Är du en fena på nätverk och kablar? Hjälp!

Medlem
Är du en fena på nätverk och kablar? Hjälp!

Hej du,

Jag har ett litet problem hemma som jag inte förstår mig på fullt ut.

Jag har 3 ethernetkablar (heter det så?). En svart, en gul och en vit. När jag kopplar in gul kabel från modemet till min router får jag ut hastighet på 250mbit. När jag kopplar svart och vit kabel emellan routern och modemet får jag ut 100mbit.

På den gula kabeln står det "5e patch cable". På den vita står det "5e UTP cable" och på den svarta ingenting. Ska inte både vita och gula kabeln kunna hantera hastigheter på 1000mbit? Varför får jag ut mindre kräm av den vita och svarta kabeln?

Tack för all hjälp!

//
Fluffo

Medlem

Hej!

Kolla CAT märkningen på kablarna.

CAT5 = 100mbps Max hastighet
CAT5e = 1gbps Max hastighet
CAT6 = 10gbps Max hastighet

Mvh Robin


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Nix du behöver en cat5e minst så köp dig en cat6 kabel i stället


signatur

New life, New hope

Medlem

Det kan vara så att det inte är riktigt bra kontakt i kablarna förutom den gula.
Jag har gjort ett antal kablar hemma och det kändes som 50% chans att nått blev fel så fick man inte rätt hastighet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Hej!

Kolla CAT märkningen på kablarna.

CAT5 = 100mbps Max hastighet
CAT5e = 1gbps Max hastighet
CAT6 = 10gbps Max hastighet

Mvh Robin

Skrivet av kalle.lindestrom:

Nix du behöver en cat5e minst så köp dig en cat6 kabel i stället

Tack för alla svar!

Det står 5e på både den vita och den gula kabeln. Så då borde jag få ut samma hastighet på båda, eller hur?

Medlem

@Fluffo

Kolla också isoleringen: UTP = Unshielded Twisted Pair, det vill säga att de små tvinnade sladd-paren inuti kabeln är "oskyddade" som betyder att det inte finns en skyddande metallfolie som isolerar mot störningar. Det kan ha betydelse om det finns apparater i närheten som kan störa. Köp då en STP = Shielded Twisted Pair.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

@Fluffo

Kolla också isoleringen: UTP = Unshielded Twisted Pair, det vill säga att de små tvinnade sladd-paren inuti kabeln är "oskyddade" som betyder att det inte finns en skyddande metallfolie som isolerar mot störningar. Det kan ha betydelse om det finns apparater i närheten som kan störa. Köp då en STP = Shielded Twisted Pair.

STP är inte att rekommendera om du inte vill hålla på med "terminating" överallt för hemmabruk.
Det är större risk för problem met STP än UTP om man inte sköter uttagen och flera delar av kedjan själv.
Oftast i tilverkarledet använder man STP men nästan aldrig hemma då det blir omvänt, större risk för problem istället.

Dock ska man med UTP ändå tänka på var man installerar så de inte ligger i direkt "störning" av annat.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Det kan även vara så att det är en "specialkabel" där tillverkaren inte kopplat in alla ledare, så kolla så att alla 8 kablar verkligen sitter inklämda i kontakten. Har du bara kontakt i 4 ledare får du inte heller full hastighet.

Exempelvis min Philips HUE-brygga följde det med en sån kabel.

Medlem

Kan du inte köpa en ny kabel?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Taskman:

STP är inte att rekommendera om du inte vill hålla på med "terminating" överallt för hemmabruk.
Det är större risk för problem met STP än UTP om man inte sköter uttagen och flera delar av kedjan själv.
Oftast i tilverkarledet använder man STP men nästan aldrig hemma då det blir omvänt, större risk för problem istället.

Dock ska man med UTP ändå tänka på var man installerar så de inte ligger i direkt "störning" av annat.

Hmm, det hade jag inte hört om förut.

Skrivet av aeqvist:

Det kan även vara så att det är en "specialkabel" där tillverkaren inte kopplat in alla ledare, så kolla så att alla 8 kablar verkligen sitter inklämda i kontakten. Har du bara kontakt i 4 ledare får du inte heller full hastighet.

Exempelvis min Philips HUE-brygga följde det med en sån kabel.

Ja, om det är ett kit med router och kablar från t ex Telia så kanske de olika kablarna är tänkta att användas för de olika tjänsterna. T ex 1 för data, 1 för TV och 1 för tele eller liknande. Och då kanske dom är lite olika.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Tack för alla svar!

Det står 5e på både den vita och den gula kabeln. Så då borde jag få ut samma hastighet på båda, eller hur?

Kvalite på kabeln och om det kan vara störningar från annan elektronik i närheten spelar också in. Själv var jag tvungen att dra CAT6 för att få rätt hasighet från BRFs switch i källarn till min router, även om CAT5e borde räcka gott och väl.

Att tänka på att att det kan bli lite styva kablar när de är skärmade och har en kärna, behöver inte spela roll beroende på hur de dras.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Det kan även vara så att det är en "specialkabel" där tillverkaren inte kopplat in alla ledare, så kolla så att alla 8 kablar verkligen sitter inklämda i kontakten. Har du bara kontakt i 4 ledare får du inte heller full hastighet.

Exempelvis min Philips HUE-brygga följde det med en sån kabel.

Lustigt att du nämner Philips HUE, precis den kabeln jag provade med

Skrivet av Hipshot:

Kan du inte köpa en ny kabel?

Det kan jag och kommer förmodligen att göra. Men det är bra att veta vilken kabel jag ska köpa och allmänt intressant att veta vad som är fel.

Skrivet av deezel:

Kvalite på kabeln och om det kan vara störningar från annan elektronik i närheten spelar också in. Själv var jag tvungen att dra CAT6 för att få rätt hasighet från BRFs switch i källarn till min router, även om CAT5e borde räcka gott och väl.

Att tänka på att att det kan bli lite styva kablar när de är skärmade och har en kärna, behöver inte spela roll beroende på hur de dras.

Tack för tipset!

Och tack alla andra! Jag kommer att prova att köpa med att köpa en ny kabel!

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Lustigt att du nämner Philips HUE, precis den kabeln jag provade med

Haha, då är det säkert där felet ligger.

Medlem

Det viktiga att tänka på med Ethernet är (som en del nämnt) att de är känsliga för hårda böjar och att klämmas. Cat5 och senare använder 4 par (8 individuella ledare), och om du får ett signalbrott på ett eller två par kan bandbredden gå ner trots att kabeln fortsätter "fungera". Så alltså kan en individuell ledare gå av i en Ethernet-kabel och det enda sättet du märker det på är att bandbredden går ner till 100mbit/s. Samma gäller om uttag/kopplingsplintar/patchpaneler är dåliga av någon anledning, så att kontakten på en eller ett par ledare bryts vid någon av dem.

Så gott som alla nätverkskablar du kan köpa idag (förutsatt att du inte letar något spännande på eBay/Wish/Aliexpress eller så) är åtminstone Cat5e, så 1Gbit/s-hastigheter bör inte vara några problem att uppnå ur kabelsynpunkt med kablar du införskaffar idag.

De flesta nätverkskort (och en rad routrar/hanterade switchar) har i dag funktioner för att testa kabeln och de individuella paren. Om du har installerat Intels nätverksdrivrutin med "PROSet"-mjukvaran kan du använda den för att köra en sådan diagnostik. Jag har en Realtek RTL8125-kontroller på moderkortet och har laddat hem deras mjukvara för det, då ser det ut så här (med Intel-kort kan kontrollpanelen vara inbakad i drivrutinen, så testet där brukar gå att köra via enhetsinformationen i enhetshanteraren):

Det är ett någorlunda enkelt sätt att testa att alla paren i kabeln fungerar. (Däremot ska man inte lita på den angivna kabellängden, då dämpningen i kopparkablar kan variera rätt ordentligt och mätningen är därför inte särskilt träffsäker.)

EDIT: Så här ser det ut i Intels PROSet-verktyg (kräver att man väljer att installera det):

Skrivet av Taskman:

STP är inte att rekommendera om du inte vill hålla på med "terminating" överallt för hemmabruk.
Det är större risk för problem met STP än UTP om man inte sköter uttagen och flera delar av kedjan själv.
Oftast i tilverkarledet använder man STP men nästan aldrig hemma då det blir omvänt, större risk för problem istället.

Dock ska man med UTP ändå tänka på var man installerar så de inte ligger i direkt "störning" av annat.

STP (förutsätter att du menar typ S/FTP, det är svårt att veta när trebokstavsförkortningarna inte är standardiserade ^^) må vara overkill, men FTP (F/UTP) kan man ju dock köra hemma om man känner att man vill gardera sig lite mot EMI. Jag har ett 30-tal kablar dragna bakom min datorhörna, med såväl ström (både 230V AC och blandad DC från trafo) som en mängd datakablar av varierande typ, och där känner jag att skärmat faktiskt kan vara en någorlunda god idé.

För den som vill ha en illustrerad genomgång på de typer av kablar som vanligen används (för det kan vara rätt rörigt) finns det exempelvis här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Va ni gör det svårt för killen .googla cat 6 kabel köp så är det ur värden billigaste du hittar


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Va ni gör det svårt för killen .googla cat 6 kabel köp så är det ur värden billigaste du hittar

Nej, köp inte "billigaste du hittar". Då kan du få just den typen av problem som nämns. Där kabeln är av usel kvalitet och signalkvaliteten på någon ledare blir så dålig att du i praktiken får ett kabelbrott = hastigheten droppar ner till 100mbit/s igen. Däremot behöver det givetvis inte vara det allra flådigaste, Cat6 UTP, som inte är noname, inköpt hos någon etablerad svensk datorbutik brukar räcka för de flesta.

Visst, det är inte osannolikt att kabeln är boven, men tänk på att ledarbrott mycket väl kan ske i patchpaneler och Ethernetuttag (inte minst om de är av lite sämre kvalitet/installationen är sämre gjord) i vägg också, som skapar exakt samma problem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Nej, köp inte "billigaste du hittar". Då kan du få just den typen av problem som nämns. Där kabeln är av usel kvalitet och signalkvaliteten på någon ledare blir så dålig att du i praktiken får ett kabelbrott = hastigheten droppar ner till 100mbit/s igen. Däremot behöver det givetvis inte vara det allra flådigaste, Cat6 UTP, som inte är noname, inköpt hos någon etablerad svensk datorbutik brukar räcka för de flesta.

Visst, det är inte osannolikt att kabeln är boven, men tänk på att ledarbrott mycket väl kan ske i patchpaneler och Ethernetuttag (inte minst om de är av lite sämre kvalitet/installationen är sämre gjord) i vägg också, som skapar exakt samma problem.

Jo billigaste i Sverige råder konsument lag . Går den sönder reklamera . 200 le får du bra sladd för


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Jo billigaste i Sverige råder konsument lag . Går den sönder reklamera . 200 le får du bra sladd för

Ja, så länge du köper från någon okej svensk återförsäljare så borde det inte vara en katastrof att välja det billigaste. Jag trodde du inkluderade ställen som Wish eller så.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag kanske kan få hjälp av er här. Jag har en wifi-förlängare (WN3000RP från Netgear) för min stationära dator med Windows 8.1, vi fick en ny router 1 april, routern är i ett annat rum, men jag tror jag tryckte fel nånstans på internet (nånting om accesspunkt på mywifiext.com) så nu kan jag inte använda NETGEAR48_EXT fast datorn fortfarande "minns" det nätverket, hur gör jag för att få det som "default" igen?

Medlem
Skrivet av Johnny Clyde:

Jag kanske kan få hjälp av er här. Jag har en wifi-förlängare (WN3000RP från Netgear) för min stationära dator med Windows 8.1, vi fick en ny router 1 april, routern är i ett annat rum, men jag tror jag tryckte fel nånstans på internet (nånting om accesspunkt på mywifiext.com) så nu kan jag inte använda NETGEAR48_EXT fast datorn fortfarande "minns" det nätverket, hur gör jag för att få det som "default" igen?

Hade det inte varit bättre att starta din egen tråd istället för att återuppliva en två år gammal tråd som handlar om något helt annat?

Du kan prova högerklicka på nätverket via menyn nere till höger och välja "Glöm nätverk".
Fast egentligen bör du kanske inte ansluta till något nätverk då Windows 8.1 slutade få uppdateringar för mer än ett år sedan, så den där maskinen är en tickade bomb.

ZF
Medlem
Skrivet av Johnny Clyde:

Jag kanske kan få hjälp av er här. Jag har en wifi-förlängare (WN3000RP från Netgear) för min stationära dator med Windows 8.1, vi fick en ny router 1 april, routern är i ett annat rum, men jag tror jag tryckte fel nånstans på internet (nånting om accesspunkt på mywifiext.com) så nu kan jag inte använda NETGEAR48_EXT fast datorn fortfarande "minns" det nätverket, hur gör jag för att få det som "default" igen?

Koppla in den med sladd direkt till datorn och gör inställningar där.

Annars är det bara att återställa allt med de vanliga "hålla in reset".

1
Skriv svar