Steam Deck har nu fler än 1000 "verifierade" spel

Robot
Steam Deck har nu fler än 1000 "verifierade" spel
Medlem

Över 1300 spel, lite mer än vad Switch hade sin första månad

Bra sugen alltså, kanske ersätter min surfplatta med Steam deck framöver för att inte påverka budgeten.
Använder främst surfplattan för att styra tv, lite lätt kommenterande samt tekniknyheter, borde ju gå bra även med Deck tänker jag.

Nästan lika stor skärm som min gamla Galaxy Tab S2 med, lite tråkigare upplösning bara.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Över 1300 spel, lite mer än vad Switch hade sin första månad

Bra sugen alltså, kanske ersätter min surfplatta med Steam deck framöver för att inte påverka budgeten.
Använder främst surfplattan för att styra tv, lite lätt kommenterande samt tekniknyheter, borde ju gå bra även med Deck tänker jag.

Nästan lika stor skärm som min gamla Galaxy Tab S2 med, lite tråkigare upplösning bara.

Tror ju inte att Switch räknade med flera versioner av samma spel och soundtracks på sin lista.

Jättebra att de ”certifierar” spel till Steam Deck! Men det är ganska mycket bara ren skit på den första 600+ spel listan.

Edit: personligen tycker jag att Valve skulle ge ett seriösare intryck om de bara hade en version av varje spel och skippade soundtracks på sin lista. För nu ger det ju intrycket vi slänger med allt för att få en imponerande siffra.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Tror ju inte att Switch räknade med flera versioner av samma spel och soundtracks på sin lista.

Jättebra att de ”certifierar” spel till Steam Deck! Men det är ganska mycket bara ren skit på den första 600+ spel listan.

Edit: personligen tycker jag att Valve skulle ge ett seriösare intryck om de bara hade en version av varje spel och skippade soundtracks på sin lista. För nu ger det ju intrycket vi slänger med allt för att få en imponerande siffra.

Jo, det är ju lite klantigt faktiskt.
Annars så känns det ju som att dem försöker vara öppna och leverera en bra produkt som även teknikintresserade uppskattar.

Men med lite tålamod så tror jag nog ändå att kompabiliteten kan bli riktigt bra och då menar jag också att kompabilitet med de populäraste titlarna inte ligger så långt fram i tiden.
Lite tråkigt med stödet för anti-pirat programmen, men ifall den säljer så bra som många förutser så borde ju utvecklarna bli motiverade att lösa detta.
Jag är ganska säker på att det inte handlar om det är möjligt eller ej, utan om ifall de vill göra det möjligt.

eld
Medlem
Skrivet av Iceman88:

Tror ju inte att Switch räknade med flera versioner av samma spel och soundtracks på sin lista.

Jättebra att de ”certifierar” spel till Steam Deck! Men det är ganska mycket bara ren skit på den första 600+ spel listan.

Edit: personligen tycker jag att Valve skulle ge ett seriösare intryck om de bara hade en version av varje spel och skippade soundtracks på sin lista. För nu ger det ju intrycket vi slänger med allt för att få en imponerande siffra.

De säger själva över 1000 spel, och om man kollar på protondb (som jag tror skippar soundtracks eller bundles) så ligger siffran på 1056 stycken, så jag tror inte vi ska reta upp oss så mycket på sorteringen på steam-butiken:

https://www.protondb.com

Sedan så är valves verifierade spel bara en del av alla spelbara spelen på steamdeck, de har helt enkelt inte hunnit verifiera allt ännu.

Medlem

Bara 16% av mina 250-300 spel är verifierade och nästan bara witcher 3 som är värt att spela av dem.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Bara 16% av mina 250-300 spel är verifierade och nästan bara witcher 3 som är värt att spela av dem.

Verifierat betyder bara att valve har hunnit verifiera spelet, det betyder inte att de är de enda spelen man kan spela på steamdeck.

Bäst är att söka efter spelet på protondb och se vad folk säger.

Medlem
Skrivet av eld:

Verifierat betyder bara att valve har hunnit verifiera spelet, det betyder inte att de är de enda spelen man kan spela på steamdeck.

Bäst är att söka efter spelet på protondb och se vad folk säger.

Jo självklart... menade bara att det är väldigt få spel av de som de verifierat som jag är intresserad utav att spela på min deck. Men det är ju upp till spelmakarna att göra så det är spelbart.

Medlem
Medlem

Är det nån här på FZ som äger maskinen?

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Jo självklart... menade bara att det är väldigt få spel av de som de verifierat som jag är intresserad utav att spela på min deck. Men det är ju upp till spelmakarna att göra så det är spelbart.

Absolut så kan det ju vara så, men måste ändå kommentera på att du missat en hel del fantastiska spel om det bara är witcher 3 du kände något intresse över på den listan av 1000 spel!

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

New World ??

New World UNSUPPORTED

Skrivet av Ducci:

Är det nån här på FZ som äger maskinen?

Väntar på min, Q2

Ehm, nu har dom uppdaterat till "Förväntad tillgänglighet: 3:e kvartalet 2022 "

Skrivet av eld:

Absolut så kan det ju vara så, men måste ändå kommentera på att du missat en hel del fantastiska spel om det bara är witcher 3 du kände något intresse över på den listan av 1000 spel!

Av de som jag äger på steam så var det typ det enda. Resten orkar jag inte spela igen och har inget sug på att spela just på decken. Men det kommer nog snart fler som blir helt verifierade som jag äger och längtar efter att köra på decken.

Mar 3, 2022 Dead Space VERIFIED
Feb 22, 2022 DiRT Rally VERIFIED
Feb 19, 2022 Half-Life 2 VERIFIED
Feb 26, 2022 Half-Life 2: Episode Two VERIFIED
Feb 26, 2022 Half-Life 2: Lost Coast VERIFIED
Feb 21, 2022 Left 4 Dead 2 VERIFIED
Mar 3, 2022 Portal VERIFIED
Feb 28, 2022 Sacred 3 VERIFIED
Feb 28, Stardew Valley VERIFIED
Feb 24, 2022 The Witcher 3: Wild Hunt VERIFIED

så ser min lista ut just nu!

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Av de som jag äger på steam så var det typ det enda. Resten orkar jag inte spela igen och har inget sug på att spela just på decken. Men det kommer nog snart fler som blir helt verifierade som jag äger och längtar efter att köra på decken.

Mar 3, 2022 Dead Space VERIFIED
Feb 22, 2022 DiRT Rally VERIFIED
Feb 19, 2022 Half-Life 2 VERIFIED
Feb 26, 2022 Half-Life 2: Episode Two VERIFIED
Feb 26, 2022 Half-Life 2: Lost Coast VERIFIED
Feb 21, 2022 Left 4 Dead 2 VERIFIED
Mar 3, 2022 Portal VERIFIED
Feb 28, 2022 Sacred 3 VERIFIED
Feb 28, Stardew Valley VERIFIED
Feb 24, 2022 The Witcher 3: Wild Hunt VERIFIED

så ser min lista ut just nu!

Kolla https://www.protondb.com/ som sagt, valve behöver inte ha verifierat spelen för att de ska fungera på steamdeck, men veriferingen är dock en väldigt bra officiell stämpel!

Prova att söka spelnamnet + steamdeck på youtube också, så kanske det dyker upp!

Medlem

Hoppas det inte är för att ribban är så låg, då?

IMO så bör eventuell liten UI osv osv anpassas för handheld... Med mera... För 'verified'.. Vet inte hur det ser ut.

Om det redan är 1000 så känns det som det kanske inte är så himla anpassat?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hoppas det inte är för att ribban är så låg, då?

IMO så bör eventuell liten UI osv osv anpassas för handheld... Med mera... För 'verified'.. Vet inte hur det ser ut.

Om det redan är 1000 så känns det som det kanske inte är så himla anpassat?

För liten UI hamnar inte på verified men möjligtvis playable.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För liten UI hamnar inte på verified men möjligtvis playable.

Är det verified, det?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av robbis:

Väntar på min, Q2

Ehm, nu har dom uppdaterat till "Förväntad tillgänglighet: 3:e kvartalet 2022 "

Var tvungen att nervöst kolla min kö-plats.
Står fortfarande kvar på Q2 "mellan versionen"
Vilken version är det du förbokat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hoppas det inte är för att ribban är så låg, då?

IMO så bör eventuell liten UI osv osv anpassas för handheld... Med mera... För 'verified'.. Vet inte hur det ser ut.

Om det redan är 1000 så känns det som det kanske inte är så himla anpassat?

Den är byggd för att emulera mus och tangentbord bra, samt kommer med sin egen gamepad så det täcker ungefär alla spel, allt som krävs här är en custom layout, men där har redan steamcontroller banat vägen.

Det största hindret är storleken på text, vilket i vissa fall men inte alla är ett problem, men här har många spel redan ui-scaling, och nästan alla spel gjorda för konsol brukar redan ha rimlig storlek på text.

Men tanken är ändå att alla spel ska kunna spelas på steamdeck, vilket innebär att även om en launcher, liten text, eller ett spel som säger åt sig att trycka på "F" så finns det lösningar som Muskontroll, keyboard du kan poppa upp, zoom-funktion i Steam samt community layouts.

Verified är därför perfekta upplevelser på en steamdeck medans playable är fullt spelbara med en asterisk.

Medlem
Skrivet av eld:

Den är byggd för att emulera mus och tangentbord bra

Förhoppningen är väl att det ska kännas som spelen man spelar vad gjorda för den plattformen man spelar på.
Det är ju typ raka motsatsen till emulator...

Jag hoppades 'verified' skulle innebära att man förvänta sig samma passform och kompabilitet som man får om man köper ett random Switch-spel.

Aldrig köpt/spelat ett spel till Switch som inte kändes som det var gjort för att spelas på Switch.
Allt detta är just för att jag inte hade tänkt eller vill spendera så mycket tid med att fundera på, researcha och konfigurera Deck.

Jag vill att det ska vara pick-up-and-play låg tröskel, inget trassel.

Jag har redan en PC där jag kan konfigga och allt det där som jag ändå kommer spela på 90% av tiden.

När jag plockar upp deck så är jag på väg nånstans och vill bara ha nått gött att spela ready to go.
Annars startar man spelet när man lyfter och när man landat så har man ungefär konfigurerat klart spelet man hade tänkt att spela.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Förhoppningen är väl att det ska kännas som spelen man spelar vad gjorda för den plattformen man spelar på.
Det är ju typ raka motsatsen till emulator...

Jag hoppades 'verified' skulle innebära att man förvänta sig samma passform och kompabilitet som man får om man köper ett random Switch-spel.

Aldrig köpt/spelat ett spel till Switch som inte kändes som det var gjort för att spelas på Switch.
Allt detta är just för att jag inte hade tänkt eller vill spendera så mycket tid med att fundera på, researcha och konfigurera Deck.

Jag vill att det ska vara pick-up-and-play låg tröskel, inget trassel.

Jag har redan en PC där jag kan konfigga och allt det där som jag ändå kommer spela på 90% av tiden.

När jag plockar upp deck så är jag på väg nånstans och vill bara ha nått gött att spela ready to go.
Annars startar man spelet när man lyfter och när man landat så har man ungefär konfigurerat klart spelet man hade tänkt att spela.

Det är precis det du säger, att en titel är verified innebär även att du inte ska behöva pilla på några settings, upplevelsen ska vara lika seamless som på switch.

Är det ett gamepad-spel så ska kontrollen fungera precis som en gamepad, och knapparnas symboler ska vara detsamma som visas på skärmen, x = x, LT = LT, start = start osv.

Men det man får utöver detta är alla de gamla spelen, fallout 1 tex, som inte riktigt går att spela på andra ställen, som nog inte kommer få en linux port, men som med hjälp av proton och steaminput kan spelas på steamdeck.

Medlem
Skrivet av eld:

Men det man får utöver detta är alla de gamla spelen, fallout 1 tex, som inte riktigt går att spela på andra ställen, som nog inte kommer få en linux port, men som med hjälp av proton och steaminput kan spelas på steamdeck.

Sure... Vill bara att 'verified' ska fungera som något som kan ge en "the Switch experience" för dom som inte vill hålla på å mixtra...

Sen är det ju bra att det går, osv... För andra.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Sure... Vill bara att 'verified' ska fungera som något som kan ge en "the Switch experience" för dom som inte vill hålla på å mixtra...

Sen är det ju bra att det går, osv... För andra.

Men det var det jag försökte säga: verified är motsvarigheten till att starta ett spel på konsol, kontrollen fungerar, settings är redan där de behöver vara, inga konstiga launchers kommer dyka upp.

Vissa spel kommer helt enkelt av naturliga anledningar aldrig bli verified, vissa andra spel som aldrig var tänkta att köras på steamdeck kommer dock roligt nog bli verified just på grund av att de redan följer kraven från början.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var tvungen att nervöst kolla min kö-plats.
Står fortfarande kvar på Q2 "mellan versionen"
Vilken version är det du förbokat?

Den dyraste! Den som flest köpt Dock står det "Förväntad tillgänglighet: Efter 3:e kvartalet 2022" på alla 3 versionern på min sida nu.

imgur.com/74i5JCJ

Medlem
Skrivet av Ducci:

Är det nån här på FZ som äger maskinen?

Jag fick min i fredags. Än så länge hunnit spela 3H Control och 2H Witcher 3.

Medlem
Skrivet av robbis:

Den dyraste! Den som flest köpt Dock står det "Förväntad tillgänglighet: Efter 3:e kvartalet 2022" på alla 3 versionern på min sida nu.

imgur.com/74i5JCJ

Medel och den dyraste är nog det som är bäst att köra på.
Nu vet vi ju inte när Direct storage börjar användas och om enhetens grafikkort pallar med att driva det, men det kan ju göra enheten mer framtidssäker.
Enligt Norm på Tested så utnyttjar dock inte enheten så snabb lagring än och med externt minneskort så får man bra några sekunder extra när spel laddar, tror till och med att det handlade om kort med 100MB/s i överföringshastighet, vilket är betydligt mycket långsammare än vad som erbjuds med M.2 kort.

Förhoppningsvis så blir Starfield det första PC spelet som drar nytta av snabb lagring, eftersom att det inte släpps på Xbox One.
Hoppas på spel nästa år från Xbox Studios som pushar tekniken för PC miljö.

Man kan ju med största sannolikhet byta lagring även i den billigaste ifall det blir viktigt framöver(uttalanden har ju pekat åt det hållet), men det kanske inte är smidigaste lösningen för gemene man.

I produktsidan till Steam Deck så står det även att medel har snabb lagring fast att den dyraste har snabbast, frågan är ju bara vad det innebär i praktiken och varför detta tas upp.
Skulle gärna se om och när det gör någon skillnad i så fall, tycker det är lite dålig information om vilka hastigheter det handlar om också på lagringen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Medel och den dyraste är nog det som är bäst att köra på.
Nu vet vi ju inte när Direct storage börjar användas och om enhetens grafikkort pallar med att driva det, men det kan ju göra enheten mer framtidssäker.
Enligt Norm på Tested så utnyttjar dock inte enheten så snabb lagring än och med externt minneskort så får man bra några sekunder extra när spel laddar, tror till och med att det handlade om kort med 100MB/s i överföringshastighet, vilket är betydligt mycket långsammare än vad som erbjuds med M.2 kort.

Förhoppningsvis så blir Starfield det första PC spelet som drar nytta av snabb lagring, eftersom att det inte släpps på Xbox One.
Hoppas på spel nästa år från Xbox Studios som pushar tekniken för PC miljö.

Man kan ju med största sannolikhet byta lagring även i den billigaste ifall det blir viktigt framöver(uttalanden har ju pekat åt det hållet), men det kanske inte är smidigaste lösningen för gemene man.

I produktsidan till Steam Deck så står det även att medel har snabb lagring fast att den dyraste har snabbast, frågan är ju bara vad det innebär i praktiken och varför detta tas upp.
Skulle gärna se om och när det gör någon skillnad i så fall, tycker det är lite dålig information om vilka hastigheter det handlar om också på lagringen.

Finns redan videos ute på hur man byter lagringen till den snabbare varianten. Men den är betydligt dyrare så därför jag valde den + att jag ville ha det bättre glaset på skärmen.

Medlem
Skrivet av eld:

Kolla https://www.protondb.com/ som sagt, valve behöver inte ha verifierat spelen för att de ska fungera på steamdeck, men veriferingen är dock en väldigt bra officiell stämpel!

Prova att söka spelnamnet + steamdeck på youtube också, så kanske det dyker upp!

Många av dom på protondb kräver ju att du för hand pillar med saker för att få spelen att funka. Jag vill slippa så mycket sådant som möjligt och ser därför gärna att så många som möjligt blir verifierade av valve att dom fungerar out of The box. Sen att det är liten text på vissa det förstår jag när spelen är gjorda för skärmar och spelas på en liten skärm och att jag själv måste fixa kontrollen så den passar mig. Men att spelet skall rulla direkt är viktigt för mig.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Många av dom på protondb kräver ju att du för hand pillar med saker för att få spelen att funka. Jag vill slippa så mycket sådant som möjligt och ser därför gärna att så många som möjligt blir verifierade av valve att dom fungerar out of The box. Sen att det är liten text på vissa det förstår jag när spelen är gjorda för skärmar och spelas på en liten skärm och att jag själv måste fixa kontrollen så den passar mig. Men att spelet skall rulla direkt är viktigt för mig.

Verifikationen är mer av en sidoeffekt av att proton och saker fungerar bra. Verifikationen är ju inte vad som får saker att fungera, var mest så jag menade.

Så medans vissa saker kräver fiffel så kommer ju många spel fungera felfritt innan de får en verifikation ju mer proton uppdateras.

Verifikationen är ju bara Valve som checkar av en lista och säger "yep, detta spel fungerar", de gör inget specifikt per spel för att det ska få en verifikation.

ZF
Medlem
Skrivet av eld:

Verifikationen är ju bara Valve som checkar av en lista och säger "yep, detta spel fungerar", de gör inget specifikt per spel för att det ska få en verifikation.

Det stämmer säkert överlag. Och kollen verkar ofta inte särskilt grundlig heller. Tyvärr, men förståeligt.

Däremot så har de faktiskt redan gjort anpassningar för Proton-TL som gör spelet mer förtjänt av en hög status. Guld eller Platina.

Elden ring är nog om inte det första så åtminstone tydligaste exemplet.

1
Skriv svar