LAN:en på 90- och 00-talet var magiska

Medlem

Minns man konkade runt på datorburken och speciellt monitorn (den var värst!) till sin polare. Coax-kablar till förbannelse och skumma nätverkskort+drivrutiner. . sen var nätverket igång! Quake, Duke Nukem 3D och Battlefield Vietnam spelades hela helgen. Fragfest som vi kallade det då, jordnötsringar och pizza. På söndagen, helt slut, glad, nöjd och definitivt inte redo för skolan på måndag morgon!

Medlem

QLAN i Enköping runt 2002-2003(?), det var min första upplevelse. Grabbarna från Fragtown (internetcafé på den tiden) i Enköping som roddade det där, vill jag minnas. Lustigt nog blev man vän med några av dem på senare år och spelade musik/jammade med dem/han.

Roliga tider det där.

Medlem

90 och tidigt 2k talet var guld åren för våra kära lan parties. Kommer ihåg jag och polarna brukade "hyra" lokala klubbhus I en eller 2 veckor I stöten på sommarn och bunkra in oss =D

Medlem

Minns att de första LAN vi åkte på var demopartyn där det visserligen spelades, men mest handlade om att skapa animationer, musik etc. Var riktigt skoj, även om vi inte riktigt hade skills att få det att fungera. Minns att vi fick presentera att demo där min musik inte kom med och alla skrek "vartfan är musiken?" när det i demot stod "music by zkilfing" Tyvärr inga bilder från den tiden vad jag vet, borde ha några bilder från lite senare LAN på någon disk men är för lat för att leta upp dem.

Sen övergick det mer i spel-LAN, åkte runt på allt möjligt. Mycket QuakeWorld som det alltid tävlades i med vår klan Force Majeure. Men spelades mycket annat också. Några kompisar arrangerade ett LAN också, minns att det var så varmt att vissa datorer fick härdsmälta

Senare blev intresset också ett jobb efter att några gamla polare startat maxfps.se (numera maxgaming). Och cirkeln känns sluten efter att lärt grabben att åka på LAN Dreamhack har sin charm, men är lite för mycket jippo/festival för min smak. De gamla små-LANen var en helt annan gemenskap och upplevelse.

Medlem

Så jäkla roligt att läsa er historier, det är som vi var på samma LAN många gånger

Jag minns när vi körde LAN och då det var den äldsta av oss som troligtvis jobbade på den tiden, slutet av 90-talet, som hade 3DFX kort... Och Unreal hade precis kommit... Alla på lanet satt runt hans fotölj och var det var så häpnadsväckande, hur kunde pixlar försvinna!?? Man gick fram till väggar och allt möjligt i Unreal för att leta pixlar men nej allt var i 3D och snyggt och smooth, det var lite en out of body experience haha...

Och dessa koaxial-kablar och hubbar som funkade lite när de själva ville! Och någon person sist i slingan hade glömt att sätta ett koaxial stopp på andra sidan som sista led

Medlem

Cottelan -98, Dreamhack etc vilka tider!

Var med och anordnade ett lan i sthlm som kallades "game weekend" några som var med jobbade på försvarshögskolan så vi fick låna nån stabsövnings lokal som var super. vi var mellan 40-70pers
kommer så väl ihåg när quake började dö ut och alla på lanet spelade olika spel istället för att alla spelade tillsammans, TIlls den dagen CS betan släpptes och hela lanet spelade CS tillsammans igen. så otroligt roligt man längtade till lanen mer än till julafton

Medlem

Gya-Lan i Stehag, Billy's Pan Pizza och Henrik Diurhuus som sprang och bytte proppar hela tiden
Det var tider det, haha

Medlem

Vi hade ett gammalt hederligt lan för några veckor sedan.

Medlem
Skrivet av necrodude:

Vi hade ett gammalt hederligt lan för några veckor sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=gFcLZ4geMC0

Wow, vilka nostalgikänslor dessa bilder ger.
Kul att namnet fortfarande lever efter mer än 20 år.

Jag är en av personerna bakom original-arrangemanget vid millennieskiftet.

Medlem

Saknar LAN-känslan från förr. Ingen internetuppkoppling utan bara massa svettiga grabbar som pressade Starcraft Broodwar, Quake 2 & 3, CS 1.6 plus allehanda spel folk hade att dela med sig av. Nu vilar det givetvis ett romantiskt skimmer över det hela men det var fan magiskt.

Några extra starka minnen var när man var på Hackernight i Skövde runt millennieskiftet och Rendezvous under tidigt 2000-tal.

Blev riktigt nostalgisk av denna tråd. Finns så oerhört mycket roliga minnen från den tiden...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av mazchi:

Wow, vilka nostalgikänslor dessa bilder ger.
Kul att namnet fortfarande lever efter mer än 20 år.

Jag är en av personerna bakom original-arrangemanget vid millennieskiftet.

Det var som hondan! VAd hade du för nick på den tiden?

Är du sugen på att komma å lana någon gång så är du välkommen.
Jag var med på två av Brain Drain lanen i Halmstad runt millenium skiftet. Det var det fetaste som man då varit med om.

Jag hade svårt att släppa de lanen. Gillade alla gamla goa spel, och började med åren som gick att mer och mer störa mig på alla nya moderna spelklienter. Online krav. Loot boxes mm. Så runt 2015 så började jag samla på mig 1998-1999 datordelar, med tanken att köra ett old school lan någon gång i framtiden.

Hösten 2017 blev det första återuppväckta Brain Drain Lanet av. Syftet var att hedra och återuppleva det som var en gång i tiden.
Jag har ett antal gallerier på sweclockers med bilder därifrån.

https://www.sweclockers.com/galleri/14396-the-return-to-brain...

Vi är arrangerar även kontinuerligt spelkvällar med gamla spel från vår discord server.
https://discord.gg/b3xhgY7uEw

Är någon här sugen på att spela någon kväll så är ni välkomna.

Inaktiv

Minns hur vi satt och körde Medel of honor allied assualt. Otroligt kul. Kollade på Youtube för ett tag sen hur det såg ut. Minnet är ju alltid (?) att det var så snyggt.

När man ser det idag så sviker det minnet…

Man får verkligen en påminnelse när man kikar på gamla spel om hur mycket grafiken utvecklats idag.

https://youtu.be/22hmhVP_5LM

Medlem
Skrivet av necrodude:

Det var som hondan! VAd hade du för nick på den tiden?

Är du sugen på att komma å lana någon gång så är du välkommen.
Jag var med på två av Brain Drain lanen i Halmstad runt millenium skiftet. Det var det fetaste som man då varit med om.

Jag hade svårt att släppa de lanen. Gillade alla gamla goa spel, och började med åren som gick att mer och mer störa mig på alla nya moderna spelklienter. Online krav. Loot boxes mm. Så runt 2015 så började jag samla på mig 1998-1999 datordelar, med tanken att köra ett old school lan någon gång i framtiden.

Det var tider det. Skulle man spela med andra så var det LAN som gällde.
Vi körde ju LAN i föreningen f.i.r.s.t's lokaler varannan vecka på den tiden, självklart var allt offline. Lokalen vi hade låg vägg i vägg med lokalen vi hyrde för BD-lanen. Sista har jag för mig vi hade i slutet av mars 2000. Hallandsposten var där och intervjuade mig kommer jag ihåg.
Hade det fantastiska nicket "Mr.MUshrOOm" på den tiden. Mazchi har jag kört på de senaste nästan 20åren i onlinesammanhang och är en avart av det första

Medlem

Måste dela med mig av något jag och min vän gjorde när vi var 12 - 13 år och vi brukade lana i hans källare, ganska ofta utan internet dom första åren och då spelades det Quake, Starcraft m.m.

Men min vän bodde 2 - 3 hus bort, kanske en promenad på 100 - 300 meter och det var inte alltid man lyckades övertala mamma att köra dit en, och speciellt inte när man spontant fick suget att lana runt kl 20:00 eller ibland så sent som 22:00.

Vi kommer då på den brillianta lösningen att om man lägger 1 - 2 filtar i en skottkärra och lägger burken, skärmen och diverse kablar/kringutrustning i den så går det alldeles utmärkt att promenera längs vägen hem till han med skottkärran i högsta hugg.

Den lösningen körde vi väldigt många gånger och det var inte ovanligt att bilar saktade in och kollade konstigt på oss och dom undrade nog vad vi höll på med, vi blev dock aldrig stoppade av någon bil eller polis.


signatur

01000001 01101100 01101100 00100000 01111001 01101111 01110101 01110010 00100000 01100010 01100001 01110011 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01100010 01100101 01101100 01101111 01101110 01100111 00100000 01110100 01101111 00100000 01110101 01110011 00001010

Medlem
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Några gamla krangparty-deltagare som hänger här?

Hänger och hänger. Men jag tittar in ibland, men sällan att jag skriver på forumet.

Tittar i Wiki och det måste varit Strange 5 (1999, innan det blev Krangparty) som var mitt första. Spelade i Quake 3-turneringen och mötte Fazz (Royal*Fazz på den tiden) och förlorade med typ 17-0 på q3dm13. Den banan jag nött mest och trodde att jag var bra. Tji fick jag.

Ett annat minne är när vi en tidig morgon åkte hem från ett lan och polisen stoppade oss (4 pers, stora datorer i hela bilen). Vi förklarade oss och dom frågade vad vi spelat. Då var det CS där man är Terrorister och skjuter pol.. Man är polis och skjuter terrorister.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Tänkte bara tipsa alla här i tråden att vi har ett litet trevligt event i februari. Nämligen att gamalt hederligt old school Lan party

Nu är det dags igen! Klättra upp på vinden och plocka fram valfri retro dator från tiden runt millenium skiftet och besök nästa Brain Drain Lan! Tillställningen handlar om att träffas och spela gamla goa spel på gamla hederliga datorer från tiden runt millenium skiftet.

Så vad krävs för att kunna delta? Jo du behöver en dator som är från tiden 1996 till ca 2005. Datorns cpu får MAX ha en kärna. System med flera cpuer är givetvis helt ok.

Chassit bör autentiskt från den eran eller klassiskt beige/vitaktigt. Kulmös och CRT är föredra, såvida inte du har en LCD skärm från samma era. Vilket också är helt ok.

Operativsystemet bör vara något av följande win95, win98, winME, win2000, winXP, eller något OS som fungerar i nätverk med dessa operativsystem.
Om du vill vara med i vår turnering och ha chansen att vinna fina priser så måste datorn orka med spelen som fanns 1999.

Plats:
Skedala bygdegård
http://www.skedalabygdegard.se/

Anmälan:
Gå in på facebook eventet. Där hittar ni även info om hur man köper biljetter.
Priset är 200kr för en biljett. Vi har även dator som vi hyr ut om det är så att ni saknar en dator och vill hyra en.

Om ni vill komma i kontakt med oss eller deltaga på en av våra game nights, gå då in på vår discord server:
https://discord.gg/b3xhgY7uEw

Här finner ni ett bildreportage från ett av våra tidigare lan:
https://www.sweclockers.com/galleri/14396-the-return-to-brain...

Vi har även en fin liten youtube kanal med videos från våra spelkvällar och Lan event
https://www.youtube.com/channel/UCepdDpsXhGYvhMJjzLn0cWg

Medlem

Håller med. Jag spelade bara mot bottar hemma i CS och Q2 så när det äntligen blev LAN så var jag så taggad. Var rätt magiskt att möta riktiga spelare i spelen måste jag säga. Hade lirat spel sedan slutet på 80 talet och fick göra det runt 1998 första gången på LAN.
Var inte på fler än 10 LAN totalt. Men jag fixade så jag och brorsan hade LAN hemma trots att våra datorer stod på olika våningar i huset. Jag fixade upp en irc kanal på nätverket så vi hade rätt mysigt under några år och så kom Telia ADSL några år senare och vi fick olika intressen.

Skriv svar