Veckans fråga - Vilken är din skräckfilmsfavorit?

Medlem

Kan starkt rekommendera It Follows.
Jag brukar inte bli särskilt uppjagad av skräckfilmer, men den tyckte jag var lite jobbig. På ett skräckfilms-bra sätt.
Också kul att de lyckas bra med en låg budget. Kanske något med det som gör att det känns ”närmare”.

Medlem

The grudge var riktigt bra, både amerikanska och koreanska.

Men The descent (instängd) är nog en utav de bättre skräckfilmerna jag har sett. Skaparna lyckades verkligen fånga en känska av klaustrofobisk panik.
Rekommenderas varmt om man inte har sett den


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Alien och The Thing är tidlös skräck i mästerklass men The Witch från 2015 är imo den bästa från de senaste 10 åren, riktigt obehaglig rakt igenom.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Den från 2004? Den är bra!

Yes! Det var den filmen som öppnade dörren till hela genren för mig.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

KoP
Medlem

Event Horizon (1997).

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mm, stämmer. Trailern gick på tv, visade första mötet när de får syn på karaktärerna och kommer rusande - jäklar vilken stämning! Där och då bestämde jag mig för att se filmen.

Har sett originalet nån gång också för länge sen. Lågt tempo (klippningen) har jag för mig.

Ja, den gamla är mer i stil med The Walking Dead. Båda är bra på sitt sätt. Remaken 2004 var verkligen bra.


signatur

I drank what?

Medlem

Om man spelar filmen "Hajen" baklänges, så blir det plötsligt en snäll och trevlig barnfilm som handlar om en snäll haj som åker runt och ger kroppsdelar till folk som inte har några kroppsdelar!

Vilken snäll haj! 😃

Medlem

Svårt. Finns mycket att se i olika genres. Men gillar "The Cell" med Jennifer Lopez.

Hostel är väl ganska bra också. Annars så finns ju alltid klassiker som Evil Dead m.m.

Skribent

Hajen. För utan den hade nog aldrig Alien blivit så bra.

Men de två filmerna är i en klass för sig själva.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av KoP:

Event Horizon (1997).

Håller med sett den så många ggr. Gillar verkligen skådisarna och storyn. Enda jag hade velat se vart Event Horizon egentligen åkte till hade varit ballt

Medlem

Av de som listats är helt klart Motorsågsmassakern en favorit. Otroligt suggestiv, obehaglig och skrämmande realistisk. Annars gillar man ju Evil Dead 😎

Medlem

Hur VÅGAR ni ha med första Alien och inte uppföljaren, undrar jag?

KoP
Medlem
Skrivet av Dres81:

Håller med sett den så många ggr. Gillar verkligen skådisarna och storyn. Enda jag hade velat se vart Event Horizon egentligen åkte till hade varit ballt

Samma här, har nog 3 olika utgåvor utav filmen. Enligt storyn så var det helvetet Event Horizon hade besökt och även tagit med sig en bit utav tillbaka, hur vagt det än kan låta.

Medlem

Röstade på Alien. Vill även slå ett slag för A Quiet Place som var väldigt bra. Tvåan var väl lite av en besvikelse.

Medlem

Suspiria såklart. Snacka om klassiker. The Thing, They Live, The Last House on the Left, Eden Lake. Och den som är brutalast är nog franska À l'intérieur. Den kräver balls of steel för att se i en sittning.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Aliens, är dock mest action i den.

Medlem

Filmer som fått mig att mys-rysa av obehag:

Shutter (originalet)
Conjuring
Orphanage
Black christmas (originalet)
Woman in black
Pet sematary (originalet)
REC (originalet)
Last shift

Medlem
Skrivet av Mirage:

Båda den äldre och den yngre av de filmerna är bra. Det fräcka med 2004 versionen är att det var nog DEN filmen som gjorde snabba zombies populära.

Även om 28 Days Later(2002) inte är en renodlad "zombie"-film i den bemärkelsen, så skulle jag nog säga att den gav zombie-genren ett uppsving och gjorde något nytt, med just springande "zombies"(personligen skulle jag nog kalla den en zombie-film). Den ska även vara en inspiration till just Dawn of the Dead 2004.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av KoP:

Samma här, har nog 3 olika utgåvor utav filmen. Enligt storyn så var det helvetet Event Horizon hade besökt och även tagit med sig en bit utav tillbaka, hur vagt det än kan låta.

Många säger att warhammer 40k inspirerade Event Horizon. ^^

Medlem

The Thing. Mästerverket som var före sin tid.

Medlem

Alien, såklart, men top 3 ifrån den listan är givet:

Alien
The Shining
Hajen

Jag vill även klämma in ett hedersomnämnande: The Witch...och Life! Båda är så jäkla välgjorda och obehagliga då jag knappt kan se dem, och de lägger sig i en egen kategori av obehag. Jag känner ett lätt tvång att klämma in några titlar till, men de är så jäkla obehagliga att Eden Lake, som tidigare toppade den kategorin känns som en komedi...dessa finns det liksom inte ens en åldersgräns på där man inte längre tycker de är jobbiga.
Antar att det där "tvånget" jag känner egentligen är ett rop på samtalsterapi...fy faen säger jag bara.

Medlem

Två filmer som jag tycker är varandras motpoler och visar två olika sidor av genren är Hellraiser och The Blair Witch Project.
Hellraiser med mycket slafs och gore, TBWT visar inget men bygger upp en ganska otäck stämning.

Medlem
Skrivet av Nomman:

För att inte svara Alien, som alla andra, svarar jag Paranormal Activity.

Om den egentligen är så bra vet jag inte, men jösses vad rädd jag blev. Såg den när sambon var bortrest och vågade inte sova i sängen förrän hon kom hem tre dagar senare. (Sov istället i soffan.)

Jag gillade den, ruskigt bra för att vara så enkel i sitt utförande!

Skrivet av Whisp:

Klara favoriten är Midsommar. Kan tipsa om den. Passar bra nu. Men vet inte helt om den räknas som skräckfilm iofs, men den är mycket obehaglig, och underhållande.
Annars så är det Hereditary, av samma regissör.

Skrivet av Fezk:

...
Men väljer en liten nyare skräckrulle(mycket mer än enbart skräck) så slipper jag välja mellan klassikerna, det får bli Hereditary. Blev riktigt positivt överraskad och blev en av favoriterna inom skräckgenren.

Fan, ni nämner dem vid namn! Hereditary var bara så jäkla obehaglig och samtidigt så krypande välgjord att jag trots att jag vill, helt enkelt inte klarar av att se vägskylten igen. Midsummer såg jag på bio, och den var också fruktansvärt oskön. Gillar man självplågeri genom ångest så finns det ju en "badscen" i Under the Skin som jag tyvärr aldrig kommer kunna göra osedd.

Egentligen känner jag inte att dessa (tillsammans med Eden Lake som jag nämnde i inlägget ovan) passar in i genren "skräck". De här filmerna är inga jag med gott samvete kan rekommendera, samtidigt som mitt eget obehag känns mindre ifall jag lyckas få någon att dela det med! Det värsta med dem är att även om de, likt The Shining, har övernaturliga inslag ändå känns helt naturliga...något som skulle kunna hända i ett kvarter ett stenkast från ditt.

Usch, jag måste nog gå och krama kudden en timme eller två nu

Medlem

Besökarna från 1988 med Lena Endre, Kjell Bergqvist och Johannes Brost.

Många härliga citat ifrån den filmen såsom "var är spriten?" "fan det är något skumt på gång" och "ALLAN!!" Det var något om våta fotspår på vinden också..

Medlem

”En amerikansk varulv i London” dom där naziulvarna 😱
Dom tidiga ”Poltergeist” Den där prästen 😱


signatur

Banksy

Medlem

Hade gärna sett en recension från FZ på det här spelet. Verkar intressant och i min smak.

Kan inte säga en favorit för jag har för många så jag droppar en ny film, X (2022). Riktigt lyckade vibbar av 70-tals horror, en spirituell Texas Chainsaw Massacre.

Medlem

Exorcisten utan tvekan! Ruggigt bra och obehaglig. Det är också en film jag med hat/kärlek skulle vilja se en remake på. Likt Texas Chainsaw Massacre som var riktigt bra och följde originalet. Problemet är väl vem som skulle våga göra en sådan remake i dagens 2020 tal. Hade filmen gjorts 2020 istället för 70'talet med samma ålder på skådespelarna tror jag det hade blivit ramaskri tyvärr.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Hereditary har blivit en favorit!

Medlem

Motorsågsmassakern och Halloween på delad förstaplats, sedan finns det såklart säsongsfavoriter som med andra genres.

Medlem

Valde The Shining men även Frankenstein (1931), The Wicker Man (1973) och Dawn Of The Dead (2004) hör till favoriter som inte var med i listan.

123
Skriv svar