LAN:en på 90- och 00-talet var magiska

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Förlåt om jag lät för mycket besserwisser - jag var rejält nördig redan som liten knatte och älskade att pyssla med ungefär allt datorrelaterat som föräldrarna (och senare jag själv, till deras inte alltid fullt så stora glädje) släpade hem. ^^

Var nästan lite magiskt att se filer flyttas över "bara" med en enkel parallellportskabel, jämfört med att hålla på med disketter.
Minns första gången pappa släpade hem sin "bärbara" 386SL-Compaq med orange monokrom skärm, och sedan flyttade över filer till vår stationära burk hemma. Det har hänt lite sedan dess.

Nej nej, jag tog inte illa åt mig. Rätt skall vara rätt 🙂
Jag tycker det var rätt magiskt när 1.44 mb disketter kom så man slapp ha 2 st 525 disketter för samma spel som det endast krävde 1. Sånt var riktigt revolutionerande. Eller när man kunde ha spel på en hd istället för att behöva ladda in spelen varje gång via disketter eller bandstation. Kommer ihåg det än idag när min kompis kom hem med sin amiga 500 med en liten hd där han bland annat hade settlers på. Så jäkla snabbt allt gick. En annan var ju van vid en c64:s bandstation vid samma tidpunkt 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Nu är det här väl inte 00-talet, utan 10-talet, men jag delar ändå. Minst ett av dessa LAN vi körde tror jag faktiskt var 00-talet men hittar ingen bild från det specifikt.

Här spelades det Battlefield 3 för fulla muggar (det är min dator till vänster i bild med en flaska Captain Morgan intill).
Det är liksom en gemenskapslokal inom bostadsbolaget som vi hade bokat in oss på. Vi gjorde detta fem gånger totalt, och oftast var det fredag eftermiddag till söndag eftermiddag, och vissa av oss sov där. Något av åren hade vi tagit in ett Playstation 3 också, och en extra TV för att köra Battlelog eller Youtube på. Ett annat år körde vi ljusslingor och finfina högtalare och hade lite musik i bakgrunden. Genereallt var vi väl 5-7 pers.

Aaaah, good times.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Vi lanade mycket runt 1999 och cirkus 2004 har jag för mig. Bra tider alltså, det var tunga grejor då, speciellt tjockskärmen!

Mest CS, Quake, SoF2, Star craft och
Unreal med nån bana som hette något med Twilight worlds typ har satt sig på minnet.
Powerking från Spar inn, hubbar som strula, svett och unken luft!

Och så lyssna man såklart på Perrra - quake

Medlem
Skrivet av lyrael:

Det var tider det! Enligt mig dog LAN med World of warcraft, alltid online och massiva multiplayer spel. Fick gräva bland fysiska foton för att hitta några bevis. Vi körde LAN i precis varje helg då vi hade en lokal och en ungdoms förening bakom oss. Vi anordnade även lite större event.

Var även på ett par större LAN i grannkommunen Sölvesborg. Har för mig de hette Kisel LAN men kan ha fel. Hur som helst saknar jag den gamla goda tiden då man träffade vänner i person och inte genom en skärm haha. Vi sålde såklart alltid Fragzones egna "Ur abso" energidryck och spelade mest Half-Life mods så som Counterstrike, Sven coop, Pirates, vikings and knights, Day of defeat m.m. men även Red Alert, Age of Empires, Giant Citizen Kabuto, Battlefield 1943 och Codename Eagle och Freelancer.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nog fan kände jag igen lokalerna!

Har för mig att jag sitter något höger åt utanför bild på första bilden XD


signatur

Idono. That's me!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av lyrael:

Det var tider det! Enligt mig dog LAN med World of warcraft, alltid online och massiva multiplayer spel. Fick gräva bland fysiska foton för att hitta några bevis. Vi körde LAN i precis varje helg då vi hade en lokal och en ungdoms förening bakom oss. Vi anordnade även lite större event.

Var även på ett par större LAN i grannkommunen Sölvesborg. Har för mig de hette Kisel LAN men kan ha fel. Hur som helst saknar jag den gamla goda tiden då man träffade vänner i person och inte genom en skärm haha. Vi sålde såklart alltid Fragzones egna "Ur abso" energidryck och spelade mest Half-Life mods så som Counterstrike, Sven coop, Pirates, vikings and knights, Day of defeat m.m. men även Red Alert, Age of Empires, Giant Citizen Kabuto, Battlefield 1943 och Codename Eagle och Freelancer.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

"Fragzone presenterar"

Minns den där


signatur
Inaktiv

Jag har aldrig varit något för PC spelande men fick låna en dator av en kompis en gång bara för att han ville få mig att spela CS.
Så han visade hur det funkade och kopplade en LAN kabel från en lägenheten till den andra så att vi skulle kunna spela med varandra.

När jag väl köpte mig en egen dator så blev det bara The Sims 2 som jag spelade.
Annars hade jag datorn till att spela in filmer på.

Det har inte gått 20 år riktigt än för mig
Men närmar sig…

Medlem

Samtidigt som att lokala Lan dog ut, så har dreamhack blivit jättestort. Iaf tills corona kom. Men att vara på ett jättelan är inte samma sak som ett mindre lan. Det är jätteskillnad! Det är också därför vi fortfarande har dessa små-lanen. Men det finns I-landsproblem även här. Hitta spel som fungerar för 6-8 pers inom en genre som alla uppskattar. Coop funkar oftast, men dessa spelen upp till 8 spelare är inte så många. De som finns ute brukar vi redan ha spelat igenom. Därav varför även mindre LAN uppskattas från min sida. Ett hederligt 2-manna-lan e aldrig fel. Flexibilliteten ökar nåt oerhört och jag uppfattar att båda storlekarna på antalet deltagare ger olika sorters fördelar. Men ett lan över 50... det blir för många för min del. Kanske jag som börjar bli gammal 😂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Har inte förstått det här med alkohol på lan? Eller gjorde man något efter lanet liksom?
Kröka å spela e ju ingen höjdare iaf inte Q3 eller andra fps tex.

Medlem

Skall gå till min lokala ICA idag å be dom ta in Ur Abso 20 år senare

Medlem

Oj vilken nostalgi

Jag och polarna lanade mycket i slutet av -90 talet och i början till -00 talet. Fast vi kallade det för "hack", dvs att hacka över en helg exempelvis. Eftersom vi var från Norrlands inland så var vi inte så många, som mest kanske 30 personer om de i grannbyarna också var med. Men vanligast var runt 10 deltagare. Vi spelade mest Quake 1/2/3, StarCraft, Diablo 1/2 och Counter Strike och andra HL mods.

Vi kunde hyra in oss på olika ställen, bara det fanns el och toalett så gick det ju bra. Men det var ett jäkla kånkande på fulltower lådor, stora CRT skärmar och hockeytrunkar med all annan utrustning och Jolt cola.

Mest minnesvärda platserna vi lanat på är den lokala golfklubbens klubbstuga (vintertid), den lokala slalombackens restaurang/fik (sommartid), samlingslokalen för grannbyns skjutbana, i garage bland snöskotrar och annat bråte och i diverse bya-föreningslokaler.

Annat var det i grannbyn, de hade en mer permanent lokal och fick dessutom vara med på tv


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Nimin:

Ja, vem behöver egentligen bänkpress när man kan kånka på CRT-skärmar och käka ostbågar? 😆

Medlem
Skrivet av delli:

Har inte förstått det här med alkohol på lan? Eller gjorde man något efter lanet liksom?
Kröka å spela e ju ingen höjdare iaf inte Q3 eller andra fps tex.

Några av oss brukade kröka en del på lanen för att de andra skulle ha en chans och knycka en vinst eller två 😆

Medlem

Vad är inte bättre än entren på DH-04

Jag i världens vackraste tröja (oxå DH-04

ELF
Medlem
Skrivet av Arkaith:

... Korv med risgrynsgröt? What the f-

En sådan här alltså
https://www.felix.se/app/uploads/sites/33/2022/05/image-229.png


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av maniac:

Oj vilken nostalgi

Jag och polarna lanade mycket i slutet av -90 talet och i början till -00 talet. Fast vi kallade det för "hack", dvs att hacka över en helg exempelvis. Eftersom vi var från Norrlands inland så var vi inte så många, som mest kanske 30 personer om de i grannbyarna också var med. Men vanligast var runt 10 deltagare. Vi spelade mest Quake 1/2/3, StarCraft, Diablo 1/2 och Counter Strike och andra HL mods.

Vi kunde hyra in oss på olika ställen, bara det fanns el och toalett så gick det ju bra. Men det var ett jäkla kånkande på fulltower lådor, stora CRT skärmar och hockeytrunkar med all annan utrustning och Jolt cola.

Mest minnesvärda platserna vi lanat på är den lokala golfklubbens klubbstuga (vintertid), den lokala slalombackens restaurang/fik (sommartid), samlingslokalen för grannbyns skjutbana, i garage bland snöskotrar och annat bråte och i diverse bya-föreningslokaler.

Annat var det i grannbyn, de hade en mer permanent lokal och fick dessutom vara med på tv
https://youtu.be/o52w0KKTwnQ

Hur har det gått sedan?
Arbetar många inom IT idag eller man tog andra yrkesvägar?

Medlem
Skrivet av delli:

Hur har det gått sedan?
Arbetar många inom IT idag eller man tog andra yrkesvägar?

Några jobbar inom IT-sektorn som programmerare/utvecklare/admin osv, men de flesta tog andra yrkesvägar. Arbetar själv inom elkraftsbranschen.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jaha! Aldrig hört dessa kallas för "korv". Risgrynsgröt med korv låter inte.. gott. :v

Medlem

Spelade på ett sketet ställe som inte hade något automatiskt system för tider. Man köper 1timme sen hade killen på övervåningen (datorerna var nere vid källaren) koll på när tiden var slut. Blev alltid såhär:

The dude: Dator 3, 7 och 10 måste avsluta
Vi: okay
*10min senare* spelar fortfarande
The dude: DATOR 3,7 OCH 10, JAG HAR SAGT ÅT ER ATT AVSLUTA!

Medlem

Vi brukade lana och dygna i ett lokalt fotbollslags klubbhus i början av 00, inget internet såklart. Delade roliga klipp och warez, köttade Quake CTF, CS och Codename Eagle.

Minns Birdie 02, en polare blev magsjuk direkt när vi klev innanför dörrarna, låg o svettades under ett bord och fick åka hem, nätverket funkade inte första dagarna för alla. Filip och Fredrik hade precis gjort Ursäkta röran (vi bygger om) och någon körde Ali G Indahouse på projektor.

Sen var jag på dreamhack winter 03, Bävern!! man känner med killen idag men fan vilken stämning det blev när hela stället stod o skrek bävern, bävern!! och hans tröjja med tryck viftades på scen.

Aa någon borde göra en film om den tiden! Finns det ens, en "lan film", typ med en ung seth rogan eller nått :PP

Medlem

Inte lan kanske, men det lirades en del online över 56,6k modem. Kingpin och Unreal Tournament var favoriterna (jag föredrog UT före Quake i multiplayer, roligare vapen).

Medlem

Minns att jag och en kompis brukade LAN:a och spela Warcraft II hemma hos mig. Det hände ofta att vi inte kunde hitta båda skivorna, så det blev att bränna en kopia, använda samma CD-nyckel varje gång, och köra igång. Har kvar en pärm med gamla PC-spel och det finns säkert 4-5 stycken Warcraft II-kopior där i.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

LAN med kompisar strax före och efter millenieskiftet är guld värt för nostalgin!

Minns när min mamma stormade in kl 3 på natten och var galen för att jag och bästa kompisen då inte låg och sov... istället körde vi Doom 2 via nollmodemkabel. Satt och gjorde egna banor i... DEU? DCEU?

Upprepa detta vid senare tillfälle med Duke 3d.... och sen Quake. Men med Quake så spelade vi coop och skrek av skräck!

Kånka hem sin beigefärgade plåtlåda och jättetunga CRT-skärm...

Ingenstans att sova så man skjuter ihop två fåtöljer som oundvikligen glider isär var 20e minut....

Har tyvärr inga bilder från den tiden, det var innan någon jag kände hade digitalkamera och ingen orkade fota med vanliga kameror. Så jag fick låta en AI sätta ihop "minnesbilder"...

Medlem

Bästa minnet av LAN var när man spelade Motocross Madness (2?) och drack whisky 🥃 superkul spel!

Medlem

Ja, de gamla LAN:en kommer för alltid ligga mig varmt om hjärtat. Diablo 1 & 2, Warcraft 2, Baldur's Gate och Carmageddon etc. var ju riktiga höjdare.

Minns också när vi skulle föra över filerna till Duke Nuke'm med Norton Commander från en dator till en annan och det tog ungefär ett dygn.

Men en annan är ju så gammal så mina första LAN var ju med linkkabel på Amiga 500. Stunt Car Racer på LAN var grejer det.

Skrivet av Gummii:

Vad är inte bättre än entren på DH-04
<Uppladdad bildlänk>

Jag i världens vackraste tröja (oxå DH-04
<Uppladdad bildlänk>

DHW -04 var grymt!

Minns hur alla ställde sig och klappade händerna till Vattenfalls reklamfilm varje gång den kom upp på bigscreen.

*Edit* Eller var det summer? Minns inte. Nått DH 04- iallafall!

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ett lan kommer jag ihåg tydligate än andra. Jag hade precis varit på toaletten och började spela. Plötsligt åkte cd-spelaren ut av sig själv?! Jaha? Sen åkte den in igen. Å så fortsatte det i ett par minuter. Hör några fnissa bakom mig. Då hade 2 kompisar lagt in ett program som hette netbus på min dator som gjorde att de kunde styra vissa saker. Senare blev det klassat som ett virus, men just då var det en riktigt tuff grej att plantera på nåns dator bara för att se minen 😂

Haha sånt minns jag... Hade en polare som vi brukade köra det gamla RPC-kommandot på som tvingade datorn till omstart om och om igen när han försökte spela Asheron's Call, han blev galen till slut innan han fattade att det var vi som skickade kommandot över nätverket...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Den där snubben nere i ett hörn som aldrig sett porr som tittade 3 dagar i sträck på varje lan.. var det bara vi som hade honom?
10 pers som lanade ungefär varav en kollade porr (hans dator stod i vardagsrummet hemma så han kunde inte skyllde han på)

Medlem

Vi släpade datorer över halva kommunen för att spela,feta skärmar och tungt var det.
Hade 2 burkar hemma så det blev en del kul spel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Oj oj hade nåt 17kg tungt as till chassi från Chieftek eller nåt som var lagom kul o släpa på tillsammans med 19" ctr... Vi nötte typ allt möjligt inom FPS RTS RPG quake 1-3, UT 1, starcraft 1, CS beta, Total Annihilation, Diablo 2, Hexen TF classic, Dungeon Siege, Tribes etc etc
Tycker synd om dagens ungdom som sitter var för sig med ett headset o spelar skit som Fortnite och Minecraft

Medlem

jag hade LAN med en granne som bodde 2 portar bort, vi drog en minst 25 meter lång kabel från fönster till fönster på 3e våningen, så att vi hade LAN fast vi båda var hemma det var goda tider, vi lirade det mesta som existerade. vi slapp ju släpa runt på datorerna en massa iaf!

jag är 83a och detta skedde under lågstadie- och mellanstadieåldern. hans farsa var ryss och tog alltid med en massa billiga spel från ryssland, som alla var på engelska förstås, men det funkade ju guld och vi hade oändligt med spel. plus dom spelen man faktiskt köpte i sverige också såklart.


signatur

//monster

Skriv svar