Diskutera - Tidernas bästa spelkonsol?

Medlem

1. SNES
2. Dreamcast

Att komma från NES till SNES var som att gå från ett dammig och dåligt upplyst rum till att komma ut på en äng en solig sommardag! Så många minnen, både själv och med polarna !

Dreamcast var lite likadant, att komma från Playstation 1’s halvdana polygoner och Nintendo 64’ans ständiga dimma (och dåliga framerate) och köra igång silkeslena Sega Rally 2 och Sonic Adventure var en helt galen ”WOW”upplevelse !

Men jag är nöjd med nästan alla konsoler, var och en har haft sin charm. Den jag haft minst kul med är förra generationens Xbox (one) som inte gav mig speciellt mycket (något Series X tar igen med råge)

Inaktiv
Emuells topp 5 bland stationära konsoler

För tre dagar sedan så gjorde jag en lista på mina favorit konsoler när jag diskuterade det med Gaming 4 Forty - Spelbutiken.

Alla konsoler har en motivering till varför jag gillar de och listan innehåller endast stationära konsoler och ingen konsol som är aktuell i skrivande stund som Switch, PS5 eller Xbox Series X/S

5:
Playstation 3
För mig så har Playstation 3 betytt väldigt mycket. Det kanske inte är min favorit konsol genom tiderna men den har haft en del bra spel. Har spelat mycket Metal Gear, Grand Theft Auto och The Elder Scrolls på den. Sen var den ju bakåtkompatibel med Playstation och den första modellen var även bakåtkompatibel med Playstation 2, dock var ofta emuleringen av Playstation 2 spelen så dålig så att jag kände att de lika gärna hade kunnat skippa det från början.

4:
Nintendo 64
För mig så hade jag NES från jag var 7 år och hade både sett samt testat att spela lite SNES spel när Nintendo 64 kom. Jag var ju runt 12 år då när jag såg på teven när de testade den och direkt kände jag att en sådan konsol vill jag ha. Dock fick jag vänta i ytterligare fyra år innan jag bytte bort min Playstation mot en Nintendo 64. Men det är en konsol som jag än idag gillar väldigt mycket och jag önskar verkligen att en Nintendo 64 Classic Mini kommer snart.

3:
Playstation 2
Jag håller helt med er när det kommer till Playstation 2. Det här var en konsol som hade spelen på den tiden. Jag ägde både första versionen och senare den mindre slim versionen.
Köpte min Playstation 2 den 11 september 2001 efter att jag under en längre period hade sparat ihop till den.
Det här är den enda konsolen där jag vet både datum och ungefär vilken tid som jag köpte den eftersom när jag fick skjuts hem så pratade de på radion om att ett flygplan hade kört in i en skyskrapa i USA. Resten är historia.

2:
Gamecube
Nintendo fanet i mig talar. Till skillnad från er så får Gamecube en bättre plats på min lista än Playstation 2 eftersom den hade så mycket som jag älskade.
Den hade ju flera väldigt bra spel men sen kunde man ju även köpa till Gameboy Player till den och fick helt plötsligt tillgång att spela alla Gameboy kassetter på den. Så tillsammans med Zelda Collectors Edition till Gamecube och Zelda: A Link to the Past till Gameboy Advance så är Gamecube den enda Nintendo konsolen än idag där det gått att spela alla Zelda spel på som släppts tidigare

1:
Wii U
Bland de konsoler som jag har ägt så är förloraren en vinnare.
Jag valde mellan Wii och Wii U men kände ändå att Wii U egentligen var så mycket mer.
Det enda var ju att Wii U inte var bakåtkompatibel med Gamecube men annars hade ju Wii U en Wii menu så det blev liksom att man köpte två konsoler i ett.
Här fanns massor av NES, SNES, N64, Sega Mega Drive spel med mera att köpa digitalt och sen kom det ju ännu mer spel via deras nya E-Shop.
Jag tycker än idag att det var synd att Nintendo gav upp hoppet om Wii U så snabbt men samtidigt är jag glad för att jag trodde på den konsolen eftersom den givit mig många timmars spelglädje.

Medlem

PS5 är tidernas bästa spelkonsol med motiveringen; DualSense, PSVR2 och Sony Studios.

Ska man dra på sig nostalgins vasselininsmorda glasögon så måste jag nämna PS3 som hade Motorstorm, MGS4, Last of us, Uncharted, GTA V, Resistance, Fallout: New Vegas, Skyrim, Portal 2, LittleBigPlanet, Diablo 3, Killzone 2, Dead Space och Wipeout HD. Jag hade första med minnesläsaren och bakåtkompatibiliteten, så jag kunde köra PS2 och PS1 spel med. Rätt svårslaget, då PS2 då var tidernas bästa konsol, om vi räknar bort PS1, som startade allt, igen. Men de där spelen var alla det bästa spelet som gjorts, där och då.

Minns sixaxis, har kvar den än idag. Sensorn användes som en ratt, funkade sådär, men glädjen över lervällingen i Motorstorm och känslan att sitta med Next Gen då var fantastiskt.
Inte upplevt riktigt samma sensation igen innan Returnal, där hela introt känns av i DualSense. Känslan i handen när ena motorn slits av i krashen gav mig gåshud. Ljudet var riktig 3D som tillsammans med ljuset i HDR tog mig till en annan planet. Finns inget mera satisfying än att känna motståndet i triggern, som vid lite extra tryck helt plötsligt släpper, går i botten och pistolen drar av en kraftig sekundär fire med kulor som flyger åt alla håll och om jag blundar så hör jag var varje kula hamnar. Liten sinuskurva ljuder för att visa att pistoleron behöver vila en stund innan den orkar dra iväg en till. Helt stört grymt!

Efter det var det svåårt att gå tillbaka till DualShock, det är lite som att gå tillbaka till Ica Basic pulverkaffe när man smakat Nescafes ekologiska kaffe i styrka 6. Det går, men man njuter ju inte lika mycket.

Så PS5 är verkligen tidernas bästa spelkonsol. Om man vill njuta det lilla extra. Med PSVR2 runt hörnet är det spännande att vara gamer!

Medlem

Svår fråga men sentimentalt så är det N64 sen tycker jag att PS5 är en helt fantastiskt maskin och med den haptiska feedbacken som gör att man lever in sig på ett annorlunda sätt i spelet.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Första Playstation får jag nog säga. Final Fantasy VII och IX, Metal Gear Solid, Driver, Crash Bandicoot och andra spel är bara för grymma.

Håller helt med! Även Resident Evil serien, Breath of Fire IV, Tomb Raider spelen, Dino Crisis och många många fler. Slår även ett slag för PS2 som hade sin egen katalog av fantastiska spel (GTA, MGS, RE4), men dess största fördel var bakåtkompatibiliteten med PS1.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Håller med helt...

Lätt Ps4 och innan dess xbox360, då menar jag vilka jag spelat mest, har bästa spelminnen med, och som strulat minst. 360 hade ju ring of death problemet, men förutom det så var det så mycket bättre än ps3, vilket visade sig i med ps4 använde AMD GPU, så Sony insåg nog att i konsoll så är AMD bäst bang for buck, då Nvidia har sån enorm ego, även sämre GPU i ps3 kostade mycket mer än den i 360, vilket samtidigt ofta i multiplattform spelen, hade så pass sämre grafik än 360, den knappt klarade av ha någon sort av AA, så det var nästan som generatioń skilde dem åt, men i slutändan. Sony lärde sig, och blev lite mer smarta vilket ps4 visar, MS fick sin enorma ego att bli så överdrivet stort 9ch arrogant så dom gjorde rollbyte med Sony, och Sony blev poppis, MS hatad pga usla xbox 1?

Jag tycker förra generationen (xo/ps4) var riktigt svag i jämförelse, men så klart med vissa guldkorn. Jag hoppas den här generationen blir mer lik förrförra som enligt mig var sjukt mycket bättre

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

Jag har haft, alltså jag inte du eller kanske du. Men jag har haft mest kul med Xbox One (OG) den som om man verkligen kisar kanske efter 10 shots Tequila ser en VHS spelare. Plus de används fortfarande idag då och då.

Xbox One är faktiskt den konsol jag lagt mest pengar på totalt sett (frånsett Dreamcast som jag retrosamlar till). Så jag gillar den. Men om jag ska försöka vara någotsånär objektiv har spelen överlag inte hållit sådär jättehög kvalitet, och då menar jag framför allt de konsolexklusiva titlarna. Frånsett Forza Horizon var det knapert med riktigt bra förstapartstitlar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Min personliga topp skulle nog vara...

1, PS2 - Var den första spelmaskin jag köpte själv och där det växte rejält.

2, C64 - Mitt första möte med spelvärlden kom genom denna maskin och förberedde jorden att så intresset till spel.

3, NES - Det var här man la in fröna för att intresset skulle växa.

Bubblare..
PS1 - För introduktionen till PS.
SNES - För otaligt timmar med mario cart.
N64 - För att gjort livet drägligt under lumpen.

Medlem

Amiga CD32… not.

Säger NES men kräver spelen fler än två knappar blir det PS5:ans kontroll. Den är riktigt bra.

Edit. Läste KONTROLL

Svarar SNES, såklart. Om jag svarar med hjärtat.
Med hjärnan skulle jag svara ”den senaste”. Jag vill minnas gamla spel, inte sitta och spela dem.

Medlem

SNES
Mega Drive
N64

Sen började PC eran för mig.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

PS5 är tidernas bästa spelkonsol med motiveringen; DualSense, PSVR2 och Sony Studios.

Ska man dra på sig nostalgins vasselininsmorda glasögon så måste jag nämna PS3 som hade Motorstorm, MGS4, Last of us, Uncharted, GTA V, Resistance, Fallout: New Vegas, Skyrim, Portal 2, LittleBigPlanet, Diablo 3, Killzone 2, Dead Space och Wipeout HD. Jag hade första med minnesläsaren och bakåtkompatibiliteten, så jag kunde köra PS2 och PS1 spel med. Rätt svårslaget, då PS2 då var tidernas bästa konsol, om vi räknar bort PS1, som startade allt, igen. Men de där spelen var alla det bästa spelet som gjorts, där och då.

Minns sixaxis, har kvar den än idag. Sensorn användes som en ratt, funkade sådär, men glädjen över lervällingen i Motorstorm och känslan att sitta med Next Gen då var fantastiskt.
Inte upplevt riktigt samma sensation igen innan Returnal, där hela introt känns av i DualSense. Känslan i handen när ena motorn slits av i krashen gav mig gåshud. Ljudet var riktig 3D som tillsammans med ljuset i HDR tog mig till en annan planet. Finns inget mera satisfying än att känna motståndet i triggern, som vid lite extra tryck helt plötsligt släpper, går i botten och pistolen drar av en kraftig sekundär fire med kulor som flyger åt alla håll och om jag blundar så hör jag var varje kula hamnar. Liten sinuskurva ljuder för att visa att pistoleron behöver vila en stund innan den orkar dra iväg en till. Helt stört grymt!

Efter det var det svåårt att gå tillbaka till DualShock, det är lite som att gå tillbaka till Ica Basic pulverkaffe när man smakat Nescafes ekologiska kaffe i styrka 6. Det går, men man njuter ju inte lika mycket.

Så PS5 är verkligen tidernas bästa spelkonsol. Om man vill njuta det lilla extra. Med PSVR2 runt hörnet är det spännande att vara gamer!

Tänkte själv i samma banor runt Dual Sense men efter första intrycken lagt sig så tycker jag att visst, rumblekänslan är bra i vissa spel men trigger-funktionen är mest irriterande och formen på kontrollen är inte i närheten så skön som ps4 kontrollen var.
Sen är UI’t inte i närheten så smidigt som på Ps4 men det börjar ta sig (och sådant ändrar ju sig alltid)

Gillar min Ps5 (framförallt tack vare hastigheten) men för mig har den lite mer att bevisa för att bli topp 3

Medlem

Jag kan förstå om man har nostalgiska känslor för en konsol men att hävda att N64 var bästa konsolen är väldigt konstigt. Urusel kontroll som gick sönder lätt. I stort sett inga riktigt bra titlar utöver Rare och Nintendos egna. Underpresterade grafiskt, luddig suddig grafik. Designen på hårdvaran är väl en smaksak men det gör ont i ögonen på mig fortfarande. Väldigt få av spelen håller idag (till skillnad från tex SNES).

Spelmässigt var den helt utklassad i kategorierna:
Racing (Mario Kart räknas ej)
JRPG
Beat em Up (smash bros räknas inte)
Sportspel
Multiformat (spelen var alltid sämst på N64 tex Resident Evil)

Om man var 10-12 år då kan jag förstå att man struntade i vilket och jag kan förstå att den är mest nostalgisk... Men bäst? NEJ den var inte ens bäst på sin tid och definitivt inte i efterhand.

Medlem

NES och SNES. Det är min barndom det.

NES
Mario 1 och 3,
Turtles 1 och 2,
Megaman 1-5
Life Force,
Wizards & Warriors <-- Klarat ut 10 ggr minst!
Zelda 1 och 2

SNES
Donkey Kong 1-2 <-- Musiken, grafik och gameplay spelet har allt!
Mario Paint <-- Satt och gjorde film och musik! Häftigt!
Super Mario World
Mario Kart <-- 100-tals timmar med farsan
Turtles: Back in time <-- tror jag det hette?
Mortal Kombat 1 <-- Kunde få till alla avslutningar, till och med KANOs!
Star Fox <-- 50-tal genomspelningar. Otroligt bra spel!
Killer Instinct <-- herregud va snyggt det var på SNES, kändes som PS1
Zelda

Sen spelade man lite Mega Drive hos kusinen, då framförallt Sonic 1 och 2.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

SNES ligger nära hjärtat men måste säga att förra generationen (PS4) var riktigt vass den med.

Medlem

Nintendo 64 , många bra minnen från barndomen tillsammans med den!

Gen
Medlem

Bäst minne är nog SNES, vilken grafik - vilket ljud, vilka SPEL!
Mysigast är nog Game Boy som jag lirat i bilen vid så många tillfällen.
Bästa konsolen är dock PS5 som äntligen gjorde 60fps mainstream.

123
Skriv svar