Ytterligare patch till Horizon Forbidden West, "skimrandet" lämnas ofixat

Robot
Ytterligare patch till Horizon Forbidden West, "skimrandet" lämnas ofixat

Fler uppdateringar kommer, lovar Guerrilla.

#horizon-forbidden-west


Medlem

Hoppas de fixar hennes ögon!
Det ser ju ut som att hon är blind i alla dialoger.
Ögonen far lite överallt och hon tittar knappt på den hon tilltalar.

Medlem

Klar med platinum så har gått vidare nu. Fick starta om spelet 3 ggr pga lagg/låg FPS tidigt i Forbidden west. Men hade sedan inga problem. Löstes kanske i första patchen? Tror dom fixade det allra värsta med ögonen i första patchen för jag tror att jag upplevde att det blev mycket bättre. Var dock knappast perfekt efter det. I övrigt var det inga större buggar som jag störde mig mycket på men såklart små saker här och där. Beskrivningen av de sista melee-pit striderna var under all kritik också. Kan inte minnas jag störde mig på något skimmer.

Medlem

Har inte upplevt något skimmer alls, hade ojämnt lagg vid ett tillfälle men en omstart räckte och haft problemfritt sedan dess.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Skimmer? Inget jag har märkt av. Någon som har bild/film på vad som menas?

De problem jag märkt av är;
a) Konstigt ljus och färger med HDR inaktiverat.
(Min TV har bara stöd för HDR i 1080p, så kör det nu).

b) Fick sanslös lag en gång. Men det löste sig genom att starta om spelet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Dom får gärna tona ner hur håret rör sig, ser ut att ha ett eget liv ibland. I övrigt ser jag inget som kan toppa detta förutom kanske nästa God of war.

Efter uppdateringen lira jag en stund o tyckte satan va de flyter bra, har jag 60 fps läget på? Nope lirade i 4k så det blev en jäkla skillnad efter patchen👍👍

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Klar med platinum så har gått vidare nu. Fick starta om spelet 3 ggr pga lagg/låg FPS tidigt i Forbidden west. Men hade sedan inga problem. Löstes kanske i första patchen? Tror dom fixade det allra värsta med ögonen i första patchen för jag tror att jag upplevde att det blev mycket bättre. Var dock knappast perfekt efter det. I övrigt var det inga större buggar som jag störde mig mycket på men såklart små saker här och där. Beskrivningen av de sista melee-pit striderna var under all kritik också. Kan inte minnas jag störde mig på något skimmer.

Hur lång tid tog det för platinum?

Medlem
Skrivet av insilence:

Hoppas de fixar hennes ögon!
Det ser ju ut som att hon är blind i alla dialoger.
Ögonen far lite överallt och hon tittar knappt på den hon tilltalar.

Det är väl en del av karaktären?
Hon är ju lite introvert eller autistisk, inte så konstigt med tanke på hennes uppväxt heller.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl en del av karaktären?
Hon är ju lite introvert eller autistisk, inte så konstigt med tanke på hennes uppväxt heller.

Kanske, skulle dock säga att det är lite väl mycket om det är det man försöker sikta på.
Hon ser totalt blind ut enligt mig.

Gen
Medlem

Fan vad segt att de inte patchade skimrandet. Nåja, får lira Elden Ring och Lost Ark under tiden.

Skrivet av ohem:

Har inte upplevt något skimmer alls, hade ojämnt lagg vid ett tillfälle men en omstart räckte och haft problemfritt sedan dess.

Skrivet av Nomman:

Skimmer? Inget jag har märkt av. Någon som har bild/film på vad som menas?

De problem jag märkt av är;
a) Konstigt ljus och färger med HDR inaktiverat.
(Min TV har bara stöd för HDR i 1080p, så kör det nu).

b) Fick sanslös lag en gång. Men det löste sig genom att starta om spelet.

Ni lirar gissningsvis i Fidelity läge?

I Performance Mode syns "grynigheten" extremt bra i dagsljus på mossa, gräs, buskar, träd samt det mesta som är längre bak än ett gäng meter.

Här är en teknisk förklaring som börjar runt 1:48.

Medlem
Skrivet av Gen:

Fan vad segt att de inte patchade skimrandet. Nåja, får lira Elden Ring och Lost Ark under tiden.

Ni lirar gissningsvis i Fidelity läge?

I Performance Mode syns "grynigheten" extremt bra i dagsljus på mossa, gräs, buskar, träd samt det mesta som är längre bak än ett gäng meter.

Här är en teknisk förklaring som börjar runt 1:48.

Jag tittade igenom videon och kan med någon slags skev stolthet säga att jag inte ens såg felen när han pekade ut dem. Gissningsvis är det min barndom under 90-talet som spökar. Då tyckte jag att allt över 10 fps i upplösningen 600x400 var spelbart. Så sedan ~2005 har alla spel sett bra ut i mina ögon, mer eller mindre utan undantag.

Med det sagt hoppas jag verkligen att de löser alla problem så att även normala människor kan njuta av spelet


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gen
Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tittade igenom videon och kan med någon slags skev stolthet säga att jag inte ens såg felen när han pekade ut dem. Gissningsvis är det min barndom under 90-talet som spökar. Då tyckte jag att allt över 10 fps i upplösningen 600x400 var spelbart. Så sedan ~2005 har alla spel sett bra ut i mina ögon, mer eller mindre utan undantag.

Med det sagt hoppas jag verkligen att de löser alla problem så att även normala människor kan njuta av spelet

Hehe alla ser vi olika saker

På Reddit florerar rykten om att det har att göra med vilken TV man har. Finns en mängd personer med äldre och nyare TV apparater som inte ser detta, andra med OLEDs och rentav LG OLEDs som ser detta. Ska faktiskt försöka koppla PS5an till min äldre Acer X34A och se hur det ser ut där. Har även en LG CX nere i vardagsrummet som ska testas på något annat än Game Mode.

Medlem
Skrivet av Gen:

Hehe alla ser vi olika saker

På Reddit florerar rykten om att det har att göra med vilken TV man har. Finns en mängd personer med äldre och nyare TV apparater som inte ser detta, andra med OLEDs och rentav LG OLEDs som ser detta. Ska faktiskt försöka koppla PS5an till min äldre Acer X34A och se hur det ser ut där. Har även en LG CX nere i vardagsrummet som ska testas på något annat än Game Mode.

Kontrast, pixel respons time och motion blur kanske påverkar.
Är detaljerna för noga så syns skavankerna.
Med lite oskärpa så flyter det ihop mer.

Gen
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kontrast, pixel respons time och motion blur kanske påverkar.
Är detaljerna för noga så syns skavankerna.
Med lite oskärpa så flyter det ihop mer.

Testade på datorskärmen och visst, det blev lite bättre men samtidigt fick jag en 1080p bild så allt blev relativt oskarpt.

Sen testade jag att dra upp Sharpness till 50 på TVn och då försvinner den där suddiga hinnan som ligger på nästan allt i Performance mode. Iofs introducerar det ju andra visuella problem men de är små i jämförelse med vad man tjänar då allt blev mycket skarpare. Shimmering effekten är dock dessvärre kvar

Testade även att köra med TruMotion för att få bort lite av 30fps "hackigheten" men Low var det enda som dög vilket inte var någon gigantisk skilllnad.

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Hur lång tid tog det för platinum?

68h på normal mode.
Då tog jag en del sidequests som inte var nödvändiga och gjorde en del helt fri exploration. Kikade bara på guide då och då sista fjärdedelen för att fokusera in mig på vilka saker som skulle göras.

Tror om man sänker svårighetsgraden 2 nivåer till allra lättaste och följer en guide helt så är nog under 30h görbart. Läste någonstans att platinum krävde ungefär 50% av alla quests och collectibles. Det blir nog lätt 100+h om man ska ta allt.

Medlem
Skrivet av Gen:

Testade på datorskärmen och visst, det blev lite bättre men samtidigt fick jag en 1080p bild så allt blev relativt oskarpt.

Sen testade jag att dra upp Sharpness till 50 på TVn och då försvinner den där suddiga hinnan som ligger på nästan allt i Performance mode. Iofs introducerar det ju andra visuella problem men de är små i jämförelse med vad man tjänar då allt blev mycket skarpare. Shimmering effekten är dock dessvärre kvar

Testade även att köra med TruMotion för att få bort lite av 30fps "hackigheten" men Low var det enda som dög vilket inte var någon gigantisk skilllnad.

Intressant, tack för att du delar med dig☺

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

68h på normal mode.
Då tog jag en del sidequests som inte var nödvändiga och gjorde en del helt fri exploration. Kikade bara på guide då och då sista fjärdedelen för att fokusera in mig på vilka saker som skulle göras.

Tror om man sänker svårighetsgraden 2 nivåer till allra lättaste och följer en guide helt så är nog under 30h görbart. Läste någonstans att platinum krävde ungefär 50% av alla quests och collectibles. Det blir nog lätt 100+h om man ska ta allt.

Ok. Jag tog nyligen platinum i första och det tog ca 50 h. Men jag är redan uppe i 40 h på Wilds och känns som jag knappt låst upp halva kartan

Riktigt skoj spel i alla fall. Kul att det är större än första.

Medlem

Ja precis. Det finns massor att göra om man vill. Tror ärligt tala jag kammade rent det mesta i första området på 20h innan jag ens kom ut i Forbidden West. Gick verkligen snabbare på slutet då jag mer fokuserade på det platinum specifika. Ärligt talat kände jag att jag lätt skulle kunna lägga 50h till. Bra klass på alla sidouppdrag ock utforskande 😊 samtidigt ivrig att hoppa vidare till andra spel

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tittade igenom videon och kan med någon slags skev stolthet säga att jag inte ens såg felen när han pekade ut dem. Gissningsvis är det min barndom under 90-talet som spökar. Då tyckte jag att allt över 10 fps i upplösningen 600x400 var spelbart. Så sedan ~2005 har alla spel sett bra ut i mina ögon, mer eller mindre utan undantag.

Med det sagt hoppas jag verkligen att de löser alla problem så att även normala människor kan njuta av spelet

Jag ser faktiskt inte heller felen. Spelar vidare lyckligt ovetandes

Medlem

Känns bra att man väntade lite.
Sitter på en bas PS4, så ville se lite tester först. Och HFW verkar vad jag sett på tester funka fint. Pch nu hinner den där sista poleringen ske.

Elden ring verkar....fungera. men tänker vänta mer där. Liiite laggigare på bas ps4 och sen dessutom så vill jag nog att ha PS5ans finare grafik. Så ska nog avvakta ett tag och skaffa när det blir ny konsoll

Medlem
Skrivet av Gen:

Fan vad segt att de inte patchade skimrandet. Nåja, får lira Elden Ring och Lost Ark under tiden.

Ni lirar gissningsvis i Fidelity läge?

I Performance Mode syns "grynigheten" extremt bra i dagsljus på mossa, gräs, buskar, träd samt det mesta som är längre bak än ett gäng meter.

Här är en teknisk förklaring som börjar runt 1:48.

PS4 Pro och standardinställningar utöver kamerasensitivity, har inte märkt något sådant. Kanske hjärnan gjorde, men inte jag för jag letar inte efter sådant när jag spelar. Pop-in texturer och Aloys hår blir levande i någon sekund är det "värsta" jag har sett rent visuellt.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar