Sweclockers testar Geforce RTX 4080: "Dyrt, överraskande bra"

Robot
Sweclockers testar Geforce RTX 4080: "Dyrt, överraskande bra"

Grafikkortet är toksnabbt - men oklart hur mycket du får för pengarna.

#geforce-rtx-4080, #nvidia


Medlem

Bra kort men vädligt dyrt som sagt. Speciellt efter korten med introduktionspriset sålt ut. Då kostar dom väl närmare 18K..
Väntar och hoppas på priskrig mellan AMD och Nvidia. Siktar på nytt graffe till våren..

Medlem

För mycket pengar för ögongodis på skärmen. Frun dödar mig och gräver ner mig, förhoppningsvis i den ordningen om jag skulle köpa ett 4080

Medlem

fler lär ju bara köpa en konsoll, deras priser är inte hållbara nånstans.

Medlem

Ser ut som 4080 ligger på dryga 34cm långa. Gissar att fler än jag inte får plats i sina chassin.

Medlem

Väntar bara på ps5 nu till BF för ett bra pris så slår jag nog till


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Prestandan i RTX 4080 bra men priset är ju helt snevridet, på mer än bara ett sätt. Även fast ett RTX 4090 troligtvis är mer begränsad av dagens CPUer i många tester, kan man ändå få bättre pris/prestanda på det kortet jämfört med ett RTX 4080.

"As a product, the RTX 4080 is a solid gen-on-gen upgrade - around 50% faster than a 3080 and 35% up on a 3080 Ti. However, with this in mind, the pricing is way too high for the performance you get - and some benchmarks actually show the RTX 4090 offering better value overall".

Trodde aldrig man skulle se ett entusiastkort kunna ge mer värde per kr, än ett highend kort i samma serie.

Kollar man dessutom på kortens specifikation, verkar det som att det finns utrymme för mer prestandaskillnad till RTX 4090 fördel, vilket kanske kommer synas i framtidens spel och tester.

Får hoppas AMD kan sätta lite press på Nvidia nu. Men framför allt att någon utav dem snart släpper nya grafikkort med vettig prisklassnivå igen.

Medlem

Ah nä. Jag håller mig till min nuvarande dator samt ps5 😂


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Min 1080 får helt enkelt klara sig ett tag till. Tur jag skaffade en PS5, hehe.

Medlem

Man undrar ju hur folk har råd med såna priser i den ekonomin.
Som tur är har jag nyligen köpt grafikkort och det kommer att ta ett bra tag innan jag är ute efter något nytt, men man blir lite fundersam vart den utvecklingen leder.

Medlem

Tror nog det är en del "greedflation" i Nvidias prissättning. Liksom många andra företag passar de på att öka vinstmarginalerna när det finns incitament att öka priserna pga inflationen.

Jag tror man gör sig en tjänst att inte skämma bort ögonen med 1440p eller 4k och stanna på 1080p så kommer man klara sig gott med kort i det lägre segmentet för maxade inställningar.

Medlem

sjuka priser, när dagens xx80kort kostar lika mycket vad typ en komplett dator med xx80kort kostade för några generationer sedan

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ah nä. Jag håller mig till min nuvarande dator samt ps5 😂

Då är vi två...


signatur

I drank what?

Medlem

Köpte GTX 970 (i princip 980 prestanda) för 3.000 kr. Köpte RTX 2080 (motvilligt) för 6.000 kr.

RTX 4080 för sisådär 18.000 kr?

F*ck off Jensen & Nvidia! 🖕

Medlem

Kör vidare på RX6600 och Series X.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Prestandan i RTX 4080 bra men priset är ju helt snevridet, på mer än bara ett sätt. Även fast ett RTX 4090 troligtvis är mer begränsad av dagens CPUer i många tester, kan man ändå få bättre pris/prestanda på det kortet jämfört med ett RTX 4080.
https://www.youtube.com/watch?v=3bupXxjx0Js

"As a product, the RTX 4080 is a solid gen-on-gen upgrade - around 50% faster than a 3080 and 35% up on a 3080 Ti. However, with this in mind, the pricing is way too high for the performance you get - and some benchmarks actually show the RTX 4090 offering better value overall".

Trodde aldrig man skulle se ett entusiastkort kunna ge mer värde per kr, än ett highend kort i samma serie.

Kollar man dessutom på kortens specifikation, verkar det som att det finns utrymme för mer prestandaskillnad till RTX 4090 fördel, vilket kanske kommer synas i framtidens spel och tester.

Får hoppas AMD kan sätta lite press på Nvidia nu. Men framför allt att någon utav dem snart släpper nya grafikkort med vettig prisklassnivå igen.

Ja, sjukt. Om det allra bästa kortet, dvs 4090 är 33% snabbare än 4080, borde det vara minst 50% dyrare. Men det är just 33% dyrare (3090 var mer än dubbelt så dyrt än 3080 trots att det bara var 10-15% snabbare). Alltså klart mer värt köpa monsterkortet denna gång.


signatur

Memento Mori

Medlem

Mitt 3080 blev just ett ännu bättre köp. Kommer klara mig med den prestandan ett bra tag till.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Mitt 3080 blev just ett ännu bättre köp. Kommer klara mig med den prestandan ett bra tag till.

Ja, sinnessjukt att det (4080) kostar 18000 kr för bara 50% prestandaökning på 2 år. 🥺

Vad köpte du den för? Har kikat på 3080 idag men de biligaste går på 11000kr. 😮‍💨


signatur

Memento Mori

Flo
Medlem

Köppte nyss ett RTX 2060 till 3000 kr på rea, den får hålla ett tag nu, grafkkorts priserna är aldeles helt ur välrden för dyra.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, sinnessjukt att det (4080) kostar 18000 kr för bara 50% prestandaökning på 2 år. 🥺

Vad köpte du den för? Har kikat på 3080 idag men de biligaste går på 11000kr. 😮‍💨

Finns för under 10K.

Medlem

Uppfriskande med ett nytt Nvidia-kort som faktiskt inte fick en utmärkelse Att man faktiskt kan ta priset i beaktning när man avgör om en produkt är bra.

Inaktiv

Glöm aldrig att priset höjdes innan inflationen.
Glöm aldrig att de har enorma vinstmarginaler.
Glöm aldrig att de inte behöver sätta högre priser bara för att det är brist på tillgång (som var ursprungliga ursäkten, nu är det inte längre en ursäkt ändå är priset högt)

Halvledarbristen är ett exempel på det största lurendrejeriet. Nuvarande system lagrar ingenting. Att lagra och ha saker på hög innebär att priset går ned för det blir priskrig för att få sin vara sålt. Därmed har företag nu lärt sig att ligga på gränsen till brist.

De sänkte sin produktion av halvledare istället för att köra på max fart och lagra saker.

“After the industry shutdown in the early phase of the crisis and the resulting abrupt drop in demand, automobile manufacturers across all regions increased their production volumes much faster than expected"

För ingen kunde förutse att det skulle återgå till det normala förr eller senare. Så man sänker takten medvetet. En produkt som är den mest populära tekniska produkten just nu.

"Oj vi har inte så många kvar. Vill du betala 500% mer? Och du vill betala 1000% mer? Det var en bra idé att sänka produktionen och inte ha ett lager av halvledare...."

Medlem

Rent lurendrejeri. En principfråga att inte köpa till så korkade priser.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag tror ärligt att om detta fortsätter så kommer PC-spelande mer och mer bli en grej endast för entusiaster. Det lär ta tid och inte hända över en natt men ändå. 90% av de som brukar fråga mig vad de ska köpa för dator brukar fråga om en dator i 10-15k klassen för att spela på, att de skulle betala hela den summan bara för GPU finns inte på kartan. Jag spelar själv aldrig på konsol även om jag har en switch och lite äldre grejer men jag har faktiskt börjat rekommendera folk att köpa PS5 eller Xbox istället om de inte vill lägga ut 20k+.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Glöm aldrig att priset höjdes innan inflationen.

Inflationen har stuckit iväg långt innan vi ens fick höra talas om priser på dessa kort, men med ditt argument borde de ha ett ännu högre pris just för att kompensera för Inflationen

Medlem
Skrivet av Komured:

Jag tror ärligt att om detta fortsätter så kommer PC-spelande mer och mer bli en grej endast för entusiaster. Det lär ta tid och inte hända över en natt men ändå. 90% av de som brukar fråga mig vad de ska köpa för dator brukar fråga om en dator i 10-15k klassen för att spela på, att de skulle betala hela den summan bara för GPU finns inte på kartan. Jag spelar själv aldrig på konsol även om jag har en switch och lite äldre grejer men jag har faktiskt börjat rekommendera folk att köpa PS5 eller Xbox istället om de inte vill lägga ut 20k+.

PC spelande är väl i princip bara för entusiaster sen länge. De yngre spelar på mobile, switch. De äldre slutar för de blir äldre eller spelar vidare just pga entusiaster.

jag rockar ett 1080 Ti sen 5+ år tillbaka och ser ingen som helst anledning varför folk vill byta så fort ett nytt kort släpps. Det tar hand om allt jag kastar på det.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja, sinnessjukt att det (4080) kostar 18000 kr för bara 50% prestandaökning på 2 år. 🥺

Vad köpte du den för? Har kikat på 3080 idag men de biligaste går på 11000kr. 😮‍💨

Bättre att kika på begagnat -marknaden .. Finns t,om 3090 under 10k på blocket.

Avstängd

Prismässigt så verkar ju 4090 nästan vara mer "prisvärt" utifrån dagens snedvridna prissättningar.

Om man ändå ska uppgradera från kanske 1000- eller 2000-serien så skulle jag rekommendera 4090 istället för 4080 så är du satt för framtida CPU:s och spel i 4K.

Anta att du använder det i alla fall i 36 månader. Då blir snittpriset 611 kr/mån om kortet kostar 22 lax.

Jämförelsevis innebär det kanske 1 krog-/utekväll per månad eller färre än 5 biobesök per månad.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Mitt 3080 blev just ett ännu bättre köp. Kommer klara mig med den prestandan ett bra tag till.

Samma här. Köpte den på release för 7800kr
Sjukt bra köp. Betala det dubbla nu för 50% mer prestanda? Aldrig i livet

Medlem
Skrivet av AplAy:

Prismässigt så verkar ju 4090 nästan vara mer "prisvärt" utifrån dagens snedvridna prissättningar.

Om man ändå ska uppgradera från kanske 1000- eller 2000-serien så skulle jag rekommendera 4090 istället för 4080 så är du satt för framtida CPU:s och spel i 4K.

Anta att du använder det i alla fall i 36 månader. Då blir snittpriset 611 kr/mån om kortet kostar 22 lax.

Jämförelsevis innebär det kanske 1 krog-/utekväll per månad eller färre än 5 biobesök per månad.

Kul att det finns folk som har gott om pengar att spendera, 5 bio i månaden eller 600 kr per krogkväll... det är utanför min liga

Själv klarar jag och familjen oss på 10xx och 20xx korten vi har, vi har ännu inte sett något spel vi inte kan spela, och mig gör det inget om vi får nöja oss med low på några inställningar.

12
Skriv svar