Steam Deck stöder nu Xcloud via Xbox Game Pass

Robot
Steam Deck stöder nu Xcloud via Xbox Game Pass

Microsoft visar sitt stöd för Steam Deck.

#Microsoft, #Steam-Deck, #Valve, #Xbox


Medlem

Är ju en av anledningarna till att jag köpt en steam deck. Kunna spela xcloud och stadia on the go... Och att ha tillgång till nästan allt handheld är så himla Nice. Allting bara funkar utan större ansträngningar. Känns helt meningslöst att installera w10/11 på den.

Medlem
Skrivet av robbis:

Är ju en av anledningarna till att jag köpt en steam deck. Kunna spela xcloud och stadia on the go... Och att ha tillgång till nästan allt handheld är så himla Nice. Allting bara funkar utan större ansträngningar. Känns helt meningslöst att installera w10/11 på den.

Japp finns många fördelar med Steam deck.
Känns som den håller på bli den ultimata handheld. Switchen kommer verkligen gå sval när man får lägga vantarna på Steam Deck.

Stort av MS att samarbeta för att få det funka på Steam Deck.
MS hade väll sagt tidigare att man inte kommer aktivt jobba för stöd för steam deck för deras utbud utan det är upp till utvecklarna själva.
Sen ör ju Valve rätt "anti" MS också men som sagt man stänger inte ut nån.

Finns ingen chans att jag kommer lägga in Windows på steam decken om man inte längre fram kommer kunna köra från extern enhet då kan man kanske testa.
Men nu är preatandan och alla funktioner så mycket bättre under SteamOS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

MS gör mycket rätt


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Steam Deck blev genast lite mer intressant...

Medlem

Men detta är väl streaming av spel? Är det inte mer intressant att ha riktiga game pass på konsolen o inte dra massa surf eller har jag missuppfattat något. För att inte tala om lagg osv. Då är väl fortfarande windows ett måste?

Medlem
Skrivet av dennan:

Men detta är väl streaming av spel? Är det inte mer intressant att ha riktiga game pass på konsolen o inte dra massa surf eller har jag missuppfattat något. För att inte tala om lagg osv. Då är väl fortfarande windows ett måste?

Ja det är streaming.
Lokal Gamepass fungerar inte på steam deck ännu.
Om man inte installerar Windows förståss. Men Windows på Steam Deck är långt ifrån lika bra som SteamOS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av dennan:

Men detta är väl streaming av spel? Är det inte mer intressant att ha riktiga game pass på konsolen o inte dra massa surf eller har jag missuppfattat något. För att inte tala om lagg osv. Då är väl fortfarande windows ett måste?

Sen går långt ifrån alla spelen från Game Pass att installera på PC då de är Xbox-spel och då funkar bara streaming via appen eller browsern.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Microsoft kan kännas som två olika bolag ibland.
På vissa områden är de hemska. Som med Windows och Office produkterna.
Men deras gaming område gör många rätt. Och jag har alltid föredragit Xbox framför andra.

Medlem

Har själv beställt en Retroid Pocket 2+ där xcloud tydligen ska funka via chrome.
Hade helt klart hellre haft en Steam deck men där tar ekonomin stopp för länge sedan.

Medlem

När Steam Deck Light Extra Mini kommer så blir det köp. I dess nuvarande megaformat känns den tyvärr ointressant.

Medlem

Jag provade lite xcloud på Series X. Fallout 76. Var ju värdelöst. 🤔 Sjuk input lag o massa screentearing och texturer som bara försvann etc. Bedrövligt.

Jag kan se mig starta ett spel och skapa en karaktär via cloud medan det riktiga spelet laddas ner. That's it.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Jag provade lite xcloud på Series X. Fallout 76. Var ju värdelöst. 🤔 Sjuk input lag o massa screentearing och texturer som bara försvann etc. Bedrövligt.

Jag kan se mig starta ett spel och skapa en karaktär via cloud medan det riktiga spelet laddas ner. That's it.

Har du tur startar de en server snart som din internetleverantör har en bättre rutt till. Tjänster som dessa är väldigt beroende av att man är nära servern. Xcloud fungerar ingen vidare hemma hos mig heller. Men Stadia och gf now fungerar skitbra.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Stort av MS att samarbeta för att få det funka på Steam Deck.
MS hade väll sagt tidigare att man inte kommer aktivt jobba för stöd för steam deck för deras utbud utan det är upp till utvecklarna själva.
Sen ör ju Valve rätt "anti" MS också men som sagt man stänger inte ut nån.

Vad har du fått det ifrån?
Gabben var ju ganska nyligen med i en intervju tillsammans med Microsoft.
Han jobbade även där innan han startade eget.

Han har ju alltid haft en bra relation till Microsoft.

Stort av Microsoft är ju att ta i, större av Gabben i så fall eftersom detta är väl ända lösningen som Microsoft går med på.
De kan fortsätta att låsa GP till DirectX och frågan är om ens Valve får någon ersättning för den här lösningen.
Man snålåker antagligen på Deck och betalar inget för spel som man behövt köpa på steam annars.

Har svårt att se att Streaming fungerar bra trådlöst, så planen kanske är att folk ska tröttna efter ett tag och köpa spelen på Steam istället😁

Windows på Deck är ju svårt att säga något om än, men det är ju inte så bra, så jag tycker väl att man bör se det som beta än så länge.
Om ett år så kanske det rullar riktigt bra och att någon släppt en mod som snyggar till gränssnittet lite.
Men det är ju såklart en tråkig lösning, helst vill man ju slippa DirectX.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad har du fått det ifrån?
Gabben var ju ganska nyligen med i en intervju tillsammans med Microsoft.
Han jobbade även där innan han startade eget.

Han har ju alltid haft en bra relation till Microsoft.

Stort av Microsoft är ju att ta i, större av Gabben i så fall eftersom detta är väl ända lösningen som Microsoft går med på.
De kan fortsätta att låsa GP till DirectX och frågan är om ens Valve får någon ersättning för den här lösningen.
Man snålåker antagligen på Deck och betalar inget för spel som man behövt köpa på steam annars.

Har svårt att se att Streaming fungerar bra trådlöst, så planen kanske är att folk ska tröttna efter ett tag och köpa spelen på Steam istället😁

Windows på Deck är ju svårt att säga något om än, men det är ju inte så bra, så jag tycker väl att man bör se det som beta än så länge.
Om ett år så kanske det rullar riktigt bra och att någon släppt en mod som snyggar till gränssnittet lite.
Men det är ju såklart en tråkig lösning, helst vill man ju slippa DirectX.

Felskrivet av mig.
Anti Windows kan får man väll säga.
Valve vill inte vara beroende av Windows och har kommit rätt långt med det arbetet kan man säga, speciellt iom steam deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar