Playstation försäkrar att Playstation 4-spelare inte är bortglömda

Robot
Playstation försäkrar att Playstation 4-spelare inte är bortglömda

De utvärderar spelsläppen från fall till fall.

#Playstation-4


Medlem

Så PS4 ska få fortsätta agera bromskloss med andra ord.
Yay.

Skrivet av jeppe109:

Så PS4 ska få fortsätta agera bromskloss med andra ord.
Yay.

Ja, inte ska PS5-spelare få utnyttja all kräm i konsolen.
Det är ju orättvist mot fattigt folk som inte har lyckats gå över till ny generation.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, inte ska PS5-spelare få utnyttja all kräm i konsolen.
Det är ju orättvist mot fattigt folk som inte har lyckats gå över till ny generation.

I väldigt många marknader finns det inte PS5:or att köpa. Såvida man inte är beredd att betala dubbla riktpriset eller mer. Så den kommentaren kanske var lite väl högfärdig?

Medlem

Svårt att göra all nöjda men bra att dom beslutar från spel till spel hur dom gör. Ser fortfarande folk som gnäller på att det är omöjligt att hitta PS5or och för att försöka hålla spelarbasen glada så gör dom så här. Ingen är supernöjd men heller inte superbesvikna.

Medlem

Tycker de ska inkludera alla ps2 spelare också. De ska också få spela spelen.

Medlem

Man kan ju också fråga sig hur många av dessa PS4:or som är aktiva.
Får väl hoppas att det här handlar om simplare spel och inte påverkar PS5 framöver, vi är snart inne på år 3 och det finns knappt några spel som är optimerade för konsolen, typ bara Ratchet and Clank?
Att bara korta ner loading screens ser jag inte som optimerad för, det kunde man göra redan med PS3 ifall man bytte till SSD själv(kanske till och med PS2).

Ifall de inte övergår nästa år så kanske det blir PSVR2 som blir första ordentliga steget över då istället, då den inte ens stödjer äldre generationen. Tror att PSVR kommer dö väldigt fort när PSVR2 finns ute.

Medlem

Även om PS5 blivit lättare att få tag på så har prishöjningarna inte hjälpt på traven. Japanerna har det inte lätt med sin svaga köpkraft (löner som inte blivit bättre på många år) och en extremt fördyrad PS5.

Dessutom går det fortfarande inte att spela PS5-spel med DualShock 4 på PS5 så jag spelar oftast hellre PS4-versionen på PS5 av det skälet. En del spels Ps4-versioner som t ex Elden Ring och Resident Evil 3 Remake är dessutom stabilare och PS5 väsnas mindre om man kör PS4-versionerna än PS5-versionerna. Laddtiderna är inte så farligt stor skillnad om man ändå kör från någon typ av SSD.

Medlem

Men nej, begrav PS4


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Givet hur svårt det är att få tag på en PS5:a för många har det ju skapats ett moment 22 för Sony. De riktigt inbitna har säkert hängt på låset och löst en PS5 vid det här laget antingen genom ett aktivt leta eller genom att betala ett överpris, men en stor del av deras tilltänkta kundgrupp står fortfarande utan konsol. Om man tar bort stödet för de konsoller de har är risken att man tappar dem, samtidigt som om PS4:a användarna fortsätter vara en bromskloss blir många av de som köpt PS5 besvikna.

Affärsmässigt tror jag att det rimliga är att låta PS4:an fortsätta bromsa ett tag till. Risken att de som VILL köpa PS5 men som ännu inte gjort det lämnar för antingen XBox eller PC är nog större än att de som fått tag på en PS5 lämnar.

Själv är jag nog den där måttligt intresserade kunden. Hade det funnits en PS5 att köpa hade jag gjort det, men jag kommer ju inte uppdatera webhallens hemsida 5 gånger om dagen eller köpa från någon opålitlig källa på Blocket liksom. Säg att t ex Horizon Forbidden West kommer till PC om ett år (För jag lär ju inte få tag på en PS5 det kommande året) så kommer jag ju lira det på min PC istället. Det i sin tur minskar ju mitt intresse av att köpa en PS5 sen när de väl blir tillgängliga.

Samma problematik gäller ju för utvecklarna. Hur länge vill de låta spelen vara PS5 exklusiva när en stor del av kundgruppen inte kan få tag på en PS5? Om Guerilla har en miljon potentiella kunder som väntar på en konsol, men har en PC, hur länge är det värt att låta dem vänta? Hur mycket kostar det utvecklarna att de bara kan nå en begränsad del av spelarna?


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Den här generationen är ett enda misslyckande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Man kan ju också fråga sig hur många av dessa PS4:or som är aktiva.

PSN brukar ha drygt 100 miljoner unika användare varje månad så det är väldigt många.

Angående nyheten så finns det ingen anledning att inte göra en PS4-version om det är möjligt med så många användare. Samtidigt får man bedöma att spel som Ratchet & Clank, Returnal och Demon's Souls inte är möjliga på en PS4 utan för mycket kompromisser och då blir de PS5 exklusiva.

Nixxes "trollade" ju med något Tomb Raider-spel till 360 så Sony kanske får sätta dem på att göra PS4-versioner.

KoP
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Så PS4 ska få fortsätta agera bromskloss med andra ord.
Yay.

Så länge antalet användare utav PS4 överstiger antal användare utav PS5 med råge så vore det osjysst att "glömma bort" PS4'an. För Sony är det ju fortfarande en inkomskälla.

Medlem
Skrivet av lonian:

Den här generationen är ett enda misslyckande.

Faktiskt. Tacka covidhysterin för det, när långa väntetider och brist på allt blivit det nya normala.

Det är lite paradoxalt men för mig börjar PS5 kännas föråldrad, samtidigt som vi fortfarande inte fått ett enda riktigt nextgen spel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Margy:

PSN brukar ha drygt 100 miljoner unika användare varje månad så det är väldigt många.

Angående nyheten så finns det ingen anledning att inte göra en PS4-version om det är möjligt med så många användare. Samtidigt får man bedöma att spel som Ratchet & Clank, Returnal och Demon's Souls inte är möjliga på en PS4 utan för mycket kompromisser och då blir de PS5 exklusiva.

Nixxes "trollade" ju med något Tomb Raider-spel till 360 så Sony kanske får sätta dem på att göra PS4-versioner.

Det låter väl ganska otroligt?
Nu kanske det sitter en massa aktiva PS3or i något Uland, men att det finns 100 miljoner aktivt spelande borde vara omöjligt. Om det sålts 100 miljoner PS4or och rätt många gått sönder genom åren eller inte används längre så låter det ju väldigt konstigt.

Får du det att gå ihop på något sätt?

Det är väl nästan som att ca 80% av alla som någonsin ägt PS4 skulle fortfarande vara aktiva, vilket jag tycker låter omöjligt, räkna då också bort trasiga konsoler.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det låter väl ganska otroligt?
Nu kanske det sitter en massa aktiva PS3or i något Uland, men att det finns 100 miljoner aktivt spelande borde vara omöjligt. Om det sålts 100 miljoner PS4or och rätt många gått sönder genom åren eller inte används längre så låter det ju väldigt konstigt.

Får du det att gå ihop på något sätt?

Det är väl nästan som att ca 80% av alla som någonsin ägt PS4 skulle fortfarande vara aktiva, vilket jag tycker låter omöjligt, räkna då också bort trasiga konsoler.

De var uppe i 114 miljoner PSN-användare när pandemin var som värst - 102 miljoner den senaste rapporten.

https://www.statista.com/statistics/272639/number-of-register...

En del konsoler finns det såklart flera aktiva konton på men det finns även en del konsoler som används men som inte anslutit till PSN också.

Nästan 120 miljoner PS4 sålda, 20+ miljoner PS5 (varav en del såklart gått vidare från PS4) och några PS3 och Vita (?).

Medlem

Jag hade 2 ps4or en sväng, en vanlig och en pro.
Vi hade den ena i sovrummet för netflix.

Men när vi fick smart tvs blev det onödigt med 2 konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Faktiskt. Tacka covidhysterin för det, när långa väntetider och brist på allt blivit det nya normala.

Det är lite paradoxalt men för mig börjar PS5 kännas föråldrad, samtidigt som vi fortfarande inte fått ett enda riktigt nextgen spel.

Vad är din definition av nextgen? Personligen tycker jag att exempelvis Demon's Souls och Ratchet and Clank känns väldigt nextgen. Sen tycker jag att det är alldeles för få spel som är utvecklade för PS5an specifikt men det finns ju ändå några.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Borde kanske ta och köpa en PS4-kontroll eller två innan dom försvinner från sortimentet.

Sedan så är dom flesta spel jag ser fram emot inte speciellt krävande, som Eiyuden Chronicles: Hundred Heroes, så en PS4 räcker gott och väl.

Medlem

Kunde inte bry mig mindre. PS4-spel med uppgradering till PS5 ser sjukt bra ut och flyter fantastiskt. Räcker gott och väl för mig, även om jag ser framemot ännu fetare grejor längre fram.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag tycker det är bra att dom fortsätter att stödja PS4. Det finns fortfarande många konsoler i bruk. En annan grej är att så fort dom slutar stödja konsolen kan vi säga adjö till AAA-spel som körs i 60fps.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Vad är din definition av nextgen? Personligen tycker jag att exempelvis Demon's Souls och Ratchet and Clank känns väldigt nextgen. Sen tycker jag att det är alldeles för få spel som är utvecklade för PS5an specifikt men det finns ju ändå några.

Du har helt rätt, Ratchet and Clank är tveklöst äkta nextgen. Glömde det. 🤭

Demons Souls kanske inte har samma nextgenlyster men det är ju inte så konstigt som remake på ett PS3-spel. Märks att det gjorts utan PS4 i åtanke, så det räknas också tycker jag.

Men vad hände sedan? Båda dessa kom väl ut inom 3 månader från att PS5 släpptes. Varför är de inte många fler vid det här laget?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Du har helt rätt, Ratchet and Clank är tveklöst äkta nextgen. Glömde det. 🤭

Demons Souls kanske inte har samma nextgenlyster men det är ju inte så konstigt som remake på ett PS3-spel. Märks att det gjorts utan PS4 i åtanke, så det räknas också tycker jag.

Men vad hände sedan? Båda dessa kom väl ut inom 3 månader från att PS5 släpptes. Varför är de inte många fler vid det här laget?

Jag håller med till 100% att det har släppts alldeles för få spel som är gjorda exklusivt till båda Playstation 5 och Xbox Series X. Jag förstår att dom vill släppa till förra generationen också för att det är fler potentiella köp, men jag skulle ändå känna att köpet av en PS5a var mer värt om jag fick lite fler riktiga nextgen titlar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Du har helt rätt, Ratchet and Clank är tveklöst äkta nextgen. Glömde det. 🤭

Demons Souls kanske inte har samma nextgenlyster men det är ju inte så konstigt som remake på ett PS3-spel. Märks att det gjorts utan PS4 i åtanke, så det räknas också tycker jag.

Men vad hände sedan? Båda dessa kom väl ut inom 3 månader från att PS5 släpptes. Varför är de inte många fler vid det här laget?

Returnal finns ju också.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Returnal finns ju också.

Returnal ligger väl på samma linje som Demon Souls, spelet hade fungerat på förra generationen fast utvecklarna menar att spelet inte hade varit lika roligt med långa laddningstider. De har säkert rätt, men det känns ju inte så optimerat om det bara är ögongodis och laddningstider som det handlar om. PS5 är nästan som PS4 Pro 2 just nu, speciellt med tanke på att man kunde sätta i egen SSD redan i PS3 för att få ner laddningstider.

Lite kul när det istället är Playstation 5-spelarna som känner sig bortglömda.

1
Skriv svar