Köpa från Tradera?

Medlem
Köpa från Tradera?

Har aldrig någonsin handlat på Tradera förut, men tänkte göra det nu. Bor i Finland, men det verkar som om de flesta varor även skickas inom EU och inte enbart inom Sverige. På Ebay så går det rätt så bra att handla från såna med låg rating eftersom buyer's protection fungerar bra där. Har Tradera något motsvarande, eller borde jag undvika säljare med låg rating?

Medlem

Håll dig till säljare med bra rating oavsett, I'd say
Inte gjort några mängder med affärer därigenom, men nåt par handfull iaf.
Om du är osäker kring om någon skickar till Finland eller ej, testa PM:a vendorn och fråga bara.

Medlem
Skrivet av Chobro:

Har aldrig någonsin handlat på Tradera förut, men tänkte göra det nu. Bor i Finland, men det verkar som om de flesta varor även skickas inom EU och inte enbart inom Sverige. På Ebay så går det rätt så bra att handla från såna med låg rating eftersom buyer's protection fungerar bra där. Har Tradera något motsvarande, eller borde jag undvika säljare med låg rating?

Ja nör man köper på tradera kan man välja att betala med köparskydd.
Betalar man med payal blir det automatiskt köparskydd.
Var dock uppmärksam, köparskydd kostar extra, tror det är en viss % på priset som läggs till.

Jag både säljer och köper på tradera en hel del.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har köpt vissa saker på tradera. Senast ett par airpods till grabben. Inga problem. Har sålt hundratals saker och har själv fullt omdöme.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Glöm inte att man kan bli lurad...

Medlem

Vill bara flika in att om det är ifrån ett företag, är.det inte alltid de har access till att se PM. Kika efter en mail i så fall.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Glöm inte att man kan bli lurad...

Det var väl hela iden med tråden om att undvika just att bli lurad, med tex köparskydd etc


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

It's not a lake, it's an ocean

Köper ofta spel på Tradera. Aldrig några bekymmer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Farornas Konung

Köpt mycket och sålt mycket. Aldrig haft några större problem, men det var några år sedan jag var aktiv.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Glöm inte att man kan bli lurad...

Rätt säker på att man använder sitt personnr för att göra konto, så blir scammern avstängd kan den inte bara göra ett nytt konto och fortsätta.

Skulle inte bli förvånad om dom bannar mail, telenr och ip med. tror tradera är en av dom säkrare sidorna att köpa ifrån, det är inte direkt facebook marketplace, där bör man vara försiktig

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Rätt säker på att man använder sitt personnr för att göra konto, så blir scammern avstängd kan den inte bara göra ett nytt konto och fortsätta.

Skulle inte bli förvånad om dom bannar mail, telenr och ip med. tror tradera är en av dom säkrare sidorna att köpa ifrån, det är inte direkt facebook marketplace, där bör man vara försiktig

Så är det, Tradera kräver att man legitimerar sig när man säljer med Bankid.
Det hindrar så klart inte bedrägerier typ första gångsförbrytare eller så men endå en hyffsad säkerhet.
Blocket kräver väll inte Bankid men man ser säljare som verifierat sin identitet med bankid. Förhindrar så klart inte förstagångsförbrytare men ger en då en hyffsad trygghet.

Som du säger, Facebook marketplace bör man vara försiktig med, där kör jag personligen bara affärer med personligt möte, inga förskottsbetalningar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har köpt mycket och säljer en hel del, bara 1 dålig erfarenhet (dock var den riktigt dålig)

ZF
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så är det, Tradera kräver att man legitimerar sig när man säljer med Bankid.
Det hindrar så klart inte bedrägerier typ första gångsförbrytare eller så men endå en hyffsad säkerhet.
Blocket kräver väll inte Bankid men man ser säljare som verifierat sin identitet med bankid. Förhindrar så klart inte förstagångsförbrytare men ger en då en hyffsad trygghet.

Som du säger, Facebook marketplace bör man vara försiktig med, där kör jag personligen bara affärer med personligt möte, inga förskottsbetalningar.

Fast det är ett nyare påhitt. Men Tradera har, eller hade för inte så länge sedan iallafall, omfattande problem med övertagna konton. Och det finns gott om gamla konton bedragare har att nyttja.

Så man ska alltså inte tro att det är totalt säkert bara för att man handlar av någon med flera hundra goda omdömen.

Det hjälper ofta att identifiera dessa genom att kolla när senaste omdöme lagts. Är det för flera år sen och säljaren helt plötsligt har 10 dyra fyndvaror ute så är det läge att se upp.

Medlem

De flesta med många bra betyg är säkra. Finns tyvärr undantag på det med. Kontot kan vara kapat, personen kan ha genomgått en livsförändrande kris (som att ha hamnat på sjukhus och ens varor inte skickas med hänvisning till sjukhusvistelse. Till slut lackade jag lite och påtalade att han fått betyg på auktioner som sålts långt efter att mina varor såldes så han hade kunnat skicka till dem. Då pratade vi att det gått över en månad. Detta av en seriös handlare som har flera tusen betyg, 99% goda).

Handla gärna genom PayPal. De gånger jag chansat och åkt på en nit har jag klagat till PayPal och fått återbetalt.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Kolla alltid recensioner på säljaren. Finns de som fuskar och är slappa med leveransen (skickar fel saker, sent m.m), men bara man morrar lite så brukar de skärpa sig.

Har bara blivit blåst en gång och det var på eBay från någon Kines som skulle skicka en elektronikpryl som aldrig kom, fast det var mitt egna fel, priset var lågt och recensionerna var inte direkt på plussidan, borde ha sett varningssignalerna. Undvik de med dåliga recensioner.

Medlem

Jo, är medveten om att man alltid ska kolla på säljarens recensioner. Men har nu hittat en säljare med väldigt få omdömen, så antagligen en ny säljare eller kanske bara någon som inte säljer så ofta. Magkänslan säger att jag kan lita på personen, men ifall om det visar sig att jag har fel så finns det väl någon mellanhand (t.ex. Paypal) som ser till att jag får pengarna tillbaka?

Medlem

Jag handlar några ggr varje månad på Tradera. Jag har bara blivit lurad en gång och det var på typ 5kr eller så då säljaren skickade paketet med en billigare frakt än vad jag hade betalat för. Sen har jag blivit besviken på skicket några gånger men det har oftast berott på att jag inte har läst annonsen så noga. Du kan nog vara lugn. Att säljaren inte har några recensioner betyder oftast ingenting. Hur många har du själv?

Medlem
Skrivet av Kane:

De flesta med många bra betyg är säkra. Finns tyvärr undantag på det med. Kontot kan vara kapat, personen kan ha genomgått en livsförändrande kris (som att ha hamnat på sjukhus och ens varor inte skickas med hänvisning till sjukhusvistelse. Till slut lackade jag lite och påtalade att han fått betyg på auktioner som sålts långt efter att mina varor såldes så han hade kunnat skicka till dem. Då pratade vi att det gått över en månad. Detta av en seriös handlare som har flera tusen betyg, 99% goda).

Handla gärna genom PayPal. De gånger jag chansat och åkt på en nit har jag klagat till PayPal och fått återbetalt.

Kryphålet att använda paypal utan att betala extra "köparskydd" till tradera har täppts igen.
Betalar man med paypal måste man betala extra för skyddet.
Tidigare var bara extra påslaget om man använde paynova.
Fördelen då är att du slipper kontakta PayPal utan kan ta det med tradera direkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar