska lootandet från Vikings där varenda jäkla tunna, låda och skrymsle innehöll diverse mer eller mindre värdelös craftingloot. Witcher 3-syndromet, fast ännu värre. Så det ser jag som en positiv utveckling. Lite mer problematiskt är väl spelets itemization där det mesta man hittar är förväxlingsbart pga hur likartat allt är. Inget Pillars of Eternity 2 i det avseendet, direkt.

Legionstriderna är helt värdelösa. Förstår inte alls hur man tänkte där. Välja ett stratagem och sedan sitta och glutta på en urtråkig visualisering av ronden. Uppenbarligen tyckte utvecklarna själva att den var kass med tanke på att en "skip"-knapp dyker upp, så varför är det ens där? Nej, hade behövs betydligt mer involverande spelmekanik för att rättfärdiga stridernas existens. Däremot är ju de "vanliga" striderna desto bättre. Bäst hittills i serien, är intrycket jag fått så här långt.

Manus har jag inga större åsikter om ännu (vill komma längre), men atmosfären och tonen gillar jag. Dock ett lite knepigt designval det här med de tre personlighetsarketyperna man fick välja på, kan jag tycka.

Skrivet av Joakim Bennet:

Tack för recensionen. Ser ut som ett spel jag hade haft roligt med i brist på annat, men verkar för tidskrävande för att jag ska orka testa.

Vem skrev recensionen? Det står i artikeln att det är du, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Blev f.ö. något vajsing med inforutan längst ned.

Frilansare
Skrivet av Sisyr:

Vem skrev recensionen? Det står i artikeln att det är du, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Blev f.ö. något vajsing med inforutan längst ned.

Nej jag skrev inte, men redigerade. Vilket förklarar varför det blev skit i redigeringen! I repent. Fixat. Tack!

Medlem

Jag tänker på det gamla turn based spelet jag spelade some liten.. Gladius har jag för mig att det hette! Detta ser ju dock väldigt intressant ut!

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Oväntat med recension på detta! Väldigt trevligt, dock. Jag har inte hunnit komma så fasligt långt i spelet ännu, men håller i mångt och mycket med även om jag lutar mer mot en trea hittills. Gillar faktiskt presentationen, kanske för att jag i första hand jämför den med de äldre Expeditions-titlarna snarare än dagens konkurrenter.

Lootsystemet tycker jag inte är så farligt - att rensa lik hör ju till! Därtill har man ju skippat det frenetiska lootandet från Vikings där varenda jäkla tunna, låda och skrymsle innehöll diverse mer eller mindre värdelös craftingloot. Witcher 3-syndromet, fast ännu värre. Så det ser jag som en positiv utveckling. Lite mer problematiskt är väl spelets itemization där det mesta man hittar är förväxlingsbart pga hur likartat allt är. Inget Pillars of Eternity 2 i det avseendet, direkt.

Legionstriderna är helt värdelösa. Förstår inte alls hur man tänkte där. Välja ett stratagem och sedan sitta och glutta på en urtråkig visualisering av ronden. Uppenbarligen tyckte utvecklarna själva att den var kass med tanke på att en "skip"-knapp dyker upp, så varför är det ens där? Nej, hade behövs betydligt mer involverande spelmekanik för att rättfärdiga stridernas existens. Däremot är ju de "vanliga" striderna desto bättre. Bäst hittills i serien, är intrycket jag fått så här långt.

Manus har jag inga större åsikter om ännu (vill komma längre), men atmosfären och tonen gillar jag. Dock ett lite knepigt designval det här med de tre personlighetsarketyperna man fick välja på, kan jag tycka.

Vem skrev recensionen? Det står i artikeln att det är du, men så är ju uppenbarligen inte fallet.

Blev f.ö. något vajsing med inforutan längst ned.

Det är mer att spelet är så stingsligt med att man måste klicka helt rätt för att de ska gå med på att plocka upp lootet, plus att karaktärerna lunkar lite väl långsamt (och gärna vill vänta in varandra vid stegar och avsatser) som gör att lootandet känns segare än det behöver vara. Men jo, legionstriderna är definitivt spelets allra sämsta del. De är ju snabbt avklarade, som tur är, men det är synd när det mesta i spelet i övrigt är så kul.

Håller med om att det är bäst i serien hittills. Viking hade många bra idéer också, men var mer lite mer oslipat än detta. Ett trevligt tillskott i genren så här tidigt på året, hur som helst.

Skribent
Skrivet av zevile:

Jag tänker på det gamla turn based spelet jag spelade some liten.. Gladius har jag för mig att det hette! Detta ser ju dock väldigt intressant ut!

Det som utvecklades av Lucasarts? Jag spelade aldrig det, för det släpptes väl bara till konsol och jag ägde inga konsoler på den tiden.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Det som utvecklades av Lucasarts? Jag spelade aldrig det, för det släpptes väl bara till konsol och jag ägde inga konsoler på den tiden.

Jamen precis! Googlade lite nu. Vilken nostalgi! Nog detta spel som fick mig att konstigt nog gilla taktiska tur baserade spel, som XCOM etc. Minns att man kunde spela flera, jag och mina kusiner hade varsin karaktär!

Medlem

Det här låter riktigt intressant. Har alltid närt en önskan om att spela ett litet mindre kugghjul i ett krigsmaskineri. Oftast har man ju ett fullständigt von oben-perspektiv i den typen av spel.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tack för en bra recension, blev allt lite sugen på att spela detta!

Medlem

Om ni vill testa så finns det en demo på spelets Steam-sida. Det ska tydligen gå att överföra framstegen till fullversionen sen om man vill köpa det.

Ett riktigt trevligt spel är det. Kanske blir ett köp på Steam-rean. (Imorgon? Den årliga kinesiska nyårs-rean…ej att förglömma)

Medlem

En 4:a! Underbart. Det här ska skaffas.


signatur

Memento Mori

Medlem

Kul recension, jag håller med men ger det fan en femma alltså! Det är kul, helt enkelt. De lyckas med konststycket att få ihop de olika delarna till en fantastisk helhet. Var för sig är komponenterna kanske inte världsklass och mycket känns igen konceptuellt, men det fungerar förvånansvärt bra ihop. Jag blev verkligen tagen på sängen, snyggt jobbat!

Medlem

Har gillat de tidigare spelen i serien (Viking är den klara favoriten), och det här verkar leverera klart godkänd kvalitet hittills. Bara några timmar in än så länge, men det känns förhållandevis välbyggt. Sen hade jag gärna sett ett lite mer utförligt klass-/karaktärs-/färdighetssystem, jag tycker det känns lite väl simpelt.

Kanske inte ett GOTY, men tillräckligt bra för att locka en att spela mer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bra recension! Håller med dig i ditt omdöme Tycker dock att Expeditions: Viking är bättre. (Viking ger jag 9/10 medan Rome får 8/10).

Är dock bara i början av andra akten, så kanske blir betyget högre när jag spelat klart

Medlem

Är väldigt sugen på att spela efter att ha kikat på en del Twitch-streams, men kommer nog vänta tills att det släpps på Game Pass.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Är det inte denna studio som gick i konkurs samma dag de släppte spelet?

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Är det inte denna studio som gick i konkurs samma dag de släppte spelet?

Ehm, nej. Utvecklaren Logic Artists finns allt kvar.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jo, tydligen:

https://techraptor.net/gaming/news/expeditions-rome-developer...

Medlem

"First off, not everyone who worked on Expeditions: Rome will join Dynasty.

Secondly, as others have pointed out here, the Expeditions series has been owned by THQ Nordic since before Rome began development. The creation of Dynasty will not affect the support of Rome nor the DLC plans."

Så studion finns i någon mån (åtminstone i namn och ägarskap) kvar. Exakt hur personal flyttat runt vore iofs intressant att kika närmare på.

Konkurs gick de i alla fall inte i, det ser jag inget om någonstans.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

"First off, not everyone who worked on Expeditions: Rome will join Dynasty."
Så studion finns i någon mån (åtminstone i namn och ägarskap) kvar. Exakt hur personal flyttat runt vore iofs intressant att kika närmare på.
Konkurs gick de i alla fall inte i, det ser jag inget om någonstans.

"Expeditions: Rome has launched today, a little more than a year after the game was first revealed. It's a solid entry in the franchise, but it also looks like it may be the last: Logic Artists is closing down and joining Dynasty Studios to make NFT games."

Att alla inte följer med till Dynasty innebär inte nödvändigtvis att de är kvar hos Logic Artists.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

"Expeditions: Rome has launched today, a little more than a year after the game was first revealed. It's a solid entry in the franchise, but it also looks like it may be the last: Logic Artists is closing down and joining Dynasty Studios to make NFT games."

Att alla inte följer med till Dynasty innebär inte nödvändigtvis att de är kvar hos Logic Artists.

Litar "lite" mer på utvecklarna än en skribent på TechRaptor. (Eller för den delen Venturebeat - inte minst eftersom ingen av dem faktiskt verkar ha pratat med någon på Logic Artists eller THQ Nordic.)
Skribenten tolkar friskt utifrån begränsad information från andrahandskällor (f.d. anställda som numera arbetar på en helt annan studio), så även om denne uttrycker sig väldigt självsäkert så betyder det inte att det denne skriver är sant. Och jag ifrågasätter också att du extrapolerar "konkurs" från detta?

Se även diskussionen på Steams forum där utvecklare bemöter påståendena.

Dynasty har liksom inget med Logic Artists eller THQ Nordic (och således Expeditions: Rome) att göra, så jag ser inte riktigt varför man ska ta deras ord för sanning över någon som faktiskt är involverad?

Däremot hade jag gärna sett att FZ hade frågat THQ Nordic hur planerna framåt ser ut, vem som arbetar på spelet o.s.v. Om det bara är Logic Artists till namnet och det i praktiken är utvecklare på annat håll som gör jobbet? (Ping @Joakim Kilman)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Litar "lite" mer på utvecklarna än en skribent på TechRaptor. (Eller för den delen Venturebeat - inte minst eftersom ingen av dem faktiskt verkar ha pratat med någon på Logic Artists eller THQ Nordic.)
Skribenten tolkar friskt utifrån begränsad information från andrahandskällor (f.d. anställda som numera arbetar på en helt annan studio), så även om denne uttrycker sig väldigt självsäkert så betyder det inte att det denne skriver är sant. Och jag ifrågasätter också att du extrapolerar "konkurs" från detta?

Se även diskussionen på Steams forum där utvecklare bemöter påståendena.

Dynasty har liksom inget med Logic Artists eller THQ Nordic (och således Expeditions: Rome) att göra, så jag ser inte riktigt varför man ska ta deras ord för sanning över någon som faktiskt är involverad?

Däremot hade jag gärna sett att FZ hade frågat THQ Nordic hur planerna framåt ser ut, vem som arbetar på spelet o.s.v. Om det bara är Logic Artists till namnet och det i praktiken är utvecklare på annat håll som gör jobbet? (Ping @Joakim Kilman)

Utvecklaren på länken som du länkade förnekar inte att LA har lagts ner. På påståendet om att de som inte inte följer med till Dynasty inte längre kommer att ha något jobb, skriver han: "There are other jobs."

Så, om du kan bidra med något som styrker att LA inte har lagts ner, så skriv det. Men av det som vi båda länkat så ser jag inget annat än att så faktiskt är fallet.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Utvecklaren på länken som du länkade förnekar inte att LA har lagts ner. På påståendet om att de som inte inte följer med till Dynasty inte längre kommer att ha något jobb, skriver han: "There are other jobs."

Så, om du kan bidra med något som styrker att LA inte har lagts ner, så skriv det. Men av det som vi båda länkat så ser jag inget annat än att så faktiskt är fallet.

Vänta nu, negativ bevisbörda? Nja, det tror jag inte på direkt. Att peka på ett uttalande av några f.d. anställda och externa tolkningar därav och försöka säga att objektiva bevis finns på att studion skulle vara nerlagd (dessutom gått i konkurs, för att citera dig)?

Jag anser väl att det krävs lite mer grund för att styrka det påståendet, och att retoriken och argumenten närmar sig Russells tekanna. Exakt vad "There are other jobs." innebär i det här sammanhanget är inget annat än gissningar och extrapolationer, och det är lite svårt att bemöta dessa sakligt.

Däremot säger jag inte att du behöver hålla med mig i det, men jag hade gärna sett lite mer klarhet från de som faktiskt kan uttala sig objektivt om saken - Logic Artists och/eller THQ Nordic. Inte folk som killgissar eller f.d. anställda som kläcker ur sig något om sin f.d. arbetsgivare.

Vad gäller vår diskussion känns det som vi nått vägs ände - agree to disagree?
(Och jag böjer mig givetvis för konkreta bevis om och när sådana skulle dyka upp!)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Rom (kolla avataren om inte annat) och turordningsbaserat är en kombination som jag gillar. Kan inte bli mycket bättre!

Har kikat lite smått på denna serie tidigare utan att ha slagit till än.

Laddat ner demot men blir nog först nästa vecka att testa det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

FM-guru
F.d. Sisyr

@Arcadia @PeTTs0n - nej, de har inte gått i konkurs. Däremot har man valt att byta inriktning och stöps om därefter. Det betyder inte att all personal går över, men både studion i Köpenhamn och den i Istanbul "följer med" till Dynasty. Expeditions-varumärket tillhör dock THQ och ska få fortsatt stöd. Oklart hur, än så länge, men lågoddsaren är att detta har varit på gång ett tag och att en annan THQ-studio tar över både Rome och kanske en del personal. Alternativet är väl att bygga ett team kring de Logic-medarbetare som inte är sugna på NFT-jippot. Hur som helst kommer det Logic Artists som funnits tidigare inte att finnas kvar framöver.

Medlem

Vad betyder ens "Making NFT games"? NFT är väl ett sätt att skydda in-game material så att du verkligen "äger dom", typ skins osv.

Medlem
Skrivet av shelter:

Vad betyder ens "Making NFT games"? NFT är väl ett sätt att skydda in-game material så att du verkligen "äger dom", typ skins osv.

NFT:s är proof of purchase, inte proof of ownership.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar