Fortnite-kidsen visar framfötterna - samlar in enorma summor till Ukraina

Robot
Fortnite-kidsen visar framfötterna - samlar in enorma summor till Ukraina

Har bidragit mer* till humanitär hjälp än Sverige.

#fortnite, #hjälp, #ukraina


Medlem

Helt sjukt vad pengar! Och ändå bara dag 3 av 14.

Medlem

Skulle vara kul att se hur mycket Ukraina fått in totalt. Den som borde få notan/fakturan för att bygga upp Ukraina på nytt är ju Putin.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gnällkuk

Här planerar man långt i förväg med tanks och krig och sedan sker ett på riktigt i världen. Kan tänka mig att det blev stormigt hos Epic. På relativt kort tid tog man beslutet om att dels inte marknadsföra nya säsongen direkt samt att skänka intäkterna under två veckor. Oavsett vad man tycker om Epic eller Fortnite så får man lyfta på hatten för PR-gänget denna gång, snabba och smarta beslut.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Man kan bara hoppas att pengarna inte hamnar på villovägar som bistånd ofta gör

Medlem

smådemagogerna där hemma ska få lite fortnitepengar i helgen.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av magma:

Skulle vara kul att se hur mycket Ukraina fått in totalt. Den som borde få notan/fakturan för att bygga upp Ukraina på nytt är ju Putin.

Tyvärr så blir det ju vi som får betala för putins val.

Medlem

Tämligen missvisande "jämförelse" med tanke på att det är väldigt mycket mer än bara pengar som skickas från statliga håll. Pengar i all ära, men de kan inte ätas eller drickas, de kan inte skjutas med och de kan inte skydda. (Tror inte Epic skickar så många pansarskott.)

Med det sagt ger de en förmåga att assistera över tid, och det kommer Ukraina att behöva - så jag hoppas vi får se insamlingar löpande under den tiden det tar att bygga upp och hjälpa Ukraina komma tillbaka på fötter igen. Det kommer nog tyvärr ta lång tid.

Oavsett hur bitter jag må låta är det förbannat vackert att se hur människor, företag, hela branscher och regioner och länder bidrar på de sätt de kan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Man kan bara hoppas att pengarna inte hamnar på villovägar som bistånd ofta gör

Det alla tycks ha glömt bort sedan kriget startade är att Ukraina är ett rätt korrupt land. Ingen högoddsare att stora delar av framtida bistånd hamnar i folks privata fickor där nere.. :/

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tämligen missvisande "jämförelse" med tanke på att det är väldigt mycket mer än bara pengar som skickas från statliga håll. Pengar i all ära, men de kan inte ätas eller drickas, de kan inte skjutas med och de kan inte skydda. (Tror inte Epic skickar så många pansarskott.)

Med det sagt ger de en förmåga att assistera över tid, och det kommer Ukraina att behöva - så jag hoppas vi får se insamlingar löpande under den tiden det tar att bygga upp och hjälpa Ukraina komma tillbaka på fötter igen. Det kommer nog tyvärr ta lång tid.

Oavsett hur bitter jag må låta är det förbannat vackert att se hur människor, företag, hela branscher och regioner och länder bidrar på de sätt de kan.

Precis. Med tanke på att t ex varje pansarskott kanske kostar runt 10000 kr så kan man själv räkna ut hur mycket det blir.
Men ändå, det Epic/Fortnite lyckas göra med detta är ändå rejält beundransvärt!


signatur

/MJ

Medlem

Väldigt stort av dom ändå att sätta igång en sån här kampanj samma dag som en ny säsong startar och vääldigt många köper Battle Pass. Bidrog själv med 71kr när jag köpte BP till sonen och ska nog köpa till mig själv också innan den 3:e.

Frilansare
Skrivet av PeTTs0n:

Tämligen missvisande "jämförelse" med tanke på att det är väldigt mycket mer än bara pengar som skickas från statliga håll. Pengar i all ära, men de kan inte ätas eller drickas, de kan inte skjutas med och de kan inte skydda. (Tror inte Epic skickar så många pansarskott.)

Med det sagt ger de en förmåga att assistera över tid, och det kommer Ukraina att behöva - så jag hoppas vi får se insamlingar löpande under den tiden det tar att bygga upp och hjälpa Ukraina komma tillbaka på fötter igen. Det kommer nog tyvärr ta lång tid.

Oavsett hur bitter jag må låta är det förbannat vackert att se hur människor, företag, hela branscher och regioner och länder bidrar på de sätt de kan.

Skrivet av mats:

Precis. Med tanke på att t ex varje pansarskott kanske kostar runt 10000 kr så kan man själv räkna ut hur mycket det blir.
Men ändå, det Epic/Fortnite lyckas göra med detta är ändå rejält beundransvärt!

Jag skriver ju också det i texten. Se det för vad det är, en grym insats från Fortnite-communityt till Ukraina!

Medlem
Skrivet av mats:

Precis. Med tanke på att t ex varje pansarskott kanske kostar runt 10000 kr så kan man själv räkna ut hur mycket det blir.
Men ändå, det Epic/Fortnite lyckas göra med detta är ändå rejält beundransvärt!

Skulle inte räkna pansarskott som humanitär hjälp

Skrivet av Thane:

Skulle inte räkna pansarskott som humanitär hjälp

Det är väl humanitärt att hjälpa ryssar att komma ut ur sina pansarfordon?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Jag skriver ju också det i texten. Se det för vad det är, en grym insats från Fortnite-communityt till Ukraina!

Helt rätt. Bara jag som personligen stör mig lite på att det måste jämföras och relativiseras så förbaskat (allmänt i samhället, inte specifikt här), inte minst när jämförelserna inte riktigt håller.

Och precis som jag skrev - det är imponerande att se, och jag hoppas att stödet fortsätter komma!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Personligen tycker jag att vi inte behöver blanda in Fortnite-kids och deras föräldrar här, vad konsumenternas pengar tar vägen vet jag att de flesta skiter i så länge de får sin produkt.

eld
Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Personligen tycker jag att vi inte behöver blanda in Fortnite-kids och deras föräldrar här, vad konsumenternas pengar tar vägen vet jag att de flesta skiter i så länge de får sin produkt.

Det är ju ändå möjligt att försäljningen ökar för att folk får 2-i-1 med att köpa något samtidigt som det hjälper till.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Personligen tycker jag att vi inte behöver blanda in Fortnite-kids och deras föräldrar här, vad konsumenternas pengar tar vägen vet jag att de flesta skiter i så länge de får sin produkt.

Vi pratar en del om kriget med barnen när de frågar. Lilla Aktuellt visar lite med men det är ändå svårt att greppa för dem. Det här är lite ett sätt att konkretisera det för dem.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Får väl krypa till korset själv och erkänna att barna här hemma fick V-bucks av mig när det uppdagade sig. Vi pratade om kriget i Ukraina och barna hade koll på att Fortnite skänkte pengarna. Då kunde jag inte hålla mig helt enkelt. Lättmanipulerad...
Hoppas pengarna kommer rätt bara.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ju ändå möjligt att försäljningen ökar för att folk får 2-i-1 med att köpa något samtidigt som det hjälper till.

Precis, ta bara spelaffären Spel och Sånt i Norrtälje. Under hela sportlovsveckan så lät dom alla intäkter från deras arkadhall extraliv gå till Ukraina. Folk från hela sverige gick in och köpte polletter till arkadhallen tom sådana som inte kunde komma till hallen men som enbart ville stötta insamlingen och dom polletterna delades ut gratis till ungar som fick spela i arkadhallen. SÅ visst ger det en boost om man både får nånting samtidigt som man skänker. Spel och Sånt fick ihop 27000 kronor. En riktigt MVP insats om du frågar mig

Medlem
Skrivet av eld:

Det är ju ändå möjligt att försäljningen ökar för att folk får 2-i-1 med att köpa något samtidigt som det hjälper till.

Definitivt är det en möjlighet, i sammanhanget tror jag dock att är en droppe i havet. En annan möjlighet är att jag har fel.

Medlem
Skrivet av demagog:

Vi pratar en del om kriget med barnen när de frågar. Lilla Aktuellt visar lite med men det är ändå svårt att greppa för dem. Det här är lite ett sätt att konkretisera det för dem.

Då blir följdfrågan om det gjordes något extraköp i det här sammanhanget, enbart p.g.a. vart pengarna går alltså. Att det tog sig in i barnens värld, på detta mer eller mindre handgripliga sätt, kan nog vara positivt, men också en helt annan sak än den jag invände mot.

Medlem

Lite elakt tycker jag att infantilisera (?) hela spelarbasen...

Tycker Fortnite nog är det bästa/tajtaste Battle Royale liret out there overall.

Men är det sjukt mycket sjukt unga människor, ja


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Lite elakt tycker jag att infatilisera (?) hela spelarbasen...

Tycker Fortnite nog är det bästa/tajtaste Battle Royale liret out there overall.

Men är det sjukt mycket sjukt unga människor, ja

Ett annat ord för sjukt unga människor är ju för tidigt födda bebisar!

Medlem

"kan vi donera till Ukraina genom VBucks" Är nog en större hit än "Kan jag få köpa VBucks till det här geväret i Fortnite"? hos många föräldrar. 😀

Frilansare
Skrivet av Anton Q:

Lite elakt tycker jag att infatilisera (?) hela spelarbasen...

Tycker Fortnite nog är det bästa/tajtaste Battle Royale liret out there overall.

Men är det sjukt mycket sjukt unga människor, ja

Skriver ju också att det även är föräldrarnas förtjänst. Sorry, menade inte att infantilisera någon. Men spelarbasen ÄR ju kids, till övervägande del. Och jag hyllar deras och ert engagemang!

Medlem

Väldigt fint gjort och ett mkt smidigt sätt att dra in pengar till ukraina!


signatur

//monster

Medlem

Trevligt men inte visste jag att det var "kids" som tjänade ihop dom pengarna som har givits bort

Medlem

Lättaste passet jag löst till grabben med lite extra V. Kommer nog bli en påfyllning innan det är över bara för att.

1
Skriv svar