Medlem
Spel i skolan

När ni gick i skolan, vilka spel var aktuella på skolans datorer då?

Själv minns jag, från mellan- och högstadiet:

Liero
Cheops pyramid
Age of Empires
Pinball
Mulle Meck

Kommer också ihåg att man fick tvätta mössens kulor mellan varven.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Chefrens Pyramid var nog det undervisningsspel vi hade.

Sen såg jag ofta andra lira något spel där man kutade runt och skulle öppna dörrar med olikfärgade nycklar och passa sig för monster eller nåt. Sett uppifrån och var väldigt grått, vill jag minnas.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Chefrens Pyramid var nog det undervisningsspel vi hade.

Sen såg jag ofta andra lira något spel där man kutade runt och skulle öppna dörrar med olikfärgade nycklar och passa sig för monster eller nåt. Sett uppifrån och var väldigt grått, vill jag minnas.

Tänker du på Chips Challenge kanske?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vi hade (på 90-talet nån gång) både Cheops Pyramid och Chefrens Pyramid (den ena är en uppföljare till den andra, eller om dom var för olika årskurser), sen hade vi nått vikingaspel där man skulle ta hand om en vikingaby, minns inte så mycket av det annat än att min by oftast svalt ihjäl för att jag gjorde dåliga val

Vi spelade också väldigt mycket liero, elastomania och nått snake-liknande spel där man kunde köra typ åtta pers på samma dator (man behövde bara två tangenter var för att svänga), men det var inte direkt spel som skolan stod för utan något som eleverna själva hade med på disketter (och senare laddade ner från internet eller hade på usb).

/ LordDaimos

Medlem

Chefrens lirades en hel del, men jag har svaga minnen av Cheops också men det var nog rätt tidigt.
Sen smögs det ju såklart också in en hel del liero och elastomania även på min skola, och en hel del flash-spel. Detta var i mellan och högstadiet sent 90tal/tidigt 00-tal. Fina minnen, skolans enda riktiga datorsal låg belägen i ett källarutrymme i skolan där elever hade fått måla alla väggar med grafitti så nu när man tänker tillbaka på det så var det rätt ballt, haha.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tänker du på Chips Challenge kanske?

https://youtu.be/dZ3fPfF1hac

Jag vet inte riktigt vad jag skulle svara på

Medlem
Skrivet av Freakon:

När ni gick i skolan, vilka spel var aktuella på skolans datorer då?

Själv minns jag, från mellan- och högstadiet:

Liero
Cheops pyramid
Age of Empires
Pinball
Mulle Meck

Kommer också ihåg att man fick tvätta mössens kulor mellan varven.

Jag vill minnas att det fanns Back Packer på nån av datorerna med.
Det kan ochså vara så att det kom senare och att jag har romantiserat min tid i mellan och högstadiet.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Tänker du på Chips Challenge kanske?

https://youtu.be/dZ3fPfF1hac

Haha, där har vi det! Jag var alltid för feg för att testa det själv.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tänker du på Chips Challenge kanske?

https://youtu.be/dZ3fPfF1hac

Oj jävlar, vilken nostalgibomb som slog ner, det där hade jag helt glömt, tack!

Medlem

Minns att vi spelade mycket flash-spel i skolans datorsalar runt 2004. Joe's Cartoon och Newgrounds gick alltid varmt.

https://joecartoon.com/

https://www.newgrounds.com/

EDIT: Helikopter-spelet var väldigt populärt också!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Vi hade (på 90-talet nån gång) både Cheops Pyramid och Chefrens Pyramid (den ena är en uppföljare till den andra, eller om dom var för olika årskurser), sen hade vi nått vikingaspel där man skulle ta hand om en vikingaby, minns inte så mycket av det annat än att min by oftast svalt ihjäl för att jag gjorde dåliga val

Vi spelade också väldigt mycket liero, elastomania och nått snake-liknande spel där man kunde köra typ åtta pers på samma dator (man behövde bara två tangenter var för att svänga), men det var inte direkt spel som skolan stod för utan något som eleverna själva hade med på disketter (och senare laddade ner från internet eller hade på usb).

/ LordDaimos

Ohh, Elastomania. Vilket mästerverk det var.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

På min tid i skolan ville man ha kul så skrev man något på miniräknaren och vände den upp och ned

Medlem

När det väl började att vi hade i skolan så hade vi TIM, sanslöst skoj då. Sedan kom lite backpacker.
Men på den tiden kändes nästan Encarta som ett spel (för er yngre, så nära YouTube på cd man kan komma )

Medlem

Det här spelet hade vi mycket kul med på lågstadiet i mitten på 90-talet

https://www.youtube.com/watch?v=pmQw5VDkhBA&ab_channel=Valaney


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Vi körde massor av liero och elastomania i mellan- och högstadie. På gymnasiet när vi hade ett datarum lanade vi aoe2 vid varje tillfälle som gavs, alltid huge map, alltid 8 pers och alltid black forest. Fantastiska minnen!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Runescape har jag mysiga minnen från!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Medlem

Vi hade en vikarie som installerade Quake 2 i datorsalen, ordinarie lärare avinstallerade spelet men det dök alltid upp igen på ett eller annat vis. Många roliga LAN när man lämnades till grupparbeten där.

Medlem

Cheops pyramid
Gorillas
Nibbles

Skrivet av AndyZedd:

På min tid i skolan ville man ha kul så skrev man något på miniräknaren och vände den upp och ned

På min tid, när vi ville se något kul, så gick man in i rummet där de vänsterhänta satt och tvingades lära sig skriva med höger hand.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När jag gick i mellanstadiet (tidigt 90-tal) så fick vi in två stycken 486:or till grupprummet.
Minns att någon i klassen var lite extra "kunnig" och installerade PC Globe och Backpacker på datorerna. Sedan passade han även på att smyga in Wolfenstein 3D till lärarens stora fasa. Har ett svagt minne av att Doom också dök upp vid ett senare tillfälle.
För övrigt var det väl de där inbyggda spelen i QBasic, två gorillor som kastar explosiva bananer på varandra.

Medlem

Cheops Pyramid fanns på datorerna på högstadiet. Gymnasiet hade inga spel, men vi installerade Worms och Warcraft 2 på datorerna där så vi kunde spela på rasterna.

Medlem

Lirade på de compis vi hade i nätverk i högstadiet i slutet på 80-talet. Vi modemade också innan lärarna förstod hur man gjorde och stängde av det

Minns att vi hade bla. masken, men också ett rymdspel i simpel 3d där man flög runt och sköt ner de andra som spelade (tror det hette Elite, men kan minnas helt åt skogen).

I gymnasiet blev det ju doom och allt möjligt då mupparna som hade hand om maskinerna kunde noll om dem

På högskolan blev det mycket quake men framförallt lirade vi delta force stenhårt men det blev alla möjliga spel, bara det var MP Blev inte så mycket labbande kanske

Medlem

Vi lana i datarummet i mellanstadiet, quake 2, gta london. Det var tider det, en kompis brände spel till dataläraren så han fick en nyckel till datarummet och vi kunde vara där efter skolan också ibland på helgerna också. Bomberman var också på tapeten 😄

Medlem

I mellanstadiet (6an) hade vi två amigor i ett grupprum där vi brukade lira allt möjligt på rasterna, Pinball Fantasies och Dogs of War gick rätt hårt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot

Vi tävlade så mycket i detta. Finns nyare versioner nu att spela, bland annat - https://curvefever.pro/


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

I högstadiet blev det mycket Liero samt diverse spel som newgrounds hade att erbjuda ☺️ I mellanstadiet vill jag minnas att vi hade något vikingaspel (troligtvis något lärande) men vet inte alls vad detta hette 🤔 Någon som känner igen det?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

På min tid, när vi ville se något kul, så gick man in i rummet där de vänsterhänta satt och tvingades lära sig skriva med höger hand.

Ja det minns jag fast jag var den vänsterhänte

Skribent

Vi hade Doom på 486:orna i datorsalen på högstadiet. Fanns även på de äldre 386:orna, men då fick man dra ned på skärmstorleken för att kunna spela. Jag och tre andra kompisar stannade alltid efter skolan och spelade co-op, eller DM i några timmar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

När ni gick i skolan, vilka spel var aktuella på skolans datorer då?

Själv minns jag, från mellan- och högstadiet:

Liero
Cheops pyramid
Age of Empires
Pinball
Mulle Meck

Kommer också ihåg att man fick tvätta mössens kulor mellan varven.

Jag mins två stycken.

1. Snake
2. Grand Theft Auto 2

12
Skriv svar