Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

De där "eld"-markeringarna på kartan markerar ju vart man ska bege sig. Jag tänkte i mitt sinne att det också kunde vara en markering på att man inte riktigt är färdig med ett område. Rätt eller fel?

Om det är rätt, så har jag ett par frågor om Castle Morne. Min karta ser nämligen ut såhär, trots att jag tycker att jag klarat av hela detta område.

https://gcdnb.pbrd.co/images/q6hRYn0D5Bq0.jpg?o=1

Här är vad jag gjort:

- Questen från flickan efter bron accepterad, att lämna över ett meddelande till hennes far.
- Hela slottet rensat.
- Fader lokaliserad och brev överlämnat.
- Två site of grace besökta.
- Kista uppe i torn hittad innan man hoppar ner sista etappen innan stranden.
- Stor krabba dödad.
- Leonine Misbegotten besegrad.
- Pratat med bedrövad fader vid flickans kropp.
- Återbesökt slottet och rensat ett par gånger.

Sjukt störigt. Jag är ingen completionist i vanliga fall, men jag vill ju inte missa något av storyn. Tack på förhand på tips

Ganska säker den flamman bara fungerar som vägvisare, inte som indikator på hur mkt som blivit gjort. Så var inte orolig!

Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

De där "eld"-markeringarna på kartan markerar ju vart man ska bege sig. Jag tänkte i mitt sinne att det också kunde vara en markering på att man inte riktigt är färdig med ett område. Rätt eller fel?

Sjukt störigt. Jag är ingen completionist i vanliga fall, men jag vill ju inte missa något av storyn. Tack på förhand på tips

Dom är bara guide markeringar och har inget att göra med vad du har kvar att göra. Dom kommer alltid peka på samma sätt oavsett. På gott och ont.

I fråga om questen så har du kommit så långt du kan just nu, den fortsätter på ett annat ställe efter detta.

Medlem

Har nu sprungit igenom Journey 2 (NG+). Hade förväntat mig en redigt go utmaning, utifrån att jag verkligen fick kämpa med flera av bossarna på första rundan, men upptäckte slutligen hur sorceries kan vara OP. Har man bara alla spells (eller i alla fall vissa), mycket INT och en fulluppgraderad stav så bagatelliseras i princip alla bossfighter.

Känns lite tomt, men nu får det vara dags att avinstallera. Det här spelet har tagit för många timmar av ens liv 😂

Medlem

Tog Malenia på andra försöket. Med en maxlevlad mimic till hjälp i hennes båda faser och med en maxlevlad bloodhound fangs specialattack slog jag offensivt på henne så hon inte fick in träffar på mig och därför inte fick hälsa tillbaka. Jag hade level 173. Detta är en offensiv fight och inte en passiv. Lite tips. Hoppas det hjälper.

Tor
Medlem
Skrivet av Korvspad:

Har man bara alla spells (eller i alla fall vissa), mycket INT och en fulluppgraderad stav så bagatelliseras i princip alla bossfighter.

Mer eller mindre ja, finns några undantag men i det stora hela är det rätt lätt när man kommit över gränsen och int-buildet börjar bli OP. Finns ju även en del int-scaleande vapen som är riktigt bra ifall det skulle vara svårt med magin, min favorit är Wing of astiel.

Skrivet av kanshira:

Tog Malenia på andra försöket. Med en maxlevlad mimic till hjälp i hennes båda faser och med en maxlevlad bloodhound fangs specialattack slog jag offensivt på henne så hon inte fick in träffar på mig och därför inte fick hälsa tillbaka. Jag hade level 173. Detta är en offensiv fight och inte en passiv. Lite tips. Hoppas det hjälper.

Jag körde Wing of astiel med nebula, staggrar henne rätt fort också, speciellt om hon blir intryckt i ett hörn. Aggressivitet är otroligt viktigt, mimic blir ju till och med en nackdel om man inte maler henne tillräckligt. Kändes dock som om jag var överlevnad redan på sl145 när jag tog henne

Medlem

Hmm, hade det inte varit bättre ifall FromSoft designa bossar på det här sättet;
Upp till en viss intended lvl så har de samma stats. Men överskrider man det, så börjar bossen scale'a för att möta upp och försöka ge en så balanserad upplevelse för alla? Förstår att det aldrig kommer bli så balanserat som Sekiro pga alla olika möjliga builds men det är iaf en riktning.

Låter väldigt antiklimax att slå bossar på första/andra försöket bara för att man råkar vara överlvlad.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Tor:

Mer eller mindre ja, finns några undantag men i det stora hela är det rätt lätt när man kommit över gränsen och int-buildet börjar bli OP. Finns ju även en del int-scaleande vapen som är riktigt bra ifall det skulle vara svårt med magin, min favorit är Wing of astiel.

Tog faktiskt alla bossar på NG+ på första försöket med hjälp av magier. Då är jag inte speciellt pro, hade rätt kämpigt med t ex Maliketh och Elden beast på journey 1. Förutom att jag hade 80 int mot slutet av NG+ körde jag tyngsta gearen och en fulluppgraderad brass shield, och då blir Mimic väldigt tankig (fast det kanske den är annars med). Kanske var lite hög level dock, nådde 212 efter att jag hade klarat Malenia.

Min favoritmagi på bossar är shard spiral. Den hade säkert kunnat funka på alla men varierade det lite.
Uppgraderade faktiskt aldrig Wing of Astel. Använde mest Dark Moon Greatsword och provade lite med Moonveil emellanåt.

Skrivet av dTexN:

Låter väldigt antiklimax att slå bossar på första/andra försöket bara för att man råkar vara överlvlad.

Tycker det är gött att klara på första om det känns som att man förtjänat det 😊 Men blir lite för mycket i-win-button med vissa spells. NG+ var dock totalt antiklimax. De första bossarna är så klena att de går ner på sekunder. Tycker bara det var de fyra-fem sista bossarna som gav lite utmaning.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Hmm, hade det inte varit bättre ifall FromSoft designa bossar på det här sättet;
Upp till en viss intended lvl så har de samma stats. Men överskrider man det, så börjar bossen scale'a för att möta upp och försöka ge en så balanserad upplevelse för alla? Förstår att det aldrig kommer bli så balanserat som Sekiro pga alla olika möjliga builds men det är iaf en riktning.

Låter väldigt antiklimax att slå bossar på första/andra försöket bara för att man råkar vara överlvlad.

Låter bra när man börja tänka på det.

Men, Nej! Att Scale'a spel, aka Oblivion, blir inte bra.

Jag tar hellre att kan ibland möter något man i stort sätt inte kan slå, och ibland är man för stark.
På detta sättet kan man själv anpassa svårighetsgraden, Det är bara att sätta egna gränser, ex. inte använda en OP ashes oof war eller att springa naken med en stor klubba, lol.

Medlem

After 200+ years: What happened to my boobs?

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Tycker det är gött att klara på första om det känns som att man förtjänat det 😊 Men blir lite för mycket i-win-button med vissa spells. NG+ var dock totalt antiklimax. De första bossarna är så klena att de går ner på sekunder. Tycker bara det var de fyra-fem sista bossarna som gav lite utmaning.

Riktigt kul när man känner att man förtjänat det, att fighten bara klicka!
haha jaa, håller med! Jag tror de bara ökat allas hp viss %? Eller är det även skada? Vilket fall i början blir det inte alls så stor förändring men mot slutet ack så större. Hade varit roligt ifall bossar fick någon ny move så att det blir lite suprise/skillnad i ng+

Skrivet av JHGBaouns:

Låter bra när man börja tänka på det.

Men, Nej! Att Scale'a spel, aka Oblivion, blir inte bra.

Jag tar hellre att kan ibland möter något man i stort sätt inte kan slå, och ibland är man för stark.
På detta sättet kan man själv anpassa svårighetsgraden, Det är bara att sätta egna gränser, ex. inte använda en OP ashes oof war eller att springa naken med en stor klubba, lol.

Aaah nej Oblivionstilen hade inte gillats 😅
Har ju inte designat spel själv så vet inte hur man tänker.
Jag tänkte bara något simpelt, tar Malenia som exempel. Vet inte vad intended lvl är för henne, 130 kanske? Så upp till lvl 130+19 så har hon samma stats, sen ökas hennes i intervaller vid varje +20lvlar etc
Men det tar kanske ifrån friheten som du säger, att själv får bestämma svårighetsgraden.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Underbart spel, dock lite för stort enligt mig. Men man måste ju inte utförska så mycket som jag gör om man inte vill 😁

170 timmar in och nu har jag precis kommit till sista området (tror det är sista iaf).
Ska bli spännande att läsa om allt man missat eller gjorde fel när jag väl klarar spelet 😊

Medlem

Första rundan klar nu med min ”Bleed”-Samuraj. Det tog cirka 80 timmar. Vilken resa!
Nu blir det en runda till som magiker. Får se om jag vågar mig på NG+ med samurajen sen.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Riktigt kul när man känner att man förtjänat det, att fighten bara klicka!
haha jaa, håller med! Jag tror de bara ökat allas hp viss %? Eller är det även skada? Vilket fall i början blir det inte alls så stor förändring men mot slutet ack så större. Hade varit roligt ifall bossar fick någon ny move så att det blir lite suprise/skillnad i ng+

HP och skada med en viss procent tror jag. Men starten på NG+ är ändå mycket lättare än slutet på vanliga. Känns helt meningslöst och är bara att springa igenom. Det är förövrigt väldigt lätt att bara springa igenom banorna. Kanske inte så kul men effektivt. Hade varit mycket bättre om dom ökade svårigheten så att det första i NG+ var som en fortsättning på första rundans slut i svårighet. Och som du säger, att dom hade kunnat lägga till nya moves för bossarna. Men men, ska väl inte klaga. Bättre med NG+ än inget alls.

Medlem

Jag klarade ut Elden ring för några dagar sedan. Sen gick jag in i NG+, allt dör på ett slag. Spelade snabbt och tog mig till sista bossen igen och dödade en gång till för att låsa upp ett andra slut. Nu får jag nog vila mig från Elden ring.
När jag väl ska spela igen får det bli en helt ny gubbe och ta sista slutet/ trophyn. Men det finns väl fler än 3 slut har jag för mig?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag klarade ut Elden ring för några dagar sedan. Sen gick jag in i NG+, allt dör på ett slag. Spelade snabbt och tog mig till sista bossen igen och dödade en gång till för att låsa upp ett andra slut. Nu får jag nog vila mig från Elden ring.
När jag väl ska spela igen får det bli en helt ny gubbe och ta sista slutet/ trophyn. Men det finns väl fler än 3 slut har jag för mig?

Finns 6st, men 3 av dem räknas som ett när du jagar trophys dvs

Medlem

Lv 191, 91h, klarade ut spelet igår+den svåra tjej extra bossen.

Så sköönt! Tror jag har varit fast på "alla tre' i 2 veckor...
Kör som mage, klarade ut alla 3 igenom att köra eller rättare sagt spamma tillsammans med min mimic en döds magi, kmr inte ihåg namn på saker.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Finns 6st, men 3 av dem räknas som ett när du jagar trophys dvs

Och för att låsa upp sluten räcker det med att ladda upp sparfilen till PSN+ när du klara sista bossen. Därefter går det att aktivera ett slut, ladda ner sparfilen och göra om processen tills alla troféer är upplåsta. Går väl kopiera om man spelar på PC.

Kanske räknas som "fusk" men känns inte rimligt att man ska behöva spela om spelet 3 gånger för att uppnå samma sak tycker jag.

84 timmar tog det för mig att spela igenom och platinum. Mycket Death's Poker + sköld genom majoriteten av spelet. Från Malenia och framåt var det dock Rivers of Blood + sköld som gällde då den var mycket snabbare på att meja ner fiender.

Medlem

Finns det någon som kör på XSX? Är ensam på konsolen och hade gärna spelat med någon. Skriv ett PM isf.

Medlem

Om man köper DVD versionen till Xbox X, behöver man ha skivan i när man spelar? Om ja, spinner den upp titt som tätt och för massa oväsen. Frågar därför jag hatade detta när jag spelade på PS4

Medlem
Skrivet av storm72:

Om man köper DVD versionen till Xbox X, behöver man ha skivan i när man spelar? Om ja, spinner den upp titt som tätt och för massa oväsen. Frågar därför jag hatade detta när jag spelade på PS4

Ja.

Nej.

Medlem

Kör med The seord of night and flame och mimic, det har en tendens att blir ganska tråkigt. Ingen boss blir egentligen något stort problem.

Vad kör ni för builds? Söker nämligen lite inspiration inför en re-roll!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör med The seord of night and flame och mimic, det har en tendens att blir ganska tråkigt. Ingen boss blir egentligen något stort problem.

Vad kör ni för builds? Söker nämligen lite inspiration inför en re-roll!

Rerollade från dex/int katana till str/faith med valfritt greatsword och sköld. Tyckte det var mycket roligare! Finns många roliga incantations så man kan variera spelstilen en del. Skippa mimic tear/summons helt och hållet så har du ett roligare spel imo. 🙂

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör med The seord of night and flame och mimic, det har en tendens att blir ganska tråkigt. Ingen boss blir egentligen något stort problem.

Vad kör ni för builds? Söker nämligen lite inspiration inför en re-roll!

Jag kör faith, Blasphemous Blade. Också mycket mimic. Känner igen mig i det du skriver, Mogh på NG+ var lite svettigt men annars står inget emot att bli tokspammat av Taker's Flame-attacken från Blashemous Blade, speciellt inte när mimic också kör den

Men man borde helt klart re-rolla och utmana sig själv lite mer. Ska bara plocka Platinum-trohyn först.

Tor
Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör med The seord of night and flame och mimic, det har en tendens att blir ganska tråkigt. Ingen boss blir egentligen något stort problem.

Vad kör ni för builds? Söker nämligen lite inspiration inför en re-roll!

Körde int/dex första vändan (mest int rätt länge). Blev rätt mycket ostbuild med wing of astiel och spells mot slutet, så jag hade hållt mig borta från att köra magiker om du vill ha utmaning. Jag tror det blir någon slags biffbuild med stort vapen nästa vända, brukar kräva lite mer tankeverksamhet i hitta öppningar när man inte kan in och hugga snabbt.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Tog faktiskt alla bossar på NG+ på första försöket med hjälp av magier. Då är jag inte speciellt pro, hade rätt kämpigt med t ex Maliketh och Elden beast på journey 1. Förutom att jag hade 80 int mot slutet av NG+ körde jag tyngsta gearen och en fulluppgraderad brass shield, och då blir Mimic väldigt tankig (fast det kanske den är annars med). Kanske var lite hög level dock, nådde 212 efter att jag hade klarat Malenia.

Min favoritmagi på bossar är shard spiral. Den hade säkert kunnat funka på alla men varierade det lite.
Uppgraderade faktiskt aldrig Wing of Astel. Använde mest Dark Moon Greatsword och provade lite med Moonveil emellanåt.

Tycker det är gött att klara på första om det känns som att man förtjänat det 😊 Men blir lite för mycket i-win-button med vissa spells. NG+ var dock totalt antiklimax. De första bossarna är så klena att de går ner på sekunder. Tycker bara det var de fyra-fem sista bossarna som gav lite utmaning.

Jag tycker NG+ blev rätt onödigt pga den anledningen. Bara springa genom hela spelet = trist. Kändes som att spelet var trasigt.

Nu påstås det att level 150 är där man ska ligga på i slutet för att få sin build klar.
Får väl se om ng + blir roligare då. Jag låg på level 180.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker NG+ blev rätt onödigt pga den anledningen. Bara springa genom hela spelet = trist. Kändes som att spelet var trasigt.

Nu påstås det att level 150 är där man ska ligga på i slutet för att få sin build klar.
Får väl se om ng + blir roligare då. Jag låg på level 180.

Level 150 är väl där man ska ligga om man tänkt invadera mycket. Communityt kommer fram till en nivå så att alla kör på lika villkor.

Medlem

Inne på andra rundan nu med en ny karaktär. Kör på strength och faith. Vilken skillnad det är nu att köra med sköld, tung rustning och summons. Första varvet körde jag en int-build med Darkmoon greatsword, sköldlös och utan summons vare sig mänskliga, npc eller ashes. Kan säga att jag kämpade rätt rejält med vissa partier. Fire Giant, Mohg, Melania, Rykard och Elden Beast kändes riktigt besvärliga. En riktig fröjd att spela nu och även roligare. Det är bara min idiotiska "jag måste göra allt solo" inställning som satte käppar i hjulet första rundan. Jag älskar utmaningen men ER kändes lite cheap emellanåt faktiskt. Det känns som det är mer utformat att faktiskt använda sig av allt man har till förfogande. Galet bra spel oavsett. 10/10 no doubt.

Medlem

Då var det färdigt, efter en månads uppehåll, så gick äntligen ridån ner! Fick ner Melina på femte försöket, att jag hade en mimic +10 och Rivers of blood +10 hör inte hit. Elden Beast var mest egentligen irriterande, gillade Radagon delen bättre. Avslutade på lvl 153 och 120h spelade timmar. Top 3 bästa spelet jag spelat, utforskarglädjen var total, många minnesvärda bossfighter. Ända klagomålet är nog att dungeonsen blev väldigt copy+paste efter ett par stycken, samma med drakarna. Tack för mig, blir nog inte runda två med en gång. Stray och Cyberpunk står på tur!

Medlem

Nu har jag börjat spela ordentligt och är cirka 15-20 timmar in i spelet.
Spelets absolut starkaste punkt är upptäckarglädjen. Man vet aldrig vad man kan hitta och vad som gömmer sig bakom det där hörnet. Det är också en väldigt härlig och ”lugn” stämning när man utforskar. Tänker mest på ljud och musik då.
Det är så här Open World spel SKA vara. Inte som Ubisoft (värsta exemplet) där allt syns på kartan. Det förstör bara och gör en stressad.
Däremot är jag inte helt såld på själva gameplay loopen. Combaten. Den kan vara jävligt tillfredsställande när allt går perfekt. Men ofta är den frustrerande och autolock/kameran kan ställa till det.
Hade önskat ett mer flyt. Tror just ”attack commitment” inte är min grej.
Sedan är vissa menyer och ”förklaringar” av stats/items endast ologiska.

Men atmosfären och viljan att ta sig vidare är stark. Så än så länge en väldigt stark 7.5/10.
Letar sig garanterat upp till minst 8/10 innan jag är klar.

Medlem

Seriöst, vad ÄR det med spel nuförtiden? Alla dokument man "ska" läsa... Kollade lite på gameplay (The Rad Brad). Han höll på i 10 min och modifierade sin spelkaraktär innan han körde igång. WTF? Tyckte det var nog i Cyberpunk.
Nej, där är spel som Resident Evil ett föredöme. Man väljer mellan Chris eller Jill. That's it. Vem bryr sig hur stor penis ens karaktär är?
Lagom mycket dokument att läsa i spelet också. Där var atmosfären viktigast. Mystiken. Allt var inte övermatat, som det är i nyare spel.

Spelat lite på Red Faction och det slog mig vad befriande avskalat det känns. Roligare att spela.

Skriv svar