Alaskan Truck Simulator ger oss det klassiska konceptet, med "svenskt" väglag

Robot
Alaskan Truck Simulator ger oss det klassiska konceptet, med "svenskt" väglag

Demo ute på Steam.


Medlem

Intressant... men måste avsluta det gigantiska snowrunner 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny
Skrivet av Molotov:

Intressant... men måste avsluta det gigantiska snowrunner 😂

Dåligt väglag waits for nobody!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Medlem

Ser ju inte riktigt ut att vara SCS-kvalitet (det dyker upp lite lastbilsspel med ojämna mellanrum av högst varierande kvalitet), men håller tummarna för något lika lätt att bli uppslukad av som ex. ETS2.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ser ju inte riktigt ut att vara SCS-kvalitet (det dyker upp lite lastbilsspel med ojämna mellanrum av högst varierande kvalitet), men håller tummarna för något lika lätt att bli uppslukad av som ex. ETS2.

Av vad jag spelat av Euro Truck Simulator så är det ju till 60-70% meny-baserat gentemot faktiskt "i-värld" gameplay. Detta spelet verkar ta steget mot att göra mycket mer manuellt (exempelvis lossa släp). Bara att kunna komma ut ur hytten och gårunt är ett massivt plus över ETS i min bok.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Av vad jag spelat av Euro Truck Simulator så är det ju till 60-70% meny-baserat gentemot faktiskt "i-värld" gameplay. Detta spelet verkar ta steget mot att göra mycket mer manuellt (exempelvis lossa släp). Bara att kunna komma ut ur hytten och gårunt är ett massivt plus över ETS i min bok.

Verkar vara mer av en trucker simulator än truck simulator

Vem vet kansle rentav en livs simulator


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Av vad jag spelat av Euro Truck Simulator så är det ju till 60-70% meny-baserat gentemot faktiskt "i-värld" gameplay. Detta spelet verkar ta steget mot att göra mycket mer manuellt (exempelvis lossa släp). Bara att kunna komma ut ur hytten och gårunt är ett massivt plus över ETS i min bok.

Um. Att låssa släpet rätt, att hämta upp den osv går ju att göra i ETS2 också. Visst, man kan skippa det på bekostnad av mindre XP men det går. Sedan är mest menyerna för mig leta upp jobb, sätta GPS. Sedan kör man dit och hämtar, kör lasten dit den skall. Om man inte väljer spelläget där man bara är chaffis och lånar kundens fordon då, för då "teleporteras" man dit. Åker fortfarande med lasten dit den skall dock.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Av vad jag spelat av Euro Truck Simulator så är det ju till 60-70% meny-baserat gentemot faktiskt "i-värld" gameplay. Detta spelet verkar ta steget mot att göra mycket mer manuellt (exempelvis lossa släp). Bara att kunna komma ut ur hytten och gårunt är ett massivt plus över ETS i min bok.

Den erfarenheten delar jag inte riktigt, av mina 289 timmar i ETS2 så spenderades väl merparten av dessa på vägarna.

Och jag vet inte jag, förstapersons-läget ser tämligen styltigt ut, och att lägga till något bara för sakens skull betyder ju verkligen inte att det blir bra - däremot hade det varit kul *om* det blir bra. Men för mig blir kraven bra mycket högre när möjligheterna expanderas, om en del är okej eller bra (körningen) medan den andra delen (förstapersonsläget, traskandet) inte är det kan det för mig förstöra helheten och inlevelsen. Det gäller också att fler delar av spelvärlden känns levande, medan ETS kan fokusera på lastbilshytterna, vägarna och de vägnära miljöerna primärt. (Även i ett spel så hyllat som ETS2 tycker jag illusionen faller lite för ofta, tyvärr. Men SCS är riktigt duktiga på att uppdatera och polera sina spel och dess kartor.)

Men vi håller tummarna!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Verkar vara mer av en trucker simulator än truck simulator

Vem vet kansle rentav en livs simulator

En blandning är ju inte alls fel

Skrivet av conthox:

Um. Att låssa släpet rätt, att hämta upp den osv går ju att göra i ETS2 också. Visst, man kan skippa det på bekostnad av mindre XP men det går. Sedan är mest menyerna för mig leta upp jobb, sätta GPS. Sedan kör man dit och hämtar, kör lasten dit den skall. Om man inte väljer spelläget där man bara är chaffis och lånar kundens fordon då, för då "teleporteras" man dit. Åker fortfarande med lasten dit den skall dock.

Det är väl lite det som är grejen, att alla interaktioner med själva världen, förutom körningen, görs genom menyer. Visst körandet är riktigt bra gjort och såklart meningen med spelet, men tex. i denna trailern visade de ju mer detalj i själva arbetet mer än att bara parkera på rätt ställe och klicka på en knapp för att klara uppdraget.

Skrivet av PeTTs0n:

Den erfarenheten delar jag inte riktigt, av mina 289 timmar i ETS2 så spenderades väl merparten av dessa på vägarna.

Och jag vet inte jag, förstapersons-läget ser tämligen styltigt ut, och att lägga till något bara för sakens skull betyder ju verkligen inte att det blir bra - däremot hade det varit kul *om* det blir bra. Men för mig blir kraven bra mycket högre när möjligheterna expanderas, om en del är okej eller bra (körningen) medan den andra delen (förstapersonsläget, traskandet) inte är det kan det för mig förstöra helheten och inlevelsen. Det gäller också att fler delar av spelvärlden känns levande, medan ETS kan fokusera på lastbilshytterna, vägarna och de vägnära miljöerna primärt. (Även i ett spel så hyllat som ETS2 tycker jag illusionen faller lite för ofta, tyvärr. Men SCS är riktigt duktiga på att uppdatera och polera sina spel och dess kartor.)

Men vi håller tummarna!

Jag menade såklart helheten på själva spelets interaktioner och gameplay, själva körandet i ETS är ju det enda som inte sker via en meny. Och som jag förstår det (har inte spelat ETS supermycket och definitivt inte på sistone) så är hyttarna inte särskilt interaktiva? Mycket sker via knappar på tangentbordet (eller meny), dvs. det går inte att kolla på en viss knapp och klicka för att slå på den i hytten. Min poäng är att mer interaktivitet och inlevelse i själva världen är lika viktigt som körandet, för mig åtminstone. Molotov ovan gjorde en bra poäng, att det är en trucker simulator snarare än endast en truck simulator.
(Verkade dessutom som om man kommer kunna meka och laga lastbilarna också i detta)

Givetvis betyder ju inget av detta att själva spelet här kommer bli bra, men konceptet är bättre i min mening.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Jag menade såklart helheten på själva spelets interaktioner och gameplay, själva körandet i ETS är ju det enda som inte sker via en meny. Och som jag förstår det (har inte spelat ETS supermycket och definitivt inte på sistone) så är hyttarna inte särskilt interaktiva? Mycket sker via knappar på tangentbordet (eller meny), dvs. det går inte att kolla på en viss knapp och klicka för att slå på den i hytten. Min poäng är att mer interaktivitet och inlevelse i själva världen är lika viktigt som körandet, för mig åtminstone. Molotov ovan gjorde en bra poäng, att det är en trucker simulator snarare än endast en truck simulator.
(Verkade dessutom som om man kommer kunna meka och laga lastbilarna också i detta)

Givetvis betyder ju inget av detta att själva spelet här kommer bli bra, men konceptet är bättre i min mening.

Ja, görs det bra kan det helt klart bli intressant - jag ska inte måla fan på väggen för mycket.
Och helt rätt, ETS2 har inte en särskilt interaktiv miljö on-screen, däremot är mycket modellerat och kontroller finns för det mesta.

Där är väl smaken lite som baken kanske, jag tar *mycket* hellre fysiska knappar (oavsett om det är tangentbordsgenvägar, ratt/pedaler/spakar/joystick/extra kontroller, eller hell, varför inte en stream deck) som jag använder till reglagen i en hytt/cockpit i en simulator, snarare än att dra runt mus/kontroller och klicka på grejer på skärmen.

Jag tror riskerna med det här upplägget är större, och jag tror det är väldigt mycket lättare att ta sig vatten över huvudet när man ska modellera både fordonsmekaniker och personmekaniker i ett spel, inte minst när det kommer till en lite mindre/mer okänd utvecklare, men med det inte sagt att det kan bli överraskande bra ändå, så klart.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, görs det bra kan det helt klart bli intressant - jag ska inte måla fan på väggen för mycket.
Och helt rätt, ETS2 har inte en särskilt interaktiv miljö on-screen, däremot är mycket modellerat och kontroller finns för det mesta.

Där är väl smaken lite som baken kanske, jag tar *mycket* hellre fysiska knappar (oavsett om det är tangentbordsgenvägar, ratt/pedaler/spakar/joystick/extra kontroller, eller hell, varför inte en stream deck) som jag använder till reglagen i en hytt/cockpit i en simulator, snarare än att dra runt mus/kontroller och klicka på grejer på skärmen.

Jag tror riskerna med det här upplägget är större, och jag tror det är väldigt mycket lättare att ta sig vatten över huvudet när man ska modellera både fordonsmekaniker och personmekaniker i ett spel, inte minst när det kommer till en lite mindre/mer okänd utvecklare, men med det inte sagt att det kan bli överraskande bra ändå, så klart.

För min del tar jag gärna både och, är relativt lätt att göra faktiskt (såvida man inte skrivit koden helt snett), dvs. ett knapptryck triggar samma funktion som om man klickar med musen på den fysiska knappen i hytten. Så kan man ha lampor, blinkers, vindrutetorkare och sådant på knapptryck efter behag (plus då att man inte behöver ständigt komma ihåg alla knappkombinationer utan om man behöver något så vet man att det finns *där* i hytten).

Frågan är om det verkligen blir särskilt mycket mer jobb, UI arbeten är utmanande också. Sen. på tal om obeprövade utvecklare, My Summer Car är ju ett enormt "manuellt" spel som detta påminner lite om och det är en singelutvecklare och hans första spel någonsin (nu är det ju jättedåligt utvecklat iom. noll programmeringskunskaper men det funkar bra-ish). Kanske inte jämförbart men det ligger nog mer talang/kompetens bakom detta projektet, om inte annat mer pengar då de har utgivare och allt.

Vi får väl se helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

För min del tar jag gärna både och, är relativt lätt att göra faktiskt (såvida man inte skrivit koden helt snett), dvs. ett knapptryck triggar samma funktion som om man klickar med musen på den fysiska knappen i hytten. Så kan man ha lampor, blinkers, vindrutetorkare och sådant på knapptryck efter behag (plus då att man inte behöver ständigt komma ihåg alla knappkombinationer utan om man behöver något så vet man att det finns *där* i hytten).

Frågan är om det verkligen blir särskilt mycket mer jobb, UI arbeten är utmanande också. Sen. på tal om obeprövade utvecklare, My Summer Car är ju ett enormt "manuellt" spel som detta påminner lite om och det är en singelutvecklare och hans första spel någonsin (nu är det ju jättedåligt utvecklat iom. noll programmeringskunskaper men det funkar bra-ish). Kanske inte jämförbart men det ligger nog mer talang/kompetens bakom detta projektet, om inte annat mer pengar då de har utgivare och allt.

Vi får väl se helt enkelt.

Ja, exakt varför utvecklare valt att designa sitt UI och sin spelarmiljö vad gäller interaktivitet på det sättet de gjort... just i ETS-fallet är jag inte helt hundra, om det är spelmotorbegränsningar, en resursfråga eller något annat som ligger bakom. Visst brukar jag förespråka valmöjligheter, men samtidigt gäller det att väga mot vad alternativet är - om det blir överdrivet rörigt (då kan vi diskutera hur hardcore "simulatorspel" "ska" vara också), om det kostar för mycket för att vara rimligt, om spelmotorn sätter stopp/begränsningar för det, o.s.v.

Men helt klart, det ska bli intressant att se hur det blir, oavsett om vi är skeptiska eller optimistiska eller något däremellan. Väderimplementeringen i ETS2 lämnar i mina ögon mycket att önska, så att få se lite mer besvärligt väder i den här typen av spel lockar!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är väl lite det som är grejen, att alla interaktioner med själva världen, förutom körningen, görs genom menyer. Visst körandet är riktigt bra gjort och såklart meningen med spelet, men tex. i denna trailern visade de ju mer detalj i själva arbetet mer än att bara parkera på rätt ställe och klicka på en knapp för att klara uppdraget.

Jo, det har du rätt i.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar