Är det bara jag som saknar optisk ljudutgång på "current-gen" konsolerna?

Medlem

Kör HDMI via Reciever så jag har inte saknat optiskt på bra många år nu.

Medlem

Använder ingen spelkonsol idagsläget, men JA. Man vill ju ha alternativ, även om jag hade kopplat via hdmi till min receiver så tycker jag det är tråkigt att dom begränsar andras sätt att använda grejerna på.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Frilansare

Körde alltid optisk ut på förra Xboxen (och när jag hade ett hemmabiosystem under medeltiden, tror jag). Kändes... mysigt, men jag har på riktigt ingen aning om varför.

Medlem

Körde optisk på min xbox elite men vet inte varför.

Medlem

Har en äldre TV som inte har några utgångar för ljud och mina högtalare kan endast ta emot ljud via bluetooth eller toslink så ja jag saknar en optisk ljudutgång på min PS5. Funderar på att skaffa en ny TV men det finns egentligen ingen anledning till det då den fortfarande är mycket bra även om den inte har alla utgångar.

Medlem

Jag spelar Rocksmith och p.g.a. att det inte finns optisk ut går det inte att spela det spelet på dom nya konsolerna då HDMI ger en fördröjning på mins en halv sekund.

Medlem
Skrivet av Izam:

Men testa att köra optisk kabel genom tvn istället om det finns en sån. Så overridar den ljudet genom alla konsoler som är kopplade via HDMI till tvn.
Jag körde förut en audio mixer via PS4 så att optisk kabel gick från PS4 till den och sedan HDMI till pc för att kunna köra både discord och PS-ljudet i samma lurar och rundgå att det inte fanns discord på ps4.
Men sedan när PS5 kom så vart jag först upprörd att den saknade optisk utgång men efter lite googlande så kopplade jag över den optiska kabeln till min TV istället vilket löste mitt problem.

I inlägget står det att han använder en monitor och inte en TV,

Medlem

Jag fick koppla en optisk kabel till min DAC och sen en kabel till förstärkaren som sen är kopplad till mina golvhögtalare. Detta gjorde jag på min PS4, men tråkigt att denna metod inte längre fungerar på PS5 då jag har en äldre förstärkare hemma. Dock kör jag nu med endast TV-ljud eller hörlurar då min familjesituation har ändrats sen dess.

Medlem

Har nu även provkört denna manick till PS5 och det fungerar lyssande!

Medlem
Skrivet av Cerb:

Har nu även provkört denna manick till PS5 och det fungerar lyssande!

Klarar den att skicka vidare Dolby digital och DTS så som det skickas från PS5 utan att förvränga signalen?


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Klarar den att skicka vidare Dolby digital och DTS så som det skickas från PS5 utan att förvränga signalen?

UAC1 har endast stöd för 2 kanaler, dvs. stereo.

Medlem

Hade gärna viljat snöa ut i HiFi träsket men
bor i lägenhet med Karin och arga Ove som grannar i huset, så får helt enkelt nöja mig med de inbyggda högtalarna i TVn.

Medlem

Håller med om att det är lite märkligt.

Jag kör en optisk kabel till TVn från högtalarna, så jag har löst det på det sättet. Har aktiva högtalare då jag inte vill ha en förstärkare osv.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Optisk saknar bandbredden som krävs idag för tungt ljud, inget jag saknar då jag har reciever med hdmi-in. Recievern har även hörlursförstärkare, kommer jag runt problemet ni har då om jag skulle vilja haft kralligare hörlurar?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Optisk saknar bandbredden som krävs idag för tungt ljud, inget jag saknar då jag har reciever med hdmi-in. Recievern har även hörlursförstärkare, kommer jag runt problemet ni har då om jag skulle vilja haft kralligare hörlurar?

Nja, hörlursförstärkare i hemmabiorecivers gör sig inte speciellt bra till HiFi lurar då dess gärna vill ha 1/8 av lurarnas motstånd från hörlursförstärkaren. (Ex. lurar 200ohm = 200/8 = 25ohm hörlursförstärkare.)

En hemmabioreciever ligger inte sällan i spanner 150-200ohm, vilket då skulle kräva vansinnigt tungdrivna lurar.

Men ljud skulle du ju såklart få, det skulle bara inte låta lika bra i lurarna som det borde.

Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, hörlursförstärkare i hemmabiorecivers gör sig inte speciellt bra till HiFi lurar då dess gärna vill ha 1/8 av lurarnas motstånd från hörlursförstärkaren. (Ex. lurar 200ohm = 200/8 = 25ohm hörlursförstärkare.)

En hemmabioreciever ligger inte sällan i spanner 150-200ohm, vilket då skulle kräva vansinnigt tungdrivna lurar.

Men ljud skulle du ju såklart få, det skulle bara inte låta lika bra i lurarna som det borde.

Tack för svar, du verkar påläst och duktig. Sånt gillar jag. Har ett par hifilurar till datorn (Philips Fidelio XR2HR) ihopparad med en liten rörförstärkare , gissar att man kan kalla det dac. Riktigt mysigt ljud, och med din förklaring skulle philips lurarna på recievern låta mycket sämre med andra ord.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tack för svar, du verkar påläst och duktig. Sånt gillar jag. Har ett par hifilurar till datorn (Philips Fidelio XR2HR) ihopparad med en liten rörförstärkare , gissar att man kan kalla det dac. Riktigt mysigt ljud, och med din förklaring skulle philips lurarna på recievern låta mycket sämre med andra ord.

DAC är något annat nämligen en digital-analog-converter. Så gissningsvis har du en hörlursförstärkare med inbyggd dac eller så använder du DACn i datorn eller liknande enhet

12
Skriv svar