Diskutera - Bethesdas bästa spel är..?
RAGE och Daggerfall.
Vet inte om jag tycker RAGE räknas då det är ID Software som utvecklat det.
1# FZ Troll
Ni som gillade Fallout New Vegas, vad var det ni föll för? Jag själv föredrar Oblivion och Fallout 3. Fallout 4, New Vegas och Skyrim är alla spel som jag uppfade som lite meh. Av någon konstig anledning.
NV är bättre än F3 på allt, bättre story, quests, gameplay. Att så många quests går att lösa på olika sätt och factionsystemet är underbart. F3 var ok, men över lag rätt mediokert för mig. Särskilt slutscenerna i vanilla. Har annars haft väldigt skoj i f4 survival mode.
Oblivion, tätt följt av Morrowind.
Amen! Oblivion lite "dumbed down" jämfört MW, men har så många andra fördelar. Större, skönare atmosfär, man sögs totalt in i den världen.
Har nästan 2000 speltimmar med Oblivion. Bästa spelet i mänsklighetens historia.
Memento Mori
Helt ärligt kan jag faktiskt rekommendera er att spela Oblivion igen. Speciellt om ni inte spelat sen det begav sig. Jag körde igenom main quest, alla guilds, och de sidoquest jag hittade på vägen i höstas/somras. Det funkar rätt bra att streama till mobilen (har en razer kishi och en skön hammock), funderar på att testa Morrowind i sommar i hängmattan, men tror det kräver för hög närvaro. Har försökt Morrowind flera gånger. Är helt hundra på att jag skulle älska det om jag väl lyckades ta mig in i det. Missade det när det begav sig. Har ni några tips för att kunna uppskatta det idag som "förstagångs genomspelare" (nåja, har ju spelat början flera gånger), eller är det helt enkelt att investera tiden som gäller?
Morrowind eller Skyrim. Jag tyckte verkligen inte om Oblivions dynamiska svårighetsgrad.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Oblivion utan tvekan. Bäst spelvärld, bäst uppdrag, bäst design, bäst musik och bäst memes. Även det som inte fungerade fungerade. Morrowind och tidigare var före sin tid och kändes 90-tals primitiva, Skyrim var så grådassigt att man fick lika stor underhållning genom att stirra ut genom fönstret en mulen höstdag och Fallout var bara tråkiga i jämförelse med originalspelen.
NV är bättre än F3 på allt, bättre story, quests, gameplay. Att så många quests går att lösa på olika sätt och factionsystemet är underbart. F3 var ok, men över lag rätt mediokert för mig. Särskilt slutscenerna i vanilla. Har annars haft väldigt skoj i f4 survival mode.
Dessutom lyckades Fallout NV med att fånga känslan från orginalspelen bättre med humorn och upplägget tyckte jag. Det var problemet jag hade med F3, att det inte kändes Fallout.
Började med att spela Oblivion när det släpptes och blev helt besatt av det. Så TES IV kommer alltid ha en speciell plats för mig.
Sen gick jag tillbaka i serien och spelade Morrowind, det slog allt som jag har spelat innan med hästlängder. Finns så mycket att hylla med TES III, men det spelet har som få andra spel har lyckats lika bra med är atmosfären. Det går knappt att beskriva vilken upplevelse det har varit att färdas i Vvardenfell.
Såg fram emot Skyrim men blev ändå ett antiklimax när jag väl spelade det. All spelmekanik hade förenklats till den grad att oavsett valet av karaktär så blev spelupplevelsen likartad varje gång. Huvudberättelsen och många "guild" berättelser kändes väldigt mediokra.
Inför varje del av TES känns det som att Bethesda tar ett steg fram i utvecklingen av mina största klagomål från tidigare delar. Samtidigt tar studion två steg bakåt för allt jag väl tyckte om med tidigare delar.
Har spelat Fallout 3 och 4, bra spel båda två. Inget fantastiskt men de lider lite av samma problematik som jag nämnde ovanför med TES.
Får rangordna dem efter följande: Morrowind>Oblivion>Fallout 3>Skyrim>Fallout 4
Jäklar så svårt men det är relativt jämnt skägg mellan oblivion och Morrowind.
Morrowind är nördesta och rollspelsmys i världsklass. Har allt förutom "vasst" stridssystem. Soundtracket, världen och valmöjligheterna gör att jag gång på gång återvänder. Världen är bedårande vacker, har atomosfär. Använder då OpenMW för att öppna dörren för högre upplösning och lite extra grädde på moset.
Oblivion spinner vidare på ingredienserna som gjorde Morrowind till ett mästerverk och utvecklar uppdragsstrukturen med mer intressant story. Soundtracket spelar i en liga för sig. Världen känns inte lika stor men är fortfarande fantastisk.
Åh, tack för tipset om OpenMW!
Absolut Morrowind för min del. Det hade inte bara grym inlevelse, det var engagerande också. Inga quest markers och annat hålla-handen skräp - man fick läsa, tänka efter och navigera. Dessutom var det ju innan de började med level scaling-tjafset, så i Morrowind var du körd om du traskade in i fel grotta efter att du lämnade Seyda Neen. Det gav mer vikt till besluten man tog.
Real yakuza use a gamepad.
Blir nog Fallout 3. Hade inte lirat något med en stor öppen värld där jag kunde utforska, levla upp och fixa bättre prylar till min gubbe. Så om jag räknar bort c64 och master system tiden och bara räknar "det moderna" är Fallout 3 det första spel som sög in mig totalt!
Men som någon tidigare sa: hjärtat säger FO3 men hjärnan säger Skyrim
Helt ärligt kan jag faktiskt rekommendera er att spela Oblivion igen. Speciellt om ni inte spelat sen det begav sig. Jag körde igenom main quest, alla guilds, och de sidoquest jag hittade på vägen i höstas/somras. Det funkar rätt bra att streama till mobilen (har en razer kishi och en skön hammock), funderar på att testa Morrowind i sommar i hängmattan, men tror det kräver för hög närvaro. Har försökt Morrowind flera gånger. Är helt hundra på att jag skulle älska det om jag väl lyckades ta mig in i det. Missade det när det begav sig. Har ni några tips för att kunna uppskatta det idag som "förstagångs genomspelare" (nåja, har ju spelat början flera gånger), eller är det helt enkelt att investera tiden som gäller?
Original-Morrowind blir tufft. Jag förstår precis vad du menar. Jag körde igenom det direkt när det kom 2002 men senare, efter Oblivion 2006, var det svårt att gå tillbaka. Det är ju egentligen väldigt likt Oblivion i grunden men mkt segare, klumpigare i interface och mekanik. Spec combat känns irriterande så här långt efteråt. 🤭
Mitt supertips är Morroblivion! Körde igenom det här om året och kunde inte sluta spela. Som Oblivion-lover får man ju best of both worlds. Så mkt lättare att liksom greppa och komma in i allt, som stats, items, text och information.
Tar 1-2 timmar att installera pga lite pyssel men är så värt det.
Memento Mori
Såg fram emot Skyrim men blev ändå ett antiklimax när jag väl spelade det. All spelmekanik hade förenklats till den grad att oavsett valet av karaktär så blev spelupplevelsen likartad varje gång. Huvudberättelsen och många "guild" berättelser kändes väldigt mediokra.
Precis. Förenklad RPG-mekanik gjorde att leveling och uppgradering av karaktären blev ospännande, nästan menlöst.
Questen som du säger, klart sämre. Main quest engerade mig inte och inbördeskrigs-questlinjen kändes krystad.
Och dungeons, usch vad tråkigt det blev snabbt. Samma upplevelse varje gång med de här odöda vikingakrigarna överallt och känslan av random loot.
Med det sagt, Skyrim är ändå ett helt fantastiskt spel.
Memento Mori