Monkey Islands Ron Gilbert är besviken

Robot
Monkey Islands Ron Gilbert är besviken

Fans pressar honom att göra ett spel han inte vill göra.


Medlem

Hur spelar man dom tidigare spelen?

Medlem

Ron Gilbert har helt rätt, står bakom hans beslut till 100%. Att gamers ska förklara för honom vad som är och inte är ett Monkey Island spel är helt absurt.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Hur spelar man dom tidigare spelen?

https://www.gog.com/en/games?query=monkey%20island&order=desc...

Där finns moderniserade varianter.
Annars tror jag du får googla lite efter ScummVM om du vill köra de gamla-gamla, förutsatt att du har filerna. Jag kan ha fel men har för mig det är scumm som är rätt

Medlem

Alla screenshots ser ganska själlösa ut, karaktärerna ser ut som en design poster istället för levande varelser. Världen ser flatt och överdesignad ut. Jag ser för mig att karaktärerna är animerade i samma teknik som south park "cutout" animation, som gör att allt blir statiskt och träligt. Förstår inte hur han kan argumentera för att de första monkey island spelen var "cutting edge" när han själv använder gammal teknologi för skapa ett lite 'dött' spel?

Jag undrar vad som hade hänt om man hade VERKLIGEN tagit in moneky island in i den nya generationen.

Medlem
Skrivet av frnjfldakl:

Förstår inte hur han kan argumentera för att de första monkey island spelen var "cutting edge" när han själv använder gammal teknologi för skapa ett lite 'dött' spel?

Han skriver att det inte var ett pixelart spel då det inte fanns annan teknik utan att det som nu kallas pixelart var cutting edge technology vid produktions tillfället, inte att han vill använda det nu.

Läs blogg inläggen så går han igenom allt mer detaljerat och trycker på att det är hans vision oavsett vad vi som fans vill eller tycker annars får det vara.

Tror det kan bli positivt men även resultera i ett spel gjort för/av en publik bestående av en enda person.

Medlem

Gött, finns gott om så kallade "pixelart" spel på steam om man nu vill ha det. Fattar inte varför man medvetet vill att spel ska se ut som skräp.

Inaktiv

Kommer ju alltid vara såhär, oavsett om det är filmer, spel eller musik. Vissa vill att det ska vara som det alltid har varit och vissa ser gärna att det förnyar sig.

Medlem
Skrivet av Gagoff:

https://www.gog.com/en/games?query=monkey%20island&order=desc...

Där finns moderniserade varianter.
Annars tror jag du får googla lite efter ScummVM om du vill köra de gamla-gamla, förutsatt att du har filerna. Jag kan ha fel men har för mig det är scumm som är rätt

Kör man de nya versionerna så kan trycka på en knapp(tror det är F5) så får man tillbaka/fadar den över till utsprunggrafiken från originalen. Precis som i command & conquer remaken

Medlem

Vilka tror folk att de är när de försöker påverka utvecklingen av spel genom gnäll och hot? Aldrig någonsin har något blivit bättre av det utan snarare mer generiskt och simpelt.

Det är precis samma sak som med film och konst. I princip ingen film har blivit bättre av att dreven börjat gå, snarare tvärtom, och jag tror inte någon ens skulle tänka tanken att gnälla på en konstnär innan han är klar med en tavla.

Låt kreatörer skapa. Passar inte slutprodukten din smak så köp den inte. All yttre påverkan ger en sämre slutprodukt som bara försöker passa alla. Något som är bra kan inte passa alla och passar det alla så kan det inte vara bra, det blir en medelmåtta.

Folk klagar på styrelserum som inte låter spelen uppfylla sina potentialer men går sen själva och gör samma sak själva. Det är skaparens vision som skall realiseras, inte din.

eld
Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Han skriver att det inte var ett pixelart spel då det inte fanns annan teknik utan att det som nu kallas pixelart var cutting edge technology vid produktions tillfället, inte att han vill använda det nu.

Läs blogg inläggen så går han igenom allt mer detaljerat och trycker på att det är hans vision oavsett vad vi som fans vill eller tycker annars får det vara.

Tror det kan bli positivt men även resultera i ett spel gjort för/av en publik bestående av en enda person.

Helt rätt, de gamla spelen var illustrerade, vilket man ganska snabbt kan se på de inskannade bakgrunderna.

Även nya ser ut att bli illustrerat, ser inget fel på det alls.

Folk borde oroa sig över ifall det blir ett roligt och välskrivet spel, inte allt det andra.

Flakmonkey
Skrivet av Kiske:

Folk klagar på styrelserum som inte låter spelen uppfylla sina potentialer men går sen själva och gör samma sak själva. Det är skaparens vision som skall realiseras, inte din.

Det ironiska i det är ändå lite härligt Framförallt när de inte ens ser det själva

Medlem

-Angående FZ's titel på artikeln "Monkey Islands Ron Gilbert är förbannad"

Jag har ingen aning vad det här har med att göra att han är "förbannad" på fansen

"It's ironic that the people who don't want me to make the game I want to make are some of the hard core Monkey Island fans. And that is what makes me sad about all the comments."
Det är det den enda meningen jag hittade i hans blogg inlägg angående fansen.

Är den här nyheten tagen från PC gamer's artikel om "Monkey Island creator is seriously pissed off at people telling him how to make a new Monkey Island"?

Alltså jag förstår att man tar nyheter från andra sidors nyheter och särskilt när det kommer till andra språk så att svenskar kan läsa det.

Medlem

Jag gillade trailern och kändes som de hade väldigt bra grepp om humorn.

Vet inte riktigt hur hårda eller omfattande kommentarerna har varit, men jag tror nog att han bara är lite för känslig här.
Folk hade nog gnällt oavsett och det är nog inte realistiskt idag att släppa den typ av spel som de mest radikala fansen vill ha.
Jag är dock väldigt glad över Thimbleweed park och i och med det så tror jag att även Monkey Island blir bra.
Den extrema fokusen på den grafiska stilen tror jag inte är så viktig. I bästa fall så kan han fokusera på att resten av spelet blir bra istället för att personligen ödsla massor tid på att göra det pixelperfect.

Sen så är jag ingen fan av Monkey Island efter 2:an, men det är väl inte så konstigt eftersom att det hade andra utvecklare.
Det tappade själen från 3:an och framåt helt enkelt.

Skribent
Skrivet av Seveni:

-Angående FZ's titel på artikeln "Monkey Islands Ron Gilbert är förbannad"

Jag har ingen aning vad det här har med att göra att han är "förbannad" på fansen

"It's ironic that the people who don't want me to make the game I want to make are some of the hard core Monkey Island fans. And that is what makes me sad about all the comments."
Det är det den enda meningen jag hittade i hans blogg inlägg angående fansen.

Är den här nyheten tagen från PC gamer's artikel om "Monkey Island creator is seriously pissed off at people telling him how to make a new Monkey Island"?

Alltså jag förstår att man tar nyheter från andra sidors nyheter och särskilt när det kommer till andra språk så att svenskar kan läsa det.

Nej, jag har inte läst PCGamers artikel – det är rätt meningslöst att läsa en andrahandsversion när man har tillgång till originalmaterialet, alltså Gilberts inlägg. Antagandet att han känner sig förbannad baserar jag på tonläget i inlägget, utöver att vara en liten hänvisning till att hans blogg heter just "Grumpy Gamer".

För mig är det uppenbart att han känner sig besviken och upprörd över att vissa fans verkar se på det nio år gamla blogginlägget som något han måste leva upp till nu, och att de tycker att han inte är trogen de gamla spelen genom att använda en ny grafisk stil. Sedan är det inte nödvändigtvis fansen han är förbannad på, utan mer på hela situationen, och frustration över att vissa inte litar på att han vet vad som är bäst för spelet.

Det är fritt fram att inte hålla med, men jag ändrar till att han känner sig besviken om ni tycker att det stämmer bättre.

KoP
Medlem
Skrivet av Vercadi:

Hur spelar man dom tidigare spelen?

Monkey Island collection finns tillgängligt på Steam.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Vilka tror folk att de är när de försöker påverka utvecklingen av spel genom gnäll och hot? Aldrig någonsin har något blivit bättre av det utan snarare mer generiskt och simpelt.

Det är precis samma sak som med film och konst. I princip ingen film har blivit bättre av att dreven börjat gå, snarare tvärtom, och jag tror inte någon ens skulle tänka tanken att gnälla på en konstnär innan han är klar med en tavla.

Låt kreatörer skapa. Passar inte slutprodukten din smak så köp den inte. All yttre påverkan ger en sämre slutprodukt som bara försöker passa alla. Något som är bra kan inte passa alla och passar det alla så kan det inte vara bra, det blir en medelmåtta.

Folk klagar på styrelserum som inte låter spelen uppfylla sina potentialer men går sen själva och gör samma sak själva. Det är skaparens vision som skall realiseras, inte din.

Första Sonic-filmen fick ju ett lyft efter att mobben sagt sitt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Första Sonic-filmen fick ju ett lyft efter att mobben sagt sitt.

Men så såg ju också första versionen av "Live"-sonic helt jävla värdelös ut. Det lilla som visats av nya Monkey Island ser kanske inte ut som de gamla spelen men det ser ganska trevligt ut ändå.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Kommer ju alltid vara såhär, oavsett om det är filmer, spel eller musik. Vissa vill att det ska vara som det alltid har varit och vissa ser gärna att det förnyar sig.

Frågan är ju samtidigt varför det är så, att vissa vill att det ska vara som det alltid har varit. För det är ju som sagt så med mycket, både spel, film, musik med mera. Många tycker sedan olika även då. En del tycker att det är okej om kanske hälften ändras, medans en del tycker att det bara ska ändras lite grann och vissa tycker att absolut ingenting ska ändras när det kommer uppföljare och något "nytt".

Funderar ifall det har att göra med att många av dessa möjligen mådde bättre och var lyckligare i övrigt när dem först upplevde dessa saker? Att måendet man hade då till stor del avgör hur mycket man är okej med som ändras till uppföljare och nyare saker nu. Och att det är därför som vissa vill att det ska fortsätta på samma sätt när eventuella uppföljare kommer.

Medlem

Monkey Island 4 var väl cutting edge tech när det kom och ett typ exempel på att det inte alltid är bra.
Men så länge kontrollerna inte är helt år fanders och pussel och dialoger är bra så är jag nöjd.

Medlem

- Can i call you Bob?

- You may call me Murray. I am a powerful demonic skull.

Dödgrävaren

Gillar inte clipart-grafiken som Broken Age hade, och som detta ser ut att ha. Men det kan säkert bli bra ändå. Snygg pixelgrafik med modern lightning tycker jag kan se fantastiskt ut. Bara å se på trailern till The Last Night för att fatta potentialen i det, men men... Gilbert får skapa det han vill. Tycker det mesta han varit inblandad i sen Monkey Island inte varit så mycket att ha så känner inte direkt någon hype för ett nytt Monkey Island ändå. Så kan bara bli positivt överraskad!

Medlem

Jag hänger på de flesta ställen på internet som är dedikerade till äventyrsspel där det här givetvis är den största nyheten det här millenniet. Väldigt många är oerhört besvikna på grafiken. Personligen tycker jag det ser mycket lovande ut.

Ser inte själv någon större poäng med att göra spel i 640 × 480 upplösning nu. Det var inte den låga upplösningen som gjorde dom spelen bra. Nu är det ju inte heller gjort i pixlar alls utan i vektorgrafik och kan delvis hålla med om att en kombination av dessa oftast ger bäst resultat rent visuellt (det var så Monkey Island 3 gjordes).

Nästan alla äventyrsspel från Lucasarts var visuellt inspirerade av tysk expressionism (kombinerat med "Saturday-morning cartoon"). Det verkar som de verkligen anammat dom influenserna här vilket är extremt lovande enligt mig.

1
Skriv svar